HÄKE 'nauha'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja turumurre »

'hellä...

Hei mun täytyy ny..
:)

Palaan myöhemmin tuohon esittämääsi kulkuun
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

turumurre kirjoitti:'hellä...

Hei mun täytyy ny..

Palaan myöhemmin tuohon esittämääsi kulkuun
Kiitos turumurre, minusta on hyvä saada palautetta, koska sitten voi aina korjata ajatteluaan, jos jokin menee pahasti ketulleen :)

Lisäys vielä: munkin täytyy ny.. mutta palaan astialle huomenissa.

Ulkosuomalainen, olisin mielelläni kuullut sinunkin kommenttisi Miten kaikki meni-ketjussa esittämääni versioon nro 2. Tapahtumista voi olla monta yksityiskohdissaan erilaista versiota (syyttäjäkään ei lähtenyt lopulta esittämään vain yhtä lukkoonlyötyä skenaariota), lähinnä minusta olisi mielenkiintoista kuulla sellaisia seikkoja, mitkä eivät millään voi olla mahdollisia, jotta todella voisi vaihtaa ajattelunsa suuntaa uusille urille.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Minua on jäänyt vaivaamaan se, että JJ:n kuulustelussa Auer toistaa usein, että kuuli tappelun ääniä, mäiskintää ym.. Kun sieltä nauhalta ei kuulu sellaisia ääniä.. :shock: Niin ..

No selasin taas JJ:n kuulustelua. Poimin erikseen ne kohdat joissa Auer kuvailee kuulemiaan ääniä. Jukan ääniä, huutoja ja tai niitten kuvauksia en ottanut mukaan - paitsi jos samassa yhteydessä oli muunlaisten äänien kuvausta. On ollut tappelun ääntä, mäiskintää, hakkaamisen ääntä ym..niin ihmettelen, että entä jos Auer sittenkin on kuullut noita tappelun ääniä vain omassa päässään? Auer itse sanoo muodostaneensa tappelun hakkaamisen mielikuvia kuulemiensa äänien perusteella. Hän jopa kertoo JJ:lle sekä lapinnimelle ettei nähnyt kun tyyppi 'hakkasi Jukkaa puukolla'. Hänellä on vain mielikuvia asiasta.

(kävin läpi ne 16 JJ sivua, en ole ihan varma sainko kaikki 'tappelun ja mäiskinnän äänien kuvaukset talteen)

Lisäksi häkenauha on jo kuunneltu tuossa vaiheessa, sillä JJ mainitsee nauhoituksen ( Auerille sitä ei ole soitettu) sivulla 823 kun hän kysyy Auerilta nauhalla kuulemansa perusteella, kun Auer oli siinä nauhalla puhunut puukotuksesta, että onko Auer nähnyt kun löi Jukkaa puukolla.

Tässä kohdat, jotka poimin (kun ei tulis nyt jotain älyttömiä virheitä..kun tarkoitus on laittaa punasella ääniä koskevat sanat tai lauseen osat):

pointti on siis vain se millä sanoilla ja millä tavalla Auer puhuu kuulemistaan muista äänistä kuin Jukan tuskan ja valituksen äänistä tai hänen puheestaan, ei muu sisältö varsinaisesti.

818

Auer:...Mä en nyt jälkeenpäin muista,näiks mä tai tajusiks mä sen, et sil o joku ase siinä vai onks se iha tavallista mäiskintää

819

JJ: Elikä avasit avasit lapsille ovea ja pyysit heitä menemään ulos ja sen jälkeen lähdit soittamaa?
Auer:Joo
JJ: Kävitkö välillä katsomassa vielä, mitä siellä tapahtuu
Auer: Eee ..siinä välissä en käyny, mutta sielt kuulu semmosta tappelun ääntä ja mä muistan, et kuulu sitä Jukan huutoaki siinä. Mut ainaski siinä vaiheessa sitte, ko mä olin, siel vastas joku nainen sieltä 112:sta
....

