Sini Susanna Länkinen, 19 - surmattiin Muhoksella 2011

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
nuusku-nella
Adrian Monk

Re: Sini Susanna Länkinen, 19, Muhokselta

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

MerryLea kirjoitti:En minä kyllä löydä tuollaista muistosivua, missä olisi jotain kirjoiteltu Pavelin väkivaltaisuudesta!? Linkki vie fb:n etusivulle, ja haun kautta löytyy kyllä RIP Sini Länkinen, mutta siellä on seinä tyhjä, ei muuta lue kuin että ketkä ovat jäseniä...
En jaksa testata vieläkö linkki toimii mutta aiemmin ainakin vei avoimeen ryhmään ja sen keskustelualueelle josta mainittu keskustelu löytyi. Olethan kirjautunut facebookiin kun klikkaat linkkiä? Jos et niin päädyt varmaan etusivulle.
Niinanna
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Niinanna »

MerryLea kirjoitti:En minä kyllä löydä tuollaista muistosivua, missä olisi jotain kirjoiteltu Pavelin väkivaltaisuudesta!? Linkki vie fb:n etusivulle, ja haun kautta löytyy kyllä RIP Sini Länkinen, mutta siellä on seinä tyhjä, ei muuta lue kuin että ketkä ovat jäseniä...
Ovat sulkeneet sen, kuten ehkä oli odotettavissa kun siellä alettiin juoruilla. "Muistosivu" oli itse asiassa multa kökösti muotoiltu, se oli se kadonnut-sivun keskustelupuoli, johon tuo juttu ilmestyi osanottojen ym sekaan. Tämä RIP-sivu on ryhmä, johon pitää liittymistä näköjään pyytää ylläpitäjiltä, me tuskin ollaan tervetulleita? 8)
Se, joka ei koskaan muuta mieltään, ei ole koskaan oppinut mitään.
MerryLea
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja MerryLea »

Niinanna kirjoitti:Ovat sulkeneet sen, kuten ehkä oli odotettavissa kun siellä alettiin juoruilla. "Muistosivu" oli itse asiassa multa kökösti muotoiltu, se oli se kadonnut-sivun keskustelupuoli, johon tuo juttu ilmestyi osanottojen ym sekaan. Tämä RIP-sivu on ryhmä, johon pitää liittymistä näköjään pyytää ylläpitäjiltä, me tuskin ollaan tervetulleita? 8)
Näinkö luulet? :lol: Ja minä kun ajattelin että kaikki ottavat avosylin vastaan uteliaan urkkijan, joka jakaa kaiken lukemansa murhainfossa!
Mitäs helvettiä sitä tähänkin sanos...? Johan mä asiani kerroin... No, näkemiinkiitosseurasta&sillee! Ooksä viäl siäl? Saiskos sit vaikka jotain hyvää juotavaa!?
Niinanna
Lauri Hanhivaara

MerryLea kirjoitti:
Niinanna kirjoitti:Ovat sulkeneet sen, kuten ehkä oli odotettavissa kun siellä alettiin juoruilla. "Muistosivu" oli itse asiassa multa kökösti muotoiltu, se oli se kadonnut-sivun keskustelupuoli, johon tuo juttu ilmestyi osanottojen ym sekaan. Tämä RIP-sivu on ryhmä, johon pitää liittymistä näköjään pyytää ylläpitäjiltä, me tuskin ollaan tervetulleita? 8)
Näinkö luulet? :lol: Ja minä kun ajattelin että kaikki ottavat avosylin vastaan uteliaan urkkijan, joka jakaa kaiken lukemansa murhainfossa!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
aisku

Viesti Kirjoittaja aisku »

Hmm, joku on näköjään tägänny Pavelin Facebookin profiilikuvaan että "murhaaja!"..
Niinanna
Lauri Hanhivaara

aisku kirjoitti:Hmm, joku on näköjään tägänny Pavelin Facebookin profiilikuvaan että "murhaaja!"..
:o Kuin tuo on tehty?? Paljon ollu puhetta fb:n turvaongelmista, mut.. :shock:
Sunshine
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Sunshine »

Ei kai se jollekkin datanörtille ole kovin vaikeata :roll: varmaan..
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Niinanna kirjoitti:Niin sitä piti kysymäni, tuleeko ne "varttihullun" paperit jos todetaan syyntakeettomaksi tilapäisen mielenhäiriön takia, vai mistä syystä?
Ns. varttihullun papereita ei nykyään juurikaan tule. Itse aiheutettu päihtymystila tai persoonallisuushäiriö ei alenna tuomiota. Käytännössä on vain syyntakeisia (vankeusrangaistus) ja syyntakeettomia (Valvira määrää pakkohoitoon). Jälkimmäinen voi olla edellistä pidempi kakku.
Kaija
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Kaija »

