Onnettomuusteoria

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

Hessu52 kirjoitti:Kenties Irmelin asennon tieto olisi ratkaiseva myös siihen, että se kertoisi oliko Gusse hyökkäyksen aikana teltassa vai ei.
....
Sillänsä Björklundin asento teltassa ei kerro mitään Gustafssonin läsnäolosta teltassa. Varmaan tarkoitat, että jossain mallissa nämä asiat on sidottu toisiinsa. Annatko viitteen viestiin, url:n avulla esim?
teemu
Javier Pena

teemu kirjoitti:
Alin lämpötila edeltävän 12 tunnin aikana
Helsinki-Vantaa lentoasema
1960 6 5 klo 8: 12,8
* klo 20: 19,1
Helsinki Kaisaniemi
1960 6 5 klo 8: 14,5
* klo 20: 19

Ylin lämpötila edeltävän 12 tunnin aikana
1960 6 5 klo 8: 23,1
* klo 20: 27,4
Helsinki Kaisaniemi
1960 6 5 klo 8: 23,2
* klo 20: 23,8

Alin lämpötila lähellä maan pintaa edeltävän 12 tunnin aikana
1960 6 5 klo 8: 9,5
Helsinki Kaisaniemi
1960 6 5 klo 8: 12,9

Laadittu Ilmatieteen laitoksen aineiston pohjalta Copyright:Ilmatieteenlaitos
Yölämpotila laski Kaisaniemessä alle 13 ja lentoasemalla alle 10 asteen.
Helsinki testbedin sivuilta löytyy havaintoja, joita voi käyttää sää-asematietojen yleistämiseen Bodomille. Melko samoja lämpötiloja tulee, kuin lentoasemalla.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

No voithan sinä teemu kertoilla noita Kaisaniemen ja Malmin ja vaikka Helsinki-Vantaan lentokentän kelejä, mutta kun Gusse itsekin haastattelussa v.95 mainitsee kelin yöllä olleen lämmin, että flanellipaita päällä pystyi oleilemaan, niin ei siellä kovin kylmä ollut.

Ei edes tuullut, joten se teoriasi telttakankaan viileydestä on sekä huu, että haata.

Sitten kun tuot faktaa siitä, että Bodomin niemessä lämpötila on laskenut alle kymmenen asteen, niin asia on eri, mutta ei ennen sitä.

Siihen asti luotan niiden ihmisten sanomisiin jotka paikalla ovat silloin yöllä olleet.

Jopa Gussen sanaan, jonka hän ihme kyllä on muistanut.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Kyllä ihmisellä on viileä nukkua kesälläkin, maata vasten. Vilpoinen on ollut yöllä, ainakin jos katsoo sitä että Seppo on laittanut ylimääräiset byysat jalkaa mitä ilmeisimmin yöaikaan kun vetskarikin oli auki. Kukaan tuskin tosissaan lähtee edes ehdottamaan että häntäkin oltaisi yritetty riisua? :D
Hessu52
Watson itse

Oletko varma, ettei Sepi ole ollut riisumassa farkkujaan liiallisen kuumuuden takia?

Se että farkkujen vetskari on auki, todistaisi sitä, että sepillä on ollut kuuma ja hän on avannut vetskaria, "tuulettaakseen balderiksejaan" liialliselta kuumuudelta.

Paha olisi ollut alkaa ahtaassa teltassa vetämään housuja jalkaan, vaikka sisällä olisi ollut vaikkapa kolme henkilöä.

Voivat asiat olla joskus myös toisinkin päin, kuin ensin luullaan.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

^No toki tuokin on mahdollista mutta miksi illalla olisi ollut viilempää kuin yöllä? Uintireissun vuoksi? No joo, ihan mahdollista.
Samson
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Samson »

Hessu52 kirjoitti:Se että farkkujen vetskari on auki, todistaisi sitä, että sepillä on ollut kuuma ja hän on avannut vetskaria, "tuulettaakseen balderiksejaan" liialliselta kuumuudelta.
:lol: Tuo on kyllä aika legendaarinen heitto. Miksei sitten heittäisi saman tien housuja kokonaan jalasta pois... Mutta ehkäpä tuo Sepon vaatetus kertoo siitä että mitään seksuaalista, ainakaan varmuusvälineitä vaativaa, aktiviteettia ei ollut menossa.
Hessu52
Watson itse

Samsonille sen verran, että kuten olen aiemmin todennut, niin ahtaassa teltassa on ollut älyttömän vaikeaa pukea tai riisuutua, edes silloin, kun teltassa on ollut kaksi henkilöä.
Itse vedin farkut jalkaan aamulla aina ulkona, sillä teltassa olisi ollut aika vaikea niitä pukea.

Mitä tulee tuohon heittoon "balderiksien" tuulettamisesta, niin oikeastaan olisin sitä mielta, että Sepi on silloin ollutkin riisumassa farkkuja pois ja on saattanut sanoa Tuulikille, että : "Väistä vähän, mä otan mun farkut veks". On mahdollista että hän on ehkä jatkanut, "ku täällä on niin pirun kuuma".

Kiilusilmä on kuullut nuo sanat ja päätelyt, että jätkähän on housut nilkoissa ja kohta siellä naidaan, joten on hyökännyt kimppuun.

Oikeastihan Sepi ei ollut saanut vasta kuin vetskarin auki, mutta lopputulokseen sillä ei ollut mitään merkitystä, sillä murhaaja on saattanut luulla Sepin puhuneen Irmelille.
_____
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja _____ »

No niin, nythän se selvisi. Aloinkin jo vähän epäilemään tuota seksuaalirikosnäkökulmaa. Irmeliä ei siis oltukaan riisuttu, vaan Irmeli oli itse riisunut itsensä koska teltassa oli tullut niin helvetin kuuma. Sissös!
Hessu52
Watson itse

Kuka tuossa Irmelin riisumisesta puhuu, kysehän on Sepin aukinaisista farkuista ja spekulaatiosta, miksi ne ovat auki.

