Kimmo Ojalan, 29v. katoaminen kesällä v. 1999

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Kötti
Remington Steele

Re: Kimmo Ojalan katoaminen 1999

Viesti Kirjoittaja Kötti »

mamma71 kirjoitti:Pointtisi ymmärretty. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että kun tälläinen ohjelma tehdään, niin avun saamiseksi olisi hyvä olla tarpeeksi tietoa. En ymmärrä mitä hyötyä sinänsä kenellekkään on spekulaatioista, jos asiaa ei tarkenneta yhtään. Jos tätä palstaa lukee joku, joka haluaa saada jotain vihjeitä, on luettavaa aika paljon, sillä aika monta ehdotusta ja mielipidettä on.
Ei tosiaan tilin saldolla tee mitään, mutta se onko tiliä mahdollisesti käytetty ja missä auttaisi jo ehkä siinä, että joku saattaisi muistaa kuka on nostanut rahaa tuolloin tai maksanut jotakin.
Monesti on vaan niin, että jokin pikkuasiakin, joka tuntuu ehkä vähäpätöiseltä voi olla aika ratkaisevassa osassa koko jutussa. Ja siksi olisi hyvä asiat kertoa hieman tarkemmin. Ja eniten rassaa se, että ohjelmassa käytetään aikaa siihen, että kerrotaan ihmisen luonteesta tai siitä, kuinka ei uskota itsemurhan mahdollisuuteen. Harva omainen haluaa antaa huonoa kuvaa kateissa olevasta ja monesti kuvaus voisi jollain esim. työkaverilla olla toisenlainen. Voisikohan ohjelman tekijöille jatkossa informoida näistä asioista? Sillä, jos itse haluaisin, että läheiseni löytyy antaisin niin paljon tietoa kuin mahdollista. Ellei tässä tapauksessa oleteta, että Kimmo on kateissa ihan vapaasta tahdostaan.
Itse katselin Kadonneen omaiset ry:n sivuja, jotka löytyvät osoitteesta

http://www.kadonneenomaiset.com

Jos omaisilla on kiinnostusta ja voimia, niin hehän voisivat päivittää omaisensa tietoja säännöllisesti em. www-osoitteeseen. Tuossa Kadonneen omaiset ry:n sivuilla oli jokaisesta kadonneesta lyhyt tarina, kuten esim. milloin katosi, missä jne. Jos tutkinnalliset syyt sitä estä, niin omaisethan voisivat päivittää tiedot vähintään kerran kuussa. Jos jotakin uutta ilmenee, niin silloin voisi päivittää useamminkin. Jos mitään edistystä ei tule kadonneen löytymiseksi, niin ilmoitetaan vain esim. "Asiassa ei ole tapahtunut edistystä".

Tai miksei Kadonneet -ohjelman tekijät yhteistyössä omaisten kanssa voisi päivittää em. tietoja (kadonneen etsinnän nykytilanne jne.) Kadonneet -ohjelman www-sivuille? Kimmo Ojalan tapaus on mainittuna Kadonneet -ohjelman sivuilla (ei Kadonneen omaiset ry:n sivuilla).

Tapahtuipa kadonneen tietojen säännöllinen päivitys minne tahansa www-sivuille, niin se varmasti lisäisi suuren yleisön kiinnostusta ja auttamishalua kadonneen löytämiseksi.

Oikeastaan tämä kirjoitukseni kuuluu jonnekin muulle palstalle mutta menköön tämän kerran!
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
mamma71
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

Vai pitäsikö rivien välistä lukea, että poliisilla on tiedossa mitä tapahtui ja kenen toimesta? Ruumista vaan ei ole löytynyt. Ja liikaa tietoa ei haluta antaa, ettei mahdollinen tekijä saa niitä tietoonsa ja osaa varautua.
Kaikki on toki mahdollista. Mutta siksi itse kaipaisin lisätietoja pikkuasioihinkin, että joku on saattanut nähdä esim. pankkiautomaatilla juuri hänen näköisensä hepun. Ja jos et tiedä, että se on voinut olla Kimmo, et välttämättä sano siitä mitään. Sillä, jos sanotaan, että katosi päivänä x, ei voi mitenkään esim. kuukautta myöhemmin olla ollut siellä ja siellä. Kun ei sitä ole mainittu missään.
kouvola2000
Alokas

