HÄKE 'nauha'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Tara
Horatio Caine

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja Tara »

Laitan tähän pätkän JJ:n kuulustelusta. Oli kyllä alkuun aika hankala hahmottaa noita Auerin juoksemisistaan kertovia kohtia, että mille ovelle Auer juoksi ensimmäiseksi lähtiessään pakoon takkahuoneesta..(saatuaan sen piston rintaansa - josta tosin on monta versiota että missä vaiheessa Auer sen sai ja minä hetkenä hän huomasi piston saneensa)..ja mihin suuntaan lähti kesken häkepuhelun ..

ETP 818-819

Auer: ..ja sit mä jostai, mul o mielikuva, et mä olis sit niinko oven (terassinoven) ja sen välist loikannu. Ja oisko siin jotain lasinpaloi jalanpohjis hiuka tuntunu, mut ei sitte siin kohtaa kauheest jäänyt miettimään, et mistä täst nyt juokse vaan juoksee pakoon.. (JJ: Joo-o)... Ja sit tota noi ni mää siin vaihees tää mun vanhin tytär oli hereillä, hän oli siel eteisessä. Ni mä sanoin, et tääl on joku tappaja, et juoskaa äkkiä ulos, ja mä luultavasti avasi itte sen.. (JJ: ulko-oven) ..Joo, sen siis sen puoleisen ulko-oven, et menkää ulos, mutta ei ne kyl mihinkää menneet ja sit sen jälkeen mä tota soitin sinne 112. (JJ:Eli tulit soittamaan lankapuhelimesta) ..Joo, elikkä se on just siin ko mennää ulos ulko-ovesta, keittiös, siis vieressä

------
Seuraavaksi Auer kertoo miten häkepuhelun aikana hän meni:..
-----
..koska siin kohtaa tulkitsin, et se huus Annu, koska mua kutsutaa Annuks ja ja menin sinne kattomaa ja sit tää, ku mä tuli siihe näköyhteytee ni tää mies siel hyökkäs mua kohti... (JJ: Mite se hyökkäs?) ..No, se.. (JJ: Missä se oli siinä kohtaa, ko sä menit siihen tilanteesee, kuinka lähelle sä menit sitä? Missä Jukka oli?) Mä meni sinne olohuonee niin pitkälle, et mä näi heiät. Jukka oli siin lattial, mä en sitä sen tarkemmi kattonu. Tästä miehest mul lähinnä semmona vaa, että se kauheel vauhdil lähti mua kohti, et varmaan..

----

Eli Auer juoksi takkahuoneesta keittiöön ja kuistille päin, aulaan, avasi ('luultavasti' :mrgreen: ) ulko-oven. Silloin lapsi olikin jo siellä eteisessä (aulassa) ja seuraavan kerran kun hän lähti liikkeelle (häkepuhelimesta) niin Auer kertoo menneensä keittiöstä aulaan ja siitä suoraan lähemmäksi olohuoneeseenlähemmäksi takkahuoneen oviaukkoa, ja näki tappajan - mutta ei Jukkaa silleen katsonut sen tarkemmin.. (- no just, Jukasta niin huolta ollutkaan sitten..) Mutta minun mielestä hän meni ensin ulko-ovelle tai kodinhoitohuoneseen hakemaan ensin astalon mukaansa. Sen jälkeen hän ryntäsi makuuhuoneeseen..
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Ihan oikeasti sanon, että ei se mikään tyhmempi tyttö ole tuo Auer.

Minä yritin myöskin juuri lukea noita ''juoksemisia''. AA:han antaa Joutsenlahden kertoa minne hänen olisi pitänyt milloinkin juosta tai mennä.... :shock:
Nuotio & Äreät Tiput
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

