Oriveden vainaja 2007
Re: Oriveden vainaja
Hitsi että aina alkaa päässä ritisemään kun näen sanan todennäköisyys koska se on käyttökelvoton sana tutkimuksessa, sillä se ei ole mitään muuta kuin yhdenlainen tilasto, kuinkahan monta asiaa on jäänyt ratkaisematta sen takia että ratkaisu ei ole se todennäköisin,niin ja toiseen asiaan olen seurannut tätä juttua alusta asti ja kokonaisuus itsessään saa minut taipumaan muun kuin itsemurhan kannalle, liian paljon selitystä vaille olevia asioita, itse asiassa minun järkeen monet asiat sopivat paremmin silloin jos joku toinen henkilö on sotkeutunut asiaan. 
Ja toisaalta lukuisat katoamistapaukset ja rikostapauksetkin ovat selvinneet koska on heti lähdetty tutkimaan sitä todennäköisintä vaihtoehtoa (nuori mies kadonnut paari-illan jälkeen --> löytyy yleensä vesistöstä, surmattu henkilö --> todennäköisin syyllinen läheinen henkilö). Johonkin on sitten vedettävä se raja että missä toleranssi skenaarion epätodennäköisyydelle ylittyy, eikä sitä kannata enää tutkia.Skorpioni kirjoitti:Hitsi että aina alkaa päässä ritisemään kun näen sanan todennäköisyys koska se on käyttökelvoton sana tutkimuksessa, sillä se ei ole mitään muuta kuin yhdenlainen tilasto, kuinkahan monta asiaa on jäänyt ratkaisematta sen takia että ratkaisu ei ole se todennäköisin,
Jaksatko valaista tarkemmin, kuten Juliet tuossa aiemmin?niin ja toiseen asiaan olen seurannut tätä juttua alusta asti ja kokonaisuus itsessään saa minut taipumaan muun kuin itsemurhan kannalle, liian paljon selitystä vaille olevia asioita, itse asiassa minun järkeen monet asiat sopivat paremmin silloin jos joku toinen henkilö on sotkeutunut asiaan.
Syy tulla Suomeen ja kontaktien vältteleminen selittyvät mielestäni itsemurhateorialla. Mahdollisesti kiinnostus Suomeen on herännyt viimeisinä vuosina (itsemurhaa suunniteltaessa).Juliet Jones kirjoitti: -Kontaktien täydellinen puute, tai niiden tuntemattomuus, kun kyseessä on maahan saapunut ulkomaalainen henkilö, jolla kukaan ei ole kertonut/tiennyt olleen kontakteja tai minkäänlaista kiinnostusta koskaan Suomeen.
Toinen mahdollisuus on joutua Suomeen rikollisten kontaktien takia ja lopulta rikoksen uhriksi, mutta tästä ei myöskään ole näyttöä.
Osa itsemurhavalmisteluita, jotta reitti Saksasta Suomen Orivedelle ei olisi liian selkeä, piti tehdä pitempi lenkki. Tai oli pidemmällä reissulla kun itsetuhoaikeet iskivät.-Varustus, joka oli löydetyn matkakassin sisällä, kertoo pidempiaikaisesta suunnitelmasta oleilla reissussa joko Suomessa, tai vielä muuallakin.
Kassin jättöpaikka oli luonteva, mahdollisimman vähän epäilyttävä, jos siitä vain piti päästä nopeasti ja anonyymisti eroon. Kassin jättäminen myös kertoo siitä, että henkilö tiesi ettei sitä enää tulisi tarvitsemaan.-Henkilön matkakassin löytöpaikka + sen toisen kassin kohtalo, joka jäi kysymysmerkiksi.
Tässä kohtaa on kyllä mahdollisuus että tavaroihin on sekaantunut joku ulkopuolinen, mutta en näe että tämäkään selkeästi viittaisi rikoksen suuntaan.
Itse veikkaan karttaa. Eihän paikka ollut lainkaan hyvä, vaan liian lähellä asutusta. Tästä syystä rikollisetkaan moista paikkaa tuskin olisivat valinneet.-Vainajan löytöpaikka. Olisi vaatinut paikallistuntemusta, jotta "Se Täydellinen" paikka riistää henkensä olisi löytynyt noin pian maahantulon jälkeen.
Seikat taas jotka puhuvat henkirikosta vastaan.. Ei ole motiivia, ei ole epäiltyjä, ei jälkiä tekotavasta tai siitä että paikalla olisi ollut ulkopuolisia, ei silminnäkijähavaintoja naisesta jonkun toisen seurassa.
Onko mahdollista rakentaa henkirikosteoria joka selittäisi kaikki tiedossa olevat asiat, ja joka vertailussa itsemurhateorian kanssa ei jäisi Occamin partaveitsen alle?