821
JJ: Muistaks mitä, näiks sä siittä mitähän teki Jukalle?
Auer: Ää, mää kuul, lähinnä niit äänii kuulin, et tota noini... (miettii).. mää iha tarkast osaa sanoa, et onks tää niinko näist äänist muodostunut mielikuva, et hän siin päällä ja hakkas tai näinkö mä sen tosiaa.
JJ: Joo.
Auer: Mutta ainaki, tota noini sit ko mä näi, etko tää oli ohi, ni Jukka oli iha verine täst kohtaa. Ja sitä, niinko tosiaanki katkui kauan sitä semmost, niinko hakkaamise mäiskimisen ääntä ja sit sitä Jukan tuskan huutoo...
Auer: .. Ja sit tota, sit tuli poliisisoitto vielä, ja se jatkui sillonki ja sit sen soiton aikana hiljeni. Ja joku jossain välissä kysyi sitäki, et onks se vielä sielä ja et onks Jukka hengis tai jotai.Ni mä sanoi, et axxxx, katsotko tonne. Mä en sit tiedä käviks hän kattomas ja mut tota parempi kyl olis ollu ettei hän olis nähny sitä..
...
824

JJ: Mimmosia ääniä sieltä kuulu,kun Jukka sielä äänteli?
Auer: No semmost tuskan huutoo, siis Jukan. Ja sit semmost, mun mielest niinko hakkaamisen ääntä. Mä sit tiä, niinko mä mielessäni mä oletin, et se sil veitsel hakkaa..
...
825

JJ: Oliks hän takas sit jo niinko Jukan kimpussa? (kun Auer oli palannut ensimmäiseltä paakoon juoksultaan..)
Auer: Joo, sielt kuul se ääni sitte jo, ko mä tulin sisäl takas.
JJ: Joo
Auer: Hakkaamisen ääni.
JJ: Joo,o.
Auer: Mut voi olla, et se on jollaki muullakin hakannut tai molemmilla.
...
JJ: Mut se oli enemmänki niinko semmosia tuskan ääniä sitten. Äänet siellä.
Auer: Joo, ne muut äänet mitä sielt kuulu, ei niinko mitää puhetta... Jotain tämmöst, en tarkemmin muista, mut jotain mä huusi, et se keskeytyi sit sit hetkeks se hakkaamine et hän lähti sit mun perääni..

...
827

Auer: Silloin silloin ku mä lähdin niin ne oli pystyssä mut mähän lähdin siit sit heti ja mää menin site sinne eteiseen ja puhelimeen et mä en enää nähny mä vasta kuulin sitä tappelun ääntä et ja sit seuraavan kerran ku mä näin niin Jukka oli maassa siinä jo siin samassa paikkaa mihi hän sitten jäi.
Lapinniemi:No, pystyksä niis äänist sanomaan ku sielt kuulu sitä 'mäiskettä' ja sitten Jukka ku huusi sitä Annua tai ni ku pystyykö niistä sanomaan mitään että oisko hän maan... ollu siel lattiatasos vai seisaaltaan?
Auer: En mä sitä osaa sanoo mut et ne kerrat kun mä näin ni hän oli kyl ihan siin lattialla.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
turumurre
Ainesta Watsoniksi

hellämustapääfinnilä kirjoitti:
hellämustapääfinnilä kirjoitti: 1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).Juoksuaskelet lähenevät ja sitten loittonevat puhelimeen nähden, sitten kuuluu oven aukaisu. Auer siis juoksee lasta ja puhelimen luuria kohden, ohittaa tämän, juoksee lapsesta ja puhelimen luurista poispäin, ja avaa oven. Ovi voi olla khh ovi, tai jos se on avoin, pesuhuoneen ovi. Oven sulkemisääntä ei kuulu, eli ovi jää auki.
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä) Ensimmäinen astalonlyönti.
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus) Toinen astalonlyönti.
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?Askelten äänet kuuluvat vaimeina, mutta Auer kävelee tässä takkahuoneesta jälleen lapsen ohi kodinhoitohuoneeseen ja sieltä pesuhuoneeseen, kysyen lapselta tuon kysymyksen ollessaan kutakuinkin lapsen kohdilla. Ovien avausääniä ei kuulu, koska sekä khh että ph ovet ovat on edelleen auki. Pesuhuoneeseen Auer suuntaa siksi, että haluaa pestä kätensä.
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
2:17 Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
2:22 Uhri: Aiih.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).Tämä voisi olla lavastushuuto, pesuhuoneen oven raosta takkahuoneeseen. Samalla Auer saattaa vaikkapa kurkotella astalon, jonka jätti Lahden pään viereen, ja huuhtaista tämän.

