Toistakymmentä vauvaa hakataan vuosittain hengiltä (K)
Re: Toistakymmentä vauvaa hakataan vuosittain hengiltä (K)
Keskustelu on näköjään siirtynyt hakatuista vauvoista pahoinpideltyihin lapsiin.
Lapsilla on jo jo sen verran ymmärrystä että myös henkinen väkivalta tulee esiin.Vauvat eivät taida ymmärtää loukkaantua henkisesti.
On se varmaan hyviä(normaaleja) sosiaalisia taitoja vaativaa luovia läpi pakollista oppivelvollisuutta.
Yleensähän se menee suurimmalta osalta ok,mutta niinkuin tiedämme osa ajautuu koulukiusatuiksi.
Siinä olisi sarkaa purkaa henkistä väkivaltaa ruohonjuuritasolla.
Nyt menee jo offoffoffoff.....
Lapsilla on jo jo sen verran ymmärrystä että myös henkinen väkivalta tulee esiin.Vauvat eivät taida ymmärtää loukkaantua henkisesti.
On se varmaan hyviä(normaaleja) sosiaalisia taitoja vaativaa luovia läpi pakollista oppivelvollisuutta.
Yleensähän se menee suurimmalta osalta ok,mutta niinkuin tiedämme osa ajautuu koulukiusatuiksi.
-
Paikallasurfergirl
- Jane Marple
Kyllähän ne molemmat, sekä hakatut vauvat että muut pahoinpidellyt lapset oli mukana jo avausviestissäWaja kirjoitti:Keskustelu on näköjään siirtynyt hakatuista vauvoista pahoinpideltyihin lapsiin.
Henkisen väkivallan luotettava tilastoiminen lienee vielä paljon vaikeampaa kuin fyysisen... Mutta ei kärsiminen aina edellytä sitä että ymmärtää mistä on kyse, vauvatkin voi kärsiä eriasteisesta kylmästä ja julmasta kohtelusta ja laiminlyönneistä.Toistakymmentä vauvaa hakataan vuosittain hengiltä
Keskiviikko 17.3.2010 klo 10.14
Jopa 200 000 lasta joutuu vuosittain eriasteisen väkivallan uhriksi Suomessa, kertoo Keskisuomalainen.
Mä kyllä käsitän laimminlyönnin,kylmän-ja julman kohtelun fyysisenä rasitteena.
Niistä seuraa henkisiä oireiluja.
Tosin henkinen väkivalta on yhtä lailla vahingollista kuin fyysinen, siitä ei vaan jää selviä merkkejä esim. mustelmia.Waja kirjoitti:Mä kyllä käsitän laimminlyönnin,kylmän-ja julman kohtelun fyysisenä rasitteena.
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
- Juliet Jones
- Axel Foley
Keskisuomalaisen uutisen tutkimus perustui vuosiin 1970- 1994. Se tekee 12,1 lasta vuodessa. Nyt on vuosi 2010, eli tuosta otannasta 16 vuotta myöhemmin.
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/pikk ... usi/542933Vuosina 1970-1994 pahoinpideltiin Suomessa 292 pikkulasta kuoliaaksi.
Vakava asia, mutta tämäkin asia olisi herättänyt Suomessa enemmän huomiota ja jatkotoimenpiteitä, jos olisi ollut puhe turkistarhoissa tapahtuneista minkkipentujen kuolemista.
Olisi hyvä tietää nykyinen taso, kun tuo lapsien tekeminen on tietyille ihmisille elinehto nykyään. Ehkäpä he osaavat lapsien hoidon tosin paremmin kuin perinteinen Suomalainen alkoholipariskunta?
Olisi hyvä tietää nykyinen taso, kun tuo lapsien tekeminen on tietyille ihmisille elinehto nykyään. Ehkäpä he osaavat lapsien hoidon tosin paremmin kuin perinteinen Suomalainen alkoholipariskunta?
eli 'hakattu vauva' ja 'pahoinpitelty lapsi' ovat sinusta täysin eri aiheita.Waja kirjoitti:Keskustelu on näköjään siirtynyt hakatuista vauvoista pahoinpideltyihin lapsiin.
.
Aivan
That's a crock!
