HÄKE 'nauha'
-
alpo holisti
- Andy Sipowich NYPD
Re: HÄKE 'nauha'
jep,
A:n syyllisyydestä riippumatta vaikuttaa siltä, että JL kuulee ainakin osan puhelusta.
Itsekin uskon hänen hahmottaneen ainakin osan puhelusta. Sen verran hyvin hänen sanansa joihinkkin kohtiin ajoituu.("pyyjäpää, uskon oleva "pyytäkää" = teitittely). Samoin uskon askeleiden kuulumisen mahdollisuuteen.
Oli illan hiljaisin hetki.
Tämmönen desibelilasku ei paljo päättelyä kaipaa:
kuuletko puheäänen 5-10 metrin päähän sisätilassa, jos taustaääniä ei ole?
Lisäksi on otettava huomioon valot ja varjot / liike.
...............................................
Tosin hämäryydestäkin on kiistelty...
A:n syyllisyydestä riippumatta vaikuttaa siltä, että JL kuulee ainakin osan puhelusta.
Itsekin uskon hänen hahmottaneen ainakin osan puhelusta. Sen verran hyvin hänen sanansa joihinkkin kohtiin ajoituu.("pyyjäpää, uskon oleva "pyytäkää" = teitittely). Samoin uskon askeleiden kuulumisen mahdollisuuteen.
Oli illan hiljaisin hetki.
Tämmönen desibelilasku ei paljo päättelyä kaipaa:
kuuletko puheäänen 5-10 metrin päähän sisätilassa, jos taustaääniä ei ole?
Lisäksi on otettava huomioon valot ja varjot / liike.
...............................................
Tosin hämäryydestäkin on kiistelty...
pyyjäpää = pyytäkää! tosiaan, miksen itse keksinyt tuota!
alpo holisti, Jukka ehkä tavallaan puhui molemmille, pyytäkää (nyt jo se auto tänne), kumpi vain joka on puhelimessa. Puhelimessahan olivat noilla hetkillä molemmat, sekä äiti että alaikäinen.
Vaikka voihan JL teititelläkin, jos kerran arveli puheensa kuuluvan sinne häkeen asti. Esm tässä:
1:15 Uhri: Öh.
Uhri: ...auto.
Uhri: Oh. Eih.
1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
Aika pitkä hiljaisuus A:lla tuo tuossa muuten, 24 sekuntia, eikä A:lta irtoa sanaakaan Jukalle, ja häkessä on menossa se mykkä hetki:
1:12 Epäilty: Onks joku tulossa jo?
1:34 (Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan)
1:36 Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
alpo holisti, Jukka ehkä tavallaan puhui molemmille, pyytäkää (nyt jo se auto tänne), kumpi vain joka on puhelimessa. Puhelimessahan olivat noilla hetkillä molemmat, sekä äiti että alaikäinen.
Vaikka voihan JL teititelläkin, jos kerran arveli puheensa kuuluvan sinne häkeen asti. Esm tässä:
Aika pitkä hiljaisuus A:lla tuo tuossa muuten, 24 sekuntia, eikä A:lta irtoa sanaakaan Jukalle, ja häkessä on menossa se mykkä hetki:
1:12 Epäilty: Onks joku tulossa jo?
1:34 (Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan)
1:36 Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Tämä voi hyvinkin olla 'pyytäkää', hyvä perustelu. Tulkitsen tuon niin, että Jukka kuulee, että Anneli ja lapsi juttelevat puhelimeen. 'Pyytäkää' (...apua, hullu veitsimies riehuu kimpussani).alpo holisti kirjoitti:pyyjäpää = pyytäkää, taisinpa jo itsekin kirjoittaa kerran aiemmin:
Konsonantit, joissa äänne suljetaan kielellä ei uhrilta tuossa onnistu.
huulilla toteutettava P onnistuu. samoin vokaalit ja konsonantt J,
koska näissä kieltä ei tarvitse nostaa kitalakeen
1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:48 Uhri: No vähä voit auttaakii.
AA on siis viiden sekunnin kuluttua puhelimen kammesta takkahuoneessa?
Tuo 'No vähä voit auttaaki' on kyllä ihan oikeesti suluissa, ja tarkoittaa epäselvät kohdat
Oletan edelleen, että Anneli on vasta 1:51 lähestymässä takkahuoneen oviaukkoa.
