HÄKE 'nauha'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Tara
Horatio Caine

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja Tara »

turumurre kirjoitti:
Tara kirjoitti:AH, ^

nyt sitten testaamaan pystyykö yhden sekunnin aikana 'No vähä voit auttaakii/..kylhä nous'.

Jos sekunnin mittaaminen on kotikonstein hankalaa, niin voisi toistaa noita kuutta sanaa esim kymmenen sekunnin ajan.. ja laskea montako kertaa ehti..8)

Voisinkin aloittaa omasta puolestani, sen verran on jouluhommia kesken, niin että jos tuo tuolla vaikka huomaisi..
Soppiihan sitä testailla, yks hyvä lausuntaharjoittelu vois olla Annelin lause, kuinka nopeasti tämän lausutte?:
Semmoset niinku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaa näkyny. Iha vieraan näköne mulle.
Nuo:
'No vähä voit auttaakii'
'Kylhä nous'
-sanoina kuulostaa oudon 'selviltä', kun aikaisemmin jo tuli pyyjäpäätä.

Tämä 'No vähä voit auttaakii' -pitkä lause varsinkin vaikuttaa oudolta, tätä ennen (ja jälkeen) Jukan puhe on osapuilleen yhden sanan mittaista solkkaamista. Ei tuossa paljon kuulosta siltä että hampaat on jo todennäköisesti permannolla.
Eipä kuulosta, ei, mutta kun tietäisi jos ne ovat vasta lonksuneet, jokin tukihampasita heiluu tms, ja osaproteesi on lopullisesti irronnut vasta hetkeä myöhemmin.

Tässä tilanteessa on muuten sekin mahdollista, että koska Jukka oli myös pahoinvoiva, eli oli alkamassa yökkäillä (kohta alettuaan tointua?), häntä oli jo lyöty myös kasvoihin, suun seudulle, niin että pelkästään fyysinen kyky tuottaa äänteitä falskasi, mutta ei ihan joka hetki. Jos lisäksi suuhun ja nieluun oli kertynyt ja valunut verta yms (pahoinvointia), ja valui vaihtelevasti edelleen, niin aiottu puhe on tuottanut yllätyksiä minuutista ja sekunnistakin toiseen.

Mutta ehkä Finnvox on saanut lisäselvitystä tähänkin arvoitukseen.

testistä: :mrgreen: Tuota noin, aika nopeasti nuo sanat pitäisi kyetä lausumaan noin selvästi. Pääsin juuri ja juuri yhdeksään kertaan 10 sekunnissa.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

^ Valhalla

2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas

Kai Annelin tuossa vaiheessa jo pitäisi tietää, lähtikö mies juoksemaan hänen peräänsä vai ei. Joka tapauksessa JJ:n kuulustelussa A selitti, että mies teki ainoastaan uhkaavan eleen, kääntyi häneen päin tms, mutta ei lähtenytkään perään.. Mutta häkelle A ilmoitti, että mies lähti juoksemaan hänen peräänsä. Ei täsmää. 180 senttinen köriläs tuskin juoksisi äänettä.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

Sellanen logiikka kenties, että:
Lyhyet muutaman sanan huudot on tarkoitettu viereiseen huoneeseen.
Pidemmät lauseet ajoittuvat hetkeen, jolloin uhri näkee AA:n?

