Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Oulunmies
Martin Beck

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Tuolla Pasin linkittämällä sivulla voi helposti havainnoida kuinka NG:n murtumat olivat kovin erilaisia kuin esim. noissa rtg kuvissa tuolla. Siis ko.kuviin vertaamalla havainnollistuu ainakin NG:n vammojen matalaenerginen syntymekanismi. Kannattaa huomata, että yläleukaluun murtumaan voi liittyä likvor vuoto nenästä ilman kallonpohjanmurtmaa.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Vastaus:

Annetuilla arvoilla tehtävää ei voida ratkaista. Miksi? Jos esimerkiksi lyödään pajavasaralla leukaan, niin leukaluu voi napsahtaa poikki herkästi, ja alaleuan nivelnasta voi murtua ja korvaankin voi tulla vaurioita. Jos taas lyödään nyrkillä leukaan, niin vastapuoli usein lyö takaisin kiukkuisena ja itselle syntyy mustasilmä - vastustajalle hieman kipeytynyt leuka. Kasvoluun murtumia ei välttämättä synny.
Sariola, hieman aavistelinkin, että vastausta et osaa antaa. Tehtävä ei ollut mielestäni kovinkaan vaikea. Mikäli on vaikeuksia sanallisten tehtävien ratkaisuissa, voi olla, että ratkaisua ei pysty tekemään. Jotain oikeaakin Sariolan vastauksessa on. Sitä en kiellä, mutta lopullinen ratkaisu olikin jo Sariolalle liian vaikea.

Esimerkin lukemat ovat helpot, jotka sattumoisin täsmäävät leukakirurgian erikoislääkäri Risto Kontion antamien Töölön sairaalassa hoidettujen kasvomurtumien lukujen kanssa. Sariolaa kiinnosti nyrkiniskun tuottamien kasvomurtumien prosentuaalinen osuus kaikista kasvomurtumista. Tehtävää hän ei kuitenkaan osannut ratkaista. Pidetään miestä jännityksessä, mutta sen verran voin kertoa, että nyrkillä tuottamien kasvomurtumien prosentuaalinen osuus kaikista kasvomurtumista, on tuon esimerkin mukaan laskettuna yli 20 %. Eli mielettömän paljon. Sariola, tarkan prosentin saat itse selvittää.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Oulunmies
Martin Beck

Fossa glenoidalis-vamma

Leuan kärkeen kohditunut isku voi myös johtaa nivelkuopan takaseinän murtumaan. Tällöin nivellisäke tunkeutuu korvakäytävään, joka usein repeää, ja korvasta vuotaa verta. Otoskopia on tärkeä sen varmistamiseksi, että tärykalvo on ehjä eikä keskikorvan alueella ole verenvuotoa. Temporaalifossan murtumaa luullaan usein virheellisesti kallonpohjan murtumaksi.

Lähde: Traumatologia 6.painos
kujala
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja kujala »

Jes! :D
Esim. Sariolan useasti tänne kopioimassa tekstissä Öhman arvioi murtuman olleen nivelnastan kohdalla.
Totta, Öhman näemmä ehdottaa sekä ohimoluun ääriviivassa olevaa murtumaa että nivelnastan kohdalla olevaa murtumaa. Mutta Risto Kontiolla on tästä hiukan eri näkemys, hän ehdottaa, ettei ohimoluu ole lainkaan murtunut, vaan kyseessä on nivelnastan murtuma ja siihen liittyvä toinen murtuma (tarkoittaa siis, että murtumat ovat tulleet samasta iskusta):
Risto Kontio kirjoitti:Temporaaliluun eli ohimoluun murtuma on ilmeisesti ollut nivelnastan murtumiseen liittyvä korvakäytävän luun murtuma.
Idea on Kontiolla hyvin selvä - kaksi pientä murtumaa liittyvät toisiinsa ja ovat seurausta samasta iskusta. Tämän lisäksi poikki oleva alaleukaluu voi hyvin liittyä samaan iskuun eli kaikki kolme murtumaa ovat voineet syntyä samasta iskusta.

Eli on täysin uskottavaa, että yhdellä kepin iskulla olisi syntynyt reikä poskeen + hampaan murtuma + yksi isompi murtuma + kaksi pienempää murtumaa. Kahden pienemmän murtuman tarkalla paikalla ei liene suurta merkitystä?

Sanoisin, että jopa loogista. :lol: 8)
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Yksi nyrkinisku voi helposti tuottaa useampia hyväasentoisia murtumalinjoja kasvojen hentoisiin rakenteisiin. Tuo päätykepin kaksihaarainen terävä kärki on mielenkiintoinen. Keppi on huojunut aivan varmasti villisti kamppailun tuoksinassa, ja keppi kääntyy helposti kohti telttakankaan päälle astujaa - näin ymmärtäisin?