turumurre kirjoitti:
MissHolmes kirjoitti: Se mitä häkessä lukee on päätelty sen mukaan mitä Anneli kertoo.
Aivan yhtä hyvin Anneli on voinut juosta takkahuoneesta kodinhoitohuoneeseen lapsen ohi. ....noutamaan sitä kirvestä.
(vai pitikö se jo tässä vaiheessa palauttaa muovipussien alle???)
Tätä mä en yhtään tajua, ettei immeiset voi vähän ajatella, kuinka lyhyt on sekunti tai 7 sekuntia.
Ajattelemattomalla logiikalla A:lla on ollut juuri tuo 7 s aikaa KÄYDÄ (siis KÄYDÄ) kolauttamassa kaksi kertaa miestansä. Surma-aseen nostamiseen lyönti asentoon menee jo 1 sekunti jne.
Itse veikkasin ei ulkopuolista -tarinassani toisessa ketjussa, että Auer juoksee lenkin lähtien takkahuoneen oviaukon luota kodinhoitohuoneen kautta pesuhuoneeseen ja sieltä takkahuoneeseen surmaamaan Lahtea. Sanoo lapsen ohi rynnätessään "turunkielellä" viitsitkö väistää, kun tämä on tiellä. Ovi jonka Auer avaa on joko khh tai pesuhuoneen ovi. Jos astalo ei ole jo valmiiksi takkahuoneessa, nappaa A sen jostain tämän reitin varrelta (ehkä khh?).

Tässä pätkä aloitusviestistä kopsattua häkelitterointia, kommentoin noita boldattuja kohtia (omat spekulointini sinisellä):

1:48 Uhri: No vähä voit auttaakii.
Uhri: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
1:51 Epäilty: Lähtisekse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni)
1:52 Uhri: Tu(l)e auttaa.
1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
1:55 Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).Juoksuaskelet lähenevät ja sitten loittonevat puhelimeen nähden, sitten kuuluu oven aukaisu. Auer siis juoksee lasta ja puhelimen luuria kohden, ohittaa tämän, juoksee lapsesta ja puhelimen luurista poispäin, ja avaa oven. Ovi voi olla khh ovi, tai jos se on avoin, pesuhuoneen ovi. Oven sulkemisääntä ei kuulu, eli ovi jää auki.
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä) Ensimmäinen astalonlyönti.
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus) Toinen astalonlyönti.
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?Askelten äänet kuuluvat vaimeina, mutta Auer kävelee tässä takkahuoneesta jälleen lapsen ohi kodinhoitohuoneeseen ja sieltä pesuhuoneeseen, kysyen lapselta tuon kysymyksen ollessaan kutakuinkin lapsen kohdilla. Ovien avausääniä ei kuulu, koska sekä khh että ph ovet ovat on edelleen auki. Pesuhuoneeseen Auer suuntaa siksi, että haluaa pestä kätensä.
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
2:17 Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
2:22 Uhri: Aiih.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).Tämä voisi olla lavastushuuto, pesuhuoneen oven raosta takkahuoneeseen. Samalla Auer saattaa vaikkapa kurkotella astalon, jonka jätti Lahden pään viereen, ja huuhtaista tämän.
2:25 (askelien ääniä) (ETP-papereissa tämä on tuntematon)
Tuntematon: (Aja).
2:26 Häke: Joo haloo.
2:27 Uhri: (Se jäi).
Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.
(Uhrin valituksia)
2:31 Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte?
2:32 Uhrin puheääntä ei enää kuulu
2:35 Lapsi: Äiti.
2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?
2:38 Lapsi: Äiti tuu.
2:39 (kolahdus)
2:39 Lapsi: Nyt siel puhutaa taas.
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).Kolahdusten ja metallisen äänen arvelen tulleen astalosta, Auer laskee pestyn astalon johonkin, mutta tämä paikka on hyvin lähellä puhelinta.
2:42 Epäilty: Onksielt tulos joku?Auer on taas puhelimessa.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

MissHolmes kirjoitti:Turtsi hei.
Laita känny kellottamaan ja katso kuinka yllättävän pitkälle pääset kävellen tuossa ajassa.

Tai laita känny kellottamaan ja katso montako lautasta ehdit hakea keittiön kaapista yksi kerrallaan olohuoneen sohvalle?

Tulet hämmästymään :)

Teeppä sinä koe

Kulkemasi reitti olkoon siis samanlainen kuin A:n huushollissa:
Ota kännylläsi aika;
Lähtö 0s (1:55) olohuoneen keskikohdasta, juokset keittiön puhelimen ohi, avaat kodinhoitohuoneen oven (sinunkin kodinhoitohuoneesi olkoon täynnä tavaraa), raivaat tiesi khh:n poikki pesuhuoneen ovelle, avaat sen, juokset pesuhuoneen poikki (varo ettet liukastu) takkahuoneen ovelle , avaat sen ja siirryt sinne.
Sitten nostat kännykkäsi lyöntiasentoon (kuvitellaan että se on se astalo). Sanot miehellesi KUOLE!. Kopautat sillä kaksi kertaa miestäsi vaikka nenään, niin että ainakin räkä vähän roiskuu
(muista sanoa miehellesi että tuupertuu sitten siihen ph oven eteen kulkuesteeksi).
Seuraavaksi punnerrat yhden kerran käsilläsi ja sanot ÖH.
Kun pääset pystyyn, lähde kiitämään takaisinpäin, tulet jostain toista kautta puhelimen seutuville,
niin että siinä kuullaan askeltesi äänet ja sanomasi repliikki 'sin se jäi makkama'
(jos käytät paluumatkallasi takkahuoneesta olohuoneeseen -reittiä, muista rikkoa siihen th:n oven suuhun edes pari kaljapulloa koelavasteeksi).

