rikollisen huono muisti
rikollisen huono muisti
Pahoittelen, jos otsikko ei ihan kuvaa aihetta. En voinut kaksoismerkityksen havaittuani kuitenkaan enää vastustaa kiusausta ja olla käyttämättä juuri sitä.
Tuolla Iisalmessa tapahtunutta henkirikosta koskevassa ketjussa oli että tekijä oli vedonnut lääkkeistä ja humalasta johtuvaan muistamattomuuteen.
Minä tiedän yhden ihmisen, joka on osallistunut henkirikokseen ja tämäkään omien sanojensa mukaan ei muista tapahtumista yhtään mitään. Tuomio tuli aikanaan ihan todistalausuntojen perusteella, kun tapahtumalla oli useita silminnäkijöitä. Myös tuolloin alkoholilla oli osuutta asiaan. No joka tapauksesssa, olen aina epäillyt tätä tuttuni täydellistä muistamattomuutta asian suhteen.
Siksi kysyisinkin, että kun tähän huonoon muistiin niin usein vedotaan, niin onko kenelläkään täällä tietoa onko tällä jotain ihan tieteellistä pohjaa? Siis että vintti voi olla jostain mömmöistä niin pimeänä, ettei muista vaikka on tullut tehneeksi jotain niinkin normiperjantaista poikkeavaa, kuin henkirikoksen? Siis kun minäkin olen ollut joskus kännissä, niinkin kovassa että kuva illan/yön tapahtumista on hatara ja sitä rataa, mutten ole kyllä kertaakaan kokenut sellaista känniä, ettei se muisti olisi edes osittain palannut joidenkin tapahtumien osalta ja etteivätkö selvästi poikkeukselliset asiat olisi kuitenkin jääneet mieleen edes vähäsen. Ne ikuisiksi ajoiksi unholaan jäneet jutut ainakin minun kännäilyni osalta ovat olleet enemmänkin niitä yksityiskohtia ja joitain rutiininomaisia asioita.
Ja entä onko sille jotain ihan todistettavaa näyttöä, että tekijä voi traumatisoitua jotenkin tekemästään niin, ettei sen myötä muista mitään?
Mä olen miettinyt tätä tosi kauan, kun joka kerra, kun olen kuullut tämän tuttuni jollekin kuittaavan, ettei omasta keissistään mitään muista, olen ollut näkevinäni tämän nenän kasvavan pituutta. Tämä kyseinen ihminen kertoo kyllä avoimesti olleensa vankilassa ja senkin mistä tuomio tuli, mutta siinä vaiheessa kun keskustelukumppani sitten kysyy tarkemmin, tämän ihmisen olemus jotenkin muuttuu silmin nähden ja keskustelun sävykin vaihtuu, kunnes aihetta vaihdetaan ihan johonkin toiseen. Tässä minusta ihmeellistä on siis se, että jos kerran totuus on se, ettei mitään muista niin miksi koko kroppa reagoi siitä kysyttäessä?
Tuolla Iisalmessa tapahtunutta henkirikosta koskevassa ketjussa oli että tekijä oli vedonnut lääkkeistä ja humalasta johtuvaan muistamattomuuteen.
Minä tiedän yhden ihmisen, joka on osallistunut henkirikokseen ja tämäkään omien sanojensa mukaan ei muista tapahtumista yhtään mitään. Tuomio tuli aikanaan ihan todistalausuntojen perusteella, kun tapahtumalla oli useita silminnäkijöitä. Myös tuolloin alkoholilla oli osuutta asiaan. No joka tapauksesssa, olen aina epäillyt tätä tuttuni täydellistä muistamattomuutta asian suhteen.
Siksi kysyisinkin, että kun tähän huonoon muistiin niin usein vedotaan, niin onko kenelläkään täällä tietoa onko tällä jotain ihan tieteellistä pohjaa? Siis että vintti voi olla jostain mömmöistä niin pimeänä, ettei muista vaikka on tullut tehneeksi jotain niinkin normiperjantaista poikkeavaa, kuin henkirikoksen? Siis kun minäkin olen ollut joskus kännissä, niinkin kovassa että kuva illan/yön tapahtumista on hatara ja sitä rataa, mutten ole kyllä kertaakaan kokenut sellaista känniä, ettei se muisti olisi edes osittain palannut joidenkin tapahtumien osalta ja etteivätkö selvästi poikkeukselliset asiat olisi kuitenkin jääneet mieleen edes vähäsen. Ne ikuisiksi ajoiksi unholaan jäneet jutut ainakin minun kännäilyni osalta ovat olleet enemmänkin niitä yksityiskohtia ja joitain rutiininomaisia asioita.
