Tätä lie itse kukin joskus pohtinut ellei nyt satu itse kuulumaan ruuminpaloittelijoiden hilpeään joukkoon.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011061 ... 0_uu.shtml
Ruumiita kaivettu haudoista Suomessa paloiteltavaksi
Maanantai 13.6.2011 klo 13.55
Minkälainen ihminen kykenee paloittelusurmaan? Asiantuntijat kertovat.
Viime aikoina julkisuudessa on käsitelty raakoja henkirikoksia, joihin on liittynyt uhrin ruumiin paloittelu. Minkälaiset ihmiset voivat kyetä tällaisiin tekoihin, miten he suhtautuvat rikokseensa jälkikäteen ja voidaanko heitä jotenkin hoitaa?
Psykiatrisen vankisairaalan tutkimusprofessori, vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma toteaa, että teot voidaan jakaa kahteen pääluokkaan.
- Toisen pyrkimyksenä on yksinkertaisesta hävittää ruumis eli selvitä seuraamuksitta surmasta, Lauerma sanoo.
Tämä on Lauerman mukaan yleisin motiivi.
- Harvinaisempi muoto on itsetarkoituksellinen, eli tekoon liittyy nimenomaan halu häpäistä vainaja, Lauerma sanoo.
Lauerma toteaa, että kyseisenlaiset rikokset saattavat olla absurdeja. Hän kertoo, että Suomessa on jopa kaivettu ruumiita ylös haudasta tätä tarkoitusta varten.
Lauerma ei lähde erittelemään kyseisiä tapauksia eikä anna niistä mitään tunnistetietoja.
Psykopaattiset tekijät ovat paloittelusurmissa Lauerman mukaan "yliedustettuina". Jälkikäteen ruumiin häpäisy ei tekijässä näin ollen juurikaan näy.
- Henkilö, jolla on motiivi ja halu ryhtyä pilkkomiseen on kyllä hyvin kylmäverinen.
"Ei näy käytöksessä"
Myös rikosseuraamuslaitoksen johtava ylilääkäri Heikki Vartiainen toteaa, että paloittelusurmien tekijä on yleensä luonnehäiriöinen.
- Enimmäkseen he ovat persoonallisuushäiriöisiä, joskus harvoin kyseessä saattaa olla mielisairaus.
Vartiaisen mukaan kyseisenlainen uhrin ruumiin häpäisy ei näin ollen vaikuta tekijään.
- Ei se näillä luonnehäiriöisillä ihmisillä vaikuta mitenkään eikä näy heidän käytöksessään, Vartiainen sanoo.
- He eivät itse kärsi omista piirteistään, vaan ovat hyvin empatiakyvyttömiä.
Vartiainen tosin sanoo, että lievemmästä häiriöstä kärsivä saattaa joskus kokea syyllisyyden tunteita.
- Ne ovat harvinaisia.
Persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä on hyvin hankala hoitaa. Vartiainen toteaa, että usein kyseessä on psykopatia, joka on hyvin hoitoresistentti. Tutkimusten mukaan vangeista 15 % on psykopaatteja, Vartiainen sanoo.
Hyytäviä ovat nuo Vartiaisen kommentit.
.