Jos suoriuduit kokeestasi niin että ajanottoväliineesi näyttää aikaa 13s (2:08),
olet palkattu Kelju K Kojootin tilalle maantiekiitäjiin.
Teleksi
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

Yllä Tara lainasi kuulustelua, jossa Anneli kertoo tapahtumien kulusta. Ymmärtääkseni hänen versionsa tapahtumista menee seuraavalla tavalla:

"Hyppäsin sängystä arkun kautta lasinsiruihin, jossa vaiheessa jalkoihin sattui vähä ja sain puukosta. Juoksin kohti keittiötä. Matkan varrella näin tyttäreni, joka oli hereillä. Käskin häntä ja muita lapsia poistumaan, koska paikalla on murhaaja. Lapset eivät kuitenkaan poistuneet. Avasin ulko-oven ja ajattelin paeta pihalle. Jouduin kuitenkin palaamaan ja menin soittamaan hälytyskeskukseen. Puhelun aikana mieheni huusi Annua, siis minua, joten menin kysymään mitä asiaa hänellä on. Murhaaja kuitenkin lähti ajamaan minua takaa, joten palasin puhelimeen. "

Jos tämä kertomus pitää paikkansa, niin muutama huomio
- Anneli kertoo aukaisseensa ulko-oven (hän puhuu "ulko-ovesta") jo ennen häkepuhelua. Joten oven avaamisen ääni ei voi kuulua siitä, kun Anneli häke-puhelun aikana ulko-oven paetakseen (taas).
- Jälkimmäiset askeleen äänet kuuluvat vaimeina, joten teoria, että Annu oli mennyt ulos pääovesta ja sitten tullut takaisin ei toimi.
- Tytär seisoo KOKO murhan ajan olohuoneessa lukuunottamatta sitä aikaa kun hän on puhelimessa äitinsä kanssa.Hän ei kuitenkaan näe tai kuule mitään ulkopuoliseen viittavaa ennen kun näkee murhaajan pakenevan.
surfergirl
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja surfergirl »

Teleksi kirjoitti:Yllä Tara lainasi kuulustelua, jossa Anneli kertoo tapahtumien kulusta. Ymmärtääkseni hänen versionsa tapahtumista menee seuraavalla tavalla:

"Hyppäsin sängystä arkun kautta lasinsiruihin, jossa vaiheessa jalkoihin sattui vähä ja sain puukosta. Juoksin kohti keittiötä. Matkan varrella näin tyttäreni, joka oli hereillä. Käskin häntä ja muita lapsia poistumaan, koska paikalla on murhaaja. Lapset eivät kuitenkaan poistuneet. Avasin ulko-oven ja ajattelin paeta pihalle. Jouduin kuitenkin palaamaan ja menin soittamaan hälytyskeskukseen. Puhelun aikana mieheni huusi Annua, siis minua, joten menin kysymään mitä asiaa hänellä on. Murhaaja kuitenkin lähti ajamaan minua takaa, joten palasin puhelimeen. "