Ja entä onko sille jotain ihan todistettavaa näyttöä, että tekijä voi traumatisoitua jotenkin tekemästään niin, ettei sen myötä muista mitään?
Mä olen miettinyt tätä tosi kauan, kun joka kerra, kun olen kuullut tämän tuttuni jollekin kuittaavan, ettei omasta keissistään mitään muista, olen ollut näkevinäni tämän nenän kasvavan pituutta. Tämä kyseinen ihminen kertoo kyllä avoimesti olleensa vankilassa ja senkin mistä tuomio tuli, mutta siinä vaiheessa kun keskustelukumppani sitten kysyy tarkemmin, tämän ihmisen olemus jotenkin muuttuu silmin nähden ja keskustelun sävykin vaihtuu, kunnes aihetta vaihdetaan ihan johonkin toiseen. Tässä minusta ihmeellistä on siis se, että jos kerran totuus on se, ettei mitään muista niin miksi koko kroppa reagoi siitä kysyttäessä?
-
DollariExpress
- Christopher Lorenzo
Re: rikollisen huono muisti
olen satoja kertoja liikkunut jopa 8-10 tuntia,niin etten muista mistään mitään... ihan viinankin voimalla vaan..herännyt pidätettynä,niin etten muista mistään mitään...
en ihmettele lainkaan,että juurikin tapot ovat tapahtuneet muistamattomuudessa jos mukana on lääkkeitä tai huumeitakin... samaan tilaan kun pääsee pelkällä alkoholillakin...
olen jutellut (tunnen siis heidät,mutta jutellut rikoksista) monien raskaiden rikosten tekijöiden kanssa ja tiedän,että kyseiset henkilöt eivät varmasti olisi selvinpäin tai vähemmissä päihteissä tehneet tekojaan... ja useimmat katuvat oikeasti tekoaan ja ihmettelevät,että miten hän on sellaiseen edes kyennyt...
en ihmettele lainkaan,että juurikin tapot ovat tapahtuneet muistamattomuudessa jos mukana on lääkkeitä tai huumeitakin... samaan tilaan kun pääsee pelkällä alkoholillakin...
olen jutellut (tunnen siis heidät,mutta jutellut rikoksista) monien raskaiden rikosten tekijöiden kanssa ja tiedän,että kyseiset henkilöt eivät varmasti olisi selvinpäin tai vähemmissä päihteissä tehneet tekojaan... ja useimmat katuvat oikeasti tekoaan ja ihmettelevät,että miten hän on sellaiseen edes kyennyt...
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
-
kakkosurpo
- Frank Columbo
Kirjoitin tästä aiheesta jo tonne Henkirikoset Suomessa Iisalmen tapauksen osioon omakohtaisia kokemuksia muistijäljistä kun on kunnolla kuuppa sekaisin. Tekokynnys madaltuu lähes maantasalle se on varma. Se on vaan niin helvetin helppoa sanoa kuullusteluissa et mä en kyllä mitään muista kun elkkari uhka on päällä. Tää osoittaa aika hyvin jutun juonen, kun on pätkähtänyt elkkari tai pitkä vuosituomio niin sit ollaan telkun jossain ohjelmassa tai lehtykäisessä kertomassa oma näkemys jutusta, mutta ennen oikeudenkäyntiä oltiin niin vitun muistamattomia. Mut näinhän se menee et ei voi olettaa kaikilla olevan selkärankaa ottaa vastuuta ja tuomiota teoistaan, kun en just nyt vaan muista käyttöön on niin helppo.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin, ja tyhjyys siellä odottaa. Kukaan ei muista 10 vuoden päästä että olit edes olemassa. Reilu peli kaikille.
Pelkällä viinalla en ole koskaan saanut muistiani lähtemään. Mutta kun siihen lisätään isompi annos rauhoittavia lääkkeitä mukaan, niin on itselleni käynyt esim. niin, että olen löytänyt itseni toisesta kaupungista, mukanani säkillinen varsin outoja, ja kaikenlisäksi kalliita, tavaroita, ilman minkäännäköistä käsitystä, että millä olen rahattomana matkustanut, ja mistä tavarat ovat peräisin. Jälkeenpäinkään ei tuota reissusta ole muodostunut yhtään muistikuvaa, ja koska olin yksin liikkeellä, ei kukaan voi auttaa ja valaista! Eli kyllä sen muistin aika hyvin voi kadottaa. 
Mitäs helvettiä sitä tähänkin sanos...? Johan mä asiani kerroin... No, näkemiinkiitosseurasta&sillee! Ooksä viäl siäl? Saiskos sit vaikka jotain hyvää juotavaa!?
-
Tuulitukka84
- Poliisikoira Rex
Kyllähän se rauhottavilla muisti lähtee. Vaikkei niitä söis ees liikaa.
kyllä se viinanvoimalla saa muistin hyvin kadoksiin mutta aina lähiviikkojen aikana kadotetusta ajasta muodostuu jonnin näköinen palapeli! 