-
Kuolemannaakka
- James Bond (George Lazenby)
Komppaan murrea edellisessä täysin.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Tara ja Miss, älkääs ny turhaan enää ostelko lisää sekunteja, niitä ei ole kaupan.Tara kirjoitti: Mistä päättelet ettei Anneli 143 jo ole liikkeellä ja ettei luuri silloin ole lapsen kädessä? Anneli voi olla jo vaikka missä kohtaa olohuonetta puhuessaan lapselle, joka seisoo puhelimen ääressä luuri kädessään.
Tuo 59s on todettu ihan virallisesti ja tarkoittaa sitä että Anneli lopetti puhelun 1:43 ja taas aloitti 2:42. Sitten kun skenaarioitanne rakennatte, niin olisi hyvää muistaa, ettei todellisessa elämässä paikasta A mennä paikkaan B kuten 'Maantiekiitäjät'. Siinä menee ainakin sekunti kun liikahdetaan liikkeelle tai tullaan liikkeestä.
Ja:
Tuntuuko ylläoleva repliikki mielestänne siltä että se olisi lausuttu silloin kun luuri ei ole enää kädessä.1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil...
Tara kirjoitti: Niinpä niin, missä ovat huppumiehen äänet? Yksikään alaikäisistä ei ole kertonut kuulleensa keittenkään muitten kuin isän ja äidin ääniä missään vaiheessa.
Äläppäs nyt taas väännä totuutta kiertäen. Alan kohta epäilemään että olet lukenut vain etp-johdanto-osan.
Lapsi kuuli 'Kaikkia kurjia ääniä'. Lapsi ei kuullut ulkopuolisen surmaajan puhuvan mitään, mutta tämänhän on Annelikin todennut.
Ei se puhunut ja sillä sipuli.
Ne kurjat äänet, mitä ne mielestäsi olivat?
Äläkä nyt lainaa etp-johdanto-osaa, joka on tehty syyllisyyden toteen näyttämiseksi.
Johdanto-osa on kaikkea muuta kuin totuus. Jos sinä pidät sitä raamattuna niin pidä.
Molemmat puhutellut alaikäiset yhdistivät ne kurjat äänet isään tai äitiin. Kumpikaan ei kertonut ihmetelleensä kuka asiaan kuulumaton siellä mahtaa olla. Vai missä kohtaa etp:tä sellainen löytyisi?turumurre kirjoitti:Tara kirjoitti: Niinpä niin, missä ovat huppumiehen äänet? Yksikään alaikäisistä ei ole kertonut kuulleensa keittenkään muitten kuin isän ja äidin ääniä missään vaiheessa.
Äläppäs nyt taas väännä totuutta kiertäen. Alan kohta epäilemään että olet lukenut vain etp-johdanto-osan.
Lapsi kuuli 'Kaikkia kurjia ääniä'. Lapsi ei kuullut ulkopuolisen surmaajan puhuvan mitään, mutta tämänhän on Annelikin todennut.
Ei se puhunut ja sillä sipuli.
Ne kurjat äänet, mitä ne mielestäsi olivat?
Äläkä nyt lainaa etp-johdanto-osaa, joka on tehty syyllisyyden toteen näyttämiseksi.
Johdanto-osa on kaikkea muuta kuin totuus. Jos sinä pidät sitä raamattuna niin pidä.
Reilua viitata siihen että lainailisin vain johdanto-osaa, kun niitä lasten puhutteluja ei edes voi lainata. Edessäni on etp jossa ei-aikuinen vastaa reippaasti ja epäröimättä, että hän yhdisti ne äänet iskään ja äitiin.
Koko tämä keskustelu kiertää kehää.
Ei auta, pitää ny vaan odottaa keskiviikkoon. Sitä ennen tämä köydenveto pikkupätkillä sieltä täältä on turhanpäiväistä.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
-
alpo holisti
- Andy Sipowich NYPD
annaanna kirjoitti: ...En siis ole tietenkään kallonmurskaavia iskuja kieltämässä, vaan väittämässä etteivät ne ole tallentuneet ääninauhalle.
