Toni1987 kirjoitti:nuusku-nella kirjoitti:On jokaisen oma "moka" jos jättää fb-seinänsä ja valokuvansa julkisiksi, kaikkien haluavien luettaviksi. Ei niiden tutkimisessa, eikä edes tulkitsemisessa, ole mitään väärää.
Muuten täysin samaa mieltä, paitsi tuosta boldatusta. Toki jokaisella on oikeus tulkita mitä tahansa miten tahansa mutta kannattaako sitä kirjoittaa yleiselle keskustelupalstalle onkin ihan toinen juttu. Eli, jos asiasta ei ole mitään hajua, niin ei kannata väkisin alkaa tekemään mitään johtopäätöksiä.
No ainakin tämän julkisen keskustelupalstan tarkoitus on antaa paikka jossa spekuloida ja keskustella yhteisistä kiinnostuksen kohteista. Kenestä tahansa tuntemattomasta ihmisestä tehdään samalla lailla johtopäätökset tutkimalla ja tulkitsemalla sitä mitä on tarjolla, niin facebookissa kuin kadullakin. Ja toisaalta, jos asiasta on jotain hajua niin silloinhan ei kai tarvitse tulkita ja vetää johtopäätöksiä? Ja kun ei ole niin silloin ei oikein voi välttyä siltä että joku vaikutelma syntyy, väkisinkin.
nuusku-nella kirjoitti:Lopuksi vielä. Emme riko mitään lakeja käyttämällä ihmisten nimikirjaimia, samat nimikirjaimet on tuhansilla ihmisillä. Mielikuvista, asioiden yhdistelemisestä ja asioiden tietämisestä tuskin voi syytettä nostaa?
Tämä ei olekaan ihan näin mustavalkoinen asia, kuin tuosta ylläolevasta saattaisi ymmärtää. Esimerkiksi toinen W:n veljeksistä kävi viime viikolla erittäin kuumana huomattuaan, että hänet oli leimattu täällä huumekauppiaaksi ja osalliseksi murhaan muutaman nimimerkin toimesta. Ilmeisesti sen verta asiaa on selvitelty, että syytekynnys periaattessa ylittyisi koska voidaan olettaa, että nuo nimikirjaimien takana olevat nimet ovat yleisesti tiedossa ja ne ovat erittäin helposti pääteltävissä. Siis suosittelen ihmisiä käyttämään edes pientä itsesensuuria kun näitä juttuja kirjoittelette ja miettimään vielä kerran ennen kuin painatte sitä lähetä-nappia.
Ihanko siellä tutkittiin näitä viestejä ja sitten sanottiin noin? Onkos heistä muuten edes käytetty nimikirjaimia vai pelkkää tupla-veetä? Eihän yksi kirjain ainakaan henkilöidy kehenkään tiettyyn henkilöön. Minulle itse asiassa ihan sama, minä en ole heitä edes maininnut

(muistaakseni ainakaan..)
En usko, että kukaan on syytteitä nostamassa mutta kannattaa tosiaan muistaa, että joku näistä saattaa ottaa itseensä, varsinkin kun tapaukseen eivät liity millään tavalla ja valitettavasti nettiin lisättyjä tekstejä/kuvia et pysty sieltä ikinä poistamaan. Omallekohdalle ajateltuna, aivan varmasti kiehuisin raivosta jos saisin lukea jostain foorumilta, että olen huumekauppias ja sekaantunut murhaan.
No tämähän on ihan totta. En minäkään haluaisi tällaiseen sotketuksi tulla, kaukaa viisas kun olen valitsen seurankin sen mukaan.
MollyMalone kirjoitti:Kylläpä rikollisilla on matala kynnys nostella ilmoituksia
Tämä kommentti kieltämättä laittoi hymyilyttämään mutta mielestäni syyttömän (enkä nyt tarkoita näitä vangittuja) leimaaminen ties miksi on aina tuomittavaa ja ehdottoman väärin.
Tuskin täällä näitä henkilöitä nyt miksikään leimattu on.. Kysymys ei ole leimaus.