Kerjäläiset nyt kotiovilla – laki sallii

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Tiina
Sherlock Holmes

Re: Kerjäläiset nyt kotiovilla – laki sallii

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Nepenthe kirjoitti:
Onkohan näiden ovelta ovelle kulkevia vastustavat ja meistä valittavat ajatelleet tämän työn näitä puolia?
Tuskinpa. Mutta eiköhän tuo käytös kerro jotain jo noin käyttäytyvän ihmisen perusluonteesta. Ehkäpä ei ihmisenä ole niitä kaikista kivempia. Joka vuosi näin pääsiäisen alla on keskustelupalstoillakin kyselyjä tyyliin: "Annatko niille saamarin virpojakakaroille karkkia vai saako ne ampua heti kysymättä?". :o
Jehoviltakin voi ottaa lehdet ja kiittää. Ei se nyt paljon vaadi ja kehtaa kylilläkin kulkea, kun osaa edes jotenkin käyttäytyä. :)
mysteeri
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja mysteeri »

mitäköhän laki sanoo,kun minun pikku*kiltti*seuakoira joka räksyttää ja puraisee kaupistelijoita sylistäni!!
Dr Bergmeister
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Minä en aukaise enää ovea kellekään, ellen ole sopinut tapaamisesta. En osta ovelta ovelle kauppiaita mitään enkä anna rahaa mihinkään keräykseen. Ovikellon ruuvasin irti, etten herää kellonpimputukseen. Hyväntekeväisyyttä harjoitan siten, että annan Lähetyksen kirpputorille tavarat ja vaatteet, joita en enää itse tarvitse.
Gods made heavy metal.
Dormeator
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Dormeator »

Niin.. tässä asunnossa ja koko kerrostalossa on kerjääminen kielletty, se lukee etuovessa.
Elikkä kerjäläinen poistetaan hyvin liukkaasti jos rappuun eksyy.
Jos sääntö on että kerjääminen on kielletty, niin rappuun tuleva rikkoo "kotirauhaa" se on sama mitä laki sanoo.
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Nepenthe »

Minä ainakin kun tuossa hyväntekeväisyystyössä olen, tietysti jätän väliin ne talot, joissa on kaupustelukielto jätän soittelematta niitä ovikelloja, joiden vieressä lukee jotain vastaavaa. Ihan ok taktiikka, ei ole mitään vikaa siinä ja samalla lailla on myös niiden kanssa, jotka ei avaa, jos ei ole sovittua tapaamista: minulla ei ovilla kiertelevänä ole mitään sellaisia ihmisiä vastaan, vaan lähinnä raivostuttaa se, että kun monella tuollaisella tavalla voisi helposti säästyä vaivalta, niin jos kuitenkin tulee avaamaan, niin silloin kyllä pitäisi kättäytyä, eikä ryhtyä huutamaan, raivoamaan tai uhkailemaan. Tuo oli lähinnä pointtini ovelta ovelle työtä tehneenä.
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
Michelangela
Neuvoja-Jack
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Michelangela »

Dr Bergmeister kirjoitti:Minä en aukaise enää ovea kellekään, ellen ole sopinut tapaamisesta. En osta ovelta ovelle kauppiaita mitään enkä anna rahaa mihinkään keräykseen. Ovikellon ruuvasin irti, etten herää kellonpimputukseen. Hyväntekeväisyyttä harjoitan siten, että annan Lähetyksen kirpputorille tavarat ja vaatteet, joita en enää itse tarvitse.
Samaa linjaa meilläkin. Minä en halua että kukaan tulee ilman ennakkoon sopimista oven taakse soittelemaan, ellei hän sitten ole meidän sukulaisia tai tuttuja. Minulle oma rauha on hyvin tärkeä asia. Niin kotona, kuin tuolla kaupungillakin. Minusta kaikenlainen kerjääminen pitäisi kieltää, myös noilta kirotuilta feissareilta. Olen alkanut boikotoida ostoskeskuksia, joiden käytävät ovat tukoksiin asti täynnä erilaisia rasittavia tyrkyttäjiä. Tuote-esittelijöitä, myyjiä. Erilaiset voidekauppiaat nappaavat heti kädestä kiinni, kun saavat tilaisuuden, ja alkavat siinä sitten klaapsia käsiisi ja kynsiisi niitä kaikenlaisia hoitotuotteitaan. Koko aika tyrkytetään kalaöljyjä ja kuntosali-jäsenyyksiä. Nyt vaalien alla myös niitä vaalimainos-lappusia jaetaan pitkin poikin.

