Hessu52 kirjoitti:Arvoisa Teemu.
Kun vertaat tuolla toisaalla kivenpudottamista päähän, tai mopolla, eli moottpripyörällä osumista päähän, eivät ne minun mielestäni ole vertailukelpoisia.
Arvoisa Hessu52
Kiven pudottamisen vaikutukset tunnettin, ja sen vuoksi sitä käytettiin vertailukohtana, että päästäisiin realistisesti käsiksi liike-energian vaikutukseen. Toinen vertailtu liike-eneriga seuraa painovoiman kiihtyvyydestä vapaassa pudotuksessa, toinen on aiheutettu polttomoottorilla vaakasuorassa kiihdytyksessä. Samansuuruinen liike-energia johtaa samansuuruiseen voimavaikutukseen energian alkulähteestä riippumatta. Esimerkit ovat siten verrannollisia. Onko lukion fysiikka hallinnassa?
Et taida lukea muiden viestejä kovinkaan tarkkaan. Jo aikaisemmin olen tällä palstalla esittänyt, että mallissa pyörän paino bensoineen olisi ollut 140 kg (Jawa 250cc/1960) plus kuski 60 kg ja matkustaja 50 kg, yhteensä 250kg massaa ensimmäisessä törmäyksessä, joka olisi tapahtunut Björklundin kasvoihin. Massoja ei ole kukaan pitänyt mahdottomana. Itse et ole kommentoinut tätä mallin osaa. Kaikkea ei koko aikaa kannata toistaa, muuten teksti käy puuduttavaksi. Sen vuoksi hetkellisesti jää tällaisia aiheita, joista voi keksiä epärelevantteja kommentteja.Olet jostain saanut moottoripyörän painoksi 250 kg, joka on todellakin suuresti liioiteltu, jopa sen aikaisiin motukoihin, jotka olivat melkein umpirautaa.
Ei 250 kuutioinen Jawa, jota vertaat, ole kuskin kanssa painanut kin korkeintaan 200 kg, joten lähtökohta lienee jo väärä.
Björklundin kasvot olivat hajalla, luita puuttui. Laakea ja särmikäs astalo olivat osuneet. Astaloita ei tunneta, ja luiden puuttuminen vaikeuttaa asian tutkimista. Oma arvio on, että ovat voineet olla sellaisia kuin motskarin osat ovat, ja kasvojen luut murskannut astalo olisi voinut olla sen vanteen kaltainen. Niin, ja anglosaksiset mitat ovat tuttuja, tuuma mukaan lukien, ja renkaan leveys ymmärretty oikein.Sitten tuohon renkaan leveyteen. Kun sanon renkaan olleen n. 2,5-3 TUUMAA leveä, niin paljonko on yksi tuuma?
Se on noin 2,5 cm, jolloin moottoripyörän vanteen leveys on ollut n. 6-7,5 cm.
Tällaisia astalonjälkiä ei uhreissa ollut.
Polun risteyksen lähellä, puskan alla oli seisontatuen jälki. Siinä nimenomaisessa pyörässä oli tuki. Kuljettajaa ei tiedetä, eikä pyörän tyyppiä, mutta tuen arveltiin olleen samanlainen kuin Jawassa. Vaikka tämä ei varsinaisesti kuulu teltalla havaittujen asioiden teoretisointiin, niin sinä yönä lähistöllä oli ollut tuella varustettu pyörä.Jos motoristi on ollut nuori kaveri, jolla on ollut oma prätkä, niin melkoisella varmuudella siitä on poistettu sellainen y-haarateline, joita motukoissa käytettiin seisontatelineinä, sillä se oli sen ajan muotia, ettei niitä ollut, sillä maastossa crossatessa, teline otti joka kantoon tai kiveen kiinni, jolloin "suistumisen" vaara on ollut suuri
Sinulla ei nyt ole paikan muoto hallussa, tai muuten vaan juttelet mitä miellyttää. Edessä päin polulla, n. 10 metrin päässä on alatasanteelle johtava kalteva luiska, josta ainakin itse pystyisin ajamaan kumpaankin suuntaan ilman mitään ongelmia. Jyrkkä törmä taas on sivulla päin, ja sen korkeus suurimmillaan on jopa kaksi metriä. Voisitko päivittää päässäsi olevaa maastomallia?Sitten kun väität, ettei jyrkännettä olisi muka ollut teltan jälkeen, niin polun jatkuessa muutaman metrin eteenpäin, on polussa jyrkkäreunainen, n. 1,5 m korkea tormä, josta on motoristisi hyvinkin voinut liiallisen vauhdin ansiosta lennähtää alas ja loukata itseään.
Mitään uutta relevanttia et tullut kirjoittaneeksi. Oletko ystävällinen, ja esität jotain viisaampaa, oman mittapuusi mukaan, niin nähdään mitä se on. Minä jatkan tarvittaessa tämän vanhan mahdollisuuden analysointia niiden kanssa, joita se kenties kiinnostaa. Tervetuloa mukaan, jos on esittää jotain olennaista vastaan tai puolesta. Kysymys ei ole siis siitä, että kukaan väittäisi murhien tapahtuneen moottoripyöräonnettomuuden muodossa ja seurauksena, vaan siitä, mitä tapauksesta tiedettyjä yhksityiskohtia voitaisiin selittää sellaisen avulla. Sensuurimentaliteetti taas on voe voe. Siihen ei tarvitse vaivautua.Joten eiköhän jatketa jonkun viisaamman onnettomuusteorian kanssa?
Sariolalle: epätavallinen näkökulma on toisinaan naurettava esim. sellaisissa mielissä, joiden maailma on jo valmistettu loppuun asti. Minua ei haittaa, jos pidennät ikääsi nauramalla. Mitään fiksaatioa minulla ei ole yhteen teoriaan. Pyrin vain katsomaan mitä kustakin löytyy kun tarpeeksi edetään. Toisinaan ilmaantuu ratkaisu ratkaisemattomaan ongelmaan, monesti ei kuitenkaan. Onnettomuusteoria kykenee selittämään yhtä ja toista, sikäli se on palkitseva malli, vaikka onkin kovin raakile.Sariola kirjoitti: ...
Tämä moottoripyöräonnettomuus on naurettava. Ei sellaista ollut.
....