jatkokysymys:
Mitkä kohdat oli huutoja ja mitkä puhetta?
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Tara kirjoitti: 2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas
Vastaan tähän vaikkei ollu osoitettukaan. Tuo edellä oleva lause: Sulla kun on se sekkari siinä just sopivast edellisest testistä esillä, niin lausu tuo edellä oleva, sillai puolnopeest muttei sentää hosumalla.(samalla saat siinä prepattua paikallist murrettaki :D ), eli koko puheenparsi on täs:
Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tappaa mun mieheni, se oli äske viel hengis
Kai Annelin tuossa vaiheessa jo pitäisi tietää, lähtikö mies juoksemaan hänen peräänsä vai ei. Joka tapauksessa JJ:n kuulustelussa A selitti, että mies teki ainoastaan uhkaavan eleen, kääntyi häneen päin tms, mutta ei lähtenytkään perään.. Mutta häkelle A ilmoitti, että mies lähti juoksemaan hänen peräänsä. Ei täsmää. 180 senttinen köriläs tuskin juoksisi äänettä.
Eihän Anneli sitä jääny katsomaa kun juoksi, sanoikin ettei tiedä kuinka pitkälle tuli. Ja tulihan se kerran siihen takkahuoneen oviaukolle asti, siinä kun on se verinen liukumajälkikin. Olen samaa mieltä että aikaisemmin esittämäsi jälkikuva on oikein päin, muttei ne sormenjälkiä ole. Niiden kokonaisleveys on vain yhden tikkuaskin verran...
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Tara kirjoitti:
turumurre kirjoitti: Tämä 'No vähä voit auttaakii' -pitkä lause varsinkin vaikuttaa oudolta, tätä ennen (ja jälkeen) Jukan puhe on osapuilleen yhden sanan mittaista solkkaamista. Ei tuossa paljon kuulosta siltä että hampaat on jo todennäköisesti permannolla.

Eipä kuulosta, ei, mutta kun tietäisi jos ne ovat vasta lonksuneet, jokin tukihampasita heiluu tms, ja osaproteesi on lopullisesti irronnut vasta hetkeä myöhemmin.
Niin voi olla, joillakin ne on 'omia hampaita kovemmin kiinni'. Toisaalta on epätodennäköistä että ne olisi lentäneet siitä loppuvaiheen astaloinnista sängyn yli takkahuoneen etuosaan.
Muistelisin muuten, että US puhui joistain irtohampaista, kai sillat nyt yleensä on tukihampaisiin kiinnitetty. :shock:
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Mitä enemmän näitä kelaa, sen naurettavammalta tuonne on yrittää huppumiestä sijoittaa. Muutaman metrin päähän puhelimesta. Vielä turhattavampaa lueskella miten kukin tulkitsee litteroinnin kuulostavan kun mitään hajua meillä ei siitä ole ja mielipiteet kullakin. Mutta eittämättä on niin kova fakta tuo ulkopuolisen äänettömyys ja aivan takuulla pätevän porukan tutkima ( + fbi:n tarkistus ), että ei taida mikään peli puolustukselta tähän purra. Ja jos hovi käsittelee tämän ensin ( paitsi se Annelin tietsikkapuute ), niin muuta ei tarvikkaan käsitellä. Anneli vielä tarinoinut itsensä kapealle liikkumavaralle jossa yksikin vale vesittää kaiken uskottavuuden. Homma on sillä taputeltu.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Hammasillassa nakyy mielestani kuvassa muovista kita-lakiosaa, joten se nayttaa enemman osaproteesilta kuin kiintealta sillalta. Se oli etuhampaissa. Kiinteaa siltaa olisi vaikea lyoda pois suusta ilman etta tukihampaat katkeaisivat. Kaivan kuvan numeron jos loydan.

Muoks: JPEG 454 -- Tulkitsin aiemmin kuvassa nakyvan epamaaraisen vaaleanpunaisen pitkulaisen esineen muoviseksi kitalakiosaksi -- nyt paremmalla monitorilla kuvaa katsoessani en ole enaa varma. Voisipa siina ehka olla aukollinen rivi verisia etuhampaitakin (nelja hammasta, joiden keskella aukko). Turre varmaan postaa kuvan kun osaa.