Jos on Pavelin kavereissa, voi siihen kuvaan merkitä vaikka mitä. Olen usein merkinnyt esim kavereiden kuviin esimerkiksi itseni.
Ma tiedän kyllä: tulee kuolema ja elonlangan armaan poikki leikkaa,
voi olla kylmä, valju huomenna se mies, mi tänään veresväisnä veikkaa.
- Eino Leino-
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Mariacka kirjoitti:
Niinanna kirjoitti:Niin sitä piti kysymäni, tuleeko ne "varttihullun" paperit jos todetaan syyntakeettomaksi tilapäisen mielenhäiriön takia, vai mistä syystä?
Ns. varttihullun papereita ei nykyään juurikaan tule. Itse aiheutettu päihtymystila tai persoonallisuushäiriö ei alenna tuomiota. Käytännössä on vain syyntakeisia (vankeusrangaistus) ja syyntakeettomia (Valvira määrää pakkohoitoon). Jälkimmäinen voi olla edellistä pidempi kakku.
Pakko nyt viilata taas pilkkua, ei millään pahalla ;) Valvira ei määrää pakkohoitoa, vaan Valviran alla toimiva vankimielisairaala (kuten Niuva) on paikka jossa tehdään arvio syyllisyydestä, eli syyntakeinen, täyttä ymmärrystä vailla (eli varttihullu) ja syyntakeeton (pakkohoito). Viime sijassa kuitenkin oikeus vahvistaa pakkohoitoon määräämisen täysin syyntakeettomat kyllä laitetaan (en tiedä yhtään poikkeusta) automaattisesti pakkohoitoon oikeuden määräyksellä ja jätetään oikeudessa tuomitsematta (korvauksia kyllä voidaan määrätä ja määrätäänkin).
Lisäksi oikeus viime kädessä ratkaisee sitten onko henkilö ollut syyntakeinen vai varttihullu, on tapauksia joissa oikeus on mielentilatutkimuksen vastaisesti oikeus on ollut sitä mieltä että henkilö on ollut täydessä ymmärryksessä eikä varttihullu tekoa tehdessään.
Usein pakkohoito voi tosiaan olla pidempi kakku kuin linnassa istuminen, en tiedä sitten kummassa on mukavammat oltavat kun ei kokemusta ole, mutta kuvittelisin että mielisairaalassa, vankilassa ollessaan kuitenkin tietää melko tarkkaan vapautumispäivän (jos ei elinkautinen ole ja senkin keston voi laskea 12-14 vuoden välille) mutta vankimielisairaalassa on hoito kestänyt jopa vuosikymmeniä ja joskus loppuiän.
Olen maininnut tästä aikaisemminkin, mutta harva varmaan muistaa, että mielentilatutkimusta arvosteltiin rankasti kun poliisimurhaaja (Pihtipudas 1969) Tauno Pasanen tappoi vaimonsa ja tuomittiin täyttä ymmärrystä vailla taposta v. 1996. Mielentilatutkimuksessa ja muistaakseni oikeudessakin huomioitiin vahva humalatila lieventävänä asianhaarana joka teki Pasasesta varttihullun. Tietääkseni ainutlaatuinen ja epäoikeudenmukainen ratkaisu.
Pahoittelut OT:stä.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
jontse
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja jontse »

Ois kyl kiva tietää miksi tää aihe on edelleen kadonneitten joukossa? eikös tämä kuulu nyt oikeastaan henkirikosten ryhmään?
"if your religion is worth of killing, please start yourself"
Niinanna
Lauri Hanhivaara

Näinhän kertoi Maikkari.
"Oulun käräjäoikeus on vanginnut tänään Sini Länkisen poikaystävän todennäköisin syin taposta epäiltynä. Poliisin pyynnöstä asia käsiteltiin suljetuin ovin tutkinnallisista syistä."

Tummennus minun. Onkohan tuokin vakikäytäntö väkivaltarikosten vangitsemisoikeudenkäynneissä, vai voisko aatella et poliisi epäilee kuitenki jonkun asiaan liityvän vielä olevan vapaana? Mullaki vaan on yhä se kutina, että joku on ollu ainakin piilotushommissa apuna.

"........NMP
J, 22.4.2008 meidän "erittäin ihana ystävämme", painijapoika Pave, pahoinpiteli mut niin pahasti, että mun selkä hajos, en pystyny liikkumaan, alaraajahalvaus ei ollu kaukana, vakava aivotärähdys jne.. Rappukäytävässä halus pahoinpidellä mut, lennettiin lasiovien läpi... Jätkä makselee korvauksia mulle vieläki
7 tuntia sitten · Ilmianna......."

Ja tässä pisti tuo (taasen minun) tummennus silmään. Vammoja tulee helposti liioiteltuakin, mutta rappukäytävän oven panssarilasin läpi meno on kyllä joko totta tai täys vale, ja vaatii melkoista riehumista..

jontse: Olen kyllä itse sitä mieltä että tässä on turha yhteiskuntaa syyttää, ainoa kenen syytä kaikki tämä on on tuo P itse, melko raukkamaista tappaa nainen. mä en oo koskaan ymmärtäny naistenhakkaajia enkä muitakaan jotka menee tappamaan naisen. Toivottavasti oikeus antaa tästä tuomion joka varmasti olisi myös varoittava esimerkki nuorille.
Näitä meikäläisiä lähinnä vitseiksi laskettavia väkivaltarikostuomiota perustellaan muun muassa sillä, että tässä rikollisuuden lajissa tuomioilla ei ole tutkimusten mukaan pelotevaikutusta, toisin kuin nyt vaikka talousrikollisuudessa.