2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?
2:38 Lapsi: Äiti tuu.
2:39 (kolahdus)
2:39 Lapsi: Nyt siel puhutaa taas.
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).Kolahdusten ja metallisen äänen arvelen tulleen astalosta, Auer laskee pestyn astalon johonkin, mutta tämä paikka on hyvin lähellä puhelinta.
2:42 Epäilty: Onksielt tulos joku?Auer on taas puhelimessa.
Jooh, olen edelleen sitä mieltä että jos A kalauttaa 2:05 astalolla, punnertaa jotain (öh)2:06, niin hän ei voi olla 2:08 jossain puhelimen lähistöllä sanomassa 'tuleks sielt kettää'. Mun mielestä täysin pois suljettu tapahtuman kulku. Sitten siinä on vielä se asia että, pesuhuoneen kautta ei voi palata koska J on siin edessä (hankalaa ja vielä enemmän aikaa vievääkin). Toisella puolella th/oh on se lasimeri ja häkenauhalta ei ainakaan lasinpäällä askelluksia kuulu. Puhuinkin joskus tuolla aikaisemmin, että se th oli kuin saarrettu linnake, sisään pääsee muttei enää 'ulos', aiheuttamatta ääntä lasinpalojen päällä kävelemällä. Jos taas varoo lasinpäällä kävelyä, niin se syö jo ennestäänkin mahdotonta surma-aikaa.

Eli nuo kuole-öh-yms. surmaamisen yhteyteen liitetyt sanat voi unohtaa, mun mielestä.

Sitten tässä on vielä se että J puhuu jotain (Se jäi) puol minuuttia myöhemmin, onko se edes teoriassa mahdollista kun kallo on lyöty halki.

Ainoa mahdollinen surmaamisaika häkenauhan kuluessa, on ajalla n 2:10 - n 2:35. siinäkään ei ole kuin parikymmentä sekuntia, kun ajatellaan että täytyy A:n siirtyä sentään paikasta th, paikkaan K.
Ja lavastukset ja kaik vielä päälle... Lapsi pyörii 'jaloissa'...Polliisit tuli muistaakseni 2:51

Se A:n ensmänen kuulustelu (2.12.2006) tukee mielestäni tätä häkenauhan kulkua, olettamuksella että ulkopuolista ei ollut.

Faktahan on se että J eli ja hiljeni (kuoli) häkenauhan aikana, ja siksi tämä nauha onkin ratkaisevassa asemassa tässä tapauksessa. Voipi olla että tämä häkenauha on A:n yks tärkeimpiä puolustuksia.
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

turumurre kirjoitti: Jooh, olen edelleen sitä mieltä että jos A kalauttaa 2:05 astalolla, punnertaa jotain (öh)2:06, niin hän ei voi olla 2:08 jossain puhelimen lähistöllä sanomassa 'tuleks sielt kettää'. Mun mielestä täysin pois suljettu tapahtuman kulku.
En tiedä onko litteroinnissa oikein tuo ajastus, mutta kopsahdus ja "Öh" on merkitty samalle ajalle eli 2:05. Jotenkin olisi, ainakin minusta, järkeenkäypää, että tuo "Öh" purkautuisi suusta uloshengityksen mukana heti samantien kun ponnistus päättyy, eli astalon liikkeen pysähtyessä Lahden päähän.
2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
Kopsahdusten jälkeen ei kuulu kolahdusta astalon kovalle alustalle pudottamisesta, joten jääkö ase Lahden rinnan päälle, vai ottaako Auer sen mukaansa? Toisaalta olohuoneen puolella ei liene ollut tippuverta, ja tuskin Auer halusi kanniskella veristä kirvestä/vasaraa/sorkkarautaa lapsen nähden. Jos nyt olettaa, että Lahti on ollut vielä jotenkin tajuissaan sanoessaan "Se jäi", olisiko voinut tarkoittaa astaloa?