Pieni pike silmäkulmassa:![]()
Mielenkiintoinen veto kaksoisaalta, ISKUÄÄNI EI TARTTUNUT NAUHALLA...
nyt sai syyttäjä kovasti kaipmaansa lisäaikaa...siis:
valitus loppui 2:31
=>
AA iskikin 2:31 ?
Miten siellä käräjäsalissa on voitu vakavissaan olettaa yllä olevassa häkepätkässä astaloinnin tapahtuneen?
Kolmessa sekunnissa astaloitsija aiheuttaa askelia nauhoitukseen ja kyselee normaalin puheäänen tapaan litteroinnin mukaan kysymyksiä. NORMAALILLA puheäänellä?
Normaali puheääni? Päätteletkö siitä, ettei siinä ole adjektiiveja?
Mutta "hänhän juoksi juuri pelästyneenä ulos"...
...ja olisi ollut täysin rauhottunut 208?
...ääni tuskin on ollut ihan NORMALI kummassakaa skenaariossa.
...on sitten lyönnyt tai juossut pelästyneenä
1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus)
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
Jätän taas kopsaamatta kirosanan ja voivotuksen, eikä harmita pätkääkään![]()
-
alpo holisti
- Andy Sipowich NYPD
youtube:
äänipäätelmiä ?
http://www.youtube.com/watch?v=GTNhXGXXz9c&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=zoPSYmSd ... re=related
tässä testataan suojakalvoa, joten tilanne ei ole sama
aluksi käytetään kiveä ja lopussa sorkkarautaa ja lekaa
(kelaa 3:00, samalla voi miettiä käyttikö huppumies alusta asti rautaa)
http://www.youtube.com/watch?v=wa0yxgfX3Pk
äänipäätelmiä ?
http://www.youtube.com/watch?v=GTNhXGXXz9c&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=zoPSYmSd ... re=related
tässä testataan suojakalvoa, joten tilanne ei ole sama
aluksi käytetään kiveä ja lopussa sorkkarautaa ja lekaa
(kelaa 3:00, samalla voi miettiä käyttikö huppumies alusta asti rautaa)
http://www.youtube.com/watch?v=wa0yxgfX3Pk
-
annaanna
alpo holisti kirjoitti:annaanna kirjoitti: ...En siis ole tietenkään kallonmurskaavia iskuja kieltämässä, vaan väittämässä etteivät ne ole tallentuneet ääninauhalle.
Mielenkiintoinen veto kaksoisaalta, ISKUÄÄNI EI TARTTUNUT NAUHALLA...
nyt sai syyttäjä kovasti kaipmaansa lisäaikaa...siis:
valitus loppui 2:31
=>
AA iskikin 2:31 ?
Miten siellä käräjäsalissa on voitu vakavissaan olettaa yllä olevassa häkepätkässä astaloinnin tapahtuneen?
Kolmessa sekunnissa astaloitsija aiheuttaa askelia nauhoitukseen ja kyselee normaalin puheäänen tapaan litteroinnin mukaan kysymyksiä. NORMAALILLA puheäänellä?
Normaali puheääni? Päätteletkö siitä, ettei siinä ole adjektiiveja?
Mutta "hänhän juoksi juuri pelästyneenä ulos"...
...ja olisi ollut täysin rauhottunut 208?
...ääni tuskin on ollut ihan NORMALI kummassakaa skenaariossa.
...on sitten lyönnyt tai juossut pelästyneenä
-
annaanna
Okei, mä kopsaan sen sitten OIKEINalpo holisti kirjoitti:annaanna kirjoitti: ...En siis ole tietenkään kallonmurskaavia iskuja kieltämässä, vaan väittämässä etteivät ne ole tallentuneet ääninauhalle.
.... poistin osan alpon viestistä, kun omani ei sitten eka kerralla kokonaisena perille tullut ...
(Violetta Parran sanoituksen suomennoksen innoittamana: "Elämälle kiitos, sain siltä paljon. Sain siltä kuulon leveän virran, se imee öin ja päivin liverryksen, laulun, jylyn, naputuksen, haukun, sateen pauhun ja ne hellät äänet, joilla minua kutsut. ).