Kyllähän aikuinen ihminen osaa sanoa ei. Mutta kun se pitäisi sanoa niin kovin jyrkästi, heti, kovaan ääneen ja monta kertaa. Välillä tulen yllätetyksi, etenkin jos on ollut raskaampi työrupeama takana. Siinä vaiheessa joku, joka ojentaa jotakin hauskan näköistä tavaraa kohti muka ilmaislahjana, voi saada minut satimeen. Olen ainakin yhdestä räikeimmästä tapauksesta jo valittanutkin kyseiselle kauppakeskukselle. Aion valittaa vastakin, ja kehotan kaikkia muitakin tekemään niin.

Minä haluan asua kaupungissa, jonka kaduilla, asemilla, toreilla ja kauppakeskuksissa saan kuljeskella ihan rauhassa, omiin ajatuksiini vaipuneena, ilman että tarvitsee koko aika hokea "ei, ei, ei, ei..." Joku saisi suunnitella sellaisen rannekkeen, joka napista painamalla alkaisi hokea tuota kaikille eteen tai rinnalle ilmestyville jankuttajalle.

Minua suututtavat myös erilaiset invalidit jotka kerjäävät kadulla hokien "Voitko auttaa. Voitko auttaa. Voitko auttaa." Minä ja varmaan moni muukin ollaan siinä sitten petytty, kun mitään muuta apua kuin rahaa siinä ei sitten halutakaan. Kohta kukaan ei sitten oikeasti pysähdy auttamaan ns. mummoa mäessä. Ei pysähdy neuvomaan tietä, ei auttamaan taksin tilaamisessa, eikä kassin kantamisessa yms. Kun totutaan että rahaahan ne kaikki tahtoo. Ja mieluiten kuukausittaisesti, suoraveloituksella. :P Ei mitään pikkuhiluja.

Mikä saa ihmisen kuvittelemaan, että hänellä muka on oikeasti asiat niin huonosti, että kehtaa kerjätä muilta rahaa? Minä tiedän monta ihmistä, jotka ovat vähintään joskus elämässään olleet pahassa rahapulassa, usein ihan itsestä johtumattomista syistä. He eivät ole kaduilla kerjänneet. Suomessa on virastoja ja muita tahoja, joiden kuuluu auttaa edes jollakin tavalla, kun sitkeästi ja hyvin perusteluin kuvaat ahdinkoasi. Ja usealla on omaisia ja ystäviä. Jos on oikeasti pulassa, niin kiitollisena sitä ottaa vastaan esim. ruoka-apua, tarvitsemansa vaatteet ja tavarat käytettyinä, ja yösijan myös jos on tarvis. Itseänikin aikanaan suututti niin, kun oma rahabudjetti oli välillä sellainen, että käytössä oli esim. tasan 4 euroa päivässä rahaa syömisiin, niin sitten hoipertelee vastaan kaikenlaista femman pummaajaa.

Jos itse on löytänyt vaikkapa tyhjiä pulloja ja tölkkejä, ja saa niillä hankittua vaikkapa maitoa ja leipää, niin kummastuttaa nämä kerjäläiset, jotka niillä sentin kolikoillaan ostelevat tuolla ruokakaupoissa keksejä ja karkkeja yms. Vaatteet kirjavia riepuja, kuin hangessa talvehtineella noita-akalla, mutta rahaa riittää muuhunkin kuin ravintoon. Riittääkö aina meillä muilla, jotka emme kerjää kaduilla?

