Uskonnollinen suuntauksesi, jahka sellainen löytyy?
Re: Uskonnollinen suuntauksesi, jahka sellainen löytyy?
Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,
ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,
oikealla puolella
[i][b]ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
eläviä ja kuolleita,[/b][/i]
ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,
ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,
oikealla puolella
[i][b]ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
eläviä ja kuolleita,[/b][/i]
ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.
Hieman OT: Kristinuskon alkuajoista ja uskonnoista kiinnostuneiden kannattaa katsoa uudehko elokuva Agora. Se on historiallisille tiedoille uskollinen ja kuvaa realistisen tuntuisesti myrskyisää aikaa, jolloin kristinusko sallittiin ja siitä vähitellen tuli Rooman valtionuskonto. Elokuvan tapahtumissa on tiettyjä yhtymäkohtia omaan aikaamme. Suosittelen leffaa varsinkin naisille ja tieteen historiasta kiinnostuneille.
Every ship must sail a world.
-
Valdovas
- Axel Foley
Ja varsinkin naisille, jotka kokevat tulleensa päähänpotkituiksi tieteen piirissä, vai mitä?ABC kirjoitti:Hieman OT: Kristinuskon alkuajoista ja uskonnoista kiinnostuneiden kannattaa katsoa uudehko elokuva Agora. Se on historiallisille tiedoille uskollinen ja kuvaa realistisen tuntuisesti myrskyisää aikaa, jolloin kristinusko sallittiin ja siitä vähitellen tuli Rooman valtionuskonto. Elokuvan tapahtumissa on tiettyjä yhtymäkohtia omaan aikaamme. Suosittelen leffaa varsinkin naisille ja tieteen historiasta kiinnostuneille.

Hypatian elämä ja tarina ovat toki hyvinkin kiinnostavia, ja varsinkin hänen loppunsa valitettavan tyypillistä erinäisten uskonnollisten ja ideologisten kiihkoilujen yhteydessä, jotka eivät ikävä kyllä tosiaan ole vieläkään pelkkää historiaa...
Mikäli Hypatian tarina kiinnostaa enemmänkin, suosittelen mm. tätä ja toki muutakin Prometheus Books-kustantamon laadukasta ja ajatuksiaherättävää tuotantoa!

- http://www.prometheusbooks.com/index.ph ... ts_id=1754
- http://www.prometheusbooks.com/?main_page=page_2
Luterilaiseen kirkkoon kuuluva ateisti. Olen moneen otteeseen harkinnut eroa kirkosta, mutta sitten miettinyt, että kun ateistina kuuluu kirkkoon, niin pystyy ainakin teoriassa hieman vaikuttamaan kirkon päätöksiin. Ja niinhän sitä sanotaan, että pidä ystävät lähellä, mutta viholliset vieläkin lähempänä. 
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
-
Valdovas
- Axel Foley
Ovela savolaisstrategia!Nepenthe kirjoitti:Luterilaiseen kirkkoon kuuluva ateisti. Olen moneen otteeseen harkinnut eroa kirkosta, mutta sitten miettinyt, että kun ateistina kuuluu kirkkoon, niin pystyy ainakin teoriassa hieman vaikuttamaan kirkon päätöksiin. Ja niinhän sitä sanotaan, että pidä ystävät lähellä, mutta viholliset vieläkin lähempänä.![]()
Pidän itseäni agnostikkona. Uskonnollisuudella ei ole minulle merkitystä, mutta tapauskovaisuuden vuoksi olen antanut ristiä ja konfirmoida lapseni. Lapsuudenkodissani uskonnolla oli enemmän ahdistava kuin vapauttava vaikutus. Ei ollut aivan perinteistä kirkkouskovaisuutta vaan enemmän lahkoilua.
Kirkkoon kuulun sillä tekosyyllä, etten harrasta hyväntekeväisyyttä muuten. Maksamalla kirkollisveroa säilyy hyvä omatunto. Olen aikanaan eronnut kirkosta periaatteellisista syistä, mutta liityin siihen sitten takaisin kun tuli perheen perustamisen aika.
Taidan olla jonkinlainen kaksinaismoralisti. Tekopyhä ihminen. Ja krapulainen kaupan päälle
Kirkkoon kuulun sillä tekosyyllä, etten harrasta hyväntekeväisyyttä muuten. Maksamalla kirkollisveroa säilyy hyvä omatunto. Olen aikanaan eronnut kirkosta periaatteellisista syistä, mutta liityin siihen sitten takaisin kun tuli perheen perustamisen aika.
Taidan olla jonkinlainen kaksinaismoralisti. Tekopyhä ihminen. Ja krapulainen kaupan päälle
-
hellämustapääfinnilä
- Martin Beck
25.2.2009:
Vastasin agnostikko, mutta yleensä sanon vain olevani uskonnoton. Olen kasvanut luterilaisesta "lapsenuskosta" tapauskovaisuuden kautta uskonnottomuuteen, eli pitkän tien kautta päädyin eroamaan kirkosta viitisen vuotta sitten.
Kirkollisveroa en halua maksaa, sillä vaikka osa rahasta meneekin hyvään tarkoitukseen, menee osa kuitenkin uskonnon aktiiviseen levittämiseen (lähetystyö), ja sellaista en voi kannattaa minkään uskonnon osalta. Valitsen itse vuosittain ne tahot, joihin osoitan pienen osan vaatimattomista tuloistani. Yksi näistä tukemistani tahoista on aina eläinsuojelutyö.
9.9.2009:kaia kirjoitti:Agnostikko olen.
En usko kristinuskon opetuksiin. Erosin kirkosta vähän aikaa sitten.
^ Kehitystä on selvästi tapahtunutkaia kirjoitti:Militantti ateisti.
Minä vihaan palavasti uskontoja.
Vastasin agnostikko, mutta yleensä sanon vain olevani uskonnoton. Olen kasvanut luterilaisesta "lapsenuskosta" tapauskovaisuuden kautta uskonnottomuuteen, eli pitkän tien kautta päädyin eroamaan kirkosta viitisen vuotta sitten.
Kirkollisveroa en halua maksaa, sillä vaikka osa rahasta meneekin hyvään tarkoitukseen, menee osa kuitenkin uskonnon aktiiviseen levittämiseen (lähetystyö), ja sellaista en voi kannattaa minkään uskonnon osalta. Valitsen itse vuosittain ne tahot, joihin osoitan pienen osan vaatimattomista tuloistani. Yksi näistä tukemistani tahoista on aina eläinsuojelutyö.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
-
Valdovas
- Axel Foley
No, toivottavasti oli edes hauska ja lennokas eilisilta!Mariacka kirjoitti: Taidan olla jonkinlainen kaksinaismoralisti. Tekopyhä ihminen. Ja krapulainen kaupan päälle![]()
-
Valdovas
- Axel Foley
Minfon vaikutusta epäilemättä...hellämustapääfinnilä kirjoitti:25.2.2009:9.9.2009:kaia kirjoitti:Agnostikko olen.
En usko kristinuskon opetuksiin. Erosin kirkosta vähän aikaa sitten.^ Kehitystä on selvästi tapahtunutkaia kirjoitti:Militantti ateisti.
Minä vihaan palavasti uskontoja.![]()
Ei illassa mitään vikaa ollut. Pelkkää harjoituksen puutettaValdovas kirjoitti:No, toivottavasti oli edes hauska ja lennokas eilisilta!Mariacka kirjoitti: Taidan olla jonkinlainen kaksinaismoralisti. Tekopyhä ihminen. Ja krapulainen kaupan päälle![]()
Re:
Ihmistä ja meidän elollista-elämää muistuttavia tai monimutkaisempia systeemejä on kosmoksessa varmaan lukumääräisesti paljonkin, mutta prosentuaalisesti-suhteessa materian määrään- lähes 0%. Meidänkin aurinkokunnassa vain maapallon pintakerroksissa.MEG kirjoitti: Käsitteiden historiallista merkityssisältöä pitäisi kunnioittaa ja kristillisiksi nimittää vain niitä yhteisöjä ja henkilöitä jotka uskovat kristinuskon perustaviin oppeihin, eikä näitä nykykirkon pappien ja aktivistien enemmistöä joka esim. ei itsekään tiedä uskooko jumalaan ja tuonpuoleiseen vai eikö usko.
Tämä siis ateistina sanottuna,termien ja uskontokeskustelujen selkeyttämiseksi.
Todella surkuhupaisaa on usko ,että ihminen voi rukouksin pyytää jumalalta etuja itselleen tai lähimmäisilleen, ja kaikkivaltias huomioisi tämän.
Maailmankaikkeuden maantieteelliset ja ajalliset mittasuhteet ovat niin valtavia että vähänkin etäänpää katsottuna ihminen ja hänen jumalansa näkyisivät yhtenä pisteenä.
Eero Paloheimon Metaevoluutio-kirjassa esittämä galaksi-jumalahypoteesikin on mahdollinen mutta maailmankaikkeuden jo tunnetut mittasuhteet ovat niin valtavat, ettei tuommoinen galaksijumala todennäköisesti ymmärtäisi kaikkeuden perimmäisiä totuuksia olennaisesti enempää kuin mekään.
Viime aikoina on kirjoitettu ja suomennettu ateistista kirjallisutta: Hitchens, Dawkins, Harris , Dennet. Mielenkiintoista luettavaa , toisaalta tulee mieleen että kannattaako esim. Dennettin "piiskata kuollutta hevosta" keskittyisi vain tietoisuuden selvittämiseen y.m.
