Peitetoimintaa, Salakuuntelua

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Ankkalinna
Harjunpää

Re: Peitetoimintaa, Salakuuntelua

Viesti Kirjoittaja Ankkalinna »

Valhalla kirjoitti:No ensinnäkin, jos lapset ovat raa'an murhaajan huollettavina, niin on ihan eduksi, että paikalla on Seppo-poliisi silloin kun vain voi. Seppohan ei mikään pedofiili ollut vaan suomalaisen oikeusjärjestelmän kulmakiviä eli ansioitunut tehtävään valikoitunut poliisi.
Tämä onkin mielenkiintoista! "Sepon" henkilöllisyyttä on kovasti varjeltu julkisuudelta, mutta sinä taidat tuntea hänet ja hänen työhistoriansa? Voisitko kertoa meille muillekin, millainen mies "Seppo" on, millainen on hänen epäilemättä kunniakas uransa poliisin palveluksessa ja mitä varmasti kaikin puolin korkeamoraalisia ja nuhteettomia keinoja hän käytti Annelia ja lapsia vakoillessaan?
Valhalla kirjoitti:Syvällisempää se tutkimus olisi ollut, jos Seppo olisi saanut Annelin avautumaan.
Niinpä. Tutkimus ikävästi epäonnistui, kun Anneli ei tunnustanutkaan. Tosin syynä voi olla sekin, että mitään tunnustettavaa ei ollut, mutta sehän ei sovi sinun mielikuvitukseesi.
Valhalla kirjoitti:Sittenhän tässä haloo olisi, jos Annelilla olisi kilahtanut toistamiseen ja olisi fileoinut vielä lapsenkin. Mistä tietää, vaikka varautuneisuus poliisin epäilyjen suhteen olisi ollut tämän esteenä.
Kun nyt muistetaan, että kukaan - edes syyttäjä - ei missään vaiheessa ole esittänyt, että Anneli olisi vaaraksi lapsilleen, niin tätä samaa logiikkaa jatkaen pitäisi saada poliisi solutettua jokaiseen maamme lapsiperheeseen. Sitähän ei koskaan tiedä, koska missäkin joku kilahtaa.
Valhalla kirjoitti:Kuulostaa nyt kovin siltä kuin, että olet asennoitunut Annelin syyttömyyteen ja se suodattaa myös katsantokannan Seppo-poliisiin. Muistuttaisin, että tuo äiti on elinkautisvanki tälläkin hetkellä. Ja nuo lapset miettivät niitä isän kehon 70 veitseniskua - tälläkin hetkellä.
Tunnet lapsetkin! Valhalla, olet ihan suotta pitänyt kynttilääsi täällä vakan alla! Sinähän olet niin sisäpiirissä kuin ikinä kukaan ihminen voi olla. Rispektii!

Ja joo, näillä meidän tavisten käytössä olevien näyttöjen perusteella pidän Annelin syyllisyyttä epätodennäköisenä, jopa mahdottomana. Se ei kuitenkaan vaikuta siihen, miten suhtaudun "Seppoon" ja Ulvila-keississä käytettyihin menetelmiin. Olen valmis muuttamaan mieleni, mikäli KRP tottelee hovioikeuden päätöstä ja luovuttaa peitetoiminnalla saadun materiaalin puolustukselle. Sitä odotellessa oletan, että materiaali ei kestä päivänvaloa.
Valhalla kirjoitti:Jos minä kuvittelisin olevani tuo tyttö. Ja jos äitini olisi tappanut isäni suorastaan brutaalisti. Niin olisin kyllä iloinen, että yhteiskunta järjesti poliisin turvakseni ja ottaisin tuon turvan mielelläni suihkukammariinkin.
Ai "Seppo" olikin perheessä lasten turvana? Tämä taitaa olla taas niitä asioita, jotka löytyvät siitä KRP:n pihtaamasta materiaalista?
Tarkoitus ei ole ketään loukata. Kaikki viestissä mainitsemani on ihan faktaa, joka kyllä käy ilmi myös aiemmista viesteistä.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Peitetoiminta
3 §
Peitetoiminnan järjestäminen
Peitetoiminnan toteuttaa keskusrikospoliisi tai suojelupoliisi.

Keskusrikospoliisin ja suojelupoliisin päällikkö määräävät yksiköissään peitetoiminnan toteuttamisesta vastaavan päällystöön kuuluvan poliisimiehen.