Tuo terävä kärki on voinut haavoittaa tappelioita.

- hymm -

Oulunmies
Martin Beck

Kontio arvioi iskuja ollen vähintään 2 jos kyseessä oli nyrkiniskun tai potkaisun aiheuttamat vammat. Kontio piti mahdollisena myös putoamista 1-2 metrin korkeudelta. Samoin NG:n kasvojen alueen murtumat sopivat mp:llä kaatumisen aiheuttamiksi. Nykyisin tuollaiset murtumat ovat moottoripyöräilijöillä harvinaisia koska ei ajeta ilman kypärää ja avokypärää ei paljoa käytetä.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Olen nähnyt kuinka mies on pudonnut puusta, ensin alempana olevalle paksulle oksalle ja lyönyt poskensa siinä oksalla olevalle lyhyelle oksan tyngälle. Poskeen on tullut samanlainen reikä, kuin on ollut NG:lla. Niinpä arvelen, että tuo NG:n poskessa oleva reikä on syntynyt iskemällä siihen tylpällä esineellä. Tämän lisäksi arvioin NG:ia isketyn painavalla välineellä leukaan vasemmalle puolelle, ja aiheutettu leukaluun murtumat ja nivelnastan murtuma. Sitten on isketty vielä kolmas isku vasemman ohimon taakse myös tylpällä esineellä, ja siihen on syntynyt se isokokoinen ruhjehaava, mutta ei kallonmurtumaa. Mielestäni tukevia iskuja on tarvittu vähintään kolme. Ne eivät ole olleet mitään tönäisyjä vaan pikemminkin "hevosenpotkuja" , painavia iskuja. Uskon kyllä, että siinä on mennyt taju. Kuinka pitkäksi aikaa, on vaikea sanoa. Mielestäni näitä NG:n vammoja vähätellään. Mielestäni ne näyttävät tuollaisilta kuin kuvasin. Edes noita lääkäritodistajien sanoja ei pitäisi ottaa turhan tarkasti. Heidät on ikäänkuin ostettu antamaan sopiva lausunto, joko syyttäjää tukeva tai syytettyä tukeva. Niissä on tällaista vedätystä mukana. Rehellinen suhtautuminen vammoihin ei vielä ratkaise syyllisyyskysymystä. Se on vielä erikseen.
Oulunmies
Martin Beck

NG:n murtumat eivät olleet kuitenkaan hengenvaarallisia. Lisäksi ne olivat hyväasentoisia. Vrt. esim. tuonne Pasin linkin rtg kuviin. Aivovamma on sitten toisen spekuloinnin kohde.

En alkaisi väittämään, että syyttäjän lääkärit olivat ostettuja. Jos näin väittää niin silloin on relevanttia väittää myös puolustuksen lääkärin olleen.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Kuten olen moneen kertaan todennut - oikeudessa esiintyneet lääkärit olivat mahdollisesti kaikki oikeassa. Syyttäjän paikalle tuomat lääkärit puhuivat puolueettomasti ja pyydetysti Gustafssonista - ja nämä kirurgisten vammojen vamma-asiantuntijat arvioivat Gustafssonilla todettuja vammoja hyvin asiallisesti.

Puolustuksen oikeuteen nimeämä neurologi puhui yleisesti aivovammoista ja esitelmöi tottuneesti jo "aiemmin kuultua" esitelmää. Tyypillistä neurologeille, jotka voivat "taikoa" olemattomastakin kuhmusta aivovaurion. Tästä hyvä esimerkki on aivovauriojuttu ohjelmasarjassa: Rikostarinoita Suomesta. Linkki ohjelmaan toisaalla (löytyy myös yle/arenassa). Uskoisin, että Tenovuolla on myös "se toinen" esitelmä pöytälaatikossaan, jossa kaikki onkin päinvastoin - vitseineen.

- hymm -

Sariola
Horatio Caine

Oulunmies kirjoitti:NG:n murtumat eivät olleet kuitenkaan hengenvaarallisia. Lisäksi ne olivat hyväasentoisia. Vrt. esim. tuonne Pasin linkin rtg kuviin. Aivovamma on sitten toisen spekuloinnin kohde.