Hienoja ajatuksia.v-a-45 kirjoitti: Tähän viitaten olen tehnyt ehdotuksen opetusministeriöön, että kouluissa otettaisiin, esim. elämänkatsomus tai uskonto tuntien ohjelmaan (tai ihan sama vaikka biologian) lasten oikeudet ja käytäisiin läpi mitä aikuinen saa tehdä ja mitä ei. Neuvottaisiin ja annettaisiin numerot ym. tiedot mihin voi soittaa tai käydä puhumassa vaikeista asioista. Joissain kouluissa käydään nämä oikeudet läpi yhdellä tunnilla ja jaetaan ne oikeudet kirjallisina ja se siitä (tämäkin yläasteella). Idea olisikin, että pidettäisiin asia esillä kauemmin ja siitä tulisi esim. pistokoe? Joten asia ei jää sitten siihen yhteen tuntiin ja sitä kautta nämä "salaisuuksia" pitävät lapset uskaltaisivat (ymmärtäisivät) avautua.
Olisi myös hyvä, että tukipalveluiden tiedot olisivat helposti koululaisten nähtävillä jatkuvasti, vaikka ruokalan seinällä.
Ja että niitä MATALAN kynnyksen tukipalveluita (kouluterveydenhoitaja jne) myös olisi lasten saatavilla.

Aiemmin lainattu Wikipedian artikkeli lasten pahoinpitelystä oli tavattoman surullista luettavaa. Ilta on pilalla.
Kun vielä ajattelee, että vain pieni osa pahoinpitelyistä johtaa sellaisiin vammoihin, joita on näytettävä lääkärille, niin kuinka paljon niitä sitten todellisuudessa tapahtuu? Uskon sen 200 000 lapsen määrän olevan lähellä oikeaa, kun pahoinpitelyksi lasketaan kaikki fyysinen kajoaminen tukistamisesta lähtien.
Lasta voi pahoinpidellä ruumiillisesti ja henkisesti siten, etteivät edes ammatti-ihmiset sitä huomaa. Tiedän useammankin tapauksen, joissa lastaan kaltoin kohteleva äiti esittää itse huolestunutta lapsen kummallisen käytöksen vuoksi ja kuljettaa häntä tutkimuksissa ja hoidoissa eikä kukaan kai huomaa mistä on oikeasti kyse. Eräs tapaus painoi vuosia mieltäni. Olin itsekin vielä lapsi, kun jouduin omin silmin erään toisen lapsen jatkuvan fyysisen ja henkisen pahoinpitelyn todistajaksi; kerran menin väliin, mutta enempää en osannut tehdä. Myöhemmin kyseinen lapsi joutui nuorisopsykiatriseen hoitoon ja hänen ongelmansa diagnosoitiin tapaan "murrosiästä johtuva masennus".
Aikani touhua seurattuani päätin vihdoin paljastaa tietoni, mutta sain kyseisestä nuorisopsykiatrisesta laitoksesta saavin kylmää vettä niskaani: pyysin puhelimitse lupaa keskustella jonkun hoitajan kanssa, jotta voisin kertoa mitä tiedän ko. potilaan elämässä tapahtuneen, mutta minulle sanottiin, etteivät ulkopuoliset saa sekaantua asiaan eikä "tässä olla muutenkaan etsimässä ketään syyllistä". Sävy oli erittäin torjuva, vaikka en ollut ehtinyt edes kertoa minkä tyyppisistä "tiedoista" oli kyse. Nuori itse sanoi myöhemmin, ettei saanut tuossa laitoksessa minkäänlaista apua, ja aika ongelmainen hänestä kyllä kasvoi, vaikka pahimmat traumat kai pääsikin aikuisiällä pätevässä terapiassa purkamaan. Kuitenkaan hän itse ei voi missään terapiassakaan kertoa mitä on vauvana tai pikkulapsena kokenut (kun ei muista).
Kun vielä ajattelee, että vain pieni osa pahoinpitelyistä johtaa sellaisiin vammoihin, joita on näytettävä lääkärille, niin kuinka paljon niitä sitten todellisuudessa tapahtuu? Uskon sen 200 000 lapsen määrän olevan lähellä oikeaa, kun pahoinpitelyksi lasketaan kaikki fyysinen kajoaminen tukistamisesta lähtien.