Peitetoimintaa suorittamaan voidaan määrätä vain sisäasiainministeriön hyväksymän koulutuksen suorittanut poliisimies, joka on tehtävään vapaaehtoinen, henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan sopiva ja jolla on tehtävän edellyttämä poliisitoiminnan tuntemus.
En minä Seposta mitään uhkaa pysty laillasi kuvittelemaan. Ja mitä lapsiin tulee, niin luepa tuolta ja kuvittele kuinka vähin henkisin vammoin luulet lapsien selvinneen:
Äiti sanoi pari viikkoa ennen murhayötä, että ehkä hänen pitää tehdä jokin rikos, jotta hän pääsisi hoitoon.
http://kuolleentytonpaivakirja.blogspot ... results=16
Valhalla
Watson itse

Päiväkirjasta:
Olen seurannut jonkin verran tota Ulvilan surma-tapausta. En niinkään sitä naista, äitiä, vaan välillä sitä lasta, jos se tyttö mainitaan. Rankkaa... mitenköhän se voi? Itse jouduin suoraan sairaalasta poliisikuulusteluun. On kummallista kun kyse on omasta perheestä. ...kuulusteluissa tuntui kuin taas yksi osa minusta kuoli. Se kesti kahdeksan tuntia. Piti vastata kysymyksiin, uudestaan ja uudestaan, tarkentaa ja miettiä "... mieti vielä... oletko varma... haluaisin vielä kysyä...". Sain koko aikana vain kupin kahvia. Väsytti ja oli nälkä. "Saanko käydä vessassa?" "Palataanpa vielä näihin kuviin.. näyttääkö tämä teräase tutulta? Riideltiinkö teillä kotona?" Ensimmäinen kosketus todellisuuteen oli karu. Sairaalassakin mua kuulusteltiin, totta kai, mutta se oli vähän sellanen turvapaikka. Sinne ei saanu tulla jos mun piti levätä. Kukaan ei päässyt mun huoneeseen paitsi lääkärit ja poliisi vain luvalla. Ystävätkin tarkastettiin, henkkarit ja kaikki...

Yhtä-äkkiä tuntui kuin olisin vapaata riista. Pelotti. Pelottaa vieläkin.

Olen kirjottanut päiväkirjaani ensimmäisten poliisikuulustelujen jälkeen:

Elämäni on muuttunut paljon. Kaikki menee kuin sumussa. Äitiä ja Isää ei enää ole. Joskus kävelen poliisiasemalle ja takaisin tulen usein taksilla.
Tyhjiön tilalla on kymmenien tuntien poliisikuulustelut, olen tärkein todistaja. En tunne oloani tärkeäksi. Palkaksi saan aina kupin kitkerää kahvia muovimukista. "Olet reipas" sanoo poliisi ja kertoo samaan hengenvetoon, että "murhaaja saattaa vetää itsensä hirteen. Ei murhaajia kannata pelätä, hän tappaa itsensä todennäköisesti vankilassa.  Joka tapauksessa ...ensikertalaisella tuomio on lyhyempi." Sitten vasta kun on monta ihmistä murhattu, joutuu istumaan pidempään. Ahaa. Tämä ei siis vieläkään riitä. Hyvä Suomi. Käyn vessassa, vatsassani kiertää. Huuhtelen käsiäni pitkään. Poliisitalon vessa on ruma. Poliisitalo on ruma. Nukun yöni huonosti ja palaan taas rumaan taloon.
Haista paska maailma.
klo 10.36
Luen tutkintapöytäkirjaa. Viisi vuotta meni että jaksoin edes vilkaista. Yritin silloin oikeudenkäyntiprosessin jälkeen, oksensin rajusti ja siirsin tuonnemmaksi. Tänään päätin jättää aamuisen koulun väliin ja saada mahani kipeäksi ikävästä ja inhotuksesta. Jossain kohdissa peitän tekstin kämmenelläni: kallo, isku, paita veressä, vastustellut, kärsi, kitui, pakeni, tuoleja oli aseteltu esteeksi, makasi lattialla... Älähdän, inhokauhuahdistus. Itken ja vaikeroin. Vaihdan asentoa levottomana. Sanat syöpyvät tajuntaani ja tiedän kyllä että niitä ei taas saa sieltä ikinä pois. Hyppään ruuminavauspöytäkirjan yli. Hypään poliisin tapahtumakuvauksen yli. Pysähdyn hetkeksi hätäpuhelunauhoitukseen. Sydämmeni on tummunut raskaaksi möykiksi rinnassa. Haluan hetken kuolla. Onko tästä mitään hyötyä? Jatkan kuitenkin, tiedän kyllä mitä etsin: murhaajan hoitolausuntoja.
jmit
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja jmit »