Viesti Kirjoittaja kouvola2000 »

Joo morjesta vaan. Itse muistelin et ojalalla oli ns.yhdenmiehen yritys, ja että se
olis ajanut rauta-prisman ajoja sinisellä rekalla.
Itseä tässä mietityttää pari asiaa.: Mistä riita johtui, olisko jotkut velkojat käynyt kyselemässä ojalaa avovaimolta? Etenkin kun vaimo lähti omasta talosta yöpakoon. Ja oisihan poliisit vieny ojalan jos se olis ollu jurrissa ja agressiivinen.
Ja sit se että kun ojala oli nähty ristiinassa ni satavarmana oli käyny mökillä, jos oli vaikka hakenu laittoman aseen tai jotain mitä vaimon sukulaiset salaa.
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Avovaimoonhan se syyllisyyden epäily lankeaa tässä tapauksessa, tänään viimeksi katsoin Ojalan jakson ja selvästi mainittiin, "miksi `Sinikka` on ollut vaiti kaikki nämä vuodet ?" tästä voisi päätellä että Ojalan katoamiseen on avopuoliso sotkeentunut ja sen poliisikin tietää, näyttö vain puuttuu.
Ei ne välit lapseen kauhean läheiset varmaan ole olleet kun äiti ja entinen aviopuoliso ovat vasta yli puolen vuoden jälkeen päättäneet katoamisilmoituksen tehdä Kimmon äidin toimesta, johon häneenkin Kimmon mainittiin pitävän vain vähän yhteyttä ja katoamisilmoitus tehtiin lähinnä siksi että oli esimerkiksi koko joulunpyhät kuluneet niin että Kimmo Ojala ei ollut ottanut keneenkään läheiseen yhteyttä (kuten äitiinsä ja lapseensa) muussa tapauksessa olisi varmaan kulunut vieläkin pidempi aika.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Kötti
Remington Steele

Katselin uudestaan Kimmo Ojalaa koskevan Kadonneet -jakson:

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1 ... 706&a=9308

Seuraavilla tiedoilla ei ole välttämättä kauheasti merkitystä, mutta listaan kuitenkin, jotta kiinnostus asiaan säilyisi:

2:17 Näytetään pätkä Poliisi-TV:n lähetystä, jossa etsittiin nimen ja kuvan kanssa Kimmo Ojalaa ja oltiin kiinnostuneita hänen olinpaikastaan. Lähetys oli tullut Kadonneet -jakson mukaan 2. maaliskuuta (2.3.2000).
4:40 Poliisi mainitsee, että Kimmon auto löytyi pari päivää Poliisi-TV:n lähetyksen jälkeen.
4:51 Mainitaan, että Kimmon auto löytyi helmikuun 22. päivä (22.2.2000) Kouvolasta.
5:00 Mainitaan, että Kimmon auto oli Ford ja sen rekisteritunnus oli NG-50.

Onko tuossa jotakin epäloogisuutta noiden aikojen suhteen, koska yhdessä kohdassa mainittiin, että Kimmon auto löytyi 22.2.2000, ja vastaavasti toisessa kohdassa poliisi toteaa auton löytyneen pari päivää Poliisi-TV:n lähetyksen jälkeen (ko. Poliisi-TV:n jakso esitettiin 2.3.2000)?
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
matlockb
Watson itse