Hätäkeskuspuhelu:
yninää, valitusta, erittäin voimakas karjaisu, käheä rääkäisy, voimakkaita valitushuutoja, kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni, huutaa raivokkaasti, yökkäilee, ähkäisy, valittaa, voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys, vaimeita askelia, erittäin vaimea ääni, huutaa todella raivokkaasti. Näihin hienoihin ja tarkkaan kuunnelluihin ja kommentoituihin sanoihin perustan oletukseni normaalista puheäänestä. Nauhahan sisältää "normaalia" puhetta paljonkin, siis sellaista puhelimessa käytyä keskustelua. Sitä ei ole luonnehdittu kiireiseksi, hätäiseksi, epäselväksi yms. vaan litteroitu ilman luonnehdintoja, ei se silti tavanomaista puhetta ole
Pointtini on, että peräkkäiset kopsahduksiksi merkityt äänet eivät saa uhrin valitusta taukoamaan eli todistaa ainakin minulle, että kalloa EI tässä hetkessä murskata. Valitus vielä taustalta merkitty kuuluvaksi jopa puheen häkeen alettua. Sorkkista ei pysty sekunnin välein heilauttamaan, eikö se rekonstruktio-alpo näin ole = toinen todiste. Olisi se puolustusasianajaja voinut korvat tarkkana kuunnella, kun niihin oikeutettuihin kuuluu, joille nauhaa soitettiin. Tai käsittää kuulemansa. Käräjäsalissa vaan nyökyteltiin syyttäjän esitykselle.
Ei hyvä ihme, antakaa nyt soittaa se nauha ja todistakaa mun ihan höpöjäni täällä jauhavan! (jaa eikun nimiteltiinhän täällä meitä jo paskanjauhajiksi tänään, vain yks loukkaus per päivä, pliis) Eikä moisen fyysisen rasituksen jälkeen ehdi veristä astaloa mihinkään laskemaan, pyörähtämään kannoiltaan, pari kertaa öhkäisemään ja kyselemään hengästymättä tulleks kettää. Ja mitä lie kaikkea muuta tekemään.
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä)
(2:03-2:04 kopsahdus, annaannan lisäys + kaikkihan jo tietää, että (-uole) ilmaisu tuli Porin Poliisin korvien kautta äänitutkijan tulkintaan, kertonut tämän istunnossa)
Uhri: Lala.
2:07 Epäilty: ...
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)(annaannna: oletan ettei tässä kohtaa asunnossa ole äänetöntä, lapsen repliikkikin vie hetken sekunneista, äänet vain eivät tallennu tuota valitusta lukuunottamatta, itse oletan AA:n huonetta lähestyvän (astalolla tai ilman)).
2:17 Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole. (annaanna: lapsi reagoi kuulemiinsa ääniin)
2:22 Uhri: Aiih. (annaanna: vieläkään ei ole astaloitu, ainakaan äänimaailmasta päätellen)
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).( annaanna:ei kuuluvaa astalointiääntä)
2:25 (askelien ääniä) (ETP-papereissa tämä on tuntematon)
Tuntematon: (Aja).
2:26 Häke: Joo haloo.
2:27 Uhri: (Se jäi).
Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.(annaanna: ilmeisesti lapsen repliikin sanomisesta jää pieni tauko, joten valitukset kuuluvat "läpi").
(Uhrin valituksia)
2:31 Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte?
2:32 Uhrin puheääntä ei enää kuulu (annaanna: jos olettaa astaloinnin tallentuvan nauhalle niin tästä eteenpäin korvat tarkkana)
2:35 Lapsi: Äiti.
2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?
2:38 Lapsi: Äiti tuu. (annaanna: ei ole merkitty lapsen äitiään huutavan, huhuilevan vaan "normaalilla" äänellä puhuvan)
2:39 (kolahdus) (annaanna: jokos nyt astaloidaan ja ... pahus tuleeko vaimeampi kolahdus taas liian nopeasti)
2:39 Lapsi: Nyt siel puhutaa taas.
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).(annaanna: replikoinnissa sekunnin tauko?)
2:42 Epäilty: Onksielt tulos joku? (annaanna: replikointi alkaa sillä siunaamalla hetkellä kun kolahdus loppuu, vai mitenkäs tämän muuten voi tulkita)(tai voihan sen)(kolahdukset ja kaikki muut ulospoistumisen äänet jatkuvat taustalla TALLENTUMATTA NiceLog-äänentallennusjärjestelmään)(johon ei edelleenkään tallentuneet ne astalointikumautukset)
2:44 Häke: Joo, mä oon apuu hälyttäny. Mä voidaan nyt, mä vähän kyselen lisätietoja. Mikä on tilanne nyt, apu on koko ajan tulossa.
2:50 Epäilty: Joo. Mä en tiedä mikä tyyppi se o, se.
2:52 Epäilty: Hajotti meiän ton, se takaovi, sil o mustat vaatteet.
2:56 Häke: Jo, onks hän siel paikal viel?
2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
3:06 Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?
3:10 Epäilty: Makaa siel lattial ja huus äske apua, nyt hiljeni.
3:14 Häke: Sun mies hiljeni vai?
3:14 Lapsi: (itkun alkua + voimakas rääkäisy, lyhyt napsahdus)
3:17 Häke: Haloo.
3:18 Epäilty: Älä itke (lapsi) hei, siel.
3:21 Häke: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?
Lapsi itkee taustalla
3:25 Epäilty: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?
3:30 Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on, missä se tekijä täl hetkel on?
3:33 Epäilty: No todennäkösest siel ellei lähteny ulos jo, mei makuuhuoneessa siis.
3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 Epäilty: En tiedä, siel hiljeni.
3:39 Häke: Jaaha.
Epäilty: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.
3:42 Epäilty: Se lähti jo vai?
... ja tuleeko tämä perille? (tulihan se toisella yrittämällä. Lisäsin sanan "antakaa".
-
alpo holisti
- Andy Sipowich NYPD
annaanna kirjoitti: ...En siis ole tietenkään kallonmurskaavia iskuja kieltämässä, vaan väittämässä etteivät ne ole tallentuneet ääninauhalle.
AA toteaa: ISKUÄÄNI EI TARTTUNUT NAUHALLA...
Tämä ei selitä pelkästään huppumiehen äänettömyyttä,
vaan myös syyttäjä saisi syytetylle kovasti tarvitsemaansa lisäaikaa.
tuplAA!
Aika pitkä vastaus.ja taas harmittaa...
Pahoitteluni, se ei ole tarkoitukseni.
Tuo ylläoleva, vaan sisältää pienen paradoksin. Johon halusin pilke silmäkulmassa tarttua...
"ISKUÄÄNI EI TARTTUNUT NAUHALLE" =
- H-mies on voinut tehdä murhan milloin vaan (2:31-), ulosmenokaan ei tarttunut, tutkijat ovat väärässä
- Syytettykin on voinut tehdä teon muulloinkuin 2:02 2:05 monet äänistä puuttuu
- tietenkin, jos tekoa ei voida yhdistää suoraan AA:han, jää jäljelle muitakin villejä mahdollisuuksia...
Olen samaa mieltä: HÄKE-nauhan todistusarvo mataloituu hovissa = ehdottomasti mahdollista.
Voihan tuon koko häkenauhan aina kopsata tänne. On vaan aika homma lukea se aina uudestaan
eiköhän se jo aika tuttu ala olla. Olen samaa mieltä: siellä on kiistanalaisia kiintopisteitä äänille...
En ole aikajana-asiantuntija sen enempää kuin rekon erikoistuntija...
Ei ollut kovin kumma juttu tehdä heilahdusliike märällä sorkkaraudalla...jos se kiusasi sinua, niin pahoitteluni! Aika hilpeetä se oli, ellei aiha olisi näin makaaberi...olen vaan vähän epäillyt siinä olevia asioita: missä lyöjä seisoi: Jos lyöntiase oli pieni, olisi syyttäjä todella vaikeuksissa:::miten A:n tukkakin oli veretön? sehän mua on vähän kummeksittanut nytkin.... yms
En myöskään näillä tiedoilla hommaisi äitiparkaa vankilaan. Mun mielestä syytettyä puolustaa moni seikka:
- kiire, vaatteiden vaihto, piilottaminen, tuossa iskussa mua ihmetyttää sen lyhyys ja raita, jota oli vain yksi...nauhalla kuuluu iskuksi kelpaavia ääniä, mutta syyttäjän ongelma on todistaa mikä se niistä kolauksista oli. jne.
Vastaankin puhuu jo niin moneen kertaan jauhetut jutut etten niitä ryhdy kopioimaan...