Ankkalinna,

Kirjoitit: "Hienoja kehäpäätelmiä täällä. Koska peitetoimintaa on käytetty syyllisyyden toteamiseksi, on Anneli tietenkin syyllinen, jolloin peitetoiminnan käyttö on perusteltua :roll:"

Anneli on syyllinen ja syylliyydestä on jo osoituksena käräjäoikeuden antama murhatuomio. Jo silloin kun Seppo solutetiin oli jokaiselle realiteeteissa elävälle tapausta tuntevalle henkilölle täysin selvää, että ketään ulkopuolista ei talossa tapahtuma-aikaan ollut, eli Annu oli tekijä.

Nimimerkkivalintasi on oivallinen.
Peräkylän Maigret
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Mikä oli se tavoite jonka saavuttamiseksi peitetoimintaan eli hyvin poikkeukselliseen tutkintamenettelyyn ryhdyttiin ? Peitetoiminnan laissa määritellyt käyttätarkoitukset kts. alla kursivoitu teksti.

Joku siis hyvin tärkeäksi koettu tavoite tällä peitetoiminnalla on ollut ? Ja nyt kun tavoitetta ei siis saavutettu ollaan samassa tilanteessa kuin ennen päätöstä peitetoimintaan ryhtymisestä eli ollaan tilassa jossa halutaan toteennäyttää tietyn henkilön syyllistyminen törkeään rikokseen . Koska siis peitetoiminnan tavoitetta ei saavutettu, niin myös toteennäyttäminen on , de facto, tapahtumatta.

Peitetoiminnalla tarkoitetaan jatkuvaa tai toistuvaa henkilöön tai henkilöryhmään taikka tämän toimintaan kohdistuvaa tiedonhankintaa soluttautumalla. Poliisilla on oikeus peitetoimintaan, mikäli tämä on tarpeen laissa tarkoitetun vakavan rikollisen toiminnan, poislukien törkeä tulliselvitysrikos, tai sen rangaistavan yrityksen estämiseksi, paljastamiseksi tai selvittämiseksi ja tiedonhankinnan kohteena olevan käyttäytymisen perusteella tai muutoin on perusteltu aihe epäillä kyseisen toimijan syyllistyvän sanottuun rikokseen. Peitetoiminta asunnossa on sallittua, mikäli sisäänkäynti asuntoon tai oleskelu asunnossa tapahtuu asuntoa käyttävän aktiivisella myötävaikutuksella. Peitetoiminnasta päättää poliisilaitoksen, keskusrikospoliisin tai suojelupoliisin päällikkö, taikka hänen määräämänsä päällystöön kuuluva poliisimies. Peitetoiminnasta päättäneen poliisiyksikön on laadittava toiminnasta selvitys sisäasiainministeriölle, joka antaa vuosittain eduskunnan oikeusasiamiehelle kertomuksen peitetoiminnan ja valeoston käytöstä
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja pikasso »

Hillitöntä menoa on mielestäni peitepoliisin mukaan tulo. Onko kyseessä sitten poliisiasian kunnian pitäminen koossa vai mikä lie rinki tässä kyseessä. Asia on saanut sellaiset mittasuhteet jo ettei kukaan tässä mukana ollut voi olla häpeämättä tai saada kunniaa mistään. Siinä se onkin. :mrgreen:
Valhalla
Watson itse

No kun poliisi totaalisesti sössi rikospaikkatutkinnan ja useamman vuoden tutkintasuunnallaan niin olihan siinä totinen tarve saada lisänäyttöä. Esim murha-ase. Kaiketi naivia mutta ymmärrän, että yritettävä oli. Oikeudenkäynti oli käymättä ja asia näennäisestä varmuudesta huolimatta avoimena.

Ja virheet huomioiden, varmasti huoli oli myös lasten tulevaisuudesta.
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja pikasso »

En millään voisi uskoa, että poliisin toiminta olisi jotenkin ollut naiivia kun niin julkinen tutkinta oli kyseessä. Ehkä ja tietenkin se julkisuus toi paineita, mutta kuka imaisee sen naiiviuden helttaansa ja onko siitä syystä pitänyt tehdä poikkeuksellisia toimenpiteitä. Ikään kuin JJ:tä suojeltaisiin. <-Kyökkimiete. 8)
jmit
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja jmit »

Peräkylän maigret,

Kirjoitit: "Joku siis hyvin tärkeäksi koettu tavoite tällä peitetoiminnalla on ollut ? Ja nyt kun tavoitetta ei siis saavutettu ollaan samassa tilanteessa kuin ennen päätöstä peitetoimintaan ryhtymisestä eli ollaan tilassa jossa halutaan toteennäyttää tietyn henkilön syyllistyminen törkeään rikokseen . Koska siis peitetoiminnan tavoitetta ei saavutettu, niin myös toteennäyttäminen on , de facto, tapahtumatta."

