Koira tappoi lapsen Elimäellä

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
ketsku
Christopher Lorenzo

Re: Koira tappoi lapsen Elimäellä

Viesti Kirjoittaja ketsku »

mareritt kirjoitti:^ärähtää oli ehkä huono sanavalinta. Tarkoitin tilannetta esim. kun meille tulee vieras auto pihaan-> koira ilmoittaa tulijasta haukkumalla ja iso koira= iso ääni, mutta haukkuva iso koira on tulijan mielestä mielenvikainen hullu, vaikka omistajan tullessa pihalle lopettaa haukkumisen ja muuttuu välinpitämättömäksi vieraasta.
Nyt ymmärsin. Tottahan tuokin, että varsinkin ihmiset jotka eivät tiedä koirista mitään luulevat heti, että ison koiran haukkuminen on merkki jostain pahasta. On toki normaalia käytöstä, että vieraalle haukutaan. Etenkin laumanvartijat tuntuvat olevan melko puupäisiä vieraille haukkujia (äidillä nyt sellainen ja rottweiler). Kyllä koiria tunteva ihminen erottaa onko haukku sellaista ilmoittamista vai aggressiivista.

Pienen koiran kohdalla itse olen esim. kokenut tilanteen, jossa torilla käveltiin perheen kanssa ja pienirotuinen koira tarttui vierestä kävelevää miestäni lahkeesta ja ärisi ja repi. Lähellä olevat ihmiset, kuten myös koiran omistaja naureskeli, että "se on vähän ärhäkkä, tulinen tyttö" :shock:
Voi elämä :roll: Typerää suhtautumista ja erittäin huonosti koulutettu koira. Tai täytyy miettiä mikä tarve tällä koiralla edes oli tuollaiseen lahkeessa roikkumiseen?? Olen kyllä kuullut, että ihan pieniä rotuja kiinnostaisi lahkeet, että ne jotenkin provosoi jotain saalistusviettiä liehuessaan siinä naaman korkeudella? Tiedä yhtään onko se totta... Kyllä meilläkin toi pienempi (pomeranian eli vissiin maailman toiseksi tai kolmanneksi pienin rotu) tökkii jalkoja joskus jos haluaa huomiota mutta ei tietenkään pure tms.
Mutta nyt teen sitä, mistä olen vannonut pidättäytyväni eli puolustelen koiraani ja rotuvalintaani, joten yritän olla tarttumatta jatkossa aiheeseen, ellei nyt ihan pakkotilannetta eteen tule :D
No ei kai se mitään puolustelua ole jos keskustelee isoista ja pienistä koirista? Kyllä mä tosiaan tiedän tuon rodun todella hyvin ja tiedän kuinka mahtavia koiria ne ovat oikein koulutettuina. Ymmärrän myös se millainen kaiku valitettavasti kyseisellä rodulla on koska noita hyökkäystapahtumia on sen verran paljon. Ihmiset on ennakkoluuloisia eivätkä voi tietää onko juuri sinun koirasi hyvin koulutettu vai potentiaalinen kiinnikävijä :( Äitini saa selittää jatkuvasti ihmisille, että ei tämä pure, ei tämä ole vihainen...
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Iso osa tapauksista, joissa koira on käynyt kimppuun tai esimerkiksi purrut lasta, on käsittääkseni ollut suuria yllätyksiä koiran omistajille. Kyseinen yksilö on aiemmin käyttäytynyt täysin rauhallisesti lastenkin seurassa, eikä iän ikuna ole edes murissut seurassa.
Täten ymmärrän, että jotkut voivat olla niin turvallisuushakuisia, etteivät laita lastaan kylään sellaiseen paikkaan jossa on (iso?) koira. Ainakin haluavaat valvoa pieniä lapsiaan huolellisesti "koiraseurassa".
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
M. Kallas

Viesti Kirjoittaja M. Kallas »

Pienten koirien tehtävä on olla seurakoira tai vahtikoira (pystykorva) joten niiden tehtävä onkin räkyttää.
...Tai metsästyskoira tai paimenkoira, oikeastaan pienistä roduista löytyy samat "ammatit" kuin isoistakin lukuunottamatta pk-oikeuksia. Minulla on mäyris (mettäkoira) ja länsigöötanmaanpystäri (paimen), käyttökelpoisia työrotuja edelleen molemmat. Eli kaikki pienet rodut eivät ole niitä seurafifejä (sellaisia mitenkään väheksymättä, pelkkä seuralainen on koiralle niin yleinen toimenkuva että on erittäin hyvä että siihen jalostettuja rotujakin on olemassa). Mutta miksi ihmeessä seurakoiran tehtävä olisi räkyttäminen?