Olisikohan joku sekaannus, auto on saattanut löytyä 12 tai 22.3. on vain jäänyt yksi numero pois.
EDIT sekoilin vuosilukujen kanssa, sekoilut poistettu :D
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Kötti
Remington Steele

matlockb kirjoitti:Olisikohan joku sekaannus, auto on saattanut löytyä 12 tai 22.3. on vain jäänyt yksi numero pois. Mutta mistä vuosi 1999(?), Kimmohan katosi kesällä 1999 ja katoamisilmoitus tehtiin tammikuussa 2000, eli poliisi tv:n jakso on esitetty ja auto löytynyt maaliskuussa 2000, ei 1999 jos ei sitten poliisi tv:ssä ole oltu aikaa vuosi edellä.
Olin jo korjaamassa noita vuosilukuja, kun ehdit enemmin. Tuossa viestini korjattuna:

Katselin uudestaan Kimmo Ojalaa koskevan Kadonneet -jakson:

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1 ... 706&a=9308

Seuraavilla tiedoilla ei ole välttämättä kauheasti merkitystä, mutta listaan kuitenkin, jotta kiinnostus asiaan säilyisi:

2:17 Näytetään pätkä Poliisi-TV:n lähetystä, jossa etsittiin nimen ja kuvan kanssa Kimmo Ojalaa ja oltiin kiinnostuneita hänen olinpaikastaan. Lähetys oli tullut Kadonneet -jakson mukaan 2. maaliskuuta (2.3.2000).
4:40 Poliisi mainitsee, että Kimmon auto löytyi pari päivää Poliisi-TV:n lähetyksen jälkeen.
4:51 Mainitaan, että Kimmon auto löytyi helmikuun 22. päivä (22.2.2000) Kouvolasta.
5:00 Mainitaan, että Kimmon auto oli Ford ja sen rekisteritunnus oli NG-50.

Onko tuossa jotakin epäloogisuutta noiden aikojen suhteen, koska yhdessä kohdassa mainittiin, että Kimmon auto löytyi 22.2.2000, ja vastaavasti toisessa kohdassa poliisi toteaa auton löytyneen pari päivää Poliisi-TV:n lähetyksen jälkeen (ko. Poliisi-TV:n jakso esitettiin 2.3.2000)?
matlockb
Watson itse

Kiitos Kötti! En siis olekkaan tulossa hulluksi kun melkein olisin voinut vannoa että siellä oli vuosiluvut 1999 ja sitten kun korjasin niin huomasin että oikeat vuosiluvuthan siellä ja muokkasin viestiäni :D
Hyvä että asia selvisi.
Kötti
Remington Steele

matlockb kirjoitti:Olisikohan joku sekaannus, auto on saattanut löytyä 12 tai 22.3. on vain jäänyt yksi numero pois.
EDIT sekoilin vuosilukujen kanssa, sekoilut poistettu :D
Auton löytyminen Kouvolasta ilmoitettiin luetussa muodossa näin "helmikuun kahdentenakymmenentetätoisena päivänä". Samaan luettuun tyyliin oli ilmoitettu Poliisi-TV:n jakson ulostulo. Em. ohjelman kerronnasta olen saanut päivämäärät.
matlockb
Watson itse

Ihmisiähän ne lukijatkin on ja varmaan paperista lukevat mitä on kirjoitettu. Uskon kyllä tässä tapauksessa poliisin sanaa siitä että auto löytyi pari päivää poliisi tv:n jakson esittämisen jälkeen.
Kötti
Remington Steele

matlockb kirjoitti:Ihmisiähän ne lukijatkin on ja varmaan paperista lukevat mitä on kirjoitettu. Uskon kyllä tässä tapauksessa poliisin sanaa siitä että auto löytyi pari päivää poliisi tv:n jakson esittämisen jälkeen.
Kyllä, ihmisiä tässä ollaan, sinä, minä, lukija jne., sitä en kiellä! :D

Kyllä varmasti jokainen jakso koekatsotaan varmaankin tuottajan&ohjaajan&käsikirjoittajan toimesta ennen kuin se päästetään ulos, ettei ohjelmaan jäisi asiavirheitä tai epäloogisuuksia. Tässä tapauksessa ohjelmaan on päässyt epäloogisuus tai tarkennusta kaipaava kohta kuten tämä Kimmon auton löytyminen.