Vai, että oikein de facto. De facto käräjäoikeus on kuitenkin katsonut, että riittävä näyttö murhatuomiota varten on ollut.
Peräkylän Maigret
Javier Pena

jmit kirjoitti:Peräkylän maigret,

Kirjoitit: "Joku siis hyvin tärkeäksi koettu tavoite tällä peitetoiminnalla on ollut ? Ja nyt kun tavoitetta ei siis saavutettu ollaan samassa tilanteessa kuin ennen päätöstä peitetoimintaan ryhtymisestä eli ollaan tilassa jossa halutaan toteennäyttää tietyn henkilön syyllistyminen törkeään rikokseen . Koska siis peitetoiminnan tavoitetta ei saavutettu, niin myös toteennäyttäminen on , de facto, tapahtumatta."

Vai, että oikein de facto. De facto käräjäoikeus on kuitenkin katsonut, että riittävä näyttö murhatuomiota varten on ollut.
Pitää paikkansa että käräjäoikeus niukkaakin niukemmin on tuominnut AA:n syylliseksi. Asia on siis niin, de jure Mutta prosessihan on kesken vielä ja en usko että ainakaan salamyhkäisyys peitetoiminnan ympärillä vakuuttaa hovioikeutta syyttäjän kannalle. Peiteltyä peitetoimintaa :D
Valhalla
Watson itse

pikasso kirjoitti:En millään voisi uskoa, että poliisin toiminta olisi jotenkin ollut naiivia kun niin julkinen tutkinta oli kyseessä. Ehkä ja tietenkin se julkisuus toi paineita, mutta kuka imaisee sen naiiviuden helttaansa ja onko siitä syystä pitänyt tehdä poikkeuksellisia toimenpiteitä. Ikään kuin JJ:tä suojeltaisiin. <-Kyökkimiete. 8)
Tarkoitin naivilla sitä, että tässä vaiheessa jotakin todisteita vielä olisi saatavissa. Siinä mielessä toiveikasta - mutta toki yrittää kannatti.
Valhalla
Watson itse

Peräkylän Maigret kirjoitti:
Pitää paikkansa että käräjäoikeus niukkaakin niukemmin on tuominnut AA:n syylliseksi. Asia on siis niin, de jure Mutta prosessihan on kesken vielä ja en usko että ainakaan salamyhkäisyys peitetoiminnan ympärillä vakuuttaa hovioikeutta syyttäjän kannalle. Peiteltyä peitetoimintaa :D
mitää niukkoja tuomioita ei ole olemassa. On vain tuomioita. Siksi tuomareita on kolme, että päätökset syntyy. Ei kukaan niukasti ole syytönkään vaan joko tai.
Peräkylän Maigret
Javier Pena

Valhalla kirjoitti:
Peräkylän Maigret kirjoitti:
mitää niukkoja tuomioita ei ole olemassa. On vain tuomioita. Siksi tuomareita on kolme, että päätökset syntyy. Ei kukaan niukasti ole syytönkään vaan joko tai.
No joka tapauksessa äänin 2-1 tuomio tuli. Oikeusoopineet eivät siis päässeet yksimielisyyteen asiasta. Mutta pysytään kanavalla.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Ulvilan henkirikoksesta käräjäoikeudessa elinkautiseen tuomitun Anneli Auerin puolustus uskoo, että poliisi solutti työntekijänsä Auerin miesystäväksi. Se on vaatinut poliisia paljastamaan peitetoiminnan yksityiskohdat.

