wretch kirjoitti:Mikäli pitäisi mainita ehdottomasti tuhoisin kultti mikä on ollut koskaan ollut olemassa niin ehdottaisin "profeetta" Nongqawusea ja häntä seuranneita xhosia.Seurauksena oli nälänhätä.Jutussa on monia puolia ja sen kuvaaminen vaatisi parempaa/ahkerampaa kirjoittajaa kuin itse olen.
1850-luvulla Xhosa-heimon eräs teini-ikäinen tyttö, nimeltään Nongqawuse esitti eteläisessä Afrikassa ennustuksen, jonka mukaan karjan teurastaminen ja viljasatojen tuhoaminen toisi takaisin muinaiset Xhosa-päälliköt. Nämä sitten pakottaisivat seutuja (tuolloin alueella elettiin brittikolonialismissa) hallinneet valkoiset mereen, aurinko muuttuisi punaiseksi ja että uusi aikakausi Xhosille alkaisi, vanhuus ja sairaudet katoaisivat. Heimon päällikkö Sarili uskoi ennustukseen, ja myös pisti alaisensa toteuttamaan karjateurastukset ja polttamaan viljasadot.
Ennustuksen olisi muka pitänyt toteutua helmikuun 16. vuonna 1857. Näin ei kuitenkaan sitten käynyt. Tuhojen seuraukset kestivät 15 kuukautta ja olivat heimolle katastrofaaliset; yli 20 000 ihmistä nääntyi nälkään, ja moni joutui lähtemään pakolaiseksi brittien kansoittaman Cape Colonyn alueelle. Cape Colonyn kuvernööri Sir George Grey käytti tilannetta hyödyksi, vei Sarilin ja tämän kansan omaisuuden ja maat, ja luovutti valkoisten siirtolaisten ja Mfengu-heimon käyttöön. Luonnollisesti, kun ennustus ei käynytkään toteen, Xhosat syyttivät siitä vähemmistössä olleita ”uskottomia”. Nongqawuse joutui brittiviranomaisten käsiin ja lähetettiin vankeuteen Robben Islandille. Tämän jälkeen hänet lähetettiin takaisin Cape Colonyyn, missä hän eli väärällä nimellä ja jatkuvassa Xhosilta saatujen tappouhkausten pelossa.
Myöhemmin Xhosien jälkeläiset ovat esittäneet teorioita, että koko jutun junaili Sir Grey manipuloimalla, toisaalta britit antavat ”kunnian” tapauksesta Sarilille, jotta Xhosat saatiin pakotettua Cape Colonyyn (tämä logiikka ei minulle oikein aukene). Nykyisin uskotaan, että koko jutun junaili tytön eno Mhlakaza, tuolloin kuuluisa meedio.
(
Tekstin faktaosissa hyödynnetty erityisesti about.comin African History -osiota)
Simmottis, korjatkoon joku jos hirveästi erheitä huomasi.