Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Sariola
Horatio Caine

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Oikeuslääkäri on tutkinut luurangon, myös käden sormineen, eikä ole havainnut mitään murtumia käsissä.
Laita Sariola se lausunto, missä mainitaan, että Boismanin käden luut ovat ehjät. Silloin saadaan varmuus. Mikäli et sitä pysty tekemään, tämä jää epäseväksi.
Sariola kirjoitti:Kuka on katsonut nyrkkeilyä. Siinä isot ja riskit miehet lyövät toisiaan leukaan koko voimallaan. Erittäin harvoin leukaluu murtuu, enkä ole kuullut tapausta, että alaleuan nivelnasta olisi murtunut. Sellaisessa iskussa on poikkeuksellista voimaa takana, olkoonkin matalaenergistä, eikä sellaiseen pysty kuin pieni osa edes nyrkkeilijöistä. Kuinka nämä teini-ikäiset siihen pystyisivät.
Se ei paljon todista, jos sinä Sariola et ole kuullut tapausta, jossa leukaluu murtuu nyrkiniskusta.

"Ko. leukaluuvammojen yleisyydestä erikoislääkäri Kontio toteaa, että vuositasolla Töölön sairaalassa hoidetaan 400 – 500 kasvoluumurtumaa. Noin 80 % potilaista on miehiä. Potilaiden keski-ikä on 20 – 30 vuotta. Viimeisimmän tieteellisen tutkimuksen perusteella vuodelta 1997, noin 46 % kaikista kasvoluumurtumista syntyy pahoinpitelyn perusteella. Noin puolet kaikista pahoinpitelyvammoista tapahtuu käyttäen nyrkkiä."

Sariola kirjoitti:Nämä ovat tietysti minun omia mielipiteitäni.
No niin on. Se tiedetään. Mielipiteellä ja faktalla on vain se vissi ero.

Todettakoon vielä lopuksi, että asiantuntijoiden mukaan Gustafssonin vammat ovat tyypillisiä "nakkikioskivammoja" joita syntyy pelkästään Helsingissäkin päivittäin. Nyrkkeily urheilumuotona ei liity näihin millään tavalla. Tämä Sariolalle tiedoksi.
Lainasin tämän tekstin sellaisenaan tuolta aikaisemmasta. Ainoan muutoksen tein siihen muuttamalla punaiseksi kohdan puolet kaikista pahoinpitelyvammoista.

Voitte tarkistaa, näin on!

Tuo pitäisi olla puolet kaikista pahoinpitelyvammoista, jotka ovat aiheuttaneet kasvoluiden murtumia

Tämä korjaus tekisi laskutehtävän mahdolliseksi. Tuossa awan esittämässä muodossa tehtävää ei voida ratkaista. 8)
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Tehtävä oli:
awa kirjoitti:Otetaan esimerkki:
Kontio kertoi, että pelkästään Töölön sairaalassa hoidetaan kasvoluun murtumavammoja 500, joista 46% pahoinpitelystä johtuneita ja näistä pahoinpitelyistä 50% on nyrkiniskun seurauksena tulleita. Kuinka suuri on nyrkiniskusta johtuneiden kasvoluun murtumien osuus kaikista kasvoluun murtmapotilaista prosentteina?

Sariola, siinä se tehtävä. Sen verran voin paljastaa, että se on yllättävän suuri.
Ehkä siinä on jotain väärin?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:[Lainasin tämän tekstin sellaisenaan tuolta aikaisemmasta. Ainoan muutoksen tein siihen muuttamalla punaiseksi kohdan puolet kaikista pahoinpitelyvammoista.

Voitte tarkistaa, näin on!

Tuo pitäisi olla puolet kaikista pahoinpitelyvammoista, jotka ovat aiheuttaneet kasvoluiden murtumia

Tämä korjaus tekisi laskutehtävän mahdolliseksi. Tuossa awan esittämässä muodossa tehtävää ei voida ratkaista. 8)
Asiayhteys josta tuo lainaus on - on nyrkiniskujen osuus kasvomurtumiin. Tätä Sariola ei ole ymmärtänyt. Valitettavasti: - voidde tarkirkshdaa (a`la Sariola)

- hieman naurattaa -

Sariola
Horatio Caine

Niin, tuollaisia "asiayhteyksiä" ei pidä jättää arvauksen varaan. Pitää ilmoittaa tarkasti.

Tuo awan ilmaisu puolet kaikista pahoinpitelyvammoista tapahtuu käyttäen nyrkkiä tekisi mahdolliseksi esim. seuraavan jakauman.