Jossakin lymyää nekin hupsut, jotka näille kerjäläisille sitä rahaa syytävät. Eivät ne muuten tuolla kerjäisi päivästä toiseen. Sitten talven saapuessa kelpaa varmaan taas Suomalaisten kustantama lentomatka kotimaahan, ilmastopakolaisiksi, ja sitten kevään korvalla takaisin taas. Kerjäläisten porukoissa saapuvat toki myös taskuvarkaat, ilotytöt sun muut yrittelijäät.

Minusta tämä ongelma on jo nyt pahentunut ihan liian pitkälle, ja aina vaan pahemmaksihan tilanne kehittyy, jos yhä jahkaillaan ja lässytellään tyhjää. Minä olen valmis kirjoittamaan nimeni kaikenlaisiin adresseihin kerjäämisen kieltämiseksi. Olisin valmis lahjoittamaan pennosiani kansalaisjärjestölle joka kerjäämistä olisi kieltämässä. Ja sitä feissaamista, eli kuukausilahjoitusten kerjäämistä hyväntekeväisyyksiin.

Lapset voisivat puolestani virpoa vain omille sukulaisille ja tutuille. Siinäkin sitä karkkia kertyisi varmaan enemmän kuin tarpeeksi. Eikä ainakaan mikään pervo pääsisi lapsia häiritsemään, kun vieraitten ihmisten oville ei saisi mennä kerjäämään.
"Tropic corridor, tropic treasure/ What got us this far, To this mild equator?"
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Jos oikeasti vituttaa noin paljon, niin hanki ihmeessä sellainen kyltti oven viereen, jossa lukee esim. "ei kaupustelua, ei rahan keräämistä tai kerjäämistä, ei uskonnollista käännyttämistä, ei virpojia". Tepsii suurimpaan osaan mainitsemistasi ongelmista!

Mulla ei ole koskaan ollut mitään tuollaista ongelmaa kaupungillakaan, sillä jos joku pysäyttää, niin voi sanoa vain "ei kiitos" ja jatkaa matkaa. Koskaan ei ole kukaan lähtenyt perään juoksemaan eikä ole tarvinnut eitä jankuttaa. Ei kannata turhaan ajaa muiden työpaikkojen lakkauttamista vain sen takia, että ei itse osaa suhtautua muihin ihmisiin ja näiden asioihin. :roll: Etenkin kun monet muut pitävät hyvänä, että esim. vaalimainoksia jaetaan ja hyväntekeväisyysjärjestöt saavat suurimman osan rahoistansa nimenomaan feissarien kautta.
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
Michelangela
Neuvoja-Jack
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Michelangela »

Enkä hanki. Minun mielestäni on yhä olemassa ne kaikki hyvät syyt pitää yllä se vanha ja hyväksi havaittu normi, että vieraitten ihmisten ovikelloja ei soitella ilman todella painavaa syytä, eikä vieraita ihmisiä puhutella ja pysäytellä ulkotiloissa ilman painavaa syytä. Näin ollen heidät kaikki, joilla on aikaa, energiaa ja kiinnostusta seurustella kaikenlaisten puhuttajien kanssa, sopisi varustaa asianmukaisin kyltein, ja heidän kotiovensa myös, toki. Siinähän hyötyisivät ihan kaikki. Mm. kerjäläiset. Ja feissaritkin saisivat enemmän rahaa. Minulla kun on niin itsekäs ja pihi tapa lahjoittaa silloin kun haluan, ja mille taholle haluan, sen verran kuin haluan,ja olenpa sikamaisesti jopa ollut jäsenenäkin monessa järjestössä ja yhdistyksessä, ihan toiminnassakin mukana, ilman että minua on kukaan siihen erikseen suostutellut. Myöskin eduskuntaehdokkaani ja mahdolliset ravintolisäni ja liikuntaharrastukseni valitsen niin sivistymättömästi kuin lehtiä, kirjoja ja nettiä lukemalla, en sen perusteella kuka minulle on missäkin minkäkinlaisia lappusia jaellut.

