Suomalaisnaisten seksinosto Gambiassa(Yle Areena)
Re: Suomalaisnaisten seksinosto Gambiassa(Yle Areena)
Jos heikko ihminen tehdään huumeista riippuvaiseksi niin ei sen tarvitse tapahtua väkisin. Päinvastoin, houkuttelemalla. Äkkiä sitä ollaan koukussa ja käytännössä siis parittajan orja.
HEH. Tuli sitten tämmönenkin luettua! Nyt Ketsku niitä valoja päälle...ketsku kirjoitti:Jos heikko ihminen tehdään huumeista riippuvaiseksi niin ei sen tarvitse tapahtua väkisin. Päinvastoin, houkuttelemalla. Äkkiä sitä ollaan koukussa ja käytännössä siis parittajan orja.
Voisitko valaista? Ei nyt oikeen syty. Kuvitteletko ehkä, että huorat aina omasta vapaasta tahdostaan hakeutuvat huumediilereiden juttusille päästäkseen myymään itseään ja ollakseen riippuvaisia heistä hetken päästä?apollo kirjoitti:HEH. Tuli sitten tämmönenkin luettua! Nyt Ketsku niitä valoja päälle...ketsku kirjoitti:Jos heikko ihminen tehdään huumeista riippuvaiseksi niin ei sen tarvitse tapahtua väkisin. Päinvastoin, houkuttelemalla. Äkkiä sitä ollaan koukussa ja käytännössä siis parittajan orja.
Täällä juttua siitä miten naisista tehdään prostitoituja. Sisältää myös tuon huumeista riippuvaiseksi tekemisen jalon keinon. Keinot on monet mutta lopputulos sama: jo muutenkin elämässään kärsinyt nainen henkisesti ja fyysisesti pakotetaan myymään itseään.ketsku kirjoitti:apollo kirjoitti:HEH. Tuli sitten tämmönenkin luettua! Nyt Ketsku niitä valoja päälle...ketsku kirjoitti:Jos heikko ihminen tehdään huumeista riippuvaiseksi niin ei sen tarvitse tapahtua väkisin. Päinvastoin, houkuttelemalla. Äkkiä sitä ollaan koukussa ja käytännössä siis parittajan orja.
http://alexiskennedy0.tripod.com/lab/id21.html
Osaatko arvioida kuinka suuri osa prostituoiduista on tällaisia, jotka henkisesti ja fyysisesti pakotetaan myymään itseään?ketsku kirjoitti: Täällä juttua siitä miten naisista tehdään prostitoituja. Sisältää myös tuon huumeista riippuvaiseksi tekemisen jalon keinon. Keinot on monet mutta lopputulos sama: jo muutenkin elämässään kärsinyt nainen henkisesti ja fyysisesti pakotetaan myymään itseään.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
-
Michelangela
- Neuvoja-Jack
- Viesti:
Noo, ihan lähtökohtaisesti, sukupuolesta riippumatta: minun mielestäni jokaisen, jonka mielestä prostituutio on helppo ja kaikin tavoin näppärä ja mukava ammatti, kannattaisi ehdotomasti ryhtyä itse prostituoiduksi sen sijaan, että mahdollisesti ostaa ehkä itse palveluksia prostituoiduilta. Miksi ihmeessä olla itse se maksava osapuoli, jos kerta itse voisi saada sen hauskanpidon lisäksi vielä ne rahatkin? Jos et itse käytä prostituoitujen palveluja, mutta se on mielestäsi silti ihan ookoo ammatti, suosittelepa lapsillesi, tai sukulaislapsille.
Jos et, miksi et?
Joitakuita häiritsee vakavasti harrastaa seksiä missään muodossa jonkun sellaisen kanssa, joka ei hänen kanssaan suoranaisesti halua harrastaa seksiä. Suostuu siihen siis vain saadakseen rahaa. Lähes tai jopa ihan kuka tahansa siis kelpaa, kunhan maksaa siitä sovitusti. Joku pystyy ehkä sivuuttamaan tuon tosiasian niin, ettei se häiritse omaa tyydytyksen hankkimista, ja joku kiihottuu juuri siitä. En ota siihen sen kummemmin kantaa. Mutta itse haluan harrastaa seksiä vain sellaisen kanssa, joka juuri minun kanssani sitä haluaa harrastaa. Ja en tahtoisi seurustella miehen kanssa, joka ei tuntisi asiasta samoin omalla kohdallaan, kuin minä. Mielestäni tosiaan voisi kokeilla vaikka noita monenlaisia seksileluja, jos ei tunnu löytyvät kumppania, joka tahtoisi edes sitä yhden yön seksiä, ilman mitään rahaliikennettä siihen liittyen.
Joillekin seksi on jokin puhtaan fyysinen tapahtuma, sanotaan nyt vaikka kuin vessassa käynti, paineen purkaminen. Mikäs siinä sinänsä. Mutta ei ole minun juttuni. Tunteet, ne vaikka vähäisetkin ja pintapuolisetkin, ovat minulle ja käsittääkseni monelle muullekin ihan oleellinen tekijä tapahtuman kokemisessa nautittavaksi.
Voi olla hankalaa määritellä perustellusti, milloin joku seksityöläinen on kuinkakin suuresti alistettu ja pakotettu. Näitä työläisiä tulee niin monenlaisista perheoloista ja kulttuureista. Niistä asioista tuskin yleensä edes puhutaan, tai hyvä jos kovia kokenut itsekään niitä edes haluaa muistella ja ajatella. Ajatellaan vaikkapa näin, että jos joku tyttö tai poika on elänyt jatkuvassa nälässä ja turvattomuudessa, ja kokenut seksuaalista väkivaltaa, eiköhän silloin prostituoidun ammatti vaikuta unelmien täyttymykseltä. Välttämättä juuri muusta ei ole edes tietoa. Koulutusta ei välttämättä ole myöskään, eikä työkokemusta. Sen sijaan käsitys seksistä voi olla se, että jos et anna niin kuolet, ja nautintoa ei ole olemassakaan. Voi olla suuri helpotus ja elämänlaadun kohennus, jos sinua ei lopulta enää otetakaan ihan niin väkipakolla ja raakaa väkivaltaa käyttäen, ja saat siitä vielä rahaakin.
Luulisin että jotakin kautta prostituoidun pitää yleensä maksaa rahaa baarin pitäjille, hotellien omistajille, henkilökunnalle siellä jne. Vaikeaa uskoa, että kaikki sujuisi niin mutkattomasti, ettei kukaan tapahtumaketjuun liittyvä olisi vaatimassa osingolle pääsyä tienestissä.
Minusta sillä ei ole niin suurta merkitystä, missä prosenttiluvuissa liikkuu niiden prostituoitujen osuus, jotka ovat pakotettuja ja painostettuja ammattiinsa. Itselleni henk. koht riittää vaikkapa yksikin prosentti. Kysymyksessä on vielä asia, jota ei niin vain saa ehkä kyselemälläkään selville. Itse lakkaisin varmaankin käyttämästä minkä tahansa ammattikunnan palveluksia, jos olisi tiedossa, että kyseisessä maassa esimerkiksi yksikin prosentti kyseisen ammatin harjoittajista on pakotettu ja painostettu harjoittamaan ammattiaan. Prostituutio ei edes tuota mitään elintärkeää hyödykettä tai palvelua, kuka tahansa voi elää ilman prostituoidun palveluksia.
Minulle prostituutiota edustaa tapahtumaketju, jossa ostaja ja myyjä sopivat keskenään valmiiksi hinnasta, ja siitä mitä hinnalla saa. Minulle prostituutiota eivät edusta erilaiset onnenonkijat, gigolot yms, olivat sitten miehiä tai naisia. Siinähän nyt taidetaan lähinnä vähän flirttailla sopivaksi katsottujen mahdollisten tulo (tai muitten etuisuuksien ja hyödykkeiden)lähteitten kanssa, harvoinpa taidetaan alkaa piirittää mitään kovin vastenmielisen näköistä kohdetta, ja sitten vain yritetään hurmata, liehitellä, kukin sellaisilla keinoilla ja niin pitkälle mennen kuin ikinä tahtoo. Rahasta tai muusta palkkiosta ei välttämättä puhuta kuin vihjaillen, ja jos mitään sellaista ei tule, siitä huolimatta että toista liehitteli, miellytti ja palveli, homma ei kuitenkaan ehkä niin kovasti kirpaise, vaan jatketaanpahan taas eteenpäin yhtä kokemusta rikkaampana. Tällaisia miehiä ja naisia on varmaankin ollut aina. He eivät todennäköisesti suostuisi tekemään kenen tahansa kanssa mitä tahansa, vaan kyse saattaa olla enemmänkin jännittävästä pelistä. Jos prostituution käsite jätetään hyvin hämäräksi, kohta myös se saatettaisiin mieltää prostituutioksi, jos toinen raiskaa toisen, ja heittää sitten rahat tiskiin. Tai muuta vastaavaa palkkiota. Tuossahan kyseessä ei ole ennalta sovittu tapahtuma, joihin kumpikin osapuoli on ilmaissut suostumuksensa.
Asiaa sietää tosiaan miettiä, mikään on tuskin ihan mustavalkoista. Mutta mielestäni kannattaa yrittää kohdella muita, niin kuin toivoisi omaa itseä kohdeltavan.
Jos et, miksi et?
Joitakuita häiritsee vakavasti harrastaa seksiä missään muodossa jonkun sellaisen kanssa, joka ei hänen kanssaan suoranaisesti halua harrastaa seksiä. Suostuu siihen siis vain saadakseen rahaa. Lähes tai jopa ihan kuka tahansa siis kelpaa, kunhan maksaa siitä sovitusti. Joku pystyy ehkä sivuuttamaan tuon tosiasian niin, ettei se häiritse omaa tyydytyksen hankkimista, ja joku kiihottuu juuri siitä. En ota siihen sen kummemmin kantaa. Mutta itse haluan harrastaa seksiä vain sellaisen kanssa, joka juuri minun kanssani sitä haluaa harrastaa. Ja en tahtoisi seurustella miehen kanssa, joka ei tuntisi asiasta samoin omalla kohdallaan, kuin minä. Mielestäni tosiaan voisi kokeilla vaikka noita monenlaisia seksileluja, jos ei tunnu löytyvät kumppania, joka tahtoisi edes sitä yhden yön seksiä, ilman mitään rahaliikennettä siihen liittyen.