Muok. epäonnistunut lainaus.
tättärää

Viesti Kirjoittaja tättärää »

yhdyn Niinannaan, en tiedä mikä tässä nyt mättää mutta jokin kuitenkin. ite oon lähes varma, että tapaukseen liittyy muitakin kun PH. ovella kävijät? en tiedä, mutta poika suojelee kyllä jotakuta (tai sitten omaa perää).....

minäkään en millään tavalla puolustele tai vähättele PH:n tekoja, mutta jotenkin käy sääliksi poikaa (taisi olla lehden tarkoitus, menin halpaan :roll: ) siitäkin lehtijutusta tuli jotenkin semmonen olo kun luki sitä, että yritettäisi selitellä PH:n tekoja - voisko sekin olla siksi, että poliisi uskoo edelleen tapaukseen liittyvän muita kun PH tai ettei PH oliskaan syypää muttei uskalla puhua? hmmm..

jotenkin vaan tuntuu ettei tää juttu ollu ihan tässä. tosin saattaa olla myös mun omaa sinisilmäisyyttä uskoo parasta kaikista (tämmösenkin jälkeen - koskakohan opin, että maailmassa on yksinkertasesti sairaita, pahoja ihmisiä) :evil:
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

matlockb kirjoitti:Pakko nyt viilata taas pilkkua, ei millään pahalla ;) Valvira ei määrää pakkohoitoa, vaan Valviran alla toimiva vankimielisairaala (kuten Niuva) on paikka jossa tehdään arvio syyllisyydestä, eli syyntakeinen, täyttä ymmärrystä vailla (eli varttihullu) ja syyntakeeton (pakkohoito). Viime sijassa kuitenkin oikeus vahvistaa pakkohoitoon määräämisen täysin syyntakeettomat kyllä laitetaan (en tiedä yhtään poikkeusta) automaattisesti pakkohoitoon oikeuden määräyksellä ja jätetään oikeudessa tuomitsematta (korvauksia kyllä voidaan määrätä ja määrätäänkin).
No en itsekään ollut aivan ajan tasalla, koska nykyään tuota tehtävää hoitaa THL (sitä ennen oli TEO, joka sulautui Valviraan).
Oikeuspsykiatristen asioiden lautakunta

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) oikeuspsykiatristen asioiden lautakunta

- käsittelee ja ratkaisee mielentilasta laaditut lausunnot sekä vaarallisuudesta annetut arviot
- päättää psykiatriseen sairaalahoitoon tai kehitysvammaisten erityishuoltoon määräämisestä niissä tapauksissa, joissa henkilön on mielentilatutkimuksen päättyessä arvioitu tarvitsevan tahdosta riippumatonta psykiatrista sairaalahoitoa tai vastentahtoista kehitysvammaisten erityishuoltoa. Lautakunta tekee myös päätökset tällaisen hoidon lopettamisesta.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus ... lautakunta
Jos tarkkoja ollaan niin vankimielisairaaloita on Suomessa vain yksi, nimeltään Turun psykiatrinen vankisairaala. Siellä vangit saavat psykiatrista hoitoa niin tarvitessaan. Valtion (mieli)sairaaloita, joissa hoidetaan potilaan statuksella syyntakeettomia (sekä vaikeahoitoisia) on kaksi, Niuva ja Vanha Vaasa. Ne eivät määrää syyntakeettomia hoitoon. Mielentilatutkimuksia tehdään muutamassa muussakin sairaalassa, mukaanlukien em. vankisairaala.

Oikeus voi olla eri mieltä mielentilatutkimuslausunnosta, mutta niin tapahtuu ani harvoin. Jos mt-tutkimuksessa todetaan alentunut syyntakeisuus, sen ei enää nykyään tarvitse merkitä neljänneksen alempaa tuomiota.

Nimenomaan varttihullutuomioiden epätarkoituksenmukaisuus (vaarallisimmat selvisivät vähemmällä) johtivat tähän nykyiseen käytäntöön, jolloin alentunut syyntakeisuus ei automaattisesti alenna tuomiota. Linkitän vielä yhden aiheeseen liittyvän jutun, jos jotakuta kiinnostaa.

http://ohjelmat.yle.fi/poliisitv/raport ... ottovoitto

Edit. Linkki puuttui.
Sunshine
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Sunshine »

jontse kirjoitti:Ois kyl kiva tietää miksi tää aihe on edelleen kadonneitten joukossa? eikös tämä kuulu nyt oikeastaan henkirikosten ryhmään?
Olet kirjoittanut jo kolme kertaa samasta aiheesta. Usko jo että näin homma ei edisty. Jos vaikka ilmiantaisit aiheen ja siinä laittaisit aiheen siirtämistä oikeaan osioon.
Vastaa Viestiin