Mielestäni "Tuleeksielt kettää?" repliikki, joka ajastettu 2:08, samoin kuin nuo askelten äänet, on ajallisesti juuri ja juuri mahdollinen tapahtumakulku. Litteroinnin mukaan ensin kuuluu askelia, sitten repliikki.
2:08 Epäilty:
-(vaimeita askelia)
- Tuleeksielt kettää?
2:10 Lapsi:
- Hei, onksiel joku,
- tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti.
- Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
2:22 Uhri: Aiih.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
Eli noin 2:09 Auer lähestyisi lasta kysyen kysymyksensä. On varsin mahdollista, että lapsi seisoo luurin kanssa eteisen puolella, ei keittössä, joten Auerin matka Lahden luota lapsen lähelle on lyhyehkö.

Tähän lapsen "sijaintiin" viittasin myös juoksuaskelten äänten tallentumista koskevassa spekulaatiossani aiemmin (juoksuaskelet kuuluvat häkenauhalla voimakkaampina kuin poliisin tekemässä rekonstruktiossa, koska lapsi (luureineen) on niiden syntymisen aikaan lähempänä juoksijaa, eli eteisessä, ei keittiössä).

Tiukkahan tämä astaloinnin aikataulu on jos Auer on tekijä, mutta työ on jouduttukin suorittamaan mahdollisimman livakasti, koska se pitää tehdä salaa lapselta.

Sitten siinä on vielä se asia että, pesuhuoneen kautta ei voi palata koska J on siin edessä (hankalaa ja vielä enemmän aikaa vievääkin). Toisella puolella th/oh on se lasimeri ja häkenauhalta ei ainakaan lasinpäällä askelluksia kuulu. Puhuinkin joskus tuolla aikaisemmin, että se th oli kuin saarrettu linnake, sisään pääsee muttei enää 'ulos', aiheuttamatta ääntä lasinpalojen päällä kävelemällä.
Siinäkään tapauksessa, että paikalla oli ulkopuolinen surmaaja, ei tämän kookasrakenteisen miehen tepastelusta kengät jalassa lasin päällä "pystypaini-" ja pakenemistilanteissa kuulunut mitään ääniä.

turumurre kirjoitti: Eli nuo kuole-öh-yms. surmaamisen yhteyteen liitetyt sanat voi unohtaa, mun mielestä.

Sitten tässä on vielä se että J puhuu jotain (Se jäi) puol minuuttia myöhemmin, onko se edes teoriassa mahdollista kun kallo on lyöty halki.
Mielestäni tuo -(u)ole ei ole järin oleellinen myöskään, jotain Auer siinä kuitenkin sanoo. Voimakkaan ponnistuksen aiheuttama ähkäisyääntä ei sen sijaan voi niin helposti sivuuttaa, koska se osuu kopsahduksen kanssa kohdakkain. Mielestäni on täysin mahdollista niiden liittyminen toisiinsa: lyönnin osumisesta Lahteen kuuluva kopsahdus ja lyömisen aiheuttamasta ponnistuksesta kuuluva äännähdys.

Lahden hengenlähtö ei koittanut välittömästi viimeisen lyönnin jälkeen, vaan ajassa 2:22 Lahti valittaa "Aiih". Lahden repliikki "Se jäi" ajassa 2:27 on kai aika epävarma ja huonosti kuuluva, jotain Lahti kuitenkin tässä voinee sanoa, sillä uhrin valitusääniä kuuluu vielä joitakin sekunteja tämän sulkeisiin merkityn repliikin jälkeenkin. Vasta ajassa 2:32 mainitaan, ettei uhri enää ääntele.