Ei muuten muodostu, voin kertoa.mikodeus kirjoitti:kyllä se viinanvoimalla saa muistin hyvin kadoksiin mutta aina lähiviikkojen aikana kadotetusta ajasta muodostuu jonnin näköinen palapeli!
Tai sitten on ollut jotain limuviinaa.
Tämän minäkin ymmärrän hyvin. Siis kyllähän sitä jo pienessäkin humalassa käyttäytyy eri tavoin kuin selvinpäin ja tekee sellaista mitä ei selvinpäin tekisi. Viina nostattaa tunteita pintaan ja reaktiot ovat vahvempia kuin selvinpäin ja ihminen joka ei normaalisti ole yhtään väkivaltainen saattaa humalassa olla jne.DollariExpress kirjoitti: olen jutellut (tunnen siis heidät,mutta jutellut rikoksista) monien raskaiden rikosten tekijöiden kanssa ja tiedän,että kyseiset henkilöt eivät varmasti olisi selvinpäin tai vähemmissä päihteissä tehneet tekojaan... ja useimmat katuvat oikeasti tekoaan ja ihmettelevät,että miten hän on sellaiseen edes kyennyt...
Tää muistamattomuus vaan on tosiaan se, mitä on jotenkin vaikea käsittää, kun ei ole omakohtaista kokemusta sellaisesta, ettei muistaisi edes jotakin. Mistään viinaa vahvemmasta tai sekakäytöstä ei myöskään ole kokemusta, paitsi kerran huomasin kyllä konkreettisesti lääkkeen vaikutuksen. Oli ollut selkäkipuihin norflex-nimistä lihasrelaksanttia, jota olin ottanut viimeisen kerran kaksi päivää ennen kaverin tupareita ja huomasin tuolloin alkoholin vaikuttavan eri tavalla ja voimakkaammin, kuin koskaan. En ole keksinyt tälle muuta syytä kuin lääkkeen. Tuosta illasta on aukkoja, mutta kuten aina, mikodeusta lainatakseni, jonkinlainen palapeli illasta tosiaan muodostui jälkeenpäin, erityisesti niiltä osin mikä oli selvästi poikennut normaalista.
Mulla ei ole mitään käsitystä siitä, olisiko parempi muisti tän tuttuni kohdalla edes loppujen lopuksi vaikuttanut tuomioon. Tähän keissiin liittyi sellaista, että tämä kyseinen ihminen ensin vapautettiinkin ja otettiin talteen myöhemmin uudelleen tutkinnan aikana ja tuomittiin sitten lopulta silminnäkijöiden kertomaan perustuen. Sitä omaa muistia kun ei ollut, eivätkä muutkaan osalliset muistaneet tämän osallisuudesta mitään. Mutta en tiedä olisiko muistilla ollut väliä, eikä sillä mulle ainakaan ole muuta väliä, kuin että yleisesti ottaen kiinnostaa voiko näin todella olla.kakkosurpo kirjoitti:Se on vaan niin helvetin helppoa sanoa kuullusteluissa et mä en kyllä mitään muista kun elkkari uhka on päällä. Tää osoittaa aika hyvin jutun juonen, kun on pätkähtänyt elkkari tai pitkä vuosituomio niin sit ollaan telkun jossain ohjelmassa tai lehtykäisessä kertomassa oma näkemys jutusta, mutta ennen oikeudenkäyntiä oltiin niin vitun muistamattomia. Mut näinhän se menee et ei voi olettaa kaikilla olevan selkärankaa ottaa vastuuta ja tuomiota teoistaan, kun en just nyt vaan muista käyttöön on niin helppo.
Mutta just tän tapainen fiilis mulla on, että tää kyseinen tuttu kuitenkin oikeasti muistaa. Hän ei ole kauhean läheinen, mutta tuttu pitkältä ajalta ja olen nähnyt häntä huomattavasti useammin humalassa kuin selvinpäin ja olen monet kerrat herännyt nestepitoisen illan jälkeen samasta paikasta. Tällainen totaalinen muistamattomuus on minun subjektiivisiin kokemuksiini hänestä, aivan ainutlaatuista. On siis aina minun nähteni muistanut seuraavana päivänä jotain edellisestä illasta ja yöstä vaikka olisi ollut silloin ulkona kuin lumiukko. Kaikenlainen kännissä koheltaminen sen sijaan on hänelle tyypillistä ja on humalassa aivan erilainen kuin selvinpäin.