* 500 kasvoluumurtumaa
* Niistä 46% pahoinpitelyn perusteella, merkitsee 230 kpl
* Samoin oletetaan 230 pahoinpitelyvammaa, joissa ei ole kasvoluun murtumaa
* 460 pahoinpitelyvammaa yhteensä
* Puolet kaikista pahoinpitelyvammoista käyttäen vain nyrkkiä, on 230 kpl, esim. ne kaikki niitä, joissa ei ole kasvoluumurtumia
* loput 230 olisivat niitä, joissa on käytetty muuta kuin nyrkkiä.
* Eli kaikki 230 tapausta, joissa on syntynyt kasvoluihin murtumia olisivat niitä, joissa välineenä on joku muu kuin nyrkki.
Saataisiin tällainen jakautuma ...

Mielenkiintoisia näkymiä ... :D

8) Matemaattisissa tehtävissä pitää tietysti sanoa samaa mitä tarkoittaakin! 8)
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola, sinulle sanalliset tehtävät ovat vaikeita. Sama on nähtävissä luetunymmärtämisessä. Näin se on. Nyt ratkaisit väärän tehtävän ja väärillä arvoilla. Tehtävän numerot olivat helpot ja se oli mielestäni melko helppo. Et oasnnut ratkaista tehtävää. Sen me kaikki näimme. Valitettavasti.

Luvut ovat kylmää faktaa ja osoittavat kirjoittelusi nyrkiniskun mahdollisuudesta aiheuttaa kasvoluun murtuman täysin virheelliseksi. Tämä sama faktojen vääristely toistuu osaltasi täällä vammakeskustelussa säännöllisesti. Syitä tähän on vaikea ymmärtää. Tosin tässä tapauksessa ymmärrän, että sanallinen tehtävä voi olla helppoudestaan huolimatta sinulle vaikea. Niissä on joillakin ongelmia. Sariola, kuulut mahdollisesti tähän ryhmään. Valitettavasti.

Leukakirurgi Risto Kontion luvut ovat kylmää faktaa. Sariola, sinun kirjoittelusi nyrkiniskun mahdollisuudesta aiheuttaa kasvoluun murtuman ovat virheellisiä. Jankuttamisesi lähentelee jo valehtelua. Tuo sinulta nähty faktojen vääristely toistuu vammakeskustelussa säännöllisesti.

- hymm -

Sariola
Horatio Caine

awa kirjoitti:Sariola, sinulle sanalliset tehtävät ovat vaikeita. Sama on nähtävissä luetunymmärtämisessä. Näin se on. Nyt ratkaisit väärän tehtävän ja väärillä arvoilla. Tehtävän numerot olivat helpot ja se oli mielestäni melko helppo. Et oasnnut ratkaista tehtävää. Sen me kaikki näimme. Valitettavasti.

Luvut ovat kylmää faktaa ja osoittavat kirjoittelusi nyrkiniskun mahdollisuudesta aiheuttaa kasvoluun murtuman täysin virheelliseksi. Tämä sama faktojen vääristely toistuu osaltasi täällä vammakeskustelussa säännöllisesti. Syitä tähän on vaikea ymmärtää. Tosin tässä tapauksessa ymmärrän, että sanallinen tehtävä voi olla helppoudestaan huolimatta sinulle vaikea. Niissä on joillakin ongelmia. Sariola, kuulut mahdollisesti tähän ryhmään. Valitettavasti.

Leukakirurgi Risto Kontion luvut ovat kylmää faktaa. Sariola, sinun kirjoittelusi nyrkiniskun mahdollisuudesta aiheuttaa kasvoluun murtuman ovat virheellisiä. Jankuttamisesi lähentelee jo valehtelua. Tuo sinulta nähty faktojen vääristely toistuu vammakeskustelussa säännöllisesti.