Jos taas pystykorva tarkoittaa perinteistä suomenpystykorvaa, niin sen ensisijainen tehtävä on kyllä metsästyskoirana eikä vahtina.
CHG
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja CHG »

Minun mielipiteeni on yksinkertaisesti se, että ihmisen tappamiseen pystyviä koiria ei tulisi saada pitää taajama-alueilla lainkaan, ja muuallakin vain erityisellä luvalla johon vaaditaan perusteet siihen miksi juuri tällainen koira täytyy saada.

Lisäksi omistajalle aina tuomio koiran tekemisistä, eli jos koirasi tappaa jonkun niin joudut vankilaan taposta, puremasta pahoinpitely, jne. Jos ei kelpaa, niin älä hommaa sitä koiraa jos et voi olla varma siitä että se ei hyökkää kenenkään kimppuun.
albaanisissi
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja albaanisissi »

Oma koira on noita "kyseenalasia" rotuja ja oon koittanu senkas tokoilla, joka ryhmästä on suurinpiirtein savustettu ulos ja välittömästi oot silmätikkuna jollei koiras oo niitä fifejä tai kultanen noutaja.
Yhessä ryhmässä ku koira oli viä alta vuoden ikänen ni ohjaaja kävi tunnin lopuks kaikki koirat rapsuttelemas ja anto namin paitti mun koira kierrettiin 3-4 metrin päästä jneje

Jos joku on oikeesti hukassa koiransa kas eikä saa sitä kuriin ja nuhteeseen omin voimin ni kova on työ etsiä sellasta kouluttajaa jota oikeesti kiinnostaa ja viittii paneutua pelkästään siihen yhteen koiraan.
This one time, i shot a guy to his adams aple just to see how long it takes to him to die. I was with other guy and we had 15 dollar bet on it, i lost. It tooked a few minutes, he drowned in hes own blood actually.
-richard kuklinski-
Paikalla
vivy
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vivy »

CHG kirjoitti:Minun mielipiteeni on yksinkertaisesti se, että ihmisen tappamiseen pystyviä koiria ei tulisi saada pitää taajama-alueilla lainkaan, ja muuallakin vain erityisellä luvalla johon vaaditaan perusteet siihen miksi juuri tällainen koira täytyy saada.

Lisäksi omistajalle aina tuomio koiran tekemisistä, eli jos koirasi tappaa jonkun niin joudut vankilaan taposta, puremasta pahoinpitely, jne. Jos ei kelpaa, niin älä hommaa sitä koiraa jos et voi olla varma siitä että se ei hyökkää kenenkään kimppuun.
Tässä on taas oikein sellaisen ihmisen kirjoitusta, joka ei taida olla koiran kanssa koskaan samassa taloudessa edes elänyt. Yhdestäkään koirasta ei voi omistaja olla 100% varma, sillä ne ovat eläimiä. Kiltti ja hyvinkoulutettukin koira voi käyttäytyä arvaamattomasti. Myös perhoskoira on tappanut miehen puremalla tämän kurkun auki. Tällaista sattuu joskus ja sille ei vaan voi mitään, omistajaa ei todellakaan voi laittaa kaikesta vastuuseen, vaikka useimmitenhan se vika taitaakin löytyä remmin sieltä päästä.
Rottweiler ei ole koko perheen koira. Silti en kieltäisi sen pitämistä missään, jos vaan koti on sellainen, jossa kyseistä rotua ymmärretään ja osataan käsitellä. Tässä astuvat kuvaan koirien kasvattajat, joiden tulisi ottaa enemmän vastuuta siitä, kenelle koiria myyvät. Toki ostajillakin tulisi olla järkeä päässä, mutta ensisijaisesti kasvattajan tulisi olla se, joka ohjeistaa ja selvittää, onko koti koiralle sopiva.
Ottaen huomioon koirien määrän Suomessa (ja muuallakin maailmassa), tällaisia tapauksia on kuitenkin hyvin vähän. Ei pitäisi olla ollenkaan, tietenkään, mutta onnettomuuksia tapahtuu - varsinkin kun ollaan tekemisissä eläinten kanssa.
Lucic
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Lucic »

CHG kirjoitti:Minun mielipiteeni on yksinkertaisesti se, että ihmisen tappamiseen pystyviä koiria ei tulisi saada pitää taajama-alueilla lainkaan, ja muuallakin vain erityisellä luvalla johon vaaditaan perusteet siihen miksi juuri tällainen koira täytyy saada.

Uutena palstalla ja heti sorrun lainaukseen,mutta sen verran kiehahti...