Mun aikajanoja saa kritisoida ihan vapaasti. Olen vaan näyttänyt, että se on just ja just mahdollista
Niistähän nimenomaan ilmenee kuinka vaikeeta toi olis ollu. Jos väittää 2:08 olevan mahdotonta sanoa
normaaliäänelllä jotain, niin normaaliääni(mikä lie?) lie hakusessa takaa-ajon ja juoksunkin jälkeen.
Olet varmaan tsekannut myös tämän:
http://s239.photobucket.com/albums/ff78 ... lvila2.mp4
Oikein sanan käyttö mutuna oli ilmeisesti kuivaa huumööriä...
PINNAT SIITÄ!!!![]()
En tahtosi riidellä kanssasi ANNA ANNA, Tässä on käsi!
-
annaanna
Kun suomalainen ei kuulemma usko ennenkuin näkee, niin enhän minäkään niissä suttukuvissa saunanovesta mitään roiskeita nähnyt. Henk. koht. en ole kuvista kovin paljon irti saanut, eihän ne mokomat edes aukea mun koneessa. (minun vika, tiedetään).Alpon kuvat sen sitten paljasti, mitä niillä sanallisilla selityksillä yritettiin selvittää. (Sanoin kyllä niistä mielipiteeni).
Ja että astalolla, asennolla, voimalla, kaikilla on merkityksensä. (tiedoissa vain on puutteita, kun ne kallokuvat ja -tiedot uupuu). Ja ettei "me" nyt purematta kaikenlaisten asiantuntijoiden päätelmiä niellä, siitä mä tykkään! Niinkuin tää murren todistama seuraavan päivän kuvat verijäljistä ja piiiiitkäkestoinen verenvuotaminen. Kun mulle oli mäkätetty, että onhan ne nyt asiantuntijat nähnyt. Eihän niillä ole materiaalia mitä katsoa, raporttiensa mukaankaan.
Onko kädessä ollut vasara, sorkkis vai kirves. Asiantuntijoilla oman talonsa kalut käytössä: "joo kyllä nää molemmat käy, paitsi ettei toi toinen käy, tai käy se jos joku sanoo sitä käyttäneensä". Uutta oli tää tieto, että mennään ympäripyöreitä oikeussaliin puhumaan. Ei tätä nyt varmaan kukaan ymmärtänyt, tätäkään. Kuivaa hyymöriäni. Mut mä syytän elinympäristöäni, sukupolvien satakuntalaisuutta. Ja kyllä minulle alpo ja turumurre konkretisoivat esimerkiksi sitä "sekuntipeliä", että ei sitä nyt ihan sekunneissa voi ihminen toimia, edes kotiympäristössään. En sitä ennen niin tarkkaan ajatellut. Joo ja häkenauha mua harmittaa edelleen. Jos se nyt sitten oli syy lähettää ihminen "tiilenpäitä lukemaan". Yksi tuomari sitä epäili, ei muita saanut käsityksensä taakse. Mut en nyt häkestä enempää, tai jos ihan vähän vielä.
Alpo. Kyllä minä AA:n kirjoitin tuohon häkenauhaani astalolla tai ilman. Ei kyse ole siitä, ettenkö ymmärtäisi mitä seuraa jos nyt vaihteeksi ollaan kuulematta häkenauhasta astaloimisääniä. Nou hätä, sanoisin.
Ei oo ennen tämmöstäkään sattunut.
Olen prkl kerrankin riidoissa jonkun kanssa, mutten ole sitä tajunnut
Hyvä kun suoraan sanoit.
Joo, hetkeekään ei enää riidellä, se on loppu nyt.
Ja että astalolla, asennolla, voimalla, kaikilla on merkityksensä. (tiedoissa vain on puutteita, kun ne kallokuvat ja -tiedot uupuu). Ja ettei "me" nyt purematta kaikenlaisten asiantuntijoiden päätelmiä niellä, siitä mä tykkään! Niinkuin tää murren todistama seuraavan päivän kuvat verijäljistä ja piiiiitkäkestoinen verenvuotaminen. Kun mulle oli mäkätetty, että onhan ne nyt asiantuntijat nähnyt. Eihän niillä ole materiaalia mitä katsoa, raporttiensa mukaankaan.