Lasta voi pahoinpidellä ruumiillisesti ja henkisesti siten, etteivät edes ammatti-ihmiset sitä huomaa. Tiedän useammankin tapauksen, joissa lastaan kaltoin kohteleva äiti esittää itse huolestunutta lapsen kummallisen käytöksen vuoksi ja kuljettaa häntä tutkimuksissa ja hoidoissa eikä kukaan kai huomaa mistä on oikeasti kyse. Eräs tapaus painoi vuosia mieltäni. Olin itsekin vielä lapsi, kun jouduin omin silmin erään toisen lapsen jatkuvan fyysisen ja henkisen pahoinpitelyn todistajaksi; kerran menin väliin, mutta enempää en osannut tehdä. Myöhemmin kyseinen lapsi joutui nuorisopsykiatriseen hoitoon ja hänen ongelmansa diagnosoitiin tapaan "murrosiästä johtuva masennus".
Aikani touhua seurattuani päätin vihdoin paljastaa tietoni, mutta sain kyseisestä nuorisopsykiatrisesta laitoksesta saavin kylmää vettä niskaani: pyysin puhelimitse lupaa keskustella jonkun hoitajan kanssa, jotta voisin kertoa mitä tiedän ko. potilaan elämässä tapahtuneen, mutta minulle sanottiin, etteivät ulkopuoliset saa sekaantua asiaan eikä "tässä olla muutenkaan etsimässä ketään syyllistä". Sävy oli erittäin torjuva, vaikka en ollut ehtinyt edes kertoa minkä tyyppisistä "tiedoista" oli kyse. Nuori itse sanoi myöhemmin, ettei saanut tuossa laitoksessa minkäänlaista apua, ja aika ongelmainen hänestä kyllä kasvoi, vaikka pahimmat traumat kai pääsikin aikuisiällä pätevässä terapiassa purkamaan. Kuitenkaan hän itse ei voi missään terapiassakaan kertoa mitä on vauvana tai pikkulapsena kokenut (kun ei muista).
Tuo 12 tapettua vauvaa vuodessa on paitsi pöyristyttävän iso luku, niin myös rikoshistoriallisesti mielenkiintoinen. Nimittäin oikeuskäytännössä on kautta aikain tunnettu sellainen teko kuin lapsenmurha, joka tarkoittaa sitä, että nainen synnytyspsykoosissa tappaa vastasyntyneen. Nykyisin, kun ensimmäinen viikko vietetään sairaalassa, ongelmat ilmeisesti lykkääntyvät, ja tuossa luvussa suurin osa on näitä joista ennen tuli lapsenmurhaajia, joita taas nykyisin ei käytännössä juuri ole.
i never saw a wild thing sorry for itself
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Ymmärtääkseni tuo luku on pysynyt kautta aikojen aika samoissa. Ei siis ole kaiketi mitään ''lamalisää'' tms.
Minä en anteeksi ole siivoamisiltani ja puuhiltani ehtinyt kaivamaan tarkempaa faktaa teille, mutta teen sen viimeistään viikonloppuna, kun on aikaa.
Luvut muuten eivät vaihtele edes hirveän paljon maittain. Unisefin tilastot näyttävät samaa karua totuutta koko sivistyneessä länsimaailmassa.
Minua itseä kiinnostaisi 'lapsenmurhaajien' taustat: ikä, koulutus, jne ja todellakin se, että onko nämä suurimmaksi osaksi ''täyttäymmärrystävailla'' vai vastaavanlaisia ''kaikin puolin häiriintyneitä sekakäyttäjiä'' kuin brittilehdissä julkisuuteen tulleet järkyttävät tapaukset.
Mutta palaan tähän vielä syvemmin.
Minä en anteeksi ole siivoamisiltani ja puuhiltani ehtinyt kaivamaan tarkempaa faktaa teille, mutta teen sen viimeistään viikonloppuna, kun on aikaa.
Luvut muuten eivät vaihtele edes hirveän paljon maittain. Unisefin tilastot näyttävät samaa karua totuutta koko sivistyneessä länsimaailmassa.
Minua itseä kiinnostaisi 'lapsenmurhaajien' taustat: ikä, koulutus, jne ja todellakin se, että onko nämä suurimmaksi osaksi ''täyttäymmärrystävailla'' vai vastaavanlaisia ''kaikin puolin häiriintyneitä sekakäyttäjiä'' kuin brittilehdissä julkisuuteen tulleet järkyttävät tapaukset.
Mutta palaan tähän vielä syvemmin.
Nuotio & Äreät Tiput