Joillekin seksi on jokin puhtaan fyysinen tapahtuma, sanotaan nyt vaikka kuin vessassa käynti, paineen purkaminen. Mikäs siinä sinänsä. Mutta ei ole minun juttuni. Tunteet, ne vaikka vähäisetkin ja pintapuolisetkin, ovat minulle ja käsittääkseni monelle muullekin ihan oleellinen tekijä tapahtuman kokemisessa nautittavaksi.
Voi olla hankalaa määritellä perustellusti, milloin joku seksityöläinen on kuinkakin suuresti alistettu ja pakotettu. Näitä työläisiä tulee niin monenlaisista perheoloista ja kulttuureista. Niistä asioista tuskin yleensä edes puhutaan, tai hyvä jos kovia kokenut itsekään niitä edes haluaa muistella ja ajatella. Ajatellaan vaikkapa näin, että jos joku tyttö tai poika on elänyt jatkuvassa nälässä ja turvattomuudessa, ja kokenut seksuaalista väkivaltaa, eiköhän silloin prostituoidun ammatti vaikuta unelmien täyttymykseltä. Välttämättä juuri muusta ei ole edes tietoa. Koulutusta ei välttämättä ole myöskään, eikä työkokemusta. Sen sijaan käsitys seksistä voi olla se, että jos et anna niin kuolet, ja nautintoa ei ole olemassakaan. Voi olla suuri helpotus ja elämänlaadun kohennus, jos sinua ei lopulta enää otetakaan ihan niin väkipakolla ja raakaa väkivaltaa käyttäen, ja saat siitä vielä rahaakin.
Luulisin että jotakin kautta prostituoidun pitää yleensä maksaa rahaa baarin pitäjille, hotellien omistajille, henkilökunnalle siellä jne. Vaikeaa uskoa, että kaikki sujuisi niin mutkattomasti, ettei kukaan tapahtumaketjuun liittyvä olisi vaatimassa osingolle pääsyä tienestissä.
Minusta sillä ei ole niin suurta merkitystä, missä prosenttiluvuissa liikkuu niiden prostituoitujen osuus, jotka ovat pakotettuja ja painostettuja ammattiinsa. Itselleni henk. koht riittää vaikkapa yksikin prosentti. Kysymyksessä on vielä asia, jota ei niin vain saa ehkä kyselemälläkään selville. Itse lakkaisin varmaankin käyttämästä minkä tahansa ammattikunnan palveluksia, jos olisi tiedossa, että kyseisessä maassa esimerkiksi yksikin prosentti kyseisen ammatin harjoittajista on pakotettu ja painostettu harjoittamaan ammattiaan. Prostituutio ei edes tuota mitään elintärkeää hyödykettä tai palvelua, kuka tahansa voi elää ilman prostituoidun palveluksia.
Minulle prostituutiota edustaa tapahtumaketju, jossa ostaja ja myyjä sopivat keskenään valmiiksi hinnasta, ja siitä mitä hinnalla saa. Minulle prostituutiota eivät edusta erilaiset onnenonkijat, gigolot yms, olivat sitten miehiä tai naisia. Siinähän nyt taidetaan lähinnä vähän flirttailla sopivaksi katsottujen mahdollisten tulo (tai muitten etuisuuksien ja hyödykkeiden)lähteitten kanssa, harvoinpa taidetaan alkaa piirittää mitään kovin vastenmielisen näköistä kohdetta, ja sitten vain yritetään hurmata, liehitellä, kukin sellaisilla keinoilla ja niin pitkälle mennen kuin ikinä tahtoo. Rahasta tai muusta palkkiosta ei välttämättä puhuta kuin vihjaillen, ja jos mitään sellaista ei tule, siitä huolimatta että toista liehitteli, miellytti ja palveli, homma ei kuitenkaan ehkä niin kovasti kirpaise, vaan jatketaanpahan taas eteenpäin yhtä kokemusta rikkaampana. Tällaisia miehiä ja naisia on varmaankin ollut aina. He eivät todennäköisesti suostuisi tekemään kenen tahansa kanssa mitä tahansa, vaan kyse saattaa olla enemmänkin jännittävästä pelistä. Jos prostituution käsite jätetään hyvin hämäräksi, kohta myös se saatettaisiin mieltää prostituutioksi, jos toinen raiskaa toisen, ja heittää sitten rahat tiskiin. Tai muuta vastaavaa palkkiota. Tuossahan kyseessä ei ole ennalta sovittu tapahtuma, joihin kumpikin osapuoli on ilmaissut suostumuksensa.
Asiaa sietää tosiaan miettiä, mikään on tuskin ihan mustavalkoista. Mutta mielestäni kannattaa yrittää kohdella muita, niin kuin toivoisi omaa itseä kohdeltavan.
Viimeksi muokannut Michelangela, Ma Touko 23, 2011 4:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Tropic corridor, tropic treasure/ What got us this far, To this mild equator?"
-
Valdovas
- Axel Foley
En yleensä harrasta kauheasti toisten neuvomista (ainakaan pyytämättä), mutta mikäli joku läheiseni ja/tai sukulaiseni moista ammatinvalintaa harkitsisi eikä häntä siihen mitenkään pakoteta tai painosteta, niin se on tietysti hänen oma valintansa, jota muiden on syytä kunnioittaa. On valitettavan paljon tapauksia, joissa mainitun ammatinvalinnan enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti valinneet työnnetään ulos perheestä ja suvusta, jottei niiden "kunnia" tärvääntyisi.Michelangela kirjoitti:Noo, ihan lähtökohtaisesti, sukupuolesta riippumatta: minun mielestäni jokaisen, jonka mielestä prostituutio on helppo ja kaikin tavoin näppärä ja mukava ammatti, kannattaisi ehdotomasti ryhtyä itse prostituoiduksi sen sijaan, että mahdollisesti ostaa ehkä itse palveluksia prostituoiduilta. Miksi ihmeessä olla itse se maksava osapuoli, jos kerta itse voisi saada sen hauskanpidon lisäksi vielä ne rahatkin? Jos et itse käytä prostituoitujen palveluja, mutta se on mielestäsi silti ihan ookoo ammatti, suosittelepa lapsillesi, tai sukulaislapsille.
Jos et, miksi et?
Tietääkseni kukaan ei ole ollut esittämässä, että kenenkään pitäisi harrastaa vastentahtoisesti seksiä sellaisen kanssa, joka ei siitä nauti. Niinikään jokainen voinee valita omat kumppaninsa myös vapaasti. Toisaalta jos ja kun on hyvinkin eri lailla ajattelevia ihmisiä, niin miksi heidän valinnanvapauttaan pitäisi sitten rajoittaa niiden taholta, jotka ajattelevat toisin. Kysehän on puhtaasta itsekkyydestä eli omien näkemystensä ja normiensa pakottamisesta toisille.Joitakuita häiritsee vakavasti harrastaa seksiä missään muodossa jonkun sellaisen kanssa, joka ei hänen kanssaan suoranaisesti halua harrastaa seksiä. Suostuu siihen siis vain saadakseen rahaa. Lähes tai jopa ihan kuka tahansa siis kelpaa, kunhan maksaa siitä sovitusti. Joku pystyy ehkä sivuuttamaan tuon tosiasian niin, ettei se häiritse omaa tyydytyksen hankkimista, ja joku kiihottuu juuri siitä. En ota siihen sen kummemmin kantaa. Mutta itse haluan harrastaa seksiä vain sellaisen kanssa, joka juuri minun kanssani sitä haluaa harrastaa. Ja en tahtoisi seurustella miehen kanssa, joka ei tuntisi asiasta samoin omalla kohdallaan, kuin minä.
Nuo eivät kaiketi mitenkään toisiaan poissulkevia olekaan.Mielestäni tosiaan voisi kokeilla vaikka noita monenlaisia seksileluja, jos ei tunnu löytyvät kumppania, joka tahtoisi edes sitä yhden yön seksiä, ilman mitään rahaliikennettä siihen liittyen.
Epäilemättä, mutta missä se raja sitten kulkee ja onko kyse ylipäätään selkeästä joko/tai -tilanteesta. Tuntuu ainakin erinäisten raporttien mukaan, että aika suuri osa maksullisestakin seksistä motivoituu muustakin kuin vain fyysisestä seksistä eli läheisyydestä, arvostuksesta, juttuseurasta, koskettelusta jne. varsinkin ehkä juuri noissa ketjun otsikon mukaisissa tapauksissa mutta myös niissä, joissa ostajana on mies. Aiheesta lisää esim. tässä:Joillekin seksi on jokin puhtaan fyysinen tapahtuma, sanotaan nyt vaikka kuin vessassa käynti, paineen purkaminen. Mikäs siinä sinänsä. Mutta ei ole minun juttuni. Tunteet, ne vaikka vähäisetkin ja pintapuolisetkin, ovat minulle ja käsittääkseni monelle muullekin ihan oleellinen tekijä tapahtuman kokemisessa nautittavaksi.
Seksiä rahalla
Voiko maksullinen seksi tuntua hyvältä ja antaa nautintoa?
Syvällisen suhteen korvikkeeksi maksullisesta seksistä ei ole. Maksullinen seksi voi kuitenkin tuntua hyvältä ja antaa nautintoa. Ratkaisua parisuhdevaikeuksiin ei maksullisesta seksistä löydy, päinvastoin se saattaa aiheuttaa näitä vaikeuksia lisää ja erottaa paria entisestään.
Seksiä on käytetty vaihdon välineenä kautta historian. Prostituoitu oli yleinen ammatti jo antiikin Kreikassa ja prostituutiolla on pitkä historia myös Suomessa. Sosiologi, tutkija Anna Kontula on arvioinut Suomessa nykyisin toimivien seksityöläisten määräksi jopa 8 000, mutta tähän lukuun kuuluvat myös muutaman kerran työtä kokeilevat. Varmuudella heidän määräänsä ei tiedä kukaan.
Sosiologi Kontulan vuonna 2008 tarkistettu väitöskirja käsitteli prostituutiota Suomessa. Tämän väitöstutkimuksen mukaan moni prostituoitu tekee työtään vapaasta tahdostaan ja tavallisin kimmoke työn aloittamiseen on raha. Seksin myyminen on useimmille välikausityö, joka kestää muutamasta kuukaudesta muutamaan vuoteen.
Osalle ainoa keino saada seksiä
Erityistason seksuaaliterapeutti (NACS) Aune Karhumäki toteaa, ettei hänen eteensä vielä ole osunut sellaista terapia-asiakasta, jolle hän olisi suositellut maksullista seksiä.
– Mutta terapeuttina ymmärrän niitä henkilöitä, jotka seksin ostamiseen päätyvät. Tietyille erityisryhmiin kuuluville henkilöille se voi jopa olla ainoa hyväksi koettu keino saada seksiä ja kokea seksuaalista nautintoa, toteaa Karhumäki.
Maksullinen seksi voi toki tuottaa orgasmin, mutta syvällisestä ihmissuhteen korvikkeeksi maksullisesta seksistä ei ole. Terapeutti muistuttaa, että ratkaisua seksuaalielämän, saati parisuhteen, vaikeuksiin maksullisesta seksistä ei pääsääntöisesti löydy.
– Tosin voihan seksin ostamisessa olla kyse vaikka siitä, että se on keino irtaantua tuhoisasta parisuhteesta, Karhumäki huomauttaa.
Miesten juttu?
Maksullinen seksi mielletään usein miesten jutuksi. Vilkaisu internetin tarjontaan vahvistaa tätä käsitystä. Myös tutkimustiedon valossa miehet pitävät seksin ostamista hyväksytympänä kuin naiset. Finsex-tutkimuksessa 2007 miehistä 54 piti seksuaalisten palvelujen myyntiä hyväksyttävänä ajatuksena.
Naisista maksullista seksiä piti hyväksyttävänä 17 prosenttia. Yhteiskunnan valvonnassa ole ilotaloja kannatti 49 prosenttia miehistä ja 21 prosenttia naisista.
Kertooko miesten hyväksyvämpi asenne ylipäätään sukupuolien välisistä eroista?
– Naisilla saattaa olla sellainen virheellinen käsitys, että seksin motiivina miehellä on vain tarve tyhjentyä. Niin miehillä kuin naisilla maksullisen seksin käyttämiseen liittyy yleensä tarve tuntea itsensä halutuksi, vastaa terapeutti.
Mieltymyksiä maksullisessa seurassa
Yksinäisyys ja läheisyyden kaipuu sekä itsensä naiseksi tai mieheksi tuntemisen kaipuu ovat yleisimmät maksullisen seksin ostosyyt.
– Seksityöntekijöiden kertomuksissa toistuu usein se, että he kokevat myyvänsä itse seksin lisäksi ennen kaikkea läsnäoloa ja vuorovaikutusta, Karhumäki toteaa.
Toki motiivina voi myös olla kokeilunhalu ja halu harrastaa pelkkää seksiä ilman sitoumuksia. Joku saattaa päätyä kokeilemaan maksullista seksiä vain kokeilunhalusta. Se voi kiehtoa muun muassa siksi, että maksullisessa seksissä ei tarvitse pelätä torjutuksia tulemista, eikä tarvitse miellyttää tai pettyä.
– Joitain erityisiä seksuaalisuuteen liittyviä mieltymyksiä saatetaan kokeilla tai harrastaa säännöllisesti maksullisen seuralaisen kanssa. Syy voi olla esimerkiksi se, ettei haluta tai uskalleta toteuttaa näitä mieltymyksiä oman kumppanin kanssa. Voi myös olla, ettei kumppani suostu toisen toiveisiin, terapeutti Karhumäki kertoo.
Herättää vahvoja tunteita
Maksullinen seksi herättää usein vahvoja tunteita.
– Maksullisessa seksissä oma keho annetaan tavallaan toisen käyttöön maksua vastaan. Samoin tehdään esimerkiksi kohdunvuokrauksessa. Miksi toinen on paheksuttavaa ja toinen hyväksyttävää? kysyy seksuaaliterapeutti patistaen ajattelemaan.
Karhumäki toteaa, että ihanteellinen seksielämä nähdään tapahtuvan parisuhteessa, intiimin ja eroottisen rakkaussuhteen huipentumana, eikä sitä haluta ulkoistaa.
Seksuaaliterapeutti herättelee lisää:
– Mistä tyttöjen villissä Kreikan-lomassa on kyse? Miten seksiä sisältävä lomaromanssi eroaa siitä, että seksistä maksaisi rahaa?
Harvemmin Pretty Woman -taruja
– Seksin ostaminen ei toimituksena ole lopulta kovin paljon kummallisempaa kuin harkittu yhden yön-juttu, jonka tarkoituksena on vain saada seksiä. On kuitenkin eri asia kokea kohdanneensa seksikumppanin molemminpuolisesta, yhteisestä halusta harrastaa seksiä kuin siksi, että toinen tekee sitä maksusta, terapeutti Karhumäki pohtii.
Seksuaaliterapeutti ei kehota ketään maksullisen seksin kokeilemiseen, mutta ei toisaalta sitä kielläkään.
– Tärkeintä on tehdä tietoinen, parisuhteen sopimusten mukainen ratkaisu. Parisuhteessa elävän tulee ymmärtää riskit parisuhteen kannalta, koska ei maksullinen seksi ainakaan tuo kumppaneita lähemmäksi toisiaan, eikä se edesauta suhdevaikeuksien selvittämisessä.
Joku saattaa käyttää maksullista seksiä myös irtautuakseen epätyydyttäväksi kokemastaan parisuhteesta.
Sinkun puolestaan kannattaa ymmärtää, että maksullisen seksin käyttäminen saattaa hidastaa mahdollisten parisuhdetavoitteiden saavuttamista. Pretty Woman -elokuvan kaltaisista tuhkimotarinoista maksullisessa seksissä harvemmin on kyse.
Seksiä voi ostaa, ja maksullinen seksikin voi tuntua hyvältä ja antaa nautintoa. Rakkaussuhteen kaipuuseen se ei ole ratkaisu.
FAKTA!
Itseään saa myydä
Seksin ostaminen alle 18-vuotiaalta on kiellettyä, mutta seksin ostaminen toiselta aikuiselta on sallittua, mikäli ostamiseen ei liity paritusta tai ihmiskauppaa. Suomen rikoslaissa kielletyksi määritellään paritus, ihmiskauppa ja seksuaalipalveluiden ostaminen ihmiskaupan tai parituksen uhrilta.
Paritus on taloudellista hyötymistä toisen prostituutiotoiminnasta. Parituksessa kolmas osapuoli hyötyy jonkun prostituutiotoiminnasta.
Omia palveluksiaan siis saa myydä ja tällaisia seksipalveluita saa ostaa – kunhan kyse on aikuisista.
Seksuaalipalvelujen ostaminen ja maksullinen tarjoaminen yleisellä paikalla on puolestaan kielletty järjestyslaissa.
POHDI!
Kun maksullinen seksi kiinnostaa, kannattaa ennen kaikkea pohtia:
Mitä kaipaat?
Mihin tunteeseen tai tarpeeseen haet siitä ratkaisua?
Lähde: http://www.rakkaudeksi.fi/artikkelit/se ... A4-rahalla
Aika tasapainoinen ja epäilemättä myös asiantunteva näkökulma aiheeseen, josta esitetään valitettavan paljon myös emotionaalisesti värittyneitä ja huonosti asiaa tuntevia puheenvuoroja...
Ihan vaan tiedoksi, että aihepiiristä on kyllä varsin paljon ihan oikeaakin tietoa, johon kannustan tutustumaan, mikäli aihepiiri kiinnostaa. Tähän niin kuin moneen muuhunkin asiaan pätee hyvin se vanha neuvo, että kun tiedät enemmän, luulet vähemmän!Voi olla hankalaa määritellä perustellusti, milloin joku seksityöläinen on kuinkakin suuresti alistettu ja pakotettu. Näitä työläisiä tulee niin monenlaisista perheoloista ja kulttuureista. Niistä asioista tuskin yleensä edes puhutaan, tai hyvä jos kovia kokenut itsekään niitä edes haluaa muistella ja ajatella. Ajatellaan vaikkapa näin, että jos joku tyttö tai poika on elänyt jatkuvassa nälässä ja turvattomuudessa, ja kokenut seksuaalista väkivaltaa, eiköhän silloin prostituoidun ammatti vaikuta unelmien täyttymykseltä. Välttämättä juuri muusta ei ole edes tietoa. Koulutusta ei välttämättä ole myöskään, eikä työkokemusta. Sen sijaan käsitys seksistä voi olla se, että jos et anna niin kuolet, ja nautintoa ei ole olemassakaan. Voi olla suuri helpotus ja elämänlaadun kohennus, jos sinua ei lopulta enää otetakaan ihan niin väkipakolla ja raakaa väkivaltaa käyttäen, ja saat siitä vielä rahaakin. Luulisin että jotakin kautta prostituoidun pitää yleensä maksaa rahaa baarin pitäjille, hotellien omistajille, henkilökunnalle siellä jne.
Tuohon on helppo yhtyä (pun unintendedAsiaa sietää tosiaan miettiä, mikään on tuskin ihan mustavalkoista. Mutta mielestäni kannattaa yrittää kohdella muita, niin kuin toivoisi omaa itseä kohdeltavan.
-
Michelangela
- Neuvoja-Jack
- Viesti:
Kiitos, Valdovas, fiksusta ja mielenkiintoisesta vastineesta. Sori, kun taisin olla parhaillaan yhä täydentämässä eli pitkittämässä omaa aiempaa viestiäni, samaan aikaan, kun kirjoitit omaa vastinettasi siihen. Nyt tutkin vielä tarkemmin viestisi sisältöä.
Yksi hyvä ratkaisu voisi tosiaan olla valtion valvomat bordellit, joissa seurattaisiin näiden ihmisoikeuksien noudattamista, prostituoitujen täysi-ikäisyyttä, mahdollisia kytköksiä muuhun rikollisuuteen jne. Silti ajatus vähän puistattaa minua, ihan noin vain tunnereaktiona, mutta tottahan tuo olisi jo parannus asioihin.
Artikkeli liittyen ihmiskauppaan, ja myöskin prostituutioon:
http://www.image.fi/artikkelit/orjamarkkinat
Alla joitakin lainauksia kyseisestä artikkelista:
"Kanadalainen toimittaja Viktor Malarek on kirjoittanut maailmanlaajuisesta naisten kaupasta kirjan Natashat. Hän on haastatellut pari vuotta työstämäänsä kirjaa varten lukuisia poliiseja, rikollisia ja kaupan uhreja: rikollisten eteenpäin myymiä, pettämiä, raiskaamia, hakkaamia ja prostituutioon pakottaneita naisia, joita asiakkaat kutsuvat yleisesti venäläisiin viittaavalla nimellä Natasha. Tarinat ovat surullisia, karmivia ja uskomattomia."
..."Ja etenkin heittelevät käsitykset siitä, mistä itse asiassa puhutaan. Mitä on ihmiskauppa? Kuka on sen uhri? Kuka on syyllinen?
Otetaanpa esimerkiksi prostituutio.
Joidenkin mielestä kaikki prostituutiossa työskentelevät ovat uhreja. Toisten mielestä uhri on vain väkivallalla itsensä myyntiin pakotettu tai muuten orjuutettu. Kolmas huomauttaa, että uhrit eivät usein edes ymmärrä olevansa uhreja.
Eri maiden lait ovat keskenään ristiriitaisia, mutta kaikkialla kynnys määrittää rikos ihmiskaupaksi on korkealla. Siksi ihmiskaupparikokset etenevät harvoin oikeuteen asti ja keskustelu aiheesta uppoaa määritelmien suohon.
Mikä tekee siitä tietysti erittäin kätevän bisneksen rikollisille."
"YK arvioi ihmiskaupan ja ihmisten salakuljetuksen olevan maailman kolmanneksi tuottoisin rahan ansaitsemiskeino laittoman ase- ja huumekaupan jälkeen. Arvion mukaan se tuottaa järjestäytyneelle rikollisuudelle yli seitsemän miljardia euroa vuodessa."
"Interpolin mukaan jokainen hyväksikäytetty nainen pystyy hankkimaan omistajalleen 60 000-200 000 euroa vuodessa."
"Suomalaiset uskovat useimmiten, että Venäjältä ja Baltian maista tänne tulevat naiset myyvät seksiä täysin vapaaehtoisesti.
Viktor Malarek on toista mieltä: hänen mukaansa se, että seksikauppa on venäläisten ja virolaisten rikollisten käsissä, on jo itsessään todiste siitä, että Suomessa toimivat itäprostituoidut ovat ihmiskaupan uhreja."
"Asiakkaan puolustukseksi - ja syytökseksi - on tosin sanottava, että ihmiskaupan uhria ei ostaja varmasti tunnistaisi, vaikka sellaisen kohtaisi. Pakotettu nainen voi esittää halukasta ja hyväntuulista paljon vakuuttavammin kuin yksityisyrittäjä. Yksityisyrittäjän henki kun ei riipu esityksen aitoudesta."
Ja kun nyt kerta on ollut mainintaa prostituutiosta Thaimaassa, niin täältä voi ladata luettavaksi Helsingin Yliopistolla vuonna 2008 tehdyn pro gradu-tutkimuksen:
http://www.doria.fi/handle/10024/38307
Lainausta ylläolevasta tutkimuksesta:
"Kenestä tulee prostituoitu? Useimpien tutkijoiden mukaan köyhyys
ja taloudelliset vaikeudet ovat naisten prostituutioon ajautumisen yleisimpiä
syitä.115 Stereotyyppistä ”aasialaista prostituoitua” ei ole, mutta heidät voidaan
jakaa kolmeen ryhmään tai kategoriaan, jotka perustuvat seuraavassa Brownin
tutkimuksiin.116 Pyramidin kaltaisessa prostituoitujen hierarkiassa ylimpänä ovat
niin kutsutut ”eliittiprostituoidut”. He toimivat prostituoituina vapaaehtoisesti,
ovat koulutettuja ja kielitaitoisia. Eliittiprostituoitujen asiakaskunta on valikoitua
ja sen määrä on rajattu. Korkeiden hintojen vuoksi eliittiprostituoidut tarjoavat
palveluitaan usein turisteille ja muille varakkaille asiakkaille. Eliittiprostituoidut
tulevat usein keskiluokkaisista perheistä. Heidän prostituution harjoittamistaan ei
motivoi köyhyys, vaan toiveet hyvän elintason nostamisesta vielä paremmaksi.
Eliittiprostituoidut edustavat erittäin pientä vähemmistöä kaikista Aasian
prostituoiduista. Eliittiprostituoitujen tilanne ei siksi anna realistista kuvaa siitä,
millaisen joukon suurin osa Aasian prostituoiduista muodostaa ja millaista suurin
osa Aasian prostituutiosta on.117
Toisen, melko suuren ryhmän prostituoitujen hierarkiassa
muodostavat tytöt ja naiset, joiden asiakkaiden kirjo on suuri ja vaihteleva. Monet
”keskitason” prostituoiduista eivät ole valinneet prostituutiota elinkeinokseen
vapaaehtoisesti. Tämän prostituoitujen ryhmän naiset ovat ajautuneet
seksiteollisuuteen yleensä rajoittuneiden työllistymismahdollisuuksiensa ja
taloudellisten vaikeuksiensa vuoksi. Suurimman ja alimman ryhmän
prostituoitujen hierarkiassa muodostavat naiset ja lapset, jotka tarjoavat
prostituutiopalveluja yhteiskunnan köyhemmille miehille. Suurin osa heistä ei
työskentele vapaaehtoisesti, vaan he ovat ajautuneet seksityöhön äärimmäisen
köyhyyden ja erittäin rajattujen elinolojen vuoksi. Osa alimman ryhmän
prostituoiduista on myyty seksiteollisuuteen ja osa heistä on kokenut työssään
fyysistä pakottamista. Alimman ryhmän prostituoidut ovat hyvin köyhiä ja heidän
mahdollisuutensa vaikuttaa yhteiskunnalliseen asemaansa ovat erittäin rajatut.
Thaimaahan tulee naisia ja lapsia lähialueilta, kuten Myanmarista, Laosista ja
Kambodzhasta, eikä uusiin olosuhteisiin integroituminen ole aina helppoa. Usein
he tulevat maahan väärennetyillä henkilötodistuksilla, laittomina
maahanmuuttajina. Sopeutumis- ja kielivaikeuksista seuraa helposti
marginalisoitumista, rikollisuutta ja tietämättömyyttä omista
vaikutusmahdollisuuksista. Naisten ja lasten puolustuskyvyttömyyden vuoksi
alimman ryhmän prostituoidut on helppo pakottaa prostituutioon. He eivät voi
valita asiakkaitaan, ja he ovat monin tavoin riippuvaisia työnantajastaan.118
Alimman prostituoitujen ryhmän naisten ja lasten tarjoamat
seksipalvelut ovat halvimpia kaikista. Niiden suurin kuluttajaryhmä ovat
aasialaiset, paikalliset miehet, jotka eivät ole yhtä vauraita kuin esimerkiksi
länsimaiset ja japanilaiset turistit. Tämän vuoksi Aasiassa on eniten alimman ja
keskitason prostituoituja. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, etteivätkö vauraat
turistit ostaisi seksipalveluita alemman tason prostituoiduilta, jotka ovat usein
parituksen ja ihmiskaupan uhreja.119 Koska näin tapahtuu, erityisesti vauraat
asiakkaat ja turistit harjoittavat prostituoituja kohtaan mitä suurinta vallankäyttöä.
Mielestäni yhtä paljon kuin naisten ja lasten köyhyys selittää heidän ajautumistaan
prostituutioon, yhtä paljon muiden maiden ihmisten lisääntynyt vauraus
mahdollistaa heille heitä itseään heikommassa asemassa olevien ihmisten
hyväksikäytön. Se, tietävätkö asiakkaat ostavansa prostituutiopalveluja
naiskaupan tai parituksen uhreilta, on silti oma ja huomionarvoinen
kysymyksensä, jota en kuitenkaan tässä tutkimuksessa tarkastele erillisenä
kysymyksenä syvemmin."
Yksi hyvä ratkaisu voisi tosiaan olla valtion valvomat bordellit, joissa seurattaisiin näiden ihmisoikeuksien noudattamista, prostituoitujen täysi-ikäisyyttä, mahdollisia kytköksiä muuhun rikollisuuteen jne. Silti ajatus vähän puistattaa minua, ihan noin vain tunnereaktiona, mutta tottahan tuo olisi jo parannus asioihin.