- hymm -
No joo, se on totta, että en usko pelkällä nyrkillä "tirvaisun", tönäisyn tai lyönnin aiheuttavan niin helposti kasvoluun murtumia, kuin awan ja joidenkin muiden kirjoituksista saa kuvan. On minuakin lyöty ja minäkin olen lyönyt toista henkilöä (kauan sitten huimassa nuoruudessa) niin, että rystyset ovat ollet turvoksissa kuin omenat ja punoittaneet, mutta kertaakaan niissä tapauksissa ei ole kasvojen luita murtunut. Käytännön kokemusten mukaan ei se niin helppoa ole kuin luulisi. Melkein siinä nyrkki tulee kipeimmäksi vammaksi useinkin. Se on arka muutaman päivän ja siitä näkee, että sillä on lyöty. Tällä perusteella olen arvioinut, että myös SB:n oikean käden nyrkistä olisi näkynyt, jos sillä olisi lyöty vastustajaa vaikkapa leukaan täydellä voimalla. Nyrkistä olisi näkynyt, mutta epäilen vahvasti, että leukaluu ei olisi silti katkennut, eikä nivelnasta olisi murtunut. Kipein paikka olisi voinut olla se oikean käden nyrkki. Mutta siinä ei ole näkynyt mitään maininnan arvoista. 8)
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Vai on Sariola ollut jopa väkivaltainen nuoruudessaan!

Ja minua hän on syyttänyt brutaliudesta, kun kerran kirjoitin lyöneeni jätkää turpaan, joka potkaisi raskaana ollutta naista vatsaan.

No uskon kyllä, että Sariola on joskus saanut kovan iskun kaheliinsa ja sen jälkiseuraamukset näkyvät täällä kirjoitteluissa.

Missään ei ole järkeä ja Sariola jotuu jopa valehtelemaan väittämiensä takia, joka on melko alhaista, mutta suotakoon se anteeksi, kovan iskun päähänsä saaneelle.

Tuossa Sariolan esimerkissa huomataan, että nuoruudessa noita pahoinpitelyjä eniten tehdään, joten nuoren ihmisen väkivallanteot eivät ole mitenkään mahdottomia.

Kyllä 18 v. pystyy raakuuksiin siin' kuin vanhempikin henkilö, ei siinä mitäåän ja nonhan noista esimerkkejä lähimenneisyydestä pilvin pimein.

Kuitenkaan nuo Gustafssonnin vammat eivät olleet asiantuntijalääkäreiden mielestä niin pahoja, etteikö hän olisi pystynyt tomimaan niemellä 5.6.1960, sillä kukaan ei tiedä, milloin hän oikeasti sai vammansa!
Sariola
Horatio Caine

Jotta jalat pysyisivät maassa liitän tähän vielä Öhmanin tekemän vammaluettelon NG:n vammoista. Olen lisännyt siihen Hammasklinikan ja Korvaklinikan lääkäreiden lisädiagnoosit, sekä tietysti hoitavan lääkärin päädiagnoosin, joka on tosiaan "aivoruhje".

Lausunnot vuosina 2003 ja 2004 antaneen ja todistajana kuullun
neurokirurgi Juha Öhmanin mukaan Gustafssonilla on ollut

1)murtumat vasemmalla alaleuassa hampaiden välissä
2)ja nivelnastan kohdalla
3)vasemmassa poskiluussa sivuseinämässä ja katossa, sekä
4)poskikaaressa, minkä lisäksi
5)otsaluun ja poskiluun liitos on auennut, sekä
6)ohimoluun ääriviivassa korvan takana vasemmalla on ollut murtuma. Lisäksi Gustafssonilla on ollut
7)ruhjehaavat ohimon-päälaen seudussa,
8}poskessa ja
9)leuassa sekä
10)viiltohaava oikeassa kyynärvarressa

Muissa lähteissä on lisäksi mainittu:
11)viiltohaava vasemmassa kyynärvarressa.[/quote]
12)hoitavan lääkärin antama päädiagnoosi v.1960 "aivoruhje".
13)lääkäri todennut hammasklinikalla 11.6.1960 "Brillen hematooma".
14)lääkäri todennut korvaklinikalla 27.7.1960 "Murtuma kallonpohjassa".
Hessu52
Watson itse

Väitätkö Sariola, että jos diagnoosi on ollut aivoruhje, niin miten on silloin ollut sen aivojen turpoamisen ja aivopaineen kanssa siellä niemellä?

Aivoruhjeen kanssa syntyy myös aina aivojen turpoamista, sekä siitä johtuvaa aivopaineen kasvua, joka vaatisi pikaista sairaalahoitoa, sekä nesteytystä, no nyt taas tullaan tuohon kysymykseen, jonka olen sinulle monasti esittänyt, miten selviytyminen tuossa tilassa oli mahdollista Gustafssonnille Bodomin niemellä?