Eli,voisitko arvon "CHG" listata mitkä koirarodut kykenevät/pystyvät tappamaan ihmisen?Luulen,että tarkoitat näitä "isoja" rotuja tai vaihtoehtoisesti median nimeämiä "tappajakoiria"..? Vivy jo edellä kuvaili omassa vastauksessaan hyvin melkein kaiken sen,mitä myös itse ajattelen.Mikä tahansa koirarotu kykenee tappamaan ihmisen,mikäli kaikki taivaan kappaleet ovat kohdallaan.Pitäisi mielestäni edes hiukan perehtyä koiriin,ennenkuin alkaa laulattamaan näppäimistöään.

Ja mitä tulee lainaamaani kirjoituksesi toiseen kappaleeseen,niin pitäisikö mielestäsi kaikki vanhemmat,joiden lapsi tappaa ihmisen,niin tuomita vankilaan taposta,puukotuksesta pahoinpitely,jne.?? Jos ei kelpaa,niin älä tee lapsia jos et voi olla varma, että lapsesi ei hyökkää kenenkään kimppuun..? Ja tähän hymiöitä,mikäli haluat.
Lucic
Scooby-Doo

Ja pakko vielä senverran lisätä,että itse en omista rotikkaa,vaan hieman saman tyylisen dogin,mikä on myös leimattu nk."tappajakoiraksi". Lähinnä säälittää,että ihmiset leimaavat joitakin rotuja toisistaan vaarallisimmaksi pelkän median tai "mutu"-fiiliksen kautta.. Niinkuin nimimerkki; vivy asian hyvin ilmaisi,on usein syy siellä hihnan ylemmässä päässä.
Syy,miksi avaudun niin voimakkaasti on se,että sitä saa kuulla lähes jokapäivä lenkillä jos jonkunlaista paskaa omasta koirasta,vaikka ne omat "fifit ja puudelit" räksyttää ja yrittää nilkkaan kiinni. Saatikaan sitten ne ilman kasvatusta jääneet kakarat...
Ok,joku varmasti tulee tätäkin kommentoimaan tyylillä "koirat on vaan eläimiä",mutta pitäisi muistaa,jotta ne eläimet olivat nykykäsityksen mukaan tällä pallolla paljon ennen ihmistä,eli meitä...
susanna61
Alokas

Viesti Kirjoittaja susanna61 »

Naurattaa kun isot ihmiset puolustelevat koiria....Koira tappoi pojan ja piste, siinä ei ole mitään puolustelemista.
Muutenkin tästä ketjusta voi aistia tunnelman " olen koiraihminen henkeen vereen vaikka koira tekisi mitä, ihmiset on vaan pahoja"!
Hävetkää aikuiset ihmiset ja myöntäkää että koirat ovat arvaamattomia petoja, eikä teidän pieniä puudeleita.
Lucic
Scooby-Doo

susanna61 kirjoitti:Naurattaa kun isot ihmiset puolustelevat koiria....Koira tappoi pojan ja piste, siinä ei ole mitään puolustelemista.
Muutenkin tästä ketjusta voi aistia tunnelman " olen koiraihminen henkeen vereen vaikka koira tekisi mitä, ihmiset on vaan pahoja"!
Hävetkää aikuiset ihmiset ja myöntäkää että koirat ovat arvaamattomia petoja, eikä teidän pieniä puudeleita.
Naurattaa kyllä,kun ihmiset puolustelee koiria...Kukaan ei kai ole puolustanut sitä asiaa,että koira on tappanut pojan..?Tunnelmiahan voi aistia kukin tahollaan,mutta turha kai tässä on alkaa lynkkaan kaikkia koiria/koiranomistajia? Lainatakseni vivyä "Yhdestäkään koirasta ei voi omistaja olla 100% varma, sillä ne ovat eläimiä.",niin tämänkään mukaan täällä ei koiranomistajat pidä omia lemmikkejään "pikku puudeleina"...Joten mainitsemaasi häpeään ei kai ole tarvetta?

Pitäisi laittaa hiukan valoja päälle tuossa järjettömässä koiravihassa,eikä edelleenkään heitellä mitä-sattuu-muka-faktoja.Itsehän vain tartuin tuohon mielestäni järjettömään "CHG:n" ajatukseen koirarotujen,jotka voivat tappaa ihmisen(En ole vieläkään nähnyt listaa kyseisistä roduista) täyskiellosta.Toistan itseäni,eli usein vika on tosiaan siellä hihnan ylemmässä päässä,mutta samalla "CHG:n" ajatusleikillä voidaan tuomita myös ihmiset(vanhemmat),joiden lapset syyllistyy rikoksiin... "Lapsetkin voivat olla arvaamattomia petoja,eikä teidän pieniä kullannuppuja..."
Vastaa Viestiin