Artikkeli liittyen ihmiskauppaan, ja myöskin prostituutioon:
http://www.image.fi/artikkelit/orjamarkkinat
Alla joitakin lainauksia kyseisestä artikkelista:
"Kanadalainen toimittaja Viktor Malarek on kirjoittanut maailmanlaajuisesta naisten kaupasta kirjan Natashat. Hän on haastatellut pari vuotta työstämäänsä kirjaa varten lukuisia poliiseja, rikollisia ja kaupan uhreja: rikollisten eteenpäin myymiä, pettämiä, raiskaamia, hakkaamia ja prostituutioon pakottaneita naisia, joita asiakkaat kutsuvat yleisesti venäläisiin viittaavalla nimellä Natasha. Tarinat ovat surullisia, karmivia ja uskomattomia."
..."Ja etenkin heittelevät käsitykset siitä, mistä itse asiassa puhutaan. Mitä on ihmiskauppa? Kuka on sen uhri? Kuka on syyllinen?
Otetaanpa esimerkiksi prostituutio.
Joidenkin mielestä kaikki prostituutiossa työskentelevät ovat uhreja. Toisten mielestä uhri on vain väkivallalla itsensä myyntiin pakotettu tai muuten orjuutettu. Kolmas huomauttaa, että uhrit eivät usein edes ymmärrä olevansa uhreja.
Eri maiden lait ovat keskenään ristiriitaisia, mutta kaikkialla kynnys määrittää rikos ihmiskaupaksi on korkealla. Siksi ihmiskaupparikokset etenevät harvoin oikeuteen asti ja keskustelu aiheesta uppoaa määritelmien suohon.
Mikä tekee siitä tietysti erittäin kätevän bisneksen rikollisille."
"YK arvioi ihmiskaupan ja ihmisten salakuljetuksen olevan maailman kolmanneksi tuottoisin rahan ansaitsemiskeino laittoman ase- ja huumekaupan jälkeen. Arvion mukaan se tuottaa järjestäytyneelle rikollisuudelle yli seitsemän miljardia euroa vuodessa."
"Interpolin mukaan jokainen hyväksikäytetty nainen pystyy hankkimaan omistajalleen 60 000-200 000 euroa vuodessa."
"Suomalaiset uskovat useimmiten, että Venäjältä ja Baltian maista tänne tulevat naiset myyvät seksiä täysin vapaaehtoisesti.
Viktor Malarek on toista mieltä: hänen mukaansa se, että seksikauppa on venäläisten ja virolaisten rikollisten käsissä, on jo itsessään todiste siitä, että Suomessa toimivat itäprostituoidut ovat ihmiskaupan uhreja."
"Asiakkaan puolustukseksi - ja syytökseksi - on tosin sanottava, että ihmiskaupan uhria ei ostaja varmasti tunnistaisi, vaikka sellaisen kohtaisi. Pakotettu nainen voi esittää halukasta ja hyväntuulista paljon vakuuttavammin kuin yksityisyrittäjä. Yksityisyrittäjän henki kun ei riipu esityksen aitoudesta."
Ja kun nyt kerta on ollut mainintaa prostituutiosta Thaimaassa, niin täältä voi ladata luettavaksi Helsingin Yliopistolla vuonna 2008 tehdyn pro gradu-tutkimuksen:
http://www.doria.fi/handle/10024/38307
Lainausta ylläolevasta tutkimuksesta:
"Kenestä tulee prostituoitu? Useimpien tutkijoiden mukaan köyhyys
ja taloudelliset vaikeudet ovat naisten prostituutioon ajautumisen yleisimpiä
syitä.115 Stereotyyppistä ”aasialaista prostituoitua” ei ole, mutta heidät voidaan
jakaa kolmeen ryhmään tai kategoriaan, jotka perustuvat seuraavassa Brownin
tutkimuksiin.116 Pyramidin kaltaisessa prostituoitujen hierarkiassa ylimpänä ovat
niin kutsutut ”eliittiprostituoidut”. He toimivat prostituoituina vapaaehtoisesti,
ovat koulutettuja ja kielitaitoisia. Eliittiprostituoitujen asiakaskunta on valikoitua
ja sen määrä on rajattu. Korkeiden hintojen vuoksi eliittiprostituoidut tarjoavat
palveluitaan usein turisteille ja muille varakkaille asiakkaille. Eliittiprostituoidut
tulevat usein keskiluokkaisista perheistä. Heidän prostituution harjoittamistaan ei
motivoi köyhyys, vaan toiveet hyvän elintason nostamisesta vielä paremmaksi.
Eliittiprostituoidut edustavat erittäin pientä vähemmistöä kaikista Aasian
prostituoiduista. Eliittiprostituoitujen tilanne ei siksi anna realistista kuvaa siitä,
millaisen joukon suurin osa Aasian prostituoiduista muodostaa ja millaista suurin
osa Aasian prostituutiosta on.117
Toisen, melko suuren ryhmän prostituoitujen hierarkiassa
muodostavat tytöt ja naiset, joiden asiakkaiden kirjo on suuri ja vaihteleva. Monet
”keskitason” prostituoiduista eivät ole valinneet prostituutiota elinkeinokseen
vapaaehtoisesti. Tämän prostituoitujen ryhmän naiset ovat ajautuneet
seksiteollisuuteen yleensä rajoittuneiden työllistymismahdollisuuksiensa ja
taloudellisten vaikeuksiensa vuoksi. Suurimman ja alimman ryhmän
prostituoitujen hierarkiassa muodostavat naiset ja lapset, jotka tarjoavat
prostituutiopalveluja yhteiskunnan köyhemmille miehille. Suurin osa heistä ei
työskentele vapaaehtoisesti, vaan he ovat ajautuneet seksityöhön äärimmäisen
köyhyyden ja erittäin rajattujen elinolojen vuoksi. Osa alimman ryhmän
prostituoiduista on myyty seksiteollisuuteen ja osa heistä on kokenut työssään
fyysistä pakottamista. Alimman ryhmän prostituoidut ovat hyvin köyhiä ja heidän
mahdollisuutensa vaikuttaa yhteiskunnalliseen asemaansa ovat erittäin rajatut.
Thaimaahan tulee naisia ja lapsia lähialueilta, kuten Myanmarista, Laosista ja
Kambodzhasta, eikä uusiin olosuhteisiin integroituminen ole aina helppoa. Usein
he tulevat maahan väärennetyillä henkilötodistuksilla, laittomina
maahanmuuttajina. Sopeutumis- ja kielivaikeuksista seuraa helposti
marginalisoitumista, rikollisuutta ja tietämättömyyttä omista
vaikutusmahdollisuuksista. Naisten ja lasten puolustuskyvyttömyyden vuoksi
alimman ryhmän prostituoidut on helppo pakottaa prostituutioon. He eivät voi
valita asiakkaitaan, ja he ovat monin tavoin riippuvaisia työnantajastaan.118
Alimman prostituoitujen ryhmän naisten ja lasten tarjoamat
seksipalvelut ovat halvimpia kaikista. Niiden suurin kuluttajaryhmä ovat
aasialaiset, paikalliset miehet, jotka eivät ole yhtä vauraita kuin esimerkiksi
länsimaiset ja japanilaiset turistit. Tämän vuoksi Aasiassa on eniten alimman ja
keskitason prostituoituja. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, etteivätkö vauraat
turistit ostaisi seksipalveluita alemman tason prostituoiduilta, jotka ovat usein
parituksen ja ihmiskaupan uhreja.119 Koska näin tapahtuu, erityisesti vauraat
asiakkaat ja turistit harjoittavat prostituoituja kohtaan mitä suurinta vallankäyttöä.
Mielestäni yhtä paljon kuin naisten ja lasten köyhyys selittää heidän ajautumistaan
prostituutioon, yhtä paljon muiden maiden ihmisten lisääntynyt vauraus
mahdollistaa heille heitä itseään heikommassa asemassa olevien ihmisten
hyväksikäytön. Se, tietävätkö asiakkaat ostavansa prostituutiopalveluja
naiskaupan tai parituksen uhreilta, on silti oma ja huomionarvoinen
kysymyksensä, jota en kuitenkaan tässä tutkimuksessa tarkastele erillisenä
kysymyksenä syvemmin."
Viimeksi muokannut Michelangela, Ma Touko 23, 2011 6:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Uskon hyvinkin, että Suomessa suomalaiset myyvät itseään täysin vapaaehtoisesti rahasta. Vaan kun tää maailma ei rajoitu Suomeen. Jo pelkästään naapurimaissa (lähinnä tuolla itäisessä suunnassa) on jo ihan eri mallin rikollisuutta seksibisneksen ympärillä puhumattakaan vielä köyhemmistä maista.
Iso osa huorista on huumeriippuvaisia ja huumeet sekä prostituutio ovatkin erittäin vahvasti linkittyneinä toisiinsa. Iso osa huorista on naisia joita on itse hyväksikäytetty lapsena ja jotka tulevat huonoista oloista. Heille ei ole muuta tarjolla (tai näin uskotellaan) ja välittäjä iskee kiinni saaden naiset eri tavoin koukkuun bisnekseen. Naisia hakataan ja raiskataan "työnsä" ohella. Huoraaminen voi siis tavallaan olla oma valinta ja tavallaan ei lainkaan. Joka tapauksessa prostituutioon liittyvä bisnes ja rikollisuus on sitä luokkaa, että sitä ei tavan pulliainen edes käsitä.
Seksin osti Gambialaisilta rantapojilta ei ole missään muodossa verrattavissa prostituutioon.
Uskon kyllä, että yhä enenevässä määrin ruvetaan miehiäkin käyttämään prostituutiobisneksessä seksuaalisen avarakatseisuuden lisääntyessä. Homot haluaa miestä, ei naista. Naiset eivät varmastikaan seksiä prostituoiduilta juuri osta enkä usko sen asian muuttuvan.
Iso osa huorista on huumeriippuvaisia ja huumeet sekä prostituutio ovatkin erittäin vahvasti linkittyneinä toisiinsa. Iso osa huorista on naisia joita on itse hyväksikäytetty lapsena ja jotka tulevat huonoista oloista. Heille ei ole muuta tarjolla (tai näin uskotellaan) ja välittäjä iskee kiinni saaden naiset eri tavoin koukkuun bisnekseen. Naisia hakataan ja raiskataan "työnsä" ohella. Huoraaminen voi siis tavallaan olla oma valinta ja tavallaan ei lainkaan. Joka tapauksessa prostituutioon liittyvä bisnes ja rikollisuus on sitä luokkaa, että sitä ei tavan pulliainen edes käsitä.