Oletko niin akkamainen, että et voi vastata suoraan, vai yritätkö jälleen hameesi kanssa luikerella jotenkin valheiden verkkoon?
Hessu52
Watson itse

Sariola kirjoitti:Jotta jalat pysyisivät maassa liitän tähän vielä Öhmanin tekemän vammaluettelon NG:n vammoista. Olen lisännyt siihen Hammasklinikan ja Korvaklinikan lääkäreiden lisädiagnoosit, sekä tietysti hoitavan lääkärin päädiagnoosin, joka on tosiaan "aivoruhje".

Lausunnot vuosina 2003 ja 2004 antaneen ja todistajana kuullun
neurokirurgi Juha Öhmanin mukaan Gustafssonilla on ollut

1)murtumat vasemmalla alaleuassa hampaiden välissä
2)ja nivelnastan kohdalla
3)vasemmassa poskiluussa sivuseinämässä ja katossa, sekä
4)poskikaaressa, minkä lisäksi
5)otsaluun ja poskiluun liitos on auennut, sekä
6)ohimoluun ääriviivassa korvan takana vasemmalla on ollut murtuma. Lisäksi Gustafssonilla on ollut
7)ruhjehaavat ohimon-päälaen seudussa,
8}poskessa ja
9)leuassa sekä
10)viiltohaava oikeassa kyynärvarressa

Muissa lähteissä on lisäksi mainittu:
11)viiltohaava vasemmassa kyynärvarressa.
12)hoitavan lääkärin antama päädiagnoosi v.1960 "aivoruhje".
13)lääkäri todennut hammasklinikalla 11.6.1960 "Brillen hematooma".
14)lääkäri todennut korvaklinikalla 27.7.1960 "Murtuma kallonpohjassa".[/quote]

Onhan siinä vammoja, toden totta, mutta kun nuo kasvovammat tutkitaan tarkemmin, niin oikeastaan siinä ei ole niin montaa vammaa, vaan nuo kaikki liittyvät jotenkin samaan kasvovammaan.

Ruhjehaava on jokaisella pojankoltiaisella ollut joskus päässään, euikä se ole menoa mitenkään haitannut.

Ohimoluun murtuma voi olla yhtä hyvin nivelnastan murtuma.

Olen päätellyt Sariolan tapaan, että Öhmannin lausunto on ehdollinen, eli mitään varmaa noissa vammoissa ei ole.

Milloin naarmu vasemmassa kyynärvarressa on menoa estänyt, ei milloinkaan!

Aivoruhjeesta ei ole merkkiäkään, nykyaikisilla todentamiskeinoilla, joilla nuo vammat olisi huomattu, aivoruhjeesta jää aina arpi, samoin kunin puukosta silmäkulmaan, nyt niitä ei ollut!

Missä lukee, että brillen hematooma on ollut varma, no ei missään!

Löperöa selittelyä Sariola, jälki istuntoon !
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:No joo, se on totta, että en usko pelkällä nyrkillä "tirvaisun", tönäisyn tai lyönnin aiheuttavan niin helposti kasvoluun murtumia, kuin awan ja joidenkin muiden kirjoituksista saa kuvan.
Valitettavasti tämä ei ole sinun uskon asia. Nyrkillä lyömisen seurauksena kasvoluun murtumia tulee todella paljon. Se on oikeastaa aivan uskomatonta, että nyrkiniskun seurauksena kasvoluun murtumia saaneita on reilusti yli 20% kaikista kasvoluun murtumapotilaista. Tämä tieto paljastui pienestä laskutehtävästä, jota sinä Sariola et osannut ratkaista.

Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Niinkuin Awa tuossa mainitseekin uskolla ei ole mitään tekemistä kun puhutaan faktoista. Muutaman minuutin nettiselauksella:

Kasvojen murtumat

Suora isku kasvoihin voi aiheuttaa murtuman mihin tahansa kasvon osaa. Murtuman aiheuttajaksi riittää kova nyrkinisku. Tavallisimpia murtumia ovat nenäluun, silmänpohjan, alaleuan, poskiluun ja hampaiden murtumat.

Alaleuan murtuma vaikeuttaa leuan liikuttelua, voi muuttaa purentaa tai aiheuttaa verenvuotoa suusta. Alaleuka voi myös iskun seurauksena murtumisen sijasta mennä sijoiltaan. Tällöin yleensä suun sulkeminen ei onnistu ja leuka on vinossa. Sijoiltaan mennyt alaleuka voi loksahtaa paikoilleen itsestäänkin, mutta useimmiten se vaatii paikoilleen asettamista ja pään sitomista välittömän uudelleen sijoiltaan menemisen estämiseksi.