Ateisti. Kirkosta eronnut. Toinen vanhemmistani kuuluu kristinuskoon kuten myös siskoni, toinen vanhemmistani ja toinen siskoni ateisteja ja kirkosta eronneita minun tavoin. Isovanhemmille tämä oli aikoinaan kova isku ja ylitsepääsemetön asia mitä ei voi kertakaikkiaan niellä. Rippikoulua en ole käynyt. Ja vauvan kastaminen kirkkoon on mielestäni sangen typerää, kun ei sen ikäinen vielä tajua koko asiasta mitään. Saisi sitten jokainen päättää uskonsa myöhemmin.
Niin ja tosiaan, ulkonäköni puolestanihan minä olen kuulemma saatananpalvoja
Niin ja tosiaan, ulkonäköni puolestanihan minä olen kuulemma saatananpalvoja
puhui suoraan sydämeen kadotetun
-
Valdovas
- Axel Foley
Kannattaisiko sittenkin jatkaa blondilinjalla...??insomniac kirjoitti: Niin ja tosiaan, ulkonäköni puolestanihan minä olen kuulemma saatananpalvoja![]()
Minä uskon Jumalaan,
On olemassa, kollektiivisena tajuntana
Patriarkaalisuus, miehet ovat naisten yläpuolella. Eäih, tasa-arvoa!Isään
No way. Kukaan ei ole kaikkivaltias, ei edes Jumala.Kaikkivaltiaaseen
taivaan ja maan Luojaan,
Miksi vain taivas ja maa? Eiköhän nämä ole seurausta lähitähtemme fuusioreaktiosta.
Jep, historiallinen hahmo, hieman legendaarinen tosin..ja Jeesukseen Kristukseen,
Noh, olettaen että galaktinen supervaltias olisi olemassa, niin voihan niitä poikia olla periaatteessa muitakin.Jumalan ainoaan Poikaan,
Pelottelua, vallankäyttöä.. olkaa kuuliaisia alamaisia, muuten Herra rankaisee! Herran edustajina maan päällä porvaristo. Kritisoin.meidän Herraamme,
No ihan varmaan juu...joka sikisi Pyhästä Hengestä,
Ettei Joosefia tarvitse syyttää pedofiiliksi nykystandardien mukaan? Mahdoton todistaa puoleen tai toiseen. Vertailun vuoksi: kukaan ihminen tai eläin ei ole syntynyt 100% neitseellisesti.syntyi neitsyt Mariasta,
Tämä osa lienee totta.kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
= Question markastui alas tuonelaan,
Menee legendan puolelle..nousi kolmantena päivänä kuolleista,
..erittäin paljon uskon asia.astui ylös taivaisiin,
Lapsena oli helpompi hahmottaa, että millä puolella se Jeesus istuu siellä taivaassa.istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,
oikealla puolella
Juuri näin, edes kuolema ei pelasta teitä kurjia velallisia!ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
eläviä ja kuolleita,
Tämä "kolmas" on aina jäänyt hieman hämäräksi.. Missä pyhä henki on? Mielestäni se on vertauskuva sille, että mitään konkreettista ei ole. "Pyhällä hengelläkö tässä pitäisi elellä..?"ja Pyhään Henkeen,
Ihmisiä yli sosiaalirajojen. Periaatteessa hyvä idea, käytännössä ei toimi.pyhän yhteisen seurakunnan,
Ketään ei pitäisi nimittää pyhäksi ainakaan eläessään.pyhäin yhteyden,
Synnit on helppo antaa anteeksi. Rikoksia ei.syntien anteeksiantamisen,
Jaa'a, argumentti tuhkausta vastaan? Ruumis mätänee, jos jotain ihmisestä jää jäljelle, niin tuotanto, valokuvia ja muistoja.ruumiin ylösnousemisen
Kaunis, mutta toisaalta ahdistava ajatus. Kuka haluaisi elää ikuisesti?ja iankaikkisen elämän.
En ole puolesta tai vastaan tässä asiassa, päinvastoin.
Vanhoillis lestadiolaisuuteen minut aivopestiin aikanaan. Tajusin onnekseni lähteä kyseisestä kerhosta suhteellisen nuorena.
Voin vaan sanoa että jumalauta miten sairasta toimintaa noissa piireissä ja nykypäivänä vielä sairaammaksi meno menny (pedofiliaa, pedofiilien suojelua/salailua, uskonnollinen liike muutettu poliittiseksi liikkeeksi ym).
Ateisti.
Voin vaan sanoa että jumalauta miten sairasta toimintaa noissa piireissä ja nykypäivänä vielä sairaammaksi meno menny (pedofiliaa, pedofiilien suojelua/salailua, uskonnollinen liike muutettu poliittiseksi liikkeeksi ym).
Ateisti.
,,;`Rikollinen mieli, hyvä mieli!`;,,