Seksin osti Gambialaisilta rantapojilta ei ole missään muodossa verrattavissa prostituutioon.
Uskon kyllä, että yhä enenevässä määrin ruvetaan miehiäkin käyttämään prostituutiobisneksessä seksuaalisen avarakatseisuuden lisääntyessä. Homot haluaa miestä, ei naista. Naiset eivät varmastikaan seksiä prostituoiduilta juuri osta enkä usko sen asian muuttuvan.
-
Michelangela
- Neuvoja-Jack
- Viesti:
Ymmärrän kyllä sikäli, että tämä aihe saattaa johdattaa keskustelijoita erilaisiin mies- nais-vastakkaisasetteluihin. En usko, että se kuitenkaan vie keskustelua sinällään eteenpäin. Kyllä tämä aihe minussakin aika voimakkaita tunteita herättää, mutta kuitenkin haluan yrittää keskustella tästä asiasta mahdollisimman rauhallisesti, ilman, että keskustelijoita provosoituisi ns. haukkumaan toisia feministeiksi (mikä haukkumasana, heh!) tai toisaalta miksikään hyväksikäyttäjä-sioiksikaan. En näe tätäkään aihetta ihan mustavalkoisena.
Siitä tosiaan voisi keskustella vielä erikseen, että kuinka helppoa naisen on tehdä miehelle seksuaalista väkivaltaa, verrattuna siihen, kuinka helppoa miehen on tehdä naiselle seksuaalista väkivaltaa. Kuinka hyvin nainen onnistuu suoriutumaan yhdynnästä miehen kanssa, jos mies ei halua yhdyntää. Kuinka hyvin nainen pystyy aiheuttamaan miehelle yhdynnässä kipua, ilman että kokee itse häiritsevää kipua. Jne. Kaikkihan on mahdollista, toden totta, mutta ehkei kuitenkaan ihan niin helppoa saatikka yleistä.
Mutta vielä lisäisin hiukan jatkoa tuossa edellä jo lainaamaani Yliopistossa tehtyyn tutkimukseen, jon ka materiaali on saatu mm. haastattelemalla Thaimaan seksibisneksessä mukana olevia.
"Yleensä prostituoidut työskentelevät osa-aikaisesti tai
kokopäiväisesti, ja yksi nainen voi olla mukana seksiteollisuudessa joko lyhyen
ajanjakson tai vuosia. Prostituoitujen hierarkian kolmijaon lisäksi Thaimaassa
toimii prostituoituina lukuisia nuoria opiskelijatyttöjä, joiden keskuudessa
prostituutiosta on tullut varsin yleinen sivutoimi. Prostituutiota harjoittavat
lukiolais- ja opiskelijatytöt, jotka eivät siis kuitenkaan kuulu eliittiprostituoitujen
ryhmään, eivät myy seksipalveluja köyhyyden tai pakon vuoksi, vaan he
rahoittavat prostituutiolla yhä ylellisempää elämäntapaansa. Brownin mukaan
harrasteprostituutio saattaa heijastaa tyhjää tai sisällötöntä olemisen ja elämisen
tapaa, joka rakentuu ja vahvistuu voimakkaasti yhä materiaalistuvammissa
yhteiskunnissa."
Siitä tosiaan voisi keskustella vielä erikseen, että kuinka helppoa naisen on tehdä miehelle seksuaalista väkivaltaa, verrattuna siihen, kuinka helppoa miehen on tehdä naiselle seksuaalista väkivaltaa. Kuinka hyvin nainen onnistuu suoriutumaan yhdynnästä miehen kanssa, jos mies ei halua yhdyntää. Kuinka hyvin nainen pystyy aiheuttamaan miehelle yhdynnässä kipua, ilman että kokee itse häiritsevää kipua. Jne. Kaikkihan on mahdollista, toden totta, mutta ehkei kuitenkaan ihan niin helppoa saatikka yleistä.
Mutta vielä lisäisin hiukan jatkoa tuossa edellä jo lainaamaani Yliopistossa tehtyyn tutkimukseen, jon ka materiaali on saatu mm. haastattelemalla Thaimaan seksibisneksessä mukana olevia.
"Yleensä prostituoidut työskentelevät osa-aikaisesti tai
kokopäiväisesti, ja yksi nainen voi olla mukana seksiteollisuudessa joko lyhyen
ajanjakson tai vuosia. Prostituoitujen hierarkian kolmijaon lisäksi Thaimaassa
toimii prostituoituina lukuisia nuoria opiskelijatyttöjä, joiden keskuudessa
prostituutiosta on tullut varsin yleinen sivutoimi. Prostituutiota harjoittavat
lukiolais- ja opiskelijatytöt, jotka eivät siis kuitenkaan kuulu eliittiprostituoitujen
ryhmään, eivät myy seksipalveluja köyhyyden tai pakon vuoksi, vaan he
rahoittavat prostituutiolla yhä ylellisempää elämäntapaansa. Brownin mukaan
harrasteprostituutio saattaa heijastaa tyhjää tai sisällötöntä olemisen ja elämisen
tapaa, joka rakentuu ja vahvistuu voimakkaasti yhä materiaalistuvammissa
yhteiskunnissa."
Aika kapeakatseisesti kirjoitettu jopa samassa virkkeessä, jossa puhutaan avarakatseisuudesta. Voisikohan tuo olla silläkin tavalla, että naisille on palveluita vähemmän tarjolla, jolloin kysyntäkään ei ole valtavaa? Otan yksittäisen esimerkinketsku kirjoitti:Uskon kyllä, että yhä enenevässä määrin ruvetaan miehiäkin käyttämään prostituutiobisneksessä seksuaalisen avarakatseisuuden lisääntyessä. Homot haluaa miestä, ei naista. Naiset eivät varmastikaan seksiä prostituoiduilta juuri osta enkä usko sen asian muuttuvan.
En toki väitä, etteikö ihmiskauppa ole ongelma ja etteikö suurin osa prostituoiduista olisi naisia. Mutta siitä huolimatta suomalaisnaiset voivat ostaa seksiä mm. Gambiassa tai Helsingissä.Iltalehti 18.5.2011 kirjoitti:Michael, 30, on miesprostituoitu
Kolmekymppinen Michael tietää mitä suomalainen nainen haluaa. Naiset maksavat hänelle siitä.
Maanantai-iltapäivä. Vaalea, farkkuihin ja harmaaseen pikkutakkiin sonnustautunut mies seisoo Stockmannin kellon alla Helsingin keskustassa. Hän ottaa mustat aurinkolasit kasvoiltaan. Mies vaikuttaa hermostuneelta.
- Hei, olen Michael, mies sanoo tunnistettavalla brittiaksentilla. Kädenpuristus on kohtalaisen jämäkkä.
Mies on yli 180-senttinen, sutjakka, mutta erityisen komea hän ei ole. Vastapäätä ei seiso American Gigolosta tuttu Richard Gere, vaan hyvin tavallisen näköinen mies. Sellainen, johon voi törmätä Helsingin kaduilla, ruokakaupassa ja juna-asemalla. Minä viikonpäivänä tahansa.
Olemme sopineet Michaelin kanssa kahden tunnin tapaamisesta, mutta hänellä ei kuulemma ole kiire mihinkään. Hänen pitää olla vasta iltakahdeksalta jossain.
Jossain tarkoittaa tässä tapauksessa eräässä helsinkiläisravintolassa. Michael tapaa yhden vakioasiakkaistaan.
Seksiä?
- Kyllä.
Mutta miten kunnollisen kasvatuksen saaneesta, korkeasti koulutetusta englantilaismiehestä tuli suomalaisnaisille seksiä myyvä miesprostituoitu?
Sitä varten pitää palata vuoteen 2008.
Kova paikka
Lähes koko elämänsä Lontoossa asuneen Michaelin tarina on tyypillinen.
Hän ihastui suomalaistyttöön ja muutti tämän perässä Helsinkiin. Alkuhuuma hiipui kuitenkin nopeasti, kun kaukosuhteen eksotiikka vaihtui tavalliseen arkeen.
- Jos hän olisi ollut englantilainen, olisin tuskin kiinnostunut hänestä, Michael myöntää suoraan.
Suhteen lopahtamisen jälkeen Michael oli kovan paikan edessä. Hän oli taantuman keskellä vieraassa maassa, eikä kielitaidottomalle media-alan osaajalle ollut sopivaa työtä tarjolla.
- Se oli hyvin vaikeaa aikaa. Onneksi minulla oli kontakteja Lontooseen ja sain töitä vähän sieltä täältä.
Hankala työtilanne pakotti Michaelin pohtimaan vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Yksi niistä oli seksi.
- Olin ajatellut asiaa jo Lontoossa, mutta toiminta vaikutti siellä likaiselta ja mafiajohtoiselta. En halunnut olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, Michael kertoo.
Omaa media-alan yritystä pystyttävän Michaelin mukaan kyse on pitkälti rahasta.
- En olisi ryhtynyt tähän, ellen tarvitsisi rahaa. Ja tämä on hyvä keino ansaita sitä.
Heikon rahatilanteen ohella päätöstä vauhditti totaalinen kyllästyminen parisuhdekiemuroihin.
- Olin tapaillut yhtä tyttöä ja täytyy sanoa, etten pitänyt hänestä. Siitä seurasi kauhea sotku. Silloin päätin, että haistatan pitkät koko deittailulle ja aloitan escort-palvelujen tarjoamisen, Michael sanoo.
Ensimmäinen kerta
Michael laittoi ensimmäisen, suorasukaisen ilmoituksensa suositulle internetsivustolle keväällä 2010.
