Hei mun täytyy ny..
Palaan myöhemmin tuohon esittämääsi kulkuun
Kiitos turumurre, minusta on hyvä saada palautetta, koska sitten voi aina korjata ajatteluaan, jos jokin menee pahasti ketulleenturumurre kirjoitti:'hellä...
Hei mun täytyy ny..
![]()
Palaan myöhemmin tuohon esittämääsi kulkuun
Jooh, olen edelleen sitä mieltä että jos A kalauttaa 2:05 astalolla, punnertaa jotain (öh)2:06, niin hän ei voi olla 2:08 jossain puhelimen lähistöllä sanomassa 'tuleks sielt kettää'. Mun mielestä täysin pois suljettu tapahtuman kulku. Sitten siinä on vielä se asia että, pesuhuoneen kautta ei voi palata koska J on siin edessä (hankalaa ja vielä enemmän aikaa vievääkin). Toisella puolella th/oh on se lasimeri ja häkenauhalta ei ainakaan lasinpäällä askelluksia kuulu. Puhuinkin joskus tuolla aikaisemmin, että se th oli kuin saarrettu linnake, sisään pääsee muttei enää 'ulos', aiheuttamatta ääntä lasinpalojen päällä kävelemällä. Jos taas varoo lasinpäällä kävelyä, niin se syö jo ennestäänkin mahdotonta surma-aikaa.hellämustapääfinnilä kirjoitti:hellämustapääfinnilä kirjoitti: 1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).Juoksuaskelet lähenevät ja sitten loittonevat puhelimeen nähden, sitten kuuluu oven aukaisu. Auer siis juoksee lasta ja puhelimen luuria kohden, ohittaa tämän, juoksee lapsesta ja puhelimen luurista poispäin, ja avaa oven. Ovi voi olla khh ovi, tai jos se on avoin, pesuhuoneen ovi. Oven sulkemisääntä ei kuulu, eli ovi jää auki.
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä) Ensimmäinen astalonlyönti.
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus) Toinen astalonlyönti.
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?Askelten äänet kuuluvat vaimeina, mutta Auer kävelee tässä takkahuoneesta jälleen lapsen ohi kodinhoitohuoneeseen ja sieltä pesuhuoneeseen, kysyen lapselta tuon kysymyksen ollessaan kutakuinkin lapsen kohdilla. Ovien avausääniä ei kuulu, koska sekä khh että ph ovet ovat on edelleen auki. Pesuhuoneeseen Auer suuntaa siksi, että haluaa pestä kätensä.
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
2:17 Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
2:22 Uhri: Aiih.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).Tämä voisi olla lavastushuuto, pesuhuoneen oven raosta takkahuoneeseen. Samalla Auer saattaa vaikkapa kurkotella astalon, jonka jätti Lahden pään viereen, ja huuhtaista tämän.
2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?
2:38 Lapsi: Äiti tuu.
2:39 (kolahdus)
2:39 Lapsi: Nyt siel puhutaa taas.
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).Kolahdusten ja metallisen äänen arvelen tulleen astalosta, Auer laskee pestyn astalon johonkin, mutta tämä paikka on hyvin lähellä puhelinta.
2:42 Epäilty: Onksielt tulos joku?Auer on taas puhelimessa.
En tiedä onko litteroinnissa oikein tuo ajastus, mutta kopsahdus ja "Öh" on merkitty samalle ajalle eli 2:05. Jotenkin olisi, ainakin minusta, järkeenkäypää, että tuo "Öh" purkautuisi suusta uloshengityksen mukana heti samantien kun ponnistus päättyy, eli astalon liikkeen pysähtyessä Lahden päähän.turumurre kirjoitti: Jooh, olen edelleen sitä mieltä että jos A kalauttaa 2:05 astalolla, punnertaa jotain (öh)2:06, niin hän ei voi olla 2:08 jossain puhelimen lähistöllä sanomassa 'tuleks sielt kettää'. Mun mielestä täysin pois suljettu tapahtuman kulku.
Kopsahdusten jälkeen ei kuulu kolahdusta astalon kovalle alustalle pudottamisesta, joten jääkö ase Lahden rinnan päälle, vai ottaako Auer sen mukaansa? Toisaalta olohuoneen puolella ei liene ollut tippuverta, ja tuskin Auer halusi kanniskella veristä kirvestä/vasaraa/sorkkarautaa lapsen nähden. Jos nyt olettaa, että Lahti on ollut vielä jotenkin tajuissaan sanoessaan "Se jäi", olisiko voinut tarkoittaa astaloa?2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
Eli noin 2:09 Auer lähestyisi lasta kysyen kysymyksensä. On varsin mahdollista, että lapsi seisoo luurin kanssa eteisen puolella, ei keittössä, joten Auerin matka Lahden luota lapsen lähelle on lyhyehkö.2:08 Epäilty:
-(vaimeita askelia)
- Tuleeksielt kettää?
2:10 Lapsi:
- Hei, onksiel joku,
- tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti.
- Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
2:22 Uhri: Aiih.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
Siinäkään tapauksessa, että paikalla oli ulkopuolinen surmaaja, ei tämän kookasrakenteisen miehen tepastelusta kengät jalassa lasin päällä "pystypaini-" ja pakenemistilanteissa kuulunut mitään ääniä.Sitten siinä on vielä se asia että, pesuhuoneen kautta ei voi palata koska J on siin edessä (hankalaa ja vielä enemmän aikaa vievääkin). Toisella puolella th/oh on se lasimeri ja häkenauhalta ei ainakaan lasinpäällä askelluksia kuulu. Puhuinkin joskus tuolla aikaisemmin, että se th oli kuin saarrettu linnake, sisään pääsee muttei enää 'ulos', aiheuttamatta ääntä lasinpalojen päällä kävelemällä.
Mielestäni tuo -(u)ole ei ole järin oleellinen myöskään, jotain Auer siinä kuitenkin sanoo. Voimakkaan ponnistuksen aiheuttama ähkäisyääntä ei sen sijaan voi niin helposti sivuuttaa, koska se osuu kopsahduksen kanssa kohdakkain. Mielestäni on täysin mahdollista niiden liittyminen toisiinsa: lyönnin osumisesta Lahteen kuuluva kopsahdus ja lyömisen aiheuttamasta ponnistuksesta kuuluva äännähdys.turumurre kirjoitti: Eli nuo kuole-öh-yms. surmaamisen yhteyteen liitetyt sanat voi unohtaa, mun mielestä.
Sitten tässä on vielä se että J puhuu jotain (Se jäi) puol minuuttia myöhemmin, onko se edes teoriassa mahdollista kun kallo on lyöty halki.
Edellisestä häkenauhakatkelmasta (mikäli se on, niinkuin etp:ssä kirjattu), näkee havainnollisesti litteroinnin ongelmallisuuden tulkitessa todellisia tapahtumia. "Uhrin valituksia" on kirjattu ajalle 2:27, ei esim. ajalle 2:29 ja 2:31 vaikka tuolloinkin niitä voisi olettaa kuuluvan. Ehkä koska asia on tässä erityisen tärkeä (oletettu Lahden kuolinhetki?), on valitusäänten loppuminen kirjattu erillisellä maininnalla.2:27 Uhri: (Se jäi).
Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.
(Uhrin valituksia)
2:31 Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte?
2:32 Uhrin puheääntä ei enää kuulu
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
Uskon, että tarkoitat poliisien tuloajaksi kello 02:51:00 eli yhdeksää vaille kolme (tarkennan, kun tuo vähän hämää, kun muutoin puhutaan häkenauhan ajastuksista).Ainoa mahdollinen surmaamisaika häkenauhan kuluessa, on ajalla n 2:10 - n 2:35. siinäkään ei ole kuin parikymmentä sekuntia, kun ajatellaan että täytyy A:n siirtyä sentään paikasta th, paikkaan K.
Ja lavastukset ja kaik vielä päälle... Lapsi pyörii 'jaloissa'...Polliisit tuli muistaakseni 2:51
Pitäisi arvioida pohjapiirroksesta, paljonko matkaa lyhimmillään on voinut olla: Lahden luota lapsen lähelle, vaikka kolmen metrin päähän hänestä, kun lapsi seisoo eteisessä, siinä mihin puhelimen johdon voi olettaa ylettyvän. Ehtisikö käytettävissä olevassa ajassa kulkea tuon välin..turumurre kirjoitti:'hellä...
Tuo aika 2:05 - 2:08 (2:09) on edelleen yhtä lyhyt.
se on suurinpiirtein yhtäpitkä aika, kun sanon kolmekertaa: päivää...päivää...päivää

Siis tytto oli hereilla ennen Hake-puhelua? Vai eteisessa puhelimen kanssa Hake-puhelun aikana?Auer: ..ja sit mä jostai, mul o mielikuva, et mä olis sit niinko oven (terassinoven) ja sen välist loikannu. Ja oisko siin jotain lasinpaloi jalanpohjis hiuka tuntunu, mut ei sitte siin kohtaa kauheest jäänyt miettimään, et mistä täst nyt juokse vaan juoksee pakoon.. (JJ: Joo-o)... Ja sit tota noi ni mää siin vaihees tää mun vanhin tytär oli hereillä, hän oli siel eteisessä. Ni mä sanoin, et tääl on joku tappaja, et juoskaa äkkiä ulos, ja mä luultavasti avasi itte sen.. (JJ: ulko-oven) ..Joo, sen siis sen puoleisen ulko-oven, et menkää ulos, mutta ei ne kyl mihinkää menneet ja sit sen jälkeen mä tota soitin sinne 112. (JJ:Eli tulit soittamaan lankapuhelimesta) ..Joo, elikkä se on just siin ko mennää ulos ulko-ovesta, keittiös, siis vieressä
Nämä kuviot ovat vähän hankalia pysyä perässä, varsinkin jos nopeasti vaan ehtii lukaisemaan - ei itsekään aina pysy itsensä perässä;). Veikkaisin, että nopein reitti Auerilla on tulla takaisin Lahden luota mieluummin olohuoneen kuin pesuhuoneen kautta. Aika nimittäin on todella "kortilla" tuossa vaiheessa, viimeisen astaloniskun jälkeen, ennen Tuleeksiel kettää? -lausahdusta, niinkuin turumurre on esittänytkin useaan kertaan.ulkosuomalainen kirjoitti:Kirjoittelen tata hotellihuoneessa pikaisesti. Olen vain vilkaissut viesteja--hella-- itse ajattelin taman tapahtuneen juuri kuten ylla esitat -- Anneli juoksee kodinhoitohuoneen kautta kolauttamaan Jukkaa/sita kautta takaisin ainakin kerran. Han on itse kertonut sita kautta kayneensa tarkistamassa Jukan hengissaolon, joten turumurteen "vastustan" on hylatty. Uskon Jukan myos hyvin voineen viela liikkua viimeisten sanojensa jalkeen juuri sen verran etta on tukkinut oven. Tasta taytyy olla syyttajalla selvempi kuva.
Teillä ei ilmeisesti ole lapsen "kuulusteluja" käytössä. Lapselta kysytään monta kertaa asiasta ja hän vastaa ain, että äiti ei ollenkaan kulkenut sen pesuhuoneen kautta, siis ei lapsen mukaan käynytkään siellä.hellämustapääfinnilä kirjoitti:Nämä kuviot ovat vähän hankalia pysyä perässä, varsinkin jos nopeasti vaan ehtii lukaisemaan - ei itsekään aina pysy itsensä perässä;). Veikkaisin, että nopein reitti Auerilla on tulla takaisin Lahden luota mieluummin olohuoneen kuin pesuhuoneen kautta. Aika nimittäin on todella "kortilla" tuossa vaiheessa, viimeisen astaloniskun jälkeen, ennen Tuleeksiel kettää? -lausahdusta, niinkuin turumurre on esittänytkin useaan kertaan.ulkosuomalainen kirjoitti:Kirjoittelen tata hotellihuoneessa pikaisesti. Olen vain vilkaissut viesteja--hella-- itse ajattelin taman tapahtuneen juuri kuten ylla esitat -- Anneli juoksee kodinhoitohuoneen kautta kolauttamaan Jukkaa/sita kautta takaisin ainakin kerran. Han on itse kertonut sita kautta kayneensa tarkistamassa Jukan hengissaolon, joten turumurteen "vastustan" on hylatty. Uskon Jukan myos hyvin voineen viela liikkua viimeisten sanojensa jalkeen juuri sen verran etta on tukkinut oven. Tasta taytyy olla syyttajalla selvempi kuva.
Mikä ettei pesuhuoneen kauttakin, jos lapsi on ollut sinne suuntaan "vastassa", ja takkahuoneesta pesuhuoneeseen johtavasta ovesta on päässyt vielä helposti luikahtamaan.
Tai sitten on vaihtoehto, että Auer on vain käynyt huikkaamassa lapselle olohuoneen puolelta Tuleeksielt kettää?, ja mennyt sen jälkeen takaisin takkahuoneeseen, ja pesuhuoneen ovesta sisään. Tässäkin pitää olettaa ovesta päässeen kulkemaan, eli että Lahti on vielä itse liikahtanut astalonlyöntien jälkeen.
Murhamiehen lapsi sen sijaan näkee tulevan pesuhuoneesta. Niin, en tässä halua alkaa millään tavoin ainakaan syyttelemään lasta, enkä alakaan, hän on varmasti kertonut asioista parhaan kykynsä mukaan, mutta mielestäni jää oikeuden ja tässä keskustelussa itse kunkin meistä arvioitavaksi se, miten paljon painoa voi laittaa lapsen kuulemisissa kertomille asioille. Hyvä kuitenkin, kun muistutit tuosta asiasta!skoone kirjoitti: Teillä ei ilmeisesti ole lapsen "kuulusteluja" käytössä. Lapselta kysytään monta kertaa asiasta ja hän vastaa ain, että äiti ei ollenkaan kulkenut sen pesuhuoneen kautta, siis ei lapsen mukaan käynytkään siellä.
hellämustapääfinnilä kirjoitti:
Näytöllä kun tuota linkin takana olevaa piirroskuvaa tarkastelee, näyttäisi siltä, että noin 1 cm talopiirroksessa vastaisi yhtä metriä todellisuudessa, eli esim. ulko ovi on yleensä metrin verran leveä.
Tämän perusteella matka jonka Auer käveli voisi olla 9 metriä, ehkä vähemmänkin, koska Auer puhuu oletettavasti suoraan puhelimen suuntaan lapselle, eli äänensä kuuluu hyvin. Samoin tuon lauseen "Tuleeks sielt kettää?" sanomisen aikana ehtii edetä jonkin matkaa. Ehkei olisi mahdottomuus neljässä sekunnissa?
Ei tietoa. Ts. paha sanoa, onko pp alkuperäisen kokoinen. Enkä osaa tänne laittaa.Kotipoliisi kirjoitti:Onko teillä ETP:ssä saatavissa alkuperäisen kokoinen pohjapiirustus? Jos on, niin siitä voi laskea luonnolliset mittasuhteet.
Näyttää aika kököltä tuo piirrustus, olkkarissa olevat matkalaukut melkein yhtä isoja kuin sohva. En tiedä, voiko muihinkaan kalusteisiin luottaa.kalmusto kirjoitti:Kodinkoneiden standardileveys 60cm. Sängyn patjan pituus 200cm. Siitä se lähtee.