Onko kädessä ollut vasara, sorkkis vai kirves. Asiantuntijoilla oman talonsa kalut käytössä: "joo kyllä nää molemmat käy, paitsi ettei toi toinen käy, tai käy se jos joku sanoo sitä käyttäneensä". Uutta oli tää tieto, että mennään ympäripyöreitä oikeussaliin puhumaan. Ei tätä nyt varmaan kukaan ymmärtänyt, tätäkään. Kuivaa hyymöriäni. Mut mä syytän elinympäristöäni, sukupolvien satakuntalaisuutta. Ja kyllä minulle alpo ja turumurre konkretisoivat esimerkiksi sitä "sekuntipeliä", että ei sitä nyt ihan sekunneissa voi ihminen toimia, edes kotiympäristössään. En sitä ennen niin tarkkaan ajatellut. Joo ja häkenauha mua harmittaa edelleen. Jos se nyt sitten oli syy lähettää ihminen "tiilenpäitä lukemaan". Yksi tuomari sitä epäili, ei muita saanut käsityksensä taakse. Mut en nyt häkestä enempää, tai jos ihan vähän vielä.
Alpo. Kyllä minä AA:n kirjoitin tuohon häkenauhaani astalolla tai ilman. Ei kyse ole siitä, ettenkö ymmärtäisi mitä seuraa jos nyt vaihteeksi ollaan kuulematta häkenauhasta astaloimisääniä. Nou hätä, sanoisin.
Ei oo ennen tämmöstäkään sattunut.
Olen prkl kerrankin riidoissa jonkun kanssa, mutten ole sitä tajunnut
Joo, hetkeekään ei enää riidellä, se on loppu nyt.
toistan vähän itseäni:
JOS ANNELIN TARINA PITÄÄ, NIIN TÄSSÄ VAIHEESSA ANNELI JUOKSI ULOS KARKUUN.
MUTTA JOS ANNELI JUOKSI ULOS KARKUUN, NIIN MISSÄ HÄN ON KUN HÄN SANOO TÄMÄN (-UOLE). JA MISTÄ SYNTYY SEURAAVA VOIMAKKAAN PONNISTUKSN AIHEUTTAMA ÄÄNI
JA KOSKA OLETETAAN ETTEI MURHAAJAN ÄÄNIÄ KUULUNUT, NIIN KOHDASSA 2:08 ANNELI TULEE TAKAISIN SISÄLLE???? JA KYSYY ETTÄ TULEEKSIELT KETTÄÄ? MUTTA SELITTÄKÄÄPÄ MINULLE SITTEN MIHIN ANNELI MENEE - HÄN EI OLE PUHELIMEN LÄHELLÄ 2:38 KOSKA LAPSI PYYTÄÄ HÄNTÄ TULEMAAN PUHELIMEEN. KUN LAPSI PYYTÄÄ ÄITIÄ, NIIN ANNELI PUHUU PUHELIMEEN 4 SEKUNNIN PÄÄSTÄ. MISTÄ HÄN TULEE 4 SEKUNNISSA PAIKALLE NIIN ETTÄ HÄN KÄVELEE NIIN RAUHALLISESTI ETTEI ASKELEITA KUULU?
...
2:38 Lapsi: Äiti tuu.
2:42 Epäilty: Onksielt tulos joku?
MUTTA JOS ANNELI JUOKSI ULOS KARKUUN, NIIN MISSÄ HÄN ON KUN HÄN SANOO TÄMÄN (-UOLE). JA MISTÄ SYNTYY SEURAAVA VOIMAKKAAN PONNISTUKSN AIHEUTTAMA ÄÄNI
JA KOSKA OLETETAAN ETTEI MURHAAJAN ÄÄNIÄ KUULUNUT, NIIN KOHDASSA 2:08 ANNELI TULEE TAKAISIN SISÄLLE???? JA KYSYY ETTÄ TULEEKSIELT KETTÄÄ? MUTTA SELITTÄKÄÄPÄ MINULLE SITTEN MIHIN ANNELI MENEE - HÄN EI OLE PUHELIMEN LÄHELLÄ 2:38 KOSKA LAPSI PYYTÄÄ HÄNTÄ TULEMAAN PUHELIMEEN. KUN LAPSI PYYTÄÄ ÄITIÄ, NIIN ANNELI PUHUU PUHELIMEEN 4 SEKUNNIN PÄÄSTÄ. MISTÄ HÄN TULEE 4 SEKUNNISSA PAIKALLE NIIN ETTÄ HÄN KÄVELEE NIIN RAUHALLISESTI ETTEI ASKELEITA KUULU?