Ensimmäinen asiakas oli nelikymppinen suomalaisnainen, joka tarvitsi seuralaisen ystävänsä 40-vuotisjuhliin.
- Hänen entinen miehensä oli tulossa juhliin, eikä hän halunnut näyttäytyä yksin.
Ilta päättyi ennalta sovitusti eri osoitteisiin.
- Olimme sopineet hinnan ja seksi ei kuulunut siihen. Olin oikeastaan huojentunut, Michael myöntää.
Michael sai ensimmäisestä keikastaan 250 euroa.
Pari päivää myöhemmin nainen lähetti Michaelille sähköpostia, jossa kiitti tätä onnistuneesta illasta.
- Kukaan juhlissa ei ollut osannut epäillä mitään. Olin mennyt täydestä hänen miesystävänään.
250 euroa puhtaana käteen tuntui Michaelista sopivalta korvaukselta - oli kyse sitten seksistä tai pelkästä seurasta.
Hinnat muuttuivat, kun osa naisista käytti tasarahaksi määriteltyä taksaa hyväkseen.
- He alkoivat venyttää sovittua aikaa ja minut heitettiin ulos aamukuudelta. Siinä vaiheessa puhalsin pelin poikki, Michael sanoo.
Vakkarit
Michael veloittaa nykyään asiakkailtaan 450 euroa illalta. Yö sisältyy hintaan. Vuorokausi maksaa 700 euroa.
Kanta-asiakaskortteja ei tässä bisneksessä kysellä, mutta vakioasiakkaille, joita Michaelilla on tällä hetkellä neljä, on omat hintansa.
- Heille se on 200 euroa ilta tai 400 euroa yö.
Michael myöntää nauttivansa muutamasta "ystävästään" niin paljon, että heille hinta on vieläkin alhaisempi.
Kyse on siis eräänlaisista panokavereista?
- No, osalle naisista kyse on ikään kuin paranemisprosessista. Heillä on voinut olla todella huono parisuhde ja he haluavat jonkun, joka ei ole täysi kusipää. He haluavat pitää hauskaa turvallisissa olosuhteissa, Michael järkeilee.
Michael kertoo tapaavansa kaksi tai kolme naista viikossa. Osa on vanhoja tuttuja. Ensimmäisen "tilikauden" aikana tapaamisia on kertynyt noin 150.
Varsinaiset pikasessiot ovat Michaelin mukaan harvassa.
- Olen itse asiassa tehnyt vain yhden, joka kesti kaksi tuntia.
Jatkuvaluontoisempi asiakassuhde on Michaelin mielestä hyvä asia bisneksen kannalta.
- Suosin vakioasiakkaita, sillä uusien ihmisten tapaaminen on aika stressaavaa. Tuntemattomien naisten kanssa myös paljastumisen riski on suurempi, joten hinnan täytyy olla korkeampi, Michael näkee.
Terapiaa
Michaelin mukaan suomalaisnaiset eivät hae pelkkää seksiä. Hintaan sisältyy seksin lisäksi myös keskusteleminen ja kuunteleminen.
- Välillä tuntuu kuin olisin heidän terapeuttinsa. Tuntemattoman kanssa on helpompi puhua ongelmistaan kuin läheisen ihmisen. Kuulen paljon asioita, joista he eivät viitsi puhua muille.
Millaisista ongelmista naiset avautuvat sinulle?
- Työstressistä, huonoista parisuhteista, väkivaltaisista miehistä... olen yllättynyt, miten paljon Suomessa on parisuhdeväkivaltaa. Jokaisella on omat arpensa. Kyse on usein syvistäkin asioista.
Michael arvioi, että noin joka kolmanteen tai neljänteen tapaamiseen ei sisälly lainkaan seksiä.
- Osa naisista haluaa vain viettää aikaa yhdessä ja tulla nähdyksi jonkun kanssa. Tuntea läheisyyttä. Se on minulle ihan ok, Michael sanoo.
- Seksiä on kuitenkin aina tarjolla, jos nainen haluaa.
Järki mukana
Michael kertoo asiakkaidensa olevan 35 - 45-vuotiaita, kohtuullisen viehättäviä naisia, jotka ovat valmiit maksamaan hänen seurastaan.
Osa on valmis maksamaan avokätisestikin. Kuten eräs kansainvälisessä yrityksessä työskentelevä suomalaisnainen.
- Tapailin häntä kolme kuukautta. Hän vei minut jopa viikoksi Kreikkaan viime kesänä. En ole kuullut hänestä pitkään aikaan. Ehkä hän on löytänyt itselleen miesystävän, Michael pohtii.
Michaelilla on muutamia sääntöjä. Hän ei tapaa naimisissa olevia naisia. Suojattu seksi on ainoa vaihtoehto. Ei raapimista tai puremista. Hän ei tuo naisia kotiinsa.
Michael ei myöskään juo koskaan liikaa, jos seksistä on sovittu.
- Minun täytyy pitää järki kädessä, vaikka se olisi kuinka houkuttelevaa perjantai-iltana.
Michaelin mukaan lähes kaikki hänen asiakkaansa haluavat rentoutua viinilasillisen parissa ennen siirtymistä itse asiaan.
- Pidän itse enemmän valkoviinistä, mutta olen joutunut juomaan melkoiset määrät punaviiniä, Michael naurahtaa.
Mitä naiset pyytävät kaikkein eniten?
- Suuseksiä. Yleensä heidän ei kuitenkaan tarvitse pyytää sitä erikseen.
Likainen olo
Michael myöntää painiskelevansa silloin tällöin itsensä ja oman moraalikäsityksensä kanssa. Mieshuoraksi hän ei itseään tunne.
- Yritän ainakin olla ajattelematta asiaa niin.
Milloin tuntuu kaikkein inhottavimmalta?
- Silloin, kun naiset alkavat osoittaa tunteita minua kohtaan. Sitä tapahtuu aika paljon, ehkä joka kolmannen kanssa. Olen joutunut luopumaan muutamasta vakioasiakkaasta, kun he kävivät liian tunteellisiksi. Se on rankkaa ja stressaavaa minullekin.
Voisitko itse ihastua asiakkaaseen?
- Se toimii molempiin suuntiin ja on ihan luonnollista. Osan seurasta nautin aidosti ja odotan heidän näkemistään. On mahdollista, että alan tuntemaan jotain näitä naisia kohtaan, kyllä.
Yhden tapaamisen Michael haluaisi kuitenkin unohtaa. Kaksi verrattain hyvännäköistä suomalaisnaista oli viettämässä kosteaa iltaa ja saivat päähänsä tilata Michaelin paikalle.
Michaelin mielikuva kuumasta kimppakivasta karisi viimeistään siinä vaiheessa, kun ympäripäissään olleet naiset löivät hänet käsiraudoilla kiinni hotellihuoneen sänkyyn ja alkoivat ladella töykeyksiä.
- He olivat aivan liian humalassa. Eivät he väkivaltaisia olleet, mutta koko tilanne oli todella epämiellyttävä. Se tuntui paljon likaisemmalta kuin olin ajatellut, Michael kertaa.
- Mutta itsepähän suostuin moiseen.
Perhe-elämää
Michael ei ole kertonut perheelleen miesprostituoidun urastaan Suomessa. Lähimmille ystävilleen hän on pakon edessä kertonut.
- Vanhempani järkyttyisivät, jos saisivat tietää, mitä teen.
Michael on päättänyt jäädä Suomeen, mutta seksin myymisen hän aikoo lopettaa. Sitten kun hän on saanut oman yrityksensä jaloilleen.
- Tämä ei ole ainoa tulonlähteeni, vaikka se merkittävä sellainen onkin. Olen suunnitellut tekeväni tätä ehkä vielä vuoden.
Luuletko, että pystyt lopettamaan noin vain?
- Kyllä, uskon niin. Kyse on kuitenkin oikeasta elämästä, ei mistään fantasiamaailmasta. Ei tämä ole sitä, mitä haluan tehdä loppuelämäni. Haluan jossain vaiheessa perustaa perheen ja elää ihan tavallista elämää.
Haastateltavan nimi on muutettu.
MARKO-OSKARI LEHTONEN
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX
Tottakai nainen voi ostaa seksiä mutta ylläoleva juttu myös vahvistaa sen, että nainen harvoin ostaa vain seksiä. Mies sen sijaan hyvin pitkälti ostaa vain seksiä. Iso ero.
-
Valdovas
- Axel Foley
En yleensä viitsi toistaa sanomaani, sillä koen sen ajan ja energian tuhlaukseksi, mutta ylläolevassa tapauksessa ilmeinen luetun ymmärtäminen näyttää (jälleen) sen verran heikolta, että lainaan kappaleen tuosta aiemmasta lainauksestani:ketsku kirjoitti:Tottakai nainen voi ostaa seksiä mutta ylläoleva juttu myös vahvistaa sen, että nainen harvoin ostaa vain seksiä. Mies sen sijaan hyvin pitkälti ostaa vain seksiä. Iso ero.
Kertooko miesten hyväksyvämpi asenne ylipäätään sukupuolien välisistä eroista?
– Naisilla saattaa olla sellainen virheellinen käsitys, että seksin motiivina miehellä on vain tarve tyhjentyä. Niin miehillä kuin naisilla maksullisen seksin käyttämiseen liittyy yleensä tarve tuntea itsensä halutuksi, vastaa terapeutti.
Mieltymyksiä maksullisessa seurassa
Yksinäisyys ja läheisyyden kaipuu sekä itsensä naiseksi tai mieheksi tuntemisen kaipuu ovat yleisimmät maksullisen seksin ostosyyt.
– Seksityöntekijöiden kertomuksissa toistuu usein se, että he kokevat myyvänsä itse seksin lisäksi ennen kaikkea läsnäoloa ja vuorovaikutusta, Karhumäki toteaa.
Lähde sama kuin aiemmin.