Hampaiden murtuminen tai katkeaminen on varsin yleistä suun seutuun kohdistuneiden iskujen seurauksena.

Poskiluun murtuminen voi olla joskus melko huomaamatonkin seuraus korvan eteen osuneesta iskusta.

Lähteet:
Kasvojen vammat. Lääkärin tietokannat/Lääkärin käsikirja [online]. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
Muhonen J ja Leikomaa H. Alaleuan murtuman hoito. Duodecim 2010; 126: 712–6
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Sariola
Horatio Caine

Tuo edellinen on varmaan asiatietoa. Täällä on kuitenkin syntynyt sellainen käsitys, että kasvoluiden murtumia tulee hyvin helposti. Ei niitä aivan helposti tule - omien kokemuksieni mukaan.

Jos puhutaan näistä Bodomin retkeilijöiden vammoista, niin minä arvelen kyllä, että kaikkien neljän vammat ovat syntyneet lyömäaseella iskien. Siis myös NG:n.
minua on ihmetyttänyt, että nuo syyttäjäpuolen lääkärit ovat liiaksi esittäneet siihen nyrkiniskuja. Jokaisen iskun kohtaan on syntynyt myös ruhjehaava, kuten kovalla esineellä iskettäessä. Esim. nyrkillä ohimon taakse lyötäessä ei synny sellaista laajaa ruhjevammaa. Siinä saattaa ennemmin tulla vamma nyrkkiin. Minun mielestäni on selviö, että myös NG:ia on isketty jollakin lyömäaseella. Minä arvelen iskuja olleen neljä. Yksi alaleukaan, alaleukaluu katkennut ja nivelnasta murtunut, leukaan ruhjehaava. Toinen poskeen, johon on tullut reikä. Kolmas ohimon taakse korvan yläpuolelle, johon on tullut ruhjehaava. Neljäs vasemman silmän tienoille, jossa myös on mainittu iskun jälki. Alaleukaan ja korvan taakse osuneet iskut ovat olleet voimakkaita, kaksi muuta ei välttämättä kovin voimakkaita. Poskeen tulee reikä kovapintaisella esineellä melko helposti. Nyrkillä lyötäessä ei niin helposti.

Öhman sentään on maininnut myös potkun ja astalon. Siinä on jo vähän realistisempi arvio.
Hessu52
Watson itse

Eli limupullo olisi riittänyt käden jatkeena antaman Gusselle tuon läpireiän poskeen ja nivelnastan murtuman.

Risa limupullo löytyi teltan pohjalta, otettiinko siitä näytteet?
Oulunmies
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Sariola kirjoitti:Tuo edellinen on varmaan asiatietoa. Täällä on kuitenkin syntynyt sellainen käsitys, että kasvoluiden murtumia tulee hyvin helposti. Ei niitä aivan helposti tule - omien kokemuksieni mukaan.

Jos puhutaan näistä Bodomin retkeilijöiden vammoista, niin minä arvelen kyllä, että kaikkien neljän vammat ovat syntyneet lyömäaseella iskien. Siis myös NG:n.
minua on ihmetyttänyt, että nuo syyttäjäpuolen lääkärit ovat liiaksi esittäneet siihen nyrkiniskuja. Jokaisen iskun kohtaan on syntynyt myös ruhjehaava, kuten kovalla esineellä iskettäessä. Esim. nyrkillä ohimon taakse lyötäessä ei synny sellaista laajaa ruhjevammaa. Siinä saattaa ennemmin tulla vamma nyrkkiin. Minun mielestäni on selviö, että myös NG:ia on isketty jollakin lyömäaseella. Minä arvelen iskuja olleen neljä. Yksi alaleukaan, alaleukaluu katkennut ja nivelnasta murtunut, leukaan ruhjehaava. Toinen poskeen, johon on tullut reikä. Kolmas ohimon taakse korvan yläpuolelle, johon on tullut ruhjehaava. Neljäs vasemman silmän tienoille, jossa myös on mainittu iskun jälki. Alaleukaan ja korvan taakse osuneet iskut ovat olleet voimakkaita, kaksi muuta ei välttämättä kovin voimakkaita. Poskeen tulee reikä kovapintaisella esineellä melko helposti. Nyrkillä lyötäessä ei niin helposti.

Öhman sentään on maininnut myös potkun ja astalon. Siinä on jo vähän realistisempi arvio.

Lisäksi mainitaan tippuminen 1-2 metrin korkeudelta. Myös mp:llä kaatuminen voi aiheuttaa samankaltaisia vammoja.
Lukittu