Niin täsmennän vielä että kyllä todennäköisyyslaskelma sopii siihen kun tutkimusjärjestystä mietitään mutta liian usein jämähdetään miettimään vain niitä muutamaa todennäköisintä vaihtoehtoa,ja minun mielestäni oikeastaan kaikki mikä tässä tapauksessa osoittaa itsemurhan suuntaan voidaan selittää myöskin toisen henkilön sekaantumisella asiaan, Eritoten paikka mistä ruumis löytyi sopisi hyvin jonkun toisen henkilön käyttötarkoitukseen = (suljettu tie lähellä) eli ei paljoa liikennettä ja hiljattain kaadettua/istutettua metsikköä joka vähentää kulkijoiden määrää,ja käsitykseni mukaan henkilö oli viettänyt Suomessa jo senverran aikaa että mikäli hän olisi ollut yksin liikkeellä olisi hänestä enemmän havaintoja eli jonkun luona hän on asustellut, ja mikäli hän on poistunut Orituvalla jostakin linjaautosta on hän ottanut muuhun toimintaansa nähden ison riskin tulla nähdyksi/havaituksi koska oritupa ei kuulu normipysäkkeihin,niin ja muistini mukaan henkilöltä ei löytynyt karttaa muastaan eli millä ilveellä hän löysi paikan.
Eli lyhyesti ei ole riittävästi todisteita itsemurhasta eikä murhasta joten tapaus pitäisi jättää avoimeksi eikä "sulkea"sitä itsemurha tarralla.
Eli lyhyesti ei ole riittävästi todisteita itsemurhasta eikä murhasta joten tapaus pitäisi jättää avoimeksi eikä "sulkea"sitä itsemurha tarralla.
- Juliet Jones
- Axel Foley
Löytöpaikka itse asiassa ei ole lainkaan hassumpi, onhan näitä henkirikosten uhreja viimekin aikoina löytynyt jopa useampia ulkoilureiteiltä ja metsäteiden läheisyydestä, ei ihan asutuksen vierestä mutta läheisyydestä kuitenkin. Paikkahan oli metsäisen alueen keskellä hakkuuaukealla, josta jonkin matkan päässä oli mm. mökkejä. Varsinainen orivetinen asuinaluekin oli muutaman kilometrin säteellä.aniko kirjoitti:
Itse veikkaan karttaa. Eihän paikka ollut lainkaan hyvä, vaan liian lähellä asutusta. Tästä syystä rikollisetkaan moista paikkaa tuskin olisivat valinneet.
Seikat taas jotka puhuvat henkirikosta vastaan.. Ei ole motiivia, ei ole epäiltyjä, ei jälkiä tekotavasta tai siitä että paikalla olisi ollut ulkopuolisia, ei silminnäkijähavaintoja naisesta jonkun toisen seurassa.
Onko mahdollista rakentaa henkirikosteoria joka selittäisi kaikki tiedossa olevat asiat, ja joka vertailussa itsemurhateorian kanssa ei jäisi Occamin partaveitsen alle?
Ei ole motiivia tiedossa itsemurhaankaan, ja epäiltyjä ei ole koska kontakteja ei tunneta. Ei laisinkaan mahdotonta, että hänelläkin olisi ollut ystäviä, joista kukaan muu ei tiennyt.
Henkirikosteorian rakentaminen näiden saamiemme tietojen valossa on erittäin vaikeaa, toisaalta olen aina itse uskonut enemmän vahinkokuolemaan ulkopuolisen tai useamman muunkin asiaan liittyen... siksipä en itse siihen ryhdy ennenkuin tietoa saadaan jostakin lisää. Erilaisia polkuja olemme seuranneet paljonkin yhdessä muutaman muun OV- aktiivin kanssa.. kaikenlaista "hämärää" on tullut eteen, muttei mitään tiukkaa liitosta, jonka perusteella asiaa voisi vinkata ammattilaisten tutkittavaksi. Vaikka vankka teoria puuttuukin, en itse sulkisi pois vahinkoa, tai jopa sitä henkirikostakaan.
Itsemurhat jotka tapahtuvat ilman ulkopuolisille selvää motiivia ovat kuitenkin huomattavasti yleisempiä kuin motiivittomat henkirikokset. En osaa sanoa vahinkokuolemien määrästä, voihan tosin itsemurhakin olla tietynlainen vahinko. Jotenkin se lääkeaine(et) mitä vainajalta löytyi taskunpohjalta ja elimistöstä vain tuntuvat hyvin tärkeiltä, ts. onko kyseessä esim. aine jota voi vahingossa ottaa liikaa, joka on laitonta, jota yleisesti käytetään rikosten yhteydessä, tai joka tyypillisesti sopii profiiliin itsemurhan tekevistä naisista (tekotapana lääkkeiden yliannostus sinänsä sopii).Juliet Jones kirjoitti:Ei ole motiivia tiedossa itsemurhaankaan,
Niin, en tavallaan ymmärrä tätä puhetta poissulkemisesta. Kuten olen sanonut, ilman johtolankoja ei poliisi voi tutkia, mutta jos uusia lankoja tulee, niin uskon, että juttu otetaan esiin. Ei kai siis kukaan ole mitään poissulkemassa... kaikenlaista "hämärää" on tullut eteen, muttei mitään tiukkaa liitosta, jonka perusteella asiaa voisi vinkata ammattilaisten tutkittavaksi. Vaikka vankka teoria puuttuukin, en itse sulkisi pois vahinkoa, tai jopa sitä henkirikostakaan.