2:27 Uhri: (Se jäi).
Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.
(Uhrin valituksia)
2:31 Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte?
2:32 Uhrin puheääntä ei enää kuulu
Edellisestä häkenauhakatkelmasta (mikäli se on, niinkuin etp:ssä kirjattu), näkee havainnollisesti litteroinnin ongelmallisuuden tulkitessa todellisia tapahtumia. "Uhrin valituksia" on kirjattu ajalle 2:27, ei esim. ajalle 2:29 ja 2:31 vaikka tuolloinkin niitä voisi olettaa kuuluvan. Ehkä koska asia on tässä erityisen tärkeä (oletettu Lahden kuolinhetki?), on valitusäänten loppuminen kirjattu erillisellä maininnalla.

Askelten äänten suhteen ei näitä "loppumisääniä" sen sijaan ole kirjattu, eli "askelten ääniä ei enää kuulu" -mainintoja ei litteroinnista löydy.

Jos ajatellaan vaikka kohtaa:
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)

Mielestäni on mahdollista että noita vaimeita askelia kuuluu vielä vaikka 2:13 kohdassa nauhaa. Tai sitten ei, mutta merkintää askelten loppumisesta, tai äänen hiljaa hiipumisesta kuulumattomiin, ei ole katsottu tarpeelliseksi litteroida näkyviin.

Ainoa mahdollinen surmaamisaika häkenauhan kuluessa, on ajalla n 2:10 - n 2:35. siinäkään ei ole kuin parikymmentä sekuntia, kun ajatellaan että täytyy A:n siirtyä sentään paikasta th, paikkaan K.
Ja lavastukset ja kaik vielä päälle... Lapsi pyörii 'jaloissa'...Polliisit tuli muistaakseni 2:51
Uskon, että tarkoitat poliisien tuloajaksi kello 02:51:00 eli yhdeksää vaille kolme (tarkennan, kun tuo vähän hämää, kun muutoin puhutaan häkenauhan ajastuksista).
turumurre
Ainesta Watsoniksi

'hellä...
Tuo aika 2:05 - 2:08 (2:09) on edelleen yhtä lyhyt.

se on suurinpiirtein yhtäpitkä aika, kun sanon kolmekertaa: päivää...päivää...päivää
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

turumurre kirjoitti:'hellä...
Tuo aika 2:05 - 2:08 (2:09) on edelleen yhtä lyhyt.

se on suurinpiirtein yhtäpitkä aika, kun sanon kolmekertaa: päivää...päivää...päivää
Pitäisi arvioida pohjapiirroksesta, paljonko matkaa lyhimmillään on voinut olla: Lahden luota lapsen lähelle, vaikka kolmen metrin päähän hänestä, kun lapsi seisoo eteisessä, siinä mihin puhelimen johdon voi olettaa ylettyvän. Ehtisikö käytettävissä olevassa ajassa kulkea tuon välin..

Jatkettava myöhemmin, vaikka tämä olisikin paljon mielenkiintoisempaa kuin se, mikä nyt on edessä (hammaslääkäri :/).

Muoks ja jatkoa:

Tässä pohjakuva:

Kuva

Linkki kuvaan: http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/uutise ... 919271.jpg

Näytöllä kun tuota linkin takana olevaa piirroskuvaa tarkastelee, näyttäisi siltä, että noin 1 cm talopiirroksessa vastaisi yhtä metriä todellisuudessa, eli esim. ulko ovi on yleensä metrin verran leveä.

Tämän perusteella matka jonka Auer käveli voisi olla 9 metriä, ehkä vähemmänkin, koska Auer puhuu oletettavasti suoraan puhelimen suuntaan lapselle, eli äänensä kuuluu hyvin. Samoin tuon lauseen "Tuleeks sielt kettää?" sanomisen aikana ehtii edetä jonkin matkaa. Ehkei olisi mahdottomuus neljässä sekunnissa?
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Kirjoittelen tata hotellihuoneessa pikaisesti. Olen vain vilkaissut viesteja--hella-- itse ajattelin taman tapahtuneen juuri kuten ylla esitat -- Anneli juoksee kodinhoitohuoneen kautta kolauttamaan Jukkaa/sita kautta takaisin ainakin kerran. Han on itse kertonut sita kautta kayneensa tarkistamassa Jukan hengissaolon, joten turumurteen "vastustan" on hylatty. Uskon Jukan myos hyvin voineen viela liikkua viimeisten sanojensa jalkeen juuri sen verran etta on tukkinut oven. Tasta taytyy olla syyttajalla selvempi kuva.