...
Teleksi kirjoitti:toistan vähän itseäni:
...
Kuulustelu 2.12.2006:
...ja sit tää, kun mä tuli siihe näköyhteytee ni tää mies siel hyökkäs mua kohti.
turumurre: Surmaaja tekee ’hyökkäysliikkeen’ A:ta kohden, A pelästyy ja kiroilee ’V......’.A lähtee tässä juoksemaan kohti ulko-ovea, ja ’sivuttaa’ puhelimen;
Äänilabran lausunnon mukaan: ”Askeleet kuullostavat siltä, että ne on tuotettu lähellä puhelinta niin, että ne tulevat ensin lähemmäs ja loittonevat sitten”; Eli olohuoneen perältä, puhelimen ohi, ensin tuulikaappiin, jonka ovi on auki.
Kuulustelu 2.12.2006:
Joo, no sit mä juoksin sinne tota kuistille. Mietin, et mitä mä nyt tee. En mä voi tästä lähteä, lapset o siel sisällä, mihkää lähteä ja ei mul edes avainta ollu, ni mä kurkkasi sinne takasi, siel ei näkyny mitää. Mä meni sisää, hän oli menny sit takasi sinne. Mä luule, et siin oli se puhelin ... auki, ma meni sit takasi puhelimee. Mee (Lapsi) oli kans vähä aikaa siin puhelimes päivystämäs, et jos siel sanotaa jotai.
turumurre: A avaa ulko-oven ajassa n.1:58-1:59, jättää oven auki, menee ulkopuolelle kuistille, ei voi kuitenkaan paeta kauemmas, lapset sisällä jne. Katsoo takaisin tuulikaappiin ajassa 2:03. (Surmaaja ei takkahuoneesta poistunut, teki vain uhkaavan hyökkäys liikkeen)
2:03-2:04 Epäilty: (u)-o-l-e (2-tavuinen sana)
turumurre: A sanoo tämän sanan tullessaan juuri ulko-ovesta tuulikaappiin, on siis puhelimen kuuluvuuskentässä.
2:05 - : (vaimea kopsahdus)
2:05 Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
turumurre: A tässä kompuroi tullessaan tuulikaappiin, tai vain muuten joutuu ponnistelemaan...'öh'
2:07 Epäilty: ... (nykyinen tutkija kuulee tässä A:n kiroavan jotain, tätä ei kuitenkaan ääninauhan tulkitsija havaitse kiroamiseksi ;etp)
tm: A askeltelee sisäpuolelle...
turumurre: A on saapumassa lapsensa viereen (2:09) joka on puhelimessa, lapsi seisoo keittiössä pöydän ja puhelin kojeen vieressä.
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii
turumurre: A lähtee n 2:13 uudelleen hiipimään kohti olohuoneen peräosaa
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
turumurre: n 2:21 A on edennyt samaan paikkaan kuin viimekäynnilläkin, näkee samanlaisen tilanteen kuin ed kerrallakin ja huutaa kohta surmaajalle.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
Kuulustelu 6.12.2006:
Jossain vaiheessa menin uudelleen olohuoneelle katsomaan takkahuoneeseen ja huusin miehelle, että jotain lopeta tai mitä sä oikein teet.
turumurre: n 2:24 surmaaja hätistää A:n toisen kerran pakoon.
2:25 (askelien ääniä)
turumurre: A ’peräytyy’ toisen kerran. Kiireiset askeleen äänet
2:26 Häke: Joo haloo.
turumurre: häkepäivystäjä on taas linjoilla.
2:27 Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.
2:31 Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte?
turumurre: A on mennyt vielä ulkokuistille hermostuksissaan ja katsomaan joko ne poliisit vihdoin saapuisivat (ovi oli edelliseltä kerralta jätetty auki)
2:35 Lapsi: Äiti.
2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?
turumurre: 2:37 A on tuulikaapissa
turumurre: 2:38 A rientää puhelimeen
2:39 Lapsi: Nyt siel puhutaa taas.
turumurre: A on lapsensa vieressä ja ottaa puhelimen 2:41