Onko poliisi antanut tällaisen lausunnon? Tai tietoa siitä millaista elämää henkilö on viettänyt? Onko esimerkiksi viitteitä masennuksesta? Katkaissut mahdollisesti kontaktit muihin ihmisiin tai vastaavaa?Juliet Jones kirjoitti:
Ei ole motiivia tiedossa itsemurhaankaan,
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Marsalkalle, tietääkseni poliisi ei ole esittänyt muuta kuin että pitävät tapausta itsemurhana todisteita joista johtuen he näin ajattelevat en ainakaan minä ole nähnyt missään joten epäilyksen siemen elää. 
Minkälaisia todisteita kaipaisit? Ei ole kettuiluksi tarkoitettu kysymys.Skorpioni kirjoitti:Marsalkalle, tietääkseni poliisi ei ole esittänyt muuta kuin että pitävät tapausta itsemurhana todisteita joista johtuen he näin ajattelevat en ainakaan minä ole nähnyt missään joten epäilyksen siemen elää.
Eli heillä saattaa olla hyvätkin perusteet siihen, että pitävät tapausta itsemurhana.Skorpioni kirjoitti:Marsalkalle, tietääkseni poliisi ei ole esittänyt muuta kuin että pitävät tapausta itsemurhana todisteita joista johtuen he näin ajattelevat en ainakaan minä ole nähnyt missään joten epäilyksen siemen elää.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Anikolle ja marsalkalle, minulle riittäisi poliisin lausunto josta kävisi yksiselitteisesti ilmi että heillä on hallussaan todisteet itsemurhasta nykyinen lausunto jättää liikaa tulkinnanvaraa.
Toki olisi kivaa mikäli poliisi edes hieman valottaisi syitä joista johtuen päätyivät itsemurhan kannalle mutta ei se ehdoton edellytys minun vakuuttamiselle ole.
Toki olisi kivaa mikäli poliisi edes hieman valottaisi syitä joista johtuen päätyivät itsemurhan kannalle mutta ei se ehdoton edellytys minun vakuuttamiselle ole.
Valitettavasti heillä ei taidas olla kiinnostusta tiedottaa kansalaisia tällaisista asioista. Tarkoitan vain, että ilmeisesti tästä meillä ei olekaan faktaa:
Hmm ei poliisin tarvitse toki tietojaan kertoa mutta tiedotteen sana valinta voisi olla esim:Löytämiemme todisteiden nojalla jää häviävän pieni mahdollisuus muulle kuin itsemurhalle sen sijaan että sanotaan päädyimme itsemurhan kannalle joka jättää tulkinnan varaa, ja lainaamaasi kohtaan viittasin siinä julkisiin tietoihin en mahdollisesti vain poliisin hallussa oleviin tietoihin jotka voivat muuttaa radikaalistikin asetelmia eli julkisten tietojen nojalla ainakaan minä en olisi tapausta laittamassa itsemurhakansioon,ja rohkenen epäillä että tokkopa poliiseillakaan kovin kummoisia todisteita itsemurhasta on.
Niin ja lisättäköön vielä että ainakaan nettifoorumilla ei kukaan kykene esittämään faktaa mistään siinä muodossa jossa minä faktan ymmärrän,tässäkin tapauksessa viranomais tiedotus on ollu varsin niukkaa, joten käsitysten muotoutuminen on suurelta osin muiden palstalaisten kirjoitusten varassa joiden motiiveita ja rehellisyyttä voin vain arvailla.
Niin ja lisättäköön vielä että ainakaan nettifoorumilla ei kukaan kykene esittämään faktaa mistään siinä muodossa jossa minä faktan ymmärrän,tässäkin tapauksessa viranomais tiedotus on ollu varsin niukkaa, joten käsitysten muotoutuminen on suurelta osin muiden palstalaisten kirjoitusten varassa joiden motiiveita ja rehellisyyttä voin vain arvailla.
-
John Doe
- Christopher Lorenzo
Poliisilla on esim. oikeuslääkärin lausunto, jossa tapaus todetaan yksiselitteisesti itsemurhaksi, joten spekulaatiot muista mahdollisuuksista voidaan jättää täysin omaan "arvoonsa". 
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
[quote="Skorpioni" sen sijaan että sanotaan päädyimme itsemurhan kannalle joka jättää tulkinnan varaa, [/quote]
Mitä poliisi on tarkalleen tiedottanut asiasta? Tarkka sanamuoto?
Mitä poliisi on tarkalleen tiedottanut asiasta? Tarkka sanamuoto?
Ahaa. Luulin, että tarkoitit sitä, että poliisi on päätynyt siihen, että tapaus voidaan "sulkea." Tarkoititkin ihan vain tällaisten nettikeskustelijoiden tekemää tapauksen "sulkemista."lainaamaasi kohtaan viittasin siinä julkisiin tietoihin en mahdollisesti vain poliisin hallussa oleviin tietoihin jotka voivat muuttaa radikaalistikin asetelmia eli julkisten tietojen nojalla ainakaan minä en olisi tapausta laittamassa itsemurhakansioon