Edelleen Taran lainauksesta mielenkiintoista:
Auer: ..ja sit mä jostai, mul o mielikuva, et mä olis sit niinko oven (terassinoven) ja sen välist loikannu. Ja oisko siin jotain lasinpaloi jalanpohjis hiuka tuntunu, mut ei sitte siin kohtaa kauheest jäänyt miettimään, et mistä täst nyt juokse vaan juoksee pakoon.. (JJ: Joo-o)... Ja sit tota noi ni mää siin vaihees tää mun vanhin tytär oli hereillä, hän oli siel eteisessä. Ni mä sanoin, et tääl on joku tappaja, et juoskaa äkkiä ulos, ja mä luultavasti avasi itte sen.. (JJ: ulko-oven) ..Joo, sen siis sen puoleisen ulko-oven, et menkää ulos, mutta ei ne kyl mihinkää menneet ja sit sen jälkeen mä tota soitin sinne 112. (JJ:Eli tulit soittamaan lankapuhelimesta) ..Joo, elikkä se on just siin ko mennää ulos ulko-ovesta, keittiös, siis vieressä
Siis tytto oli hereilla ennen Hake-puhelua? Vai eteisessa puhelimen kanssa Hake-puhelun aikana?
Joka tapauksessa Anneli kuitenkin itse paikantaa tyton tassa eteiseen. (Vrt. vankaaminen puhelimen siirtelysta jossain ketjussa aiemmin. :-) Jos siis juoksu tapahtui Hake-puhelun aikana, askelten olisi pitanyt lahestya, aidin olisi pitanyt huutaa tytolle etta tama menisi ulos ja sen jalkeen olisi pitanyt kuulua tuulikaapin ja etuoven kolaus. Ei kuulunut.

Mielestani vaitos, etta Annelin kertoma ja Hake nauha tasmaavat on osoitettu useassa kohtaa vaaraksi. Totta kai on mahdollista, etta Anneli ei muista ihan mita tapahtui. Mielestani taytyy olla kuitenkin enemman kuin vahan tarkoitushakuinen, jos kaikista selityksista valitsee aina HAKE nauhaan sopivan (JJ:n syottaman) version.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

ulkosuomalainen kirjoitti:Kirjoittelen tata hotellihuoneessa pikaisesti. Olen vain vilkaissut viesteja--hella-- itse ajattelin taman tapahtuneen juuri kuten ylla esitat -- Anneli juoksee kodinhoitohuoneen kautta kolauttamaan Jukkaa/sita kautta takaisin ainakin kerran. Han on itse kertonut sita kautta kayneensa tarkistamassa Jukan hengissaolon, joten turumurteen "vastustan" on hylatty. Uskon Jukan myos hyvin voineen viela liikkua viimeisten sanojensa jalkeen juuri sen verran etta on tukkinut oven. Tasta taytyy olla syyttajalla selvempi kuva.
Nämä kuviot ovat vähän hankalia pysyä perässä, varsinkin jos nopeasti vaan ehtii lukaisemaan - ei itsekään aina pysy itsensä perässä;). Veikkaisin, että nopein reitti Auerilla on tulla takaisin Lahden luota mieluummin olohuoneen kuin pesuhuoneen kautta. Aika nimittäin on todella "kortilla" tuossa vaiheessa, viimeisen astaloniskun jälkeen, ennen Tuleeksiel kettää? -lausahdusta, niinkuin turumurre on esittänytkin useaan kertaan.

Mikä ettei pesuhuoneen kauttakin, jos lapsi on ollut sinne suuntaan "vastassa", ja takkahuoneesta pesuhuoneeseen johtavasta ovesta on päässyt vielä helposti luikahtamaan.

Tai sitten on vaihtoehto, että Auer on vain käynyt huikkaamassa lapselle olohuoneen puolelta Tuleeksielt kettää?, ja mennyt sen jälkeen takaisin takkahuoneeseen, ja pesuhuoneen ovesta sisään. Tässäkin pitää olettaa ovesta päässeen kulkemaan, eli että Lahti on vielä itse liikahtanut astalonlyöntien jälkeen.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

ulkosuomalainen kirjoitti:Kirjoittelen tata hotellihuoneessa pikaisesti. Olen vain vilkaissut viesteja--hella-- itse ajattelin taman tapahtuneen juuri kuten ylla esitat -- Anneli juoksee kodinhoitohuoneen kautta kolauttamaan Jukkaa/sita kautta takaisin ainakin kerran. Han on itse kertonut sita kautta kayneensa tarkistamassa Jukan hengissaolon, joten turumurteen "vastustan" on hylatty. Uskon Jukan myos hyvin voineen viela liikkua viimeisten sanojensa jalkeen juuri sen verran etta on tukkinut oven. Tasta taytyy olla syyttajalla selvempi kuva.
Nämä kuviot ovat vähän hankalia pysyä perässä, varsinkin jos nopeasti vaan ehtii lukaisemaan - ei itsekään aina pysy itsensä perässä;). Veikkaisin, että nopein reitti Auerilla on tulla takaisin Lahden luota mieluummin olohuoneen kuin pesuhuoneen kautta. Aika nimittäin on todella "kortilla" tuossa vaiheessa, viimeisen astaloniskun jälkeen, ennen Tuleeksiel kettää? -lausahdusta, niinkuin turumurre on esittänytkin useaan kertaan.

Mikä ettei pesuhuoneen kauttakin, jos lapsi on ollut sinne suuntaan "vastassa", ja takkahuoneesta pesuhuoneeseen johtavasta ovesta on päässyt vielä helposti luikahtamaan.

Tai sitten on vaihtoehto, että Auer on vain käynyt huikkaamassa lapselle olohuoneen puolelta Tuleeksielt kettää?, ja mennyt sen jälkeen takaisin takkahuoneeseen, ja pesuhuoneen ovesta sisään. Tässäkin pitää olettaa ovesta päässeen kulkemaan, eli että Lahti on vielä itse liikahtanut astalonlyöntien jälkeen.
Teillä ei ilmeisesti ole lapsen "kuulusteluja" käytössä. Lapselta kysytään monta kertaa asiasta ja hän vastaa ain, että äiti ei ollenkaan kulkenut sen pesuhuoneen kautta, siis ei lapsen mukaan käynytkään siellä.
Muista lähdekritiikki!
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

skoone kirjoitti: Teillä ei ilmeisesti ole lapsen "kuulusteluja" käytössä. Lapselta kysytään monta kertaa asiasta ja hän vastaa ain, että äiti ei ollenkaan kulkenut sen pesuhuoneen kautta, siis ei lapsen mukaan käynytkään siellä.
Murhamiehen lapsi sen sijaan näkee tulevan pesuhuoneesta. Niin, en tässä halua alkaa millään tavoin ainakaan syyttelemään lasta, enkä alakaan, hän on varmasti kertonut asioista parhaan kykynsä mukaan, mutta mielestäni jää oikeuden ja tässä keskustelussa itse kunkin meistä arvioitavaksi se, miten paljon painoa voi laittaa lapsen kuulemisissa kertomille asioille. Hyvä kuitenkin, kun muistutit tuosta asiasta!

Lisään vielä tähän sen verran, että Auer itse on kertonut käyneensä tunnustelemassa miehensä pulssia pesuhuoneen oven raosta, eli ilmeisesti pesuhuoneesta käsin, kun Lahti makasi takkahuoneessa, silmät auki ja kuolleen näköisenä. Ehkä lapsi ei ole nähnyt Aueria pesuhuoneessa?
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Täällä Häke-nauha -ketjussa on keskusteltu minuuteista, sekunneista ja puhelun sisällöstä. Mielipiteitä on vaihdettu myös AA käytöksestä tämän puhelun aikana. Tapahtumista jolloin murhaaja oli astunut taloon, ei ole ulkopuolisten haivaintoja.

Mitä Anneli Auer todellisuudessa teki, ja mitä talossa todella tapahtui, on arvoitus? Jokaisella on mielipide siitä, miten lapsistaan huolehtivan perheenäidin luulisi toimivan tuollaisessa hirvittävässä tilanteessa.

Milestäni vaihtoehtoja on kaksi:

1. Anneli olisi ottanut lapset ja rynnännyt lähimpään naapuriin turvaan ja hakemaan apua.

2. Anneli olisi osallistunut miehensä rinnalla kamppailuun murhaajaa vastaan. Puhelimessa ollessaan hän olisi varustautunut puolustukseen tarvittavilla välineillä, olipa ne mitä tahansa (pesäpallomaila, puukko, vasara yms) - turvatakseen henkensä, leijonaäiti olisi ottanut avukseen jotakin kättä pitempää
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Näytöllä kun tuota linkin takana olevaa piirroskuvaa tarkastelee, näyttäisi siltä, että noin 1 cm talopiirroksessa vastaisi yhtä metriä todellisuudessa, eli esim. ulko ovi on yleensä metrin verran leveä.

Tämän perusteella matka jonka Auer käveli voisi olla 9 metriä, ehkä vähemmänkin, koska Auer puhuu oletettavasti suoraan puhelimen suuntaan lapselle, eli äänensä kuuluu hyvin. Samoin tuon lauseen "Tuleeks sielt kettää?" sanomisen aikana ehtii edetä jonkin matkaa. Ehkei olisi mahdottomuus neljässä sekunnissa?

Ei tarvitse arvailla mittakaavoja – kuvaanhan se on kirjattu eli 1:50.

Onko teillä ETP:ssä saatavissa alkuperäisen kokoinen pohjapiirustus? Jos on, niin siitä voi laskea luonnolliset mittasuhteet.

Jos mitattaisiin alkuperäisestä pohjapiirustuksesta (joka siis on 1:50) olohuone, jonka olisi vaikka 40 cm2 (eli sivut 40 cm * 40 cm) niin luonnossa olohuone olisi 10m2 kokoinen.

Kaava: 2500 * X cm2 = pinta-ala luonnossa. Kaava toimii siis silloin kun kädessä on alkuperäisen kokoinen pohjapiirustus, jonka mittasuhde on 1:50.

Eli edellinen esimerkki menisi näin tuolla kaavalla: 2500 * 40 cm2 = 10 000 cm2 = 10 m2

Viivotin vaan käteen ja juoksumatkojen oikea pituus selviää yllä olevalla kaavalla…

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
kalmusto
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja kalmusto »

Kodinkoneiden standardileveys 60cm. Sängyn patjan pituus 200cm. Siitä se lähtee.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Kotipoliisi kirjoitti:Onko teillä ETP:ssä saatavissa alkuperäisen kokoinen pohjapiirustus? Jos on, niin siitä voi laskea luonnolliset mittasuhteet.
Ei tietoa. Ts. paha sanoa, onko pp alkuperäisen kokoinen. Enkä osaa tänne laittaa.
kalmusto kirjoitti:Kodinkoneiden standardileveys 60cm. Sängyn patjan pituus 200cm. Siitä se lähtee.
Näyttää aika kököltä tuo piirrustus, olkkarissa olevat matkalaukut melkein yhtä isoja kuin sohva. En tiedä, voiko muihinkaan kalusteisiin luottaa.

E: Suurensin kuvaa siten, että sain sängyn mitaksi 4 cm (2 m). Tuota mittaa käyttäen puhelimesta takkahuoneen sängyn päätyyn olisi n. 10 metriä. Tähän laskettu myös se, ettei suoraa reittiä ole vaan joutuu väistelemään huonekaluja.
Vastaa Viestiin