Jos jollakulla feissarilla, tuote-esittelijällä ja kerjäläisellä menee duuni alta kaltaisteni takia, niin voi voi. Aina voi kärvistellä työttömänä, minkä itsekin olen taannoin kokenut, tai sitten tavallisena pienipalkkaisena puurtajana fyysisissä työtehtävissä, jossa kaikki muu on epävarmaa paitsi työsuhteen jatkuuvuuden epävarmuus. Ja ai että kun riittää juttukaveria. Sitä saattaa päästä ihan töikseen juttelemaan mukavia immeisten kanssa. Ja kallistamaan korvaansa niin monelle murheelle että siinä ei pussillinen nallekarkkejakaan, eikä edes se femma, riitä enää mihkään saatikka auta enää mitään.
"Tropic corridor, tropic treasure/ What got us this far, To this mild equator?"
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Ihan vapaasti vain, mutta ei kai ole mitään mieltä pakottaa kaikkia tekemään samoin? Lähtökohtaisesti asiahan on niin, että laki yksinkertaisesti sallii kerjäläiset ja kaupustelijat kotiovilla, jos ei ole lappua sitä kieltämään, joten turha on valittaa, jos ei sitä lappua oveensa aio laittaa.
Dr Bergmeister
Adrian Monk

Laki sallii ovelta ovelle työskentelyn, se on ihan totta. Olen minä itsekin sitä joskus tehnyt, enkä minä pidä sitä samalla lailla pahana asiana, kuin monet muut. Kyllä mun luona käy esim. eräs Jehovan todistaja-nainen, vaikka en itse kuulukaan kyseiseen lahkoon. Hän on ihan asiallinen ja kiva, ei ollenkaan tyrkytä sen kummemmin uskontoaan. Mutta mulla on muuten ihan hyvät perusteet olla avaamatta joka kilauksella ovea, jos en tiedä kuka siellä oven takana on. Olen kohta 60 vuotias eikä mun terveys ja liikuntakyky ole enää paras mahdollinen. Haluan olla varovainen ja ennakoida mahdolliset ikävät yllätykset. Jos oven takana on joku puolalainen mies kauppaamassa taulujaan ja haluaa väkisin tulla sisälle, en pysty fyysisesti enää puolustautumaan. Mulla on käynyt joskus kotipalvelu ja koin hankalaksi senkin, että joskus ovelle tuli aivan ventovieras ihminen, joka sanoi olevansa kotiavustaja. Kun piti antaa rahat ja ostoslista kauppaan menoa varten. niin mistä saatoin olla satavarma että hän meni kauppaan ostoksille, eikä vain häipynyt rahojeni kanssa? Nykyisin tapahtuu paljon vanhojen ihmisten huijauksia siten, että ovelle tulee joku, joka sanoo olevansa kotiavustaja, mutta onkin oikeasti varas ja huijari. Esim. nämä ovat syynä siihen, että en enää halua avata ovea tuntemattomille, vaan haluan tuntea olevani turvassa omassa kodissani.

Muoks. korjasin kirjoitusvirheet
Gods made heavy metal.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Tähän kun moneen muuhunkin kerjäämiseen pätee kaikkein parhaiten tänne ammoin kirjoittaneen nimimerkki markjan totuus: "monoa vaan kerjäläiselle, niin menee sinne mistä on tullutkin".

Oikein odotan, että tulisi minun oven taakse. Jos ei ole hänellä, niin ei minullakaan paljoa menetettävää.

Hämmästelen ihmisten hyväuskoisuutta kerjäläisten suhteen. On rahanantajaa, puolestapuhujaa, hyysääjää, majoittajaa, ymmärtäjää, säälittelijää, voivottelijaa ja ties mitä. Puskutraktorilla kumoon vaan koko Kalasataman rakennus romaaneineen päivineen. Ja kun johonkin taas asettuvat, niin saman tien monoa jne jne... jokohan katoaisivat?