KRP:n lausunnon mukaan (verijalkitutkijan siteeraamana) osa paan vammoista olisi voinut olla sorkkaraudalla tehtyja. Osa siis sitten--kuten esim silta--ehka klapilla? Voisi tukea edelleen Valhallan spekua kahdessa otteessa tapahtuneesta loppuastaloinnista. Tai mun aiemminkin esitettya skenaariota, jossa Jukka heraa ja vaantaytyy sangysta lattialle kun Anneli on rikkomassa ikkunaa ulkona. Tassa vaiheessa han saa klapista ja hiljenee taas hetkeksi ( leikkii kuollutta) kunnes tokenee uudestaan Hake-nauhan aikana.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Kinkun paistuessa laitan vielä yhden joulupähkinän arkistoistani tänne :)

Asiantunteva ääninauhan litteroija on eritellyt eri termeillä eri ääniä. Ja jos nyt jätetään kaikki muut äänet pois paitsi kaikki astalointiin liittyvät, niin nauhalta löytyy:

• napsahdus ( 0:56 ja 1:48)
• oven aukaisu (1:55)
• kopsahdus (2:02)
• vaimea kopsahdus (2:05)
• kolahdus (2:36)
• vaimeampi kolahdus (2:41)
• metallinen ääni (2:41)
• lyhyt napsahdus (2:46)

Ja vielä tässä äänimaailmassa laitoin erikseen ”oven aukaisu” äänen - eli oveen liittyvät äänet äänitutkija on pystynyt erittelemään muista kolahduksista ym.

No, ajatellaan, että sorkkaraudan iskuja noista äänistä kuvaisi kopsahdus ja vaimea kopsahdus, jotka toden totta tapahtuivat sinä hetkenä kun Auer oli poissa puhelimesta.

Kysymys kuuluu: missä on kolmas kopsahdus?

Kaikkihan me tiedämme, että Lahtea lyötiin sorkkaraudalla (vähintään) 3 kertaa ja kuitenkin kopsahdus-ääniä on vain kaksi. Lyöntimäärän todistaa kaksi veriheilahdusjälkeä – jolloin sorkkarautaiskuja on täytynyt olla kolme. Tai murhaaja on heilauttanut sorkkaraudan kolmannen kerran ylös mutta ei ole iskenyt. No, tästäkin raudan alastuonnista olisi pitänyt jäädä roiskeita ja missä ne ovat?

Vai miten tämä pitäisi tulkita?

Hyvää Joulua kaikille!

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

koopee

Ne kaksi rinnakkaisjälkeä on tullut astalossa, jossa on kaksoikärki.
Kuva
Katso nuoli

asiaa on puitu (ties monennenko kerrran esim tämän ketjun sivulla 142

"Varsinainen surma tehtiin painavalla, tylpällä esineellä. Sillä surmaaja löi kaksi kertaa lattialla ääneen valittanutta Lahtea kasvoihin ja päähän. Tämä esine on varsinainen surma-ase ja on edelleen kateissa. Tämä ase murskasi Lahden kallon."
Syyttäjä

"Kylpyhuoneen ovesta löytyy kaksi suurehkoa vierekkäistä (sorkkaraudan tms. kaksoiskärki, AH:n huom.) heilahdusjälkeä, jotka ovat syntyneet verisen lyömäaseen alaspäin suuntautuvasta iskusta vasemmalle alaviistoon. Tällöin verisestä lyömä-aseesta on irronnut pisaroita, joiden suunta ovessa on alaspäin lyönnin suuntaisesti."
Veritutkija / ETP

jne.
Kotipoliisi
Martin Beck

alpo holisti kirjoitti:
"Kylpyhuoneen ovesta löytyy kaksi suurehkoa vierekkäistä (sorkkaraudan tms. kaksoiskärki, AH:n huom.) heilahdusjälkeä, jotka ovat syntyneet verisen lyömäaseen alaspäin suuntautuvasta iskusta vasemmalle alaviistoon. Tällöin verisestä lyömä-aseesta on irronnut pisaroita, joiden suunta ovessa on alaspäin lyönnin suuntaisesti."
Veritutkija / ETP

jne.
(Kinkku vasta 45 astetta sisältä, ei kiirettä :)

Elikkäs:

- ensimmäinen lyönti - ei alaspäin suuntautuvaa veripisarointia missään koska astalo puhdas
- toinen lyönti - alaspäin suuntautuvat veripisarat heilahtavat kylpyhuoneen oveen (jälki nro 1)
- kolmas lyönti - alaspäin suuntautuvat veripisarat heilahtavat kylpyhuoneen oveen (jälki nro 2)

Tuossahan on se ajatusvirhe kuitenkin, että missä ne astalon ylösnoston ja heilahduksen pisarat ovat?