En alkaisi väittämään, että syyttäjän lääkärit olivat ostettuja. Jos näin väittää niin silloin on relevanttia väittää myös puolustuksen lääkärin olleen.
Minä kyllä uskallan väittää, että sekä syyttäjän että puolustuksen lääkärit ovat antaneet lausuinnoissaan "työnantajansa" toiveiden suuntaisia lausuntoja, toiset vähemmän toiset enemmän totuudesta poikkeavia. Ne on muotoiltu niin, että on vaikea osoittaa niitä täysin vääriksi, ja sitäpaitsi ne ovat henkilökohtaisia mielipiteitä, ja nekin voivat olla väärässä. Olikohan Kontio, joka kaikkein eniten vähätteli NG:n vammoja. Mielestäni on selvää, että NG:iin on osunut ainakin kolme painavaa iskua. Yksi alaleukaan, joka on aiheuttanut leukaluun katkeamisen ja nivelnastan murtumisen. Yksi poskeen, joka on aiheuttanut suuren reiän, josta hampaat näkyivät. Yksi päähän korvan yläpuolelle ohimon taakse, joka on aiheuttanut suuren ruhjehaavan. Lisäksi niitä luunmurtumia eri puolille kasvojen luita. Mielestäni on täysin selvää, että nuo kolme iskua ovat olleet aika painavia, ja myös se on selvää, että noita ei ole isketty paljaalla nyrkillä.

Tähän liittyvät myös Boismanin nyrkit. Hänellä on ollut hankaumaa vain vasemmassa kädessä, samoinkuin Gustafssonilla. Tämä tieto on kirjattu sekä Bodomin Mysteerioon että oikeuslääkäri Lalun lausuntoon, jonka luettelemat vammat on lueteltu Käräjäoikeuden tuomiossa, mutta ei ETP:ssa. Oikeassa kädessä (nyrkissä) ei todellakaan ole havaittu kummallakaan pojalla havaittavia vammoja. Tuo paljastaa senkin seikan, että ETP on puolueellinen, kun jättää mainitsematta, että oikeuslääkäri Lalu on maininnut Boismanin käsien osalta vain saman kuin Bodomin mysteerio, eli hankaumaa vasemmassa kädessä. Kun sekä Bodomin Mysteerion laatijat, että oikeuslääkäri Lalu ovat ammattilaisia, on varmaa, että myös oikea käsi on tutkittu eikä siinä ole havaittu mitään vammoja. Tämä on täysin varma asia, vaikka ei erikseen mainita, että "oikeassa kädessä ei havaittu mitään". Jos olisi havaittu, olisi se varmasti mainittu myös Bodomin Mysteeriossa ja Lalun raportissa. Vammat oikeassa kädessä olisivat "oleellista tietoa", ei sitä suinkaan vahingossa jätettäisi mainitsematta, niin kuin joku lukija kuvittelee. Nämä molemmat tahot ovat ammattilaisia.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Jos Sariola syytät syyttäjäpuolen asiantuntija lääkäreitä lahjotuiksi, niin miksi puolustus ei puuttunut siihen mitenkään.

Olisi luullut puolustuksen älähtäneen, jos syyttäjän asiantutijat antaisisivat vääriä lausuntoja ja johan noilta lääkäreiltä olisi mennyt maine.

No Tenovuon todistelu oli mitä oli, ja vaikutti kaikista eniten puolueelliselta, mutta ei ollutkaan mies ensimmäistä kertaa pappia kyydissä.

Mutta mennäkseni tuohon leukavammaan, niin otetaanpa huomioon myöskin se rikki mennyt limupullo, joka teltanrisasta löytyi.

Jos pullolla on kajauttanut toista kuuppaan, niin siihen on pullo kädessä saanut sen verran ruutia, että kyllä silloin jo leulat hieman lonksuisivatkin!

Pullo olisi sopivassa asennossa osuessaan pystynyt tekemään myös pehmytkudosvamman Gussen, tai kenen tahansa naamaan.

Lisäksi pullon rikkoutuminen olisi merkki siitä, että iskun on täytynyt olla luja, sillä ei pullo ihan pienstä iskusta hajoa.

Taisi sieltä teltasta löytyä myös rikkinäinen juomalasi, joka sekin olisi voinut aiheuttaa ko. vammat!
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Taisi löytyä VAI löytyi rikkinäinen juomalasi (lähde mukaan niin asia on selvä)?
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Sariola
Horatio Caine

Koetetaan mielikuvituksessa kuvitella, miten vammat syntyivät.

Nuoret nukkuvat teltassa. Tekijä on varustautunut sopivalla lyömäaseella ja hiipii teltalle. Hän romahduttaa teltan. Nukkujien päitä alkaa nousta pieniksi kummuiksi siihen telttakankaalle. Tekijä on vasenkätinen ja hän seisoo teltan pääpäässä. Hän iskee yläviistosta vasemmalta oikealle ja osuu uhrejaan enimmäkseen pään vasemmalle puolelle.