Tuo ensimmäinen alleviivattu virke sopii tähän yhteyteen erittäin hyvin. Samantyyppisiä varsin yksipuolisia ja tietopohjaltaan puutteellisia näkemyksiä ao. kirjoittajalta on toki totuttu saamaan tällä(kin) foorumilla usein aiemminkin.
Kuinka iso osa?ketsku kirjoitti:Iso osa huorista on huumeriippuvaisia ja huumeet sekä prostituutio ovatkin erittäin vahvasti linkittyneinä toisiinsa.
Kuinka isoa osaa prostituoiduista on hyväksikäytetty lapsena?Iso osa huorista on naisia joita on itse hyväksikäytetty lapsena ja jotka tulevat huonoista oloista.
Kuinka yleistä tämä on?Naisia hakataan ja raiskataan "työnsä" ohella.
Ja mielellään vastaukset muuten kuin mutu-periaatteella...
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
-
Michelangela
- Neuvoja-Jack
- Viesti:
Tässä vielä hiukan lisää tuosta tutkimuksesta sivulla http://www.doria.fi/handle/10024/38307 Kursivoinnit minun tekemiäni.
LIITTYEN PROSTITUUTION VAPAAEHTOISUUTEEN THAIMAASSA:
"YK:n Naisten kehitysrahaston (UNIFEM) laatima raportti ihmiskaupasta ja
prostituutiosta Thaimaassa erottaa toisistaan vapaaehtoisen, pakotetun ja
riippuvuussuhteeseen perustuvan prostituution. Kun vapaaehtoiselle
prostituutiolle on ominaista naisen hakeutuminen seksiteollisuuteen omaaloitteisesti
(vrt. edellä mainitut eliittiprostituoidut), pakotettua prostituutiota
luonnehtivat petos ja seksiteollisuuteen mukaan joutuneen naisen monenlainen
riistäminen (vrt. edellä mainitut bordelliprostituoidut). Riippuvuussuhteeseen
perustuva prostituutio poikkeaa vapaaehtoisesta ja pakotetusta prostituutiosta
siten, että siinä nainen saadaan seksiteollisuuteen mukaan rahallista velkasummaa
vastaan. Riippuvuussuhteeseen perustuva prostituutio alkoikin yleistyä
Thaimaassa muuttoliikkeen myötä. Yleensä riippuvuuteen perustuva prostituutio
koskee kaikkia seksityöläisiä tavalla tai toisella, enemmän tai vähemmän (vrt.
edellä mainitut prostituoitujen hierarkian kaikki ryhmät).Riippuvuuteen perustuva prostituutio, bonded labour, on Thaimaassa tavallista ja sen vuoksi maan yleisin prostituution muoto. Suuri osa Thaimaan prostituutiosta näyttääkin perustuvan osittaiseen vapaaehtoisuuteen, joka muuttuu vähitellen riippuvuussuhteeseen perustuvaksi."
... "On merkillepantavaa, että naisten mahdollisuudet tehdä omaa
elämää koskevia valintoja ovat lähes aina vähäiset. Nainen itse ei valitse
elämäntilannettaan, vaan se määrittää, mitä nainen voi kulloinkin valita. Tämän
vuoksi esimerkiksi ylimmän tason eliittiprostituoidun tai keskitason seksityöläisen
ajautuminen hierarkiassa alaspäin ei ole tavatonta. Brownin mukaan valinta
muuttuu yksittäisen prostituoidun kohdalla sitä merkityksettömämmäksi, mitä
alemmaksi hän ajautuu prostituoitujen hierarkiassa."
Tutkimuksen tekijä ei usko Thaimaassa esiintyvän juurikaan varsinaista vapaaehtoista prostituutiota.
P.S. Marsalkka, tästä tutkimuksesta voi löytyä jotakin vastauksia. Itse en ole vielä ehtinyt tätä lukea:
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sequence=1
Kiva, jos viitisit tiivistellä tutkimuksesta tännekin jotakin koostetta, sinuakin kun tämä aihe kerta näyttää kiinnostavan. Minua ei henkilökohtaisesti tosiaan niinkään kiinnosta se prosentuaalinen osuus, kuinka moni prostituoiduista on kokenut minkäkinlaista väkivaltaa missäkin vaiheessa elämäänsä, ja kuinka moni on huumeiden käyttäjä. Minusta yksikin prosentti riittää tekemään ammatista turhan riskaabelin ollakseen olemassa pelkkää pienehkön väestönosan ylellisyys-viihdykettä varten.
Täältäkin löytyy jotakin tietoa:
http://www.prostitutionresearch.com/Pro ... tress.html
"One hundred and thirty people working as prostitutes in San Francisco were interviewed regarding the extent of violence in their lives and symptoms of posttraumatic stress disorder (PTSD). Fifty-seven percent reported that they had been sexually assaulted as children and 49% reported that they had been physically assaulted as children.
As adults in prostitution, 82% had been physically assaulted; 83% had been threatened with a weapon; 68% had been raped while working as prostitutes; and 84% reported current or past homelessness."
Eli San Fransiscossa haastateltiin 130 prostituoitua. 57% kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa lapsuudessaan, ja 49% kertoi että heitä oli pahoinpidelty fyysisesti. Prostituoituina toimiessaan heistä 82% kimppuun oli hyökätty, 83% oli uhattu aseella, 68% heistä oli raiskattu prostituution harjoittamisen aikana, ja 84% haastatelluista oli joko ollut koditon, tai oli yhä parhaillaan koditon. Siinä jo muutamia lukuja, Yhdysvalloista. Löytyyhän noita numeroita, jos jaksaa kaivella. Jos kerta kiinnostaa.
LIITTYEN PROSTITUUTION VAPAAEHTOISUUTEEN THAIMAASSA:
"YK:n Naisten kehitysrahaston (UNIFEM) laatima raportti ihmiskaupasta ja
prostituutiosta Thaimaassa erottaa toisistaan vapaaehtoisen, pakotetun ja
riippuvuussuhteeseen perustuvan prostituution. Kun vapaaehtoiselle
prostituutiolle on ominaista naisen hakeutuminen seksiteollisuuteen omaaloitteisesti
(vrt. edellä mainitut eliittiprostituoidut), pakotettua prostituutiota
luonnehtivat petos ja seksiteollisuuteen mukaan joutuneen naisen monenlainen
riistäminen (vrt. edellä mainitut bordelliprostituoidut). Riippuvuussuhteeseen
perustuva prostituutio poikkeaa vapaaehtoisesta ja pakotetusta prostituutiosta
siten, että siinä nainen saadaan seksiteollisuuteen mukaan rahallista velkasummaa
vastaan. Riippuvuussuhteeseen perustuva prostituutio alkoikin yleistyä
Thaimaassa muuttoliikkeen myötä. Yleensä riippuvuuteen perustuva prostituutio
koskee kaikkia seksityöläisiä tavalla tai toisella, enemmän tai vähemmän (vrt.
edellä mainitut prostituoitujen hierarkian kaikki ryhmät).Riippuvuuteen perustuva prostituutio, bonded labour, on Thaimaassa tavallista ja sen vuoksi maan yleisin prostituution muoto. Suuri osa Thaimaan prostituutiosta näyttääkin perustuvan osittaiseen vapaaehtoisuuteen, joka muuttuu vähitellen riippuvuussuhteeseen perustuvaksi."
... "On merkillepantavaa, että naisten mahdollisuudet tehdä omaa
elämää koskevia valintoja ovat lähes aina vähäiset. Nainen itse ei valitse
elämäntilannettaan, vaan se määrittää, mitä nainen voi kulloinkin valita. Tämän
vuoksi esimerkiksi ylimmän tason eliittiprostituoidun tai keskitason seksityöläisen
ajautuminen hierarkiassa alaspäin ei ole tavatonta. Brownin mukaan valinta
muuttuu yksittäisen prostituoidun kohdalla sitä merkityksettömämmäksi, mitä
alemmaksi hän ajautuu prostituoitujen hierarkiassa."
Tutkimuksen tekijä ei usko Thaimaassa esiintyvän juurikaan varsinaista vapaaehtoista prostituutiota.
P.S. Marsalkka, tästä tutkimuksesta voi löytyä jotakin vastauksia. Itse en ole vielä ehtinyt tätä lukea:
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sequence=1
Kiva, jos viitisit tiivistellä tutkimuksesta tännekin jotakin koostetta, sinuakin kun tämä aihe kerta näyttää kiinnostavan. Minua ei henkilökohtaisesti tosiaan niinkään kiinnosta se prosentuaalinen osuus, kuinka moni prostituoiduista on kokenut minkäkinlaista väkivaltaa missäkin vaiheessa elämäänsä, ja kuinka moni on huumeiden käyttäjä. Minusta yksikin prosentti riittää tekemään ammatista turhan riskaabelin ollakseen olemassa pelkkää pienehkön väestönosan ylellisyys-viihdykettä varten.
Täältäkin löytyy jotakin tietoa:
http://www.prostitutionresearch.com/Pro ... tress.html
"One hundred and thirty people working as prostitutes in San Francisco were interviewed regarding the extent of violence in their lives and symptoms of posttraumatic stress disorder (PTSD). Fifty-seven percent reported that they had been sexually assaulted as children and 49% reported that they had been physically assaulted as children.
As adults in prostitution, 82% had been physically assaulted; 83% had been threatened with a weapon; 68% had been raped while working as prostitutes; and 84% reported current or past homelessness."
Eli San Fransiscossa haastateltiin 130 prostituoitua. 57% kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa lapsuudessaan, ja 49% kertoi että heitä oli pahoinpidelty fyysisesti. Prostituoituina toimiessaan heistä 82% kimppuun oli hyökätty, 83% oli uhattu aseella, 68% heistä oli raiskattu prostituution harjoittamisen aikana, ja 84% haastatelluista oli joko ollut koditon, tai oli yhä parhaillaan koditon. Siinä jo muutamia lukuja, Yhdysvalloista. Löytyyhän noita numeroita, jos jaksaa kaivella. Jos kerta kiinnostaa.