Poliisi on myöntänyt käyttäneensä henkirikoksen tutkinnassa peitetoimintaa. Kohteena oli Auer.
HS/18.4. 2011

Aika tiukasti kaikki taalla tietavat etta juuri Seppo oli poliisin soluttautuja. Ymmartaakseni tasta on ainoastaan Annelin + asianajan epaily, jota nama ovat auliisti tarjonneet lehdille (red herrings/punaisia volvoja liikkeella?) Kuitenkin esim julkisuudessa esitetyt tiedot soluttautujan Annelin kanssa viettamasta ajasta ja Annelin kertomukset samasta eivat tasmaa. Mielestani lehdet ovat puhuneet 8 kuukauden seurustelusta. Anneli itse kertoo kohdanneensa miehen lenkkipolulla maaliskuussa 2009 ja taman havinneen kuvioista elokuussa 2009. Ojalan laskuopin mukaan ( molemmat kuukaudetkin mukaan laskien) ollaan vain puolessa vuodessa. Annelin omasta kertomuksesta jaa se kuva, etta miesta on tavattu lahinna julkisissa tiloissa eika Anneli ole esim. koskaan kaynyt "poikaystavansa" luona. Alla Annelin viime vuonna Iltalehden luottotoimittajalle antama haastattelu muistin virkistamiseksi, kopsattu v-a-45:n postista tassa ketjussa.
Kirjoittaja v-a-45 päivämäärä Ti Kesä 29, 2010 6:03 am
Auerin ja Sepon tarina alkoi lenkkipolulla elokuussa 2009.
Olin viemässä tytärtäni esikouluun, löysin puhelimen.
Seppo haki puhelimen A.n luota, palkkioksi sai lahjakortin ja suklaata.
Seppo antoi myös sähköpostiosoitteensa ja pyysi kirjoittamaan.

Auer antoi asian ensin olla, mutta Seppo jatkoi patistamista A taipui kirjoittamaan Sepolle.
(miten se Seppo patisti? Vai antoiko A.kin oman sp osoitteensa?)
-Hän väijyi niin kauan, että minulle tuli olo, että hän oli lenkkipolulla tarkoituksella.
(kauan?)

Auerin ja Sepon "suhde" eteni kirjoittelusta tapaamiseksi.
-Se oli olevinaan seurustelusuhde. Seppo antoi ymmärtää, että hänellä oli tunteita minua kohtaan.
Minä kiinnyin häneen ja viihdyin hyvin hänen seurassaan.
Ajattelin, että hänestä voisi tulla elämänkumppanini.

Seppo vieraili Auerin luona, mutta yleensä he tapasivat ulkona, syömässä tai elokuvissa.
Seppo ehti tuitustua myös A.n lapsiin, kävimme kylpylöissä.
( :shock: )

Kesällä Auer ja Seppo alkoivat etsiä yhteistä asuntoa, -Tarkoitukseni oli ostaa asunto minulle ja lapsille, mutta suunittelimme Sepon kanssa yhteenmuuttamista.

Auerin mukaan suhde ei ollut niin intiimi kuin pariskunnilla yleesä.
-Oli siinä halailua ja läheisyyttä, mutta ei vielä varsinaisesti seksiä.
(mielenkiintoista? ja kuitenkin ollaan muuttamassa yhteen?)

Suhde Seppoon katkesi kuin seinään elokuussa.
-Kun poliisin ajojahti alkoi, Seppo lupaili olla tukenani, kävi miten kävi.
(ei kai A.lla mitään hätää pitänyt ollakkaan :wink: )
-Sitten hän lähti yllättäen mökille kavereidensa kanssa ja soitti pohdiskellen, jospa minulle on tullut blackout silloin surmayönä.

Sen viikonlopun jälkeen A ei enään tavannut Seppoa, mies ilmoitti sähköpostilla vetäytyvänsä jutusta.
Suhteen aikana Seppo kyseli paljon Jukasta ja surmasta, mikä herätti Auerin epäilyjä.
Sukulaiset epäilivät miestä palkkionmetsästäjäksi, ex mies poliisiksi ja A uskoi hänen olevan harrastelijadekkaristi.

Auer ei kutenkaan ole vihainen valepoikaystävälleen.
-En ole Sepolle katkera. Hän teki vain työtään.Minulle jäi sellainen mielikuva, että hän on ihan miellyttävä ihminen, enkä koe, että hän teki pahaa minulle.
Mielenkiintoista sinansa, ettei kukaan epaillyt kaikkien mielesta outoa Seppoa esim. karkuteilla olevaksi huppupaaksi, joka olisi tullut uudelleen yrittamaan Tahtisentielle aikanaan jaanytta huumerahaa. Tai mita muuta taalla on uskottukaan huppupaan olleen talosta aikanaan hakemassa.
Miten kaikki osasivat epailla hanen olevan Annelia narauttamassa?
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Valhalla
Watson itse

No Sepolla ei ollut isoja ihohuokosia niin huppumieshän se ei voinut olla. Seppo myös selvästi puhui eikä osannut liikkua ääneti - saati, että olisi käyttänyt sisäkenkiä.
Vastaa Viestiin