Nämä ns. kerjäläiset, Romanian mustalaiset ovat todistettavasti syyllistyneet Suomessa varkauksiin, ryöstöihin ja raiskauksiin, mutta joillekin he ovat edelleen sääliteltäviä ihmisparkoja.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Dr Bergmeister
Adrian Monk

Tuo on itse asiassa aika vaikea juttu. En hyväksy ihmisten pettämistä, hyväksikäyttöä, huijausta, varastamista...mutta en liioin väkivaltatekoja, en edes yhteiskunnan taholta. Eli ajatus puskutraktoreilla meneminen Kalasatamaan tuntuu sittenkin liian ronskilta hommalta eikä se sovi suomalaiseen käytäntöön. Täällä kun pitäisi aina osata olla hienotunteinen. Italiassa ja Espanjassa kai ainakin niitä puskutraktoreita käytetään, kun pitää purkaa joka laiton asumisalue. Mutta taas kun ajatellaan, että nämä romanialaiset romanit syyllistyvät kerjäämisen lisäksi myös rikoksiin, ryöstävät ihmisiä, varastavat kaulastakin korut, tunkeutuvat jopa toisten koteihin jne. Niin en ihmettele sitä, että ihmiset ovat kyllästyneet tähän touhuun. Kun puhutaan kerjäläisistä, niin yleensä puhutaan juuri näistä kyseisistä romaneista, koska eihän suomalaiset kerjää. Paitsi jotkut juopot kun pyytävät paria euroa, mutta se on eri juttu...
Gods made heavy metal.
Dormeator
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Dormeator »

Nepenthe kirjoitti:Ihan vapaasti vain, mutta ei kai ole mitään mieltä pakottaa kaikkia tekemään samoin? Lähtökohtaisesti asiahan on niin, että laki yksinkertaisesti sallii kerjäläiset ja kaupustelijat kotiovilla, jos ei ole lappua sitä kieltämään, joten turha on valittaa, jos ei sitä lappua oveensa aio laittaa.

Olisiko rääsykerjäläisten kuten sinä sitten perkele hyvä opetella lukemaan?
Jos ulko-ovessa on kissankokoisilla kirjaimilla: kaupustelu ja kerjääminen kielletty.
Silti näitä kyseisiä "paskakasoja" ryömii silloin tällöin oville.
Pari kertaa olen jo ärsyyntynyt siihen pisteeseen että olen tarjonnut poistumisreitiksi heittoa rappukäytävästä (matkaa alas 5 metriä). Kannatas ottaa todesta ulkoa ja rapusta löytyvät kieltolaput, ei niitä kieltoja tartte oviin laittaa kun selvästi helvetti kerjääminen/kaupustelu kielletään jo muualla.
Ja en ole ainut joka tässä kerrostalossa on kerjääniin ärsyyntynyt, joku kerta voi käydä hiukka huonommin rääsyläisille.. joten lukekaa, ja eritoten ymmärtäkää lukemanne!
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Dormeator kirjoitti:Olisiko rääsykerjäläisten kuten sinä sitten perkele hyvä opetella lukemaan?
Miten minä liityn asiaan? Osaan lukea enkä ole koskaan mennyt taloihin, joissa on kaupustelukielto, eikä kukaan muukaan tuntemani ole. En myöskään ole "rääsykerjäläinen", vaan satun vain tekemään työtä hyväntekeväisyysjärjestöjen rahankeräysprojekteissa silloin tällöin.

Niin että kukahan se tässä ei ole nyt ymmärtänyt lukemaansa? 8)
Dr Bergmeister
Adrian Monk

Ei sinulla, Nepanthe, olekaan edellisen kirjoittajan väittämien asioiden kanssa mitään tekemistä. Hyväntekeväisyysjärjestöt hakevat lääninhallitukselta virallisen keräysluvan, ja sillä keräysluvalla rahan kerääminen on laillista. Siinä ei ole kyse kerjäämisestä samalla tavalla, kuin esim. Helsingissä tai muualla toimivat kerjäläiset kerjäävät. Jotkut ihmiset vain sekoittavat nämä kaksi asiaa keskenään, vaikka pääasiassa kai juuri nuo romanialaiset kerjäläiset ovat niitä, joihin on kyllästytty.
Gods made heavy metal.
Vastaa Viestiin