Ensimmäiset iskut saa Boisman. Isku osuu pään vasemmalle puolelle ja murskaa kallon. Toinen isku osuu leukaan ja leukaluu katkeaa ja nivelhaara taittuu. Seuraava isku osuu Björklundiin. Isku osuu kasvoihin, samoin seuraava ja sitä seuraava. Kolmanneksi tekijä iskee Gustafssoniin, joka saa iskun myös päähän vasemman korvan taakse ja siihen syntyy suuri ruhjehaava. Seuraava isku osuu leukaan vasemmalle puolelle samoin kuin Boismanilla. Leukaluu katkeaa ja nivelnasta murtuu, jälleen samoin kuin Boismanilla. Tekijä vetää teltan naruista jälleen pystyyn ja leikkaa seinämään aukkoja. NG on herännyt ja yrittää ulos, mutta saa uuden iskun, ehkä nyt poskeen, johon tulee iso reikä. Mäki oli paennut teltassa suuaukon puolelle ja oli säästynyt vahingoittumatta. Kun tekijä leikkasi sinne aukkoa, Mäki karkasi siitä tuli ulos ja tuli lyödyksi vasta teltan ulkopuolella. Kallonmurtuma koitui hänen kohtalokseen. Jostain syystä NG:n kallo oli kovempaa tekoa, tai isku oli hieman tehottomampi, ja niin hänen kallonsa ei murtunut, syntyi vain suuri ruhjehaava vasemman korvan taakse. Terävä väkivalta on seurannut vasta sitten. Boisman on ehkä osoittanut elon merkkejä ja tekijä on iskenyt häntä puukolla. Samoin Björklund on saanut vielä puukoniskuja vaikka ne lienevät olleet jo tarpeettomia. Tekijän vimma kohdistui nimenomaan Björklundiin - tai se oli vain hämäystä. Minä arvelen, että siinä oli vihaa ja kostoa mukana. Tekijä on päästänyt pahimmat höyryt jo itsestään ja jättää jo tajuttomana makaavan, mutta elossa olevan Gustafssonin rauhaan. Tekijä on poistunut alueelta. Sitten hän on huomannut, että jälkiä täytyy käydä korjailemassa. Hän on tullut alueelle toisen kerran ja siirrellyt uhreja tiettyihin asemiin. Hän on asettanut NG:n siihen päälle ikäänkuin osoittaakseen, että siinä on tekijä, mutta hän on kukahtanut siihen päälle saatuaan itsekin vammoja. Niin, jospa tekijän tarkoitus oli osoittaa NG tekijäksi rakentamalla tällaisen asetelman. NG lienee ollut tässä vaiheessa tajuton. Myös TM on saattanut olla vielä hengissä. Boisman ja Björklund lienevät jo kuolleet tässä vaiheessa.

Tämä on yksi variaatio mahdollisista tapahtumien kuluista. Vain tekijä tietää tarkalleen miten kaikki meni - jos muistaa. Uskon hänen kyllä muistavan, jos vielä sattuu olemaan elossa.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

No miksi tekijä ei olisi hypännyt kahareisin uhrien päälle ja oikeakätisenä muksinut ihmisiä päihin, hä, noinhan se meni Gussen hypnoosissakin, mstä nyt tuo vasenkätinen surmaaja, kas kun ei yksikätinen!.

Kyllä sinä matlockb saat ihan itse tutkia nuo lähteet, sen verran iso jobi se minullekin oli.

Kyllä noista tiedot on, joten siitä vaan tutustumaan juttuun, niin me muutkin olemme tehneet!
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Hessu52 kirjoitti:No miksi tekijä ei olisi hypännyt kahareisin uhrien päälle ja oikeakätisenä muksinut ihmisiä päihin, hä, noinhan se meni Gussen hypnoosissakin, mstä nyt tuo vasenkätinen surmaaja, kas kun ei yksikätinen!.

Kyllä sinä matlockb saat ihan itse tutkia nuo lähteet, sen verran iso jobi se minullekin oli.

Kyllä noista tiedot on, joten siitä vaan tutustumaan juttuun, niin me muutkin olemme tehneet!
Olen kyllä juttuun tutustunut (en ala väittelemään kuinka paljon enemmän tai vähemmän kuin muut) mutta kiinnostus lopahti useaksi vuodeksi tähän Bodomiin joten asioita on unohtunut, varsinkin kun materiaalia Bodomista on todella paljon, kuten tästä keskustelualueestakin huomaamme.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Lukittu