Olipa auto sitten löytynyt 22.2.2000 tai maaliskuun alussa 2000, niin on se aika pitkä aika siitä, kun kaveri oli nähnyt Kimmo Ojalan Ristiinan Neste-asemalla 6.6.1999. Tuon 6.6.1999 ja helmi-maaliskuun vaihteen 2000 välille tulee noin 9 kuukautta. Autostahan mainittiin, että siinä oli alla kesärenkaat, joten todennäköisesti auto on tuotu sulan aikana paikalle. Ohjelma ei maininnut sitä, että kun Kimmo tapasi kaverinsa 6.6.1999 Ristiinan Nesteellä, niin oliko Kimmo liikkeellä Fordillaan, joka sitten myöhemmin löytyi Kouvolasta? Onko tuo tapaaminen tullut ilmi vasta tutkinnan aikana (eli sen jälkeen, kun Kimmo ilmoitettiin kadonneeksi)?
matlockb
Watson itse

Yllättävän hyvinhän tuo Ojalan kaveri päivämäärän ja tapaamisajankohdan muistaa kun katoamisilmoitus on tehty 7.1.2000 ja hän muistaa nähneensä Kimmon 6.6.1999 eli 7 kuukautta aikaisemmin... hyvämuistinen kaveri...
(ja en nyt epäile tätä kyseistä kaveria kuitenkaan mistään, ihmettelen vain miehen hyvää muistia, sellaisen kun jokainen omaisi niin harva henkirikos tai katoaminen jäisi selvittämättä).
Kötti
Remington Steele

matlockb kirjoitti:Yllättävän hyvinhän tuo Ojalan kaveri päivämäärän ja tapaamisajankohdan muistaa kun katoamisilmoitus on tehty 7.1.2000 ja hän muistaa nähneensä Kimmon 6.6.1999 eli 7 kuukautta aikaisemmin... hyvämuistinen kaveri...
(ja en nyt epäile tätä kyseistä kaveria kuitenkaan mistään, ihmettelen vain miehen hyvää muistia, sellaisen kun jokainen omaisi niin harva henkirikos tai katoaminen jäisi selvittämättä).
Onko päivämäärä tarkastettu esim. luotto-/pankkikorttiostoksen avulla eli maksutapahtuman kirjaamisen avulla? Em. on ihan jees pitkänkin ajan kuluttua, jos Kimmon kaveri on ollut satunnainen kävijä tuolla Ristiinan Nesteellä (löytyy yksittäinen ostotapahtuma tietyltä asemalta missä käy hyvin vähän tai normaalisti ei ollenkaan). Sitten saattaa olla ongelmallista, varsinkin pitkän ajan jälkeen, jos on ko. aseman kanta-asiakas (ostotapahtumia todella usein).

Kyselin tätä Kimmon ja hänen kaverinsa tapaamista juuri siitä syystä, että onko päivämäärä 6.6.1999 ihan varmaa eli onko se tullut ilmi katoamisilmoituksen tekemisen jälkeen vai milloin? Millä tavoin 6.6.1999 on varmistettu?

Itsekään en epäile Kimmon kaveria mistään henkirikoksesta.
matlockb
Watson itse

Itse uskon että päivämäärä 6.6.1999 on tullut esiin Kimmon katoamisilmoituksen teon jälkeen, luultavasti tuttava on ottanut yhteyttä poliisiin kun on huomannut että Kimmoa kaivataan.
Voi tosiaan olla että tämä on varmennettu pankki/luottokorttien avulla kun poliisikin havaintoa piti varmana.
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Kyllä kalenterin avulla voi tarkistaa tiettyjä päiviä pidemmänkin ajan taakse ja etenkin jos on voitu vielä todentaa esim. pankkikorttikuittien avulla.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Vastaa Viestiin