8)

- Rudyard Kipling
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

luitko sivun 142, vai onko tää joulutrolli?
Kotipoliisi
Martin Beck

Olen lukenut sivun 142.

Eli jos ensimmäinen kopsahdus on mielestäsi pään osuminen lattiaan ja vaimeampi kopsahdus raudan osuminen kalloon seuraavasta lyönnista niin vieläkin puuttuu kolmas kopsahdus. Nimittäin se vaimea kopsahdus, joka osuu kalloon ennenkuin pää kopsahtaa lattiaan.

8)

- Rudyard Kipling
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

kotipoliisi:
Pe Joulu 24, 2010 3:12 pm
"Kaikkihan me tiedämme, että Lahtea lyötiin sorkkaraudalla (vähintään) 3 kertaa "

Mut voit laskea tästä ulos.

.......>
kotipoliisi:
Pe Joulu 24, 2010 5:02 pm
"Elikkäs:

- ensimmäinen lyönti - ei alaspäin suuntautuvaa veripisarointia missään koska astalo puhdas
- toinen lyönti - alaspäin suuntautuvat veripisarat heilahtavat kylpyhuoneen oveen (jälki nro 1)
- kolmas lyönti - alaspäin suuntautuvat veripisarat heilahtavat kylpyhuoneen oveen (jälki nro 2)"

Kuva
eli sun mielestä nuo vierekkäiset jäljet ovessa (kts nuoli) on syntynyt kahdesta eri lyönnistä, :shock:
Tarkka kaveri...vai oliskohan sittenkin sorkkaraudan (vast.) kahdesta päästä / yhdestä iskusta
(iskuja olisi siis yksi tai kaksi...) ei kolmea...näillä perusteilla...

Iskujen määrän perustelu oven kahdesta jäljestä on se mitä tässä kritiseeraan.
Pään kopsahdus lattiaan ei aiheuta verijälkeä. Onpahan vaan yksi mahdollinen ääni.
Voin siitä luopua siis hyvin helposti...

Sen sijaan se, että oven rinnakkaisjäljet olis syntynyt kahdesta eri aikaan syntyneestä vanasta ei mee....
Kotipoliisi
Martin Beck

Puhutaan Häkenauhasta eli äänistä niinkuin otsikko on.

Äänet:

• napsahdus ( 0:56 ja 1:48)
• oven aukaisu (1:55)
kopsahdus (2:02)
• vaimea kopsahdus (2:05)

• kolahdus (2:36)
• vaimeampi kolahdus (2:41)
• metallinen ääni (2:41)
• lyhyt napsahdus (2:46)

Jos teoriasi pitää paikkansa olisi pitänyt olla: vaimea kops - NORMAALI KOPS - vaimea kops.

Mutta kun ei ole. Mitäs tuosta - ei ole moni muukaan asia kohdallaan.

8)

- Rudyard Kipling
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

jaaha

Vastasin vaan sun viestiin:

Kysymys kuuluu: missä on kolmas kopsahdus?

Kaikkihan me tiedämme, että Lahtea lyötiin sorkkaraudalla (vähintään) 3 kertaa ja kuitenkin kopsahdus-ääniä on vain kaksi. Lyöntimäärän todistaa kaksi veriheilahdusjälkeä – jolloin sorkkarautaiskuja on täytynyt olla kolme. Tai murhaaja on heilauttanut sorkkaraudan kolmannen kerran ylös mutta ei ole iskenyt. No, tästäkin raudan alastuonnista olisi pitänyt jäädä roiskeita ja missä ne ovat?

Vai miten tämä pitäisi tulkita?

Yhdistit itse jäljet ja HÄKEN, joten:

Ovi ei todista kolmea lyöntiä, ovessa on vain yksi jälki (=max 1-2 lyöntiä)
HÄKE (kaksi kopsahdusta = max 1-2 lyöntiä)

Mihin tarvitset ja miten tästä saa kolmannen lyönnin?
Vastaa Viestiin