Moni luulee tai huomaamattaan puhuu teltassa aivan samalla tavoin kuin kotona neljän seinän sisällä, jolloin ääni kuuluu hyvinkin ulos kangas-seinän läpi teltasta.

Tällainen tapahtuma olisi voinut olla se eräs laukaiseva tekijä, joka on saanut surmaajan raivoihinsa, jos kiilusilmä on luullut, että Sepi on Irmelin takia ollut riisumassa housujaan.

Ihmetyttää Sepin asento, sillä hänen on sanottu kuolleen niille sijoilleen ja hän kuitenkin oli ihmeellisessä asennossa teltan ikkunapäädyssä poikittain selällään, kädet rinnalle asetettuna tai jääneenä.

Irmeli pitkittäin ja Tuulikki vastakkaiseen suuntaan Irmeliin nähden ja sitten Gusse miten sattui, todistajien mukaan.

Miten Sepi on joutunut teltan päätyyn poikittain?
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti:Miten Sepi on joutunut teltan päätyyn poikittain?
Tulkintavirhe on sinulla. Seppo makaa nelossivulla.
Hessu52
Watson itse

No niin, olen taas jossain kohden käsittänyt asian väärin.

Eikös ne menneetkään sitten nukkumaan siten, että pojat selät vastakkain keskellä ja tytot kasvokkain poikiin nähden siten, että Tuulikki suuaukon oikealla reunalla ja Irmeli vasemmalla reunalla, eli nelosreunalla.

Lopputilanne jos on siis se, että Sepi onkin Irmelin paikalla, niin mieten hän sinne on joutunut?

Olisitko konsta ystävällinen ja selittäisit minulle sen loppujärjestyksen selvyyden vuoksi vielä kerran, sillä kaikesta huolimatta tunnen nyt pudonneeni rattailta?
teemu
Javier Pena

^ Konstalta kysytään nukkuma- ja löytöjärjestyksestä. Kommentoin asiaan liittyvästä teltan asennosta, koska siitä olemme käyneet vääntöä Hessu52:n kanssa:

Ambulanssimiesten ja poliisin on täytynyt asioida luhistuneessa teltassa II-sivun aukkojen kautta, koska ovipääty oli solmittu kiinni. Ensivaikutelma lienee ollut, että myöhemmin II-sivuksi määritellyllä sivulla olisi ollut teltan oviaukko, ja IV-sivulla sen takapääty. Lönnberg onkin kirjannut Boismanin takapäätyyn poikittain, muttei puhu mitään ikkunasta sillä sivulla. Näistä havainnoista on mahdollisesti lähtenyt liikkeelle virheellinen käsitys teltan suunnasta. Boisman siis makasi pitkittäin teltassa IV-sivun suuntaisesti mutta poikittain katseen suuntaan, kun teltalle etelästä pääpolkua saapunut henkilö katsoi II-sivun edestä IV-sivulle, eli niemen kärkeen ja pohjoiseen päin. Teltan ikkunapääty numeroitiin tutkimuksissa III-päädyksi, ja se oli Boismaniin nähden hänen pääpuolessaan.
teemu
Javier Pena

Hessu52 kirjoitti:No voithan sinä teemu kertoilla noita Kaisaniemen ja Malmin ja vaikka Helsinki-Vantaan lentokentän kelejä, mutta kun Gusse itsekin haastattelussa v.95 mainitsee kelin yöllä olleen lämmin, että flanellipaita päällä pystyi oleilemaan, niin ei siellä kovin kylmä ollut.

Ei edes tuullut, joten se teoriasi telttakankaan viileydestä on sekä huu, että haata.

Sitten kun tuot faktaa siitä, että Bodomin niemessä lämpötila on laskenut alle kymmenen asteen, niin asia on eri, mutta ei ennen sitä.

Siihen asti luotan niiden ihmisten sanomisiin jotka paikalla ovat silloin yöllä olleet.

Jopa Gussen sanaan, jonka hän ihme kyllä on muistanut.
Olet jo aikaisemmin ollut samaa mieltä, ettei Björklundin asentoa tunneta sillä hetkellä kun tapahtumat alkoivat kehittyä. Se riittää minulle.
teemu kirjoitti:Nukkuma-asentoja koskeva luotettava tieto ajanhetkellä zero puuttuu edelleen.
Hessu52 kirjoitti:Joo niin puuttuu ...
Lämpötilan tunteminen on subjektiivista, riippuen henkilöstä ja tilanteesta. Esim. todistajana kuultu ja paikalla ollut lintupoika piti aamua viileänä, kun taas poliisin yli puoli vuotta murhien jälkeen mahdollisesti kuulema ja mahdollisesti paikalla ollut toinen retkeilijä muistaa yön lämpimänä lehtihaastattelussa, muutamaa päivää ennen kuolemaansa 44 vuoden päästä murhista. Me emme tiedä, miten Björklund tunsi lämpötilan teltassa ollessaan, emme suuntaan emmekä toiseen. Lämpötilakysymys ei tällaisenaan edes ole relevantti onnettomuusteorian kannalta.

Hyödyllisempää olisi kuulla millä edellytyksillä, jos mitenkään Björklundin asennosta ja asemasta teltassavoisi päätellä oliko Gustafsson teltassa vai jossain muualla hetkellä zero.
maatyöläinen
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja