Palaan viela tahan ylla lainattuun kuulustelukertomukseen, jossa Auer kertoo nahneensa lapsen eteisessa ennen 112 soittoaan. Kuten olen aiemmin sanonut, uskon etta Anneli kayttaa kertomuksissaan totuuden palasia, ja etta hanen sanomisillaan on tarkoitus. Siksi oletan esim. etta han jostain syysta kavi pesuhuoneen kautta kerran (vrt. pulssin kokeilu) ja liitti sen tarinaansa silta varalta etta jalkia loytyisi.
Oletan edelleen, etta on kaksi eri asiaa jos Anneli kopauttaa Jukkaa ja livahtaa ovesta ennenkuin Jukka oikaisee viimeisen kerran oven eteen, TAI etta murhaaja saman tehtyaan pystyy piiloutumaan pesuhuoneeseen ja tulemaan sielta uudelleen ulos.
Mutta takaisin siis tahan, alkuperaisista JJ:n kuulusteluista kopsattuun kohtaan:
Auer: ..ja sit mä jostai, mul o mielikuva, et mä olis sit niinko oven (terassinoven) ja sen välist loikannu. Ja oisko siin jotain lasinpaloi jalanpohjis hiuka tuntunu, mut ei sitte siin kohtaa kauheest jäänyt miettimään, et mistä täst nyt juokse vaan juoksee pakoon.. (JJ: Joo-o)... Ja sit tota noi ni mää siin vaihees tää mun vanhin tytär oli hereillä, hän oli siel eteisessä. Ni mä sanoin, et tääl on joku tappaja, et juoskaa äkkiä ulos, ja mä luultavasti avasi itte sen.. (JJ: ulko-oven) ..Joo, sen siis sen puoleisen ulko-oven, et menkää ulos, mutta ei ne kyl mihinkää menneet ja sit sen jälkeen mä tota soitin sinne 112. (JJ:Eli tulit soittamaan lankapuhelimesta) ..Joo, elikkä se on just siin ko mennää ulos ulko-ovesta, keittiös, siis vieressä
Oletan, etta tama on itse asiassa lahella totuutta. Auer oli palaamassa ulkoa lavastusta tekemasta (rikottuaan ikkunan loppuun ulkopuolelta, aseteltuaan tuolin ja heitettyaan alkuperaisen ruskean vaatteen ja kengat jorpakkoon -- tai autoon). Han tormaa eteisessa lapseen, joka on herannyt isan valitukseen ja nahnyt taman verilammikossa (=kerta jolloin isa oli lattialla ja aitia ei nakynyt).
Se, etta tama tapahtui ENNEN Hake-puhelua, selittaa monta asiaa -- esimerkiksi miksi Anneli soittaa HAkeen ja vaittaa murhaajan olevan viela talossa: hanen on pakko. Ehka han luuli Jukan kuolleen tai ajatteli hiljentavansa taman kunhan oli muun lavastuksen hoitanut. Jukan ja tyton heraaminen lavastuksen aikana sotkee kuvion. Hakeen on soitteava heti eika sitten kun kaikki on valmista.
Tama selittaa myos toisen ihmetysta herattaneen asian: miten Jukka sattui tokenemaan juuri Hake- puhelun aikana. Ei han herannytkaan silloin vaan jo aiemmin, kun Anneli oli ulkona rikkomassa ikkunaa. Kuten joku jo huomautti, ehka kylma ilma rikotusta ikkunasta ynna aanet herattivat hanet. Joka tapauksesssa han jo putosi tassa vaiheessa lattialle ja raahautui lasinpalojen paalla. Jukan valitus heratti tyton (poika kuuli lasiaanta ja isan valitusta myos).
Tytto meni katsomaan, naki isan verilammikossa. Aitia ei ole missaan ennenkuin han tulee etuovesta ulkoa. Miksi? No kun juoksi juuri murhaajaa karkuun. Akkia Hakeen soittamaan!
Tama aikajana selittaa myos naita lapsen kayntikertoja. Anneli ei olisi voinut olla nakematta Axxxx: aa ja toisinpain jos tama tuli huoneestaan Annelin puhuessa Hake-puhelua. Toisaalta ei ollut oikein uskottavaa, etta tytto olisi mennyt takaisin huoneeseensa ja leikkinyt nukkuvaa jos verisen isan oli nahnyt aiemmin lattialla, tullakseen muina miehina huoneestaan myohemmin puhelun aikana.
Hake nauhan edestakaisin juoksuaaniin ja 7 sekunnin teoriaan en edelleenkaan ota kantaa koska emme tieda a) missa puhelin on b) missa tytto on sen kanssa c) miten kaukaa luurista Annelin eri vuorosanat on sanottu. Annelin kertomaan edestakaisin ulosjuoksemisistaan en oikein jaksa uskoa. Nauhaa kuulematta emme tieda mita ovia on auottu. Kukaan ei ole vaittanyt missaan muualla kuin taalla, etteiko oikeudella olisi ollut alkuperaista, leikkelematonta nauhaa kaytossaan.
Jossain lehdessa nain tiedon, etta eteisesta/puhelimesta oli 8,5 metria takkahuoneen ovelle. Jos puhelimessa oli neljan metrin johto, lopun ottaa kahdella harppauksella. Turumurre valaisee aikaa silla etta se menee jo sanoessa kolme kertaa paivaa. Nauhalla lapsi ehtii kuitenkin kertoa etta iska voi huonosti ja monta kertaa sanomaan etta aiti tuu ennenkuin Anneli paasee takaisin puhelimeen siita kerran lahdettyaan. VIELA KERRAN: ei voi olettaa etta kaikki Annelin sanoma on sanottu puhelimen luuriin tai edes sen lahella. Tai etta turumurteen oletus siita Annelin kulloisestakin olinpaikasta on laheskaan oikea.
Ja loppusiivouksiin jaa oletettua enemman aikaa kun otetaan huomioon, etta lapsi oli osan aikaa poliisin kanssa puhelimessa ja etta molemmat olivat rapulla poliisia vastassa. Pitiko Jukka esim. autoa tallissa vai oliko se siina kuistilta parin metrin paassa? Annelilla jo edellispiilotuskerrasta avaimet taskussa ja paikka katsottuna....
Mun yhteys taalta patkii joten etukateisanteeksipyynto, jos olen keksinyt pyoran uudelleen. En ihan kaikkia viesteja ole pystynyt lukemaan.