Tuo selkärangattomuus natsaa. Joskus aikanaan meillä oli yhteisiä sovittuja menoja ja tämä teki ohareita, selittämättä koskaan sanallakaan jälkeenpäin tai pahoittelematta. Hän vain aina pakoili aikansa ja vältteli yhteydenpitoa. Hällä ei ollut syytä olettaa koskaan joutuvansa edes epämukavaan tilanteeseen, sillä yksikään tuttu, kaveri tai ystävä ei ole koskaan nähnyt mun edes korottavan ääntäni, tai muutenkaan suuttuvan (vanhemmat ja seurustelukumppanit joskus). Joskus tulin ihmetelleeksi tätä asiaa, kun tuollaisessa tilanteenteessa laitoin yleensä tekstarin, että "kävin siellä, odotin, et vissiin päässytkään, soitatko kun pystyt" tms. niin en koskaan saanut näihin minkäänlaista vastausta. Siis edes viikkojen päästä tai mitään. Tuntui jotenkin itsestäkin sitten hassulta, kun toinen vältteli ilman että olisi ollut mitään syytä. Olis voinut sanoa "sori, tuli muuta" tai olla vain kuin normaalisti, mutta noiden tapahtumien jälkeen seurasi aina sellaista, ettei pitkään aikaan kuulunut mitään.
-
kakkosurpo
- Frank Columbo
"janita kirjoitti:
Mulla ei ole mitään käsitystä siitä, olisiko parempi muisti tän tuttuni kohdalla edes loppujen lopuksi vaikuttanut tuomioon. Tähän keissiin liittyi sellaista, että tämä kyseinen ihminen ensin vapautettiinkin ja otettiin talteen myöhemmin uudelleen tutkinnan aikana ja tuomittiin sitten lopulta silminnäkijöiden kertomaan perustuen. Sitä omaa muistia kun ei ollut, eivätkä muutkaan osalliset muistaneet tämän osallisuudesta mitään. Mutta en tiedä olisiko muistilla ollut väliä, eikä sillä mulle ainakaan ole muuta väliä, kuin että yleisesti ottaen kiinnostaa voiko näin todella olla.
Se on ihan normaalia ettei toisetkaan mitään muista, kukas nyt vasikaksi haluaa. Mut hei, tällä tuntemallasi hepullahan tää muistamattomuus on aluksi toiminut kun on vapaaksi päässyt.
Mulla ei ole mitään käsitystä siitä, olisiko parempi muisti tän tuttuni kohdalla edes loppujen lopuksi vaikuttanut tuomioon. Tähän keissiin liittyi sellaista, että tämä kyseinen ihminen ensin vapautettiinkin ja otettiin talteen myöhemmin uudelleen tutkinnan aikana ja tuomittiin sitten lopulta silminnäkijöiden kertomaan perustuen. Sitä omaa muistia kun ei ollut, eivätkä muutkaan osalliset muistaneet tämän osallisuudesta mitään. Mutta en tiedä olisiko muistilla ollut väliä, eikä sillä mulle ainakaan ole muuta väliä, kuin että yleisesti ottaen kiinnostaa voiko näin todella olla.
Se on ihan normaalia ettei toisetkaan mitään muista, kukas nyt vasikaksi haluaa. Mut hei, tällä tuntemallasi hepullahan tää muistamattomuus on aluksi toiminut kun on vapaaksi päässyt.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin, ja tyhjyys siellä odottaa. Kukaan ei muista 10 vuoden päästä että olit edes olemassa. Reilu peli kaikille.
-
hannu hanhi
- Axel Foley
Humeet, lääkkeet ja alkoholi eivät tietenkään ole mitenkään lieventäviä asianhaaroja. Itse päihteettömänä ihmisenä otin kerran tavallisen Imovanen nukahtamislääkkeeksi. Seuraavana päivänä kysyin vaimoltani, että kuka on soittanut puhelimellani yhdelle tutulleni myöhään illalla. Vaimo selvensi, että minä se olin soittanut ja jaaritellut pitkään niitä näitä. Itselläni ei ollut mitään muistikuvaa. Ihan tuon yhden kokemuksen perusteella voin uskoa, että ei ole mitään muistikuvaa tekemisistään, jos on vetänyt sekaisin huumeita, pameja ja viinaa.
ja vaikka se palapeli muodostuisikin ryyppyputken jälkeen niin sinne on saattannut eksyä jotain mikä ei sinne kuulu elikkä muistaa selvästi tehneensä jotain pahaa tai noloo mutta kuitenkaan ei ole tehnyt
Muistamattomuudesta ja valemuistoista on Bodom-ketjussa kirjoitettu paljon. Myös psykiatrisen vankisairaalan ylilääkäri Hannu Lauerma on kirjoissaan : "Usko, toivo ja huijaus " ja " Pahuuden anatomia" aihetta käsitellyt.