- Anneli kertoo aukaisseensa ulko-oven (hän puhuu "ulko-ovesta") jo ennen häkepuhelua. Joten oven avaamisen ääni ei voi kuulua siitä, kun Anneli häke-puhelun aikana ulko-oven paetakseen (taas).
- Jälkimmäiset askeleen äänet kuuluvat vaimeina, joten teoria, että Annu oli mennyt ulos pääovesta ja sitten tullut takaisin ei toimi.
- Tytär seisoo KOKO murhan ajan olohuoneessa lukuunottamatta sitä aikaa kun hän on puhelimessa äitinsä kanssa.Hän ei kuitenkaan näe tai kuule mitään ulkopuoliseen viittavaa ennen kun näkee murhaajan pakenevan.
Miksi hän joutui palaamaan?
Miksi hän jää vain ihmettelemään että eihän ne lapset nyt lähteneetkään pakoon vaikka käskin?
"Menin kysymään mitä asiaa hänellä on..." No mitähän asiaa miehellä VOISI olla jos häntä just joku murhaaja hakkaa hengiltä?
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Tara kirjoitti: ...ja seuraavan kerran kun hän lähti liikkeelle (häkepuhelimesta) niin Auer kertoo menneensä keittiöstä aulaan ja siitä suoraan lähemmäksi olohuoneeseenlähemmäksi takkahuoneen oviaukkoa, ja näki tappajan - mutta ei Jukkaa silleen katsonut sen tarkemmin.. (- no just, Jukasta niin huolta ollutkaan sitten..) Mutta minun mielestä hän meni ensin ulko-ovelle tai kodinhoitohuoneseen hakemaan ensin astalon mukaansa. Sen jälkeen hän ryntäsi makuuhuoneeseen..
Hyvä näitä on miettiä, missä A on ollut noina ratkaisevina sekunteina,
mutta Tara, unohdat häkenauhasta muutamia repliikkejä ja nuo juoksuaskeleet, jotka on siis muodostettu puhelimen lähellä (sanoo etp).
Missä A oli 1:51, kun sanoo 'lähtikse jo'
Missä A oli 1:54, kun hän huutaa 'Pitääkö'
Missä A oli 1:55, kun hän sanoo 'Vittikö'
Mihin A juoksee ajassa n 1:56, puhelimen läheltä johonkin, minne?
ja minkä oven hän mielestäsi avaa n 1:58 - 1:59?

Ei oikein natsaa mun mielestä, että olis ollu ens ulkona tai khh:ssa.

1:43 Mä soitan poliisil,
siel pyydettii et...
- A lähtee puhelimesta 'jonnekin'
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:46 ?: (Mite mä pääse linjoi)
1:48 Uhri: (No vähä voit auttaakii).
- ?: (Kylhä nous) (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
-
1:51 Lähtikse jo?
1:52 Uhri: Tu(l)e auttaa.
-
1:54 (MITÄKÖ) (PITÄÄKÖ)
1:55 Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
1:55 Vittikö
- (juoksuaskelia)
- (oven aukaisu)
-
2:00 Uhri: Aagh ! (valittaa)
-
2:02 Uhri: A-laalalala (kopsahdus keskellä)
2:03 ...(u)ole)
-
2:05 (vaimea kopsahdus) Uhri: Lala
- Ö H
2:07 : ...
2:08 (vaimeita askelia) Tuleeksielt
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Teleksi kirjoitti: - Anneli kertoo aukaisseensa ulko-oven (hän puhuu "ulko-ovesta") jo ennen häkepuhelua. Joten oven avaamisen ääni ei voi kuulua siitä, kun Anneli häke-puhelun aikana ulko-oven paetakseen (taas).
-Miten niin, eikö ole aika oletettavaa, kun takana on lasi rikki, niin paine vetää oven kiinni,
ja mikä on oven avaamisen ääni, sekö pelkästään että se avataan lukosta.
Sitten on huomioitava että siinä on myös tuulikaapin ovi.

-Tuota, jälkimmäiset askeleen äänet, kohtaa en ymmärtänyt....

-Missä on sanottu että lapsi seisoo muun ajan olohuoneessa.
surfergirl
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja surfergirl »

Jos paineen johdosta ovi sulkeutuu puhelun aikana niin siitä vois varmaan kuulua kolahdus häkenauhalla. Onko joku siihen sopiva ääni löydetty?
Teleksi
Vic Mackey

-Miten niin, eikö ole aika oletettavaa, kun takana on lasi rikki, niin paine vetää oven kiinni,
Missä vaiheessa tämä tapahtui?
No kun noin 1:55 kuuluu ensimmäiset askeleet ja noin 10 sekuntia myöhemmin toiset, niin niissä on suluissa (vaimeat tms.). Eli jälkimmäiset askeleet olivat vaimeat ensimmäiset ei. Jos Anneli olisi mennyt ovesta ulos ja sitten palannut sisään, niin miksi ensimmäiset askeleen äänet eivät olleet vaimeat ja jälkimmäiset olivat? Varsinkin kun näiden askeleiden olisi siis pitänyt mennä puhelimen ohi.
Väännetään rautalangasta: Anneli kertoo, että kun hän pakeni murhaajaa niin lapsi oli olohuoneessa. Sitten minuutteja myöhemmin lapsi näkee kun murhaaja poistuu. Ja välissä lapsi on puhelimessa. Joten lapsi on siis ollut joko olohuoneessa tai keittiössä. Vai luuletko, että hän on mennyt kiltisti takaisin omaan huoneeseensa sen jälkeen kun äiti on kertonut talossa olevasta murhaajasta ja käskenyt paeta?
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Teleksi kirjoitti:Yllä Tara lainasi kuulustelua, jossa Anneli kertoo tapahtumien kulusta. Ymmärtääkseni hänen versionsa tapahtumista menee seuraavalla tavalla:

Auer kertoo siis JJ:lle, että hän 'luultavasti' avasi ulko-oven - siis ennen kuin soitti häkeen. Mutta kun talossa ei ollut tappajaa, oli vain Jukka ja hän, ja lasten olisi pitänyt olla unessa, tai edes huoneessaan.

Jospa Auer avasi ulko-oven (tai jonkun muun oven) vasta kun lähti puhelimesta? Minun ymmärryksen mukaan on yhdentekevää mitä Auer kertoi JJ:lle tehneensä ennenhäkepuhelua, koska talossa ei ollut ulkopuolista. Tuskin Auerilla mikään erityinen kiire oli silloin 'kun hän lähti pakoon tappajaa', ei ainakaan siitä syystä minkä hän JJ:lle esitti. Lapsi vain tuli taas huoneestaan, vaikka hänen oli käsketty pysyä siellä. Suunnitelmat muuttuivat. Auer luuli Jukan JO kuolleen...varmaan hän aikoi soittaa häkeen, mutta ensin piti 'järjestää asioita', siivota kylppäri, pestä ovista verta (joku poliiseista huomasi vesipisaroita ovessa..-keittössäkö, kodinhoitihuoneen ovessako pisaroita oli?), vaatteet Auer oli jo vaihtanut, pessyt ja putsannut kätensä ja siistinyt itseään, yms... Nyt viimeistään hänen oli pakko soittaa häkeen, koska lapsi sekotti systeemit...ja sitten vielä Jukka alkoi elämöidä kesken kaiken.

Jukka alkoi valittaa, huutaa 'häkelle': tulkaa apuun.. Hän ei ehkä tajua, että Anneli on se joka häntä on kalauttanut ja survonut ja sörkkinyt puukolla.. Ja kun Auer lähti kesken häkepuhelun, ja silloin kuului oven aukaisu, hän avasi jonkun oven, nappasi jossain välissä Jukan esillä olleen hupullisen kylpytakin suojakseen, kietoi sen päälleen, ja otti astalon oven vierestä ulkoa, tai sitten tuulikaapista, ja kiiruhti huutaen makuuhuoneeseen hiljentämään Jukkaa, ' Mitäkö, pitääkö mun' (huutaa raivokkaasti..).. hm.. sitten kuuluu nuo la-la-la-laat, ja Jukan valituksen päälle tuo '-uole', 'kopsahdus' ja 'öh'.

Kolmen eri oven aukaisun mahdollisuus on olemassa, muitten, mutta ei terassin oven (kodinhoitohuone, pesuhuone, ulko-ovi.. niin, myös eteisenkin tuulikaapin ovi on mahdollinen.. voi ei noita ovia riittää..Jostain hän sen astalon mukaansa poimi, ehkä Auer oli jo käyttänytkin sitä, mutta ei riittävästi. Ja jonnekin hän se survaisi ennen kuin palasi puhelimeen, tai ennen kuin pelastuspoppoo saapui, kylpytakki päätyi kodinhoitohuoneen johonkin nurkkaan muovikassissa. Kengät jalassa toimitti tekonsa, ja piilotti myös ne muovikassissa jonnekin muitten kassien sekaan vain.. (ja kävi korjaamassa nuo pois kun pääsi sairaalasta ..(4.12.2006, eikö se niin ollut)

Pesuhuone oli siivottu, jälkiä tehty sinne tänne jo ennen kuin tuli se tilanne, että olikin soitettava hetimiten häkeen.

Lapsen ilmaantuminen 'pyörimään' huoneistoon, ja Jukan herääminen kesken kaiken sai Auerin suunniltaan, - pakka meni uusiksi osittain, Jukan piti jo olla kuollut, varkaan, sen 'rosvon' olisi juuri pitänyt paeta.. Minusta Auer menee yhtäkkiä suunniltaan siinä kesken häkepuhelun.. se raivoaminen yhtäkkiä johtuu siitä - nyt hän toimii konemaisesti, toiminnalla on vain yksi päämäärä: vaientaa Jukkaa varmasti.. ja ketään ulkopuolistahan siellä ei ollut. Kaiki muu 'hätäännys' häkepuhelun alussa on teatteria. Itseään Auer tuikkasi puhelun aikana, tai juuri ennen kuin oli aikonut soittaa, mutta sitten soittamisen syyksi ilmaantui myös lapsi.. Puhelun aikaiset puheet tappajasta, 'joko se lähti', ovat demonstraatiota ja esitystä sekä lapselle että häkelle..
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Teleksi
Vic Mackey

minun näkemykseni mukaan hän on voinut aukaista vain joko terassinoven tai sitten khh:n oven. Muuten hän ei olisi ehtinyt mäiskäisemään Jukkaa.

Annelin on ollut mahdoton hävittää murhassa käytettyä puukkoa ja astaloa. Ehkä hän on lavastanut sen aluksi niin, että on pudottanut puukon lattialle ja astalon (kirves) ikkunan ulkopuolelle (ajatuksella että murhaaja on pudottanut sen siihen ikkunan rikottuaan kun sitä ei enää tarvita). Sitten on mennyt suunnitelma sekaisin ja hänen on täytynyt avata ovi ja ottaa astalo pihalta, että pääsee lyömään sillä Jukkaa. Ongelmaksi on sitten tullut, että hänellä ei enää ole hanskoja kädessä, eikä hän pysty lapselta salaa puhdistamaan astaloa. Siksi hänen täytyy piilottaa se ja toivoa ettei sitä löydetä.
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

1:55 "A aukaisi oven" ei mielestäni ole itsestään selvyys:

1. A aukaisi ja porhalsi pihalle
2. Lapsi aukaisi
3. Tuuli kolautti esim tuulikaapin ovea joka oli jäänyt auki jo ennen häke puhelua ja onhan siinä se vessan ovikin samoilla kulmilla, kuin myös lasten huoneiden ovet....
4. missä on muut oviin liittyvät äänet

silti puolustukselle saattaa riittää tämäkin
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Teleksi kirjoitti:
Missä vaiheessa tämä tapahtui?
No kun noin 1:55 kuuluu ensimmäiset askeleet ja noin 10 sekuntia myöhemmin toiset, niin niissä on suluissa (vaimeat tms.). Eli jälkimmäiset askeleet olivat vaimeat ensimmäiset ei. Jos Anneli olisi mennyt ovesta ulos ja sitten palannut sisään, niin miksi ensimmäiset askeleen äänet eivät olleet vaimeat ja jälkimmäiset olivat? Varsinkin kun näiden askeleiden olisi siis pitänyt mennä puhelimen ohi.
Väännetään rautalangasta: Anneli kertoo, että kun hän pakeni murhaajaa niin lapsi oli olohuoneessa. Sitten minuutteja myöhemmin lapsi näkee kun murhaaja poistuu. Ja välissä lapsi on puhelimessa. Joten lapsi on siis ollut joko olohuoneessa tai keittiössä. Vai luuletko, että hän on mennyt kiltisti takaisin omaan huoneeseensa sen jälkeen kun äiti on kertonut talossa olevasta murhaajasta ja käskenyt paeta?
Siis ensimmäiset askeleet, jotka häkessäkin kuluu (n 1:59), on A:n juoksuaskeleet jotka ensin lähenevät ja samalla sitten puhelimen 'ohitettuaan' loittonevat. A juoksi tässä ulos.

2:08 askeleet ovat vaimeammat, koska niitä ei ole muodostettu juosten. Tässä A palaa ulkoa sisälle, lapsensa viereen.
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

turumurre kirjoitti: Lähtö 0s (1:55) olohuoneen keskikohdasta, juokset keittiön puhelimen ohi, avaat kodinhoitohuoneen oven (sinunkin kodinhoitohuoneesi olkoon täynnä tavaraa), raivaat tiesi khh:n poikki pesuhuoneen ovelle, avaat sen, juokset pesuhuoneen poikki (varo ettet liukastu) takkahuoneen ovelle , avaat sen ja siirryt sinne. .
Tämä ei ollut osoitettu minulle, mutta nappaan tämän käsittelyyn. Uskoisin meidän kaikkien intresseissä olevan yrittää selvittää, mitä tuona yönä oikeasti tapahtui.

Eli kodinhoitohuoneessa oli kaiken tavarapaljouden keskelläkin kapea kulkureitti pesuhuoneeseen, ainakin muistaisin jostain näin lukeneeni, vaikka totta on varmaan se, ettei siinä aivan "täysillä" pysty juoksemaan, mutta toisaalta ei tarvitse tietäkään raivata.
turumurre kirjoitti: Tätä mä en yhtään tajua, ettei immeiset voi vähän ajatella, kuinka lyhyt on sekunti tai 7 sekuntia.
Ajattelemattomalla logiikalla A:lla on ollut juuri tuo 7 s aikaa KÄYDÄ (siis KÄYDÄ) kolauttamassa kaksi kertaa miestansä. Surma-aseen nostamiseen lyönti asentoon menee jo 1 sekunti jne.
Ei tarvitse kolauttaa seitsemässä sekunnissa kahdesti, yksi kerta ainoastaan, eli tuo ajassa 2:02. Toinen lyönti tulee vasta ajassa 2:05.

Itse, noloa kyllä, juoksentelin omassa talossani, ja kuudessa sekunnissa ( 6 s) sain ravattua tupakeittöstä makkariin, käännyttyä siellä, ja ravattua samaa reittiä pitkälle eteiseen. Mittailin, ja tulee parisenkymmentä metriä, suurinpiirtein. (Juoksin silleen tavallisesti, en mitenkään raivoisasti vihan vallassa..)

Auerin/Lahden talossa tuo pyrähdys olohuoneesta keittiön, khh:n ja pesuhuoneeseen kautta takkahuoneeseen saattaisi olla juuri sen mittainen, että kuudessa sekunnissa kerkeäisi paikan päälle.

Eli jää vielä se seitsemäs sekunti nostaa astalo ja lyödä sillä.
turumurre kirjoitti:
Kun pääset pystyyn, lähde kiitämään takaisinpäin, tulet jostain toista kautta puhelimen seutuville,
niin että siinä kuullaan askeltesi äänet ja sanomasi repliikki 'sin se jäi makkama'

Tuo repliikki kuuluu ajassa 2:08 ja on "Tuleeksielt kettää?" Askelet ovat vaimeita, sillä Auerilla ei enää ollut kiire.

Tässä tuo skenaario, jonka esitin edellä, nappaan vähemmän tärkeitä kohtia selvyyden vuoksi pois:

hellämustapääfinnilä kirjoitti: 1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).Juoksuaskelet lähenevät ja sitten loittonevat puhelimeen nähden, sitten kuuluu oven aukaisu. Auer siis juoksee lasta ja puhelimen luuria kohden, ohittaa tämän, juoksee lapsesta ja puhelimen luurista poispäin, ja avaa oven. Ovi voi olla khh ovi, tai jos se on avoin, pesuhuoneen ovi. Oven sulkemisääntä ei kuulu, eli ovi jää auki.
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä) Ensimmäinen astalonlyönti.
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus) Toinen astalonlyönti.
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?Askelten äänet kuuluvat vaimeina, mutta Auer kävelee tässä takkahuoneesta jälleen lapsen ohi kodinhoitohuoneeseen ja sieltä pesuhuoneeseen, kysyen lapselta tuon kysymyksen ollessaan kutakuinkin lapsen kohdilla. Ovien avausääniä ei kuulu, koska sekä khh että ph ovet ovat on edelleen auki. Pesuhuoneeseen Auer suuntaa siksi, että haluaa pestä kätensä.
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
2:17 Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
2:22 Uhri: Aiih.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).Tämä voisi olla lavastushuuto, pesuhuoneen oven raosta takkahuoneeseen. Samalla Auer saattaa vaikkapa kurkotella astalon, jonka jätti Lahden pään viereen, ja huuhtaista tämän.

2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?
2:38 Lapsi: Äiti tuu.
2:39 (kolahdus)
2:39 Lapsi: Nyt siel puhutaa taas.
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).Kolahdusten ja metallisen äänen arvelen tulleen astalosta, Auer laskee pestyn astalon johonkin, mutta tämä paikka on hyvin lähellä puhelinta.
2:42 Epäilty: Onksielt tulos joku?Auer on taas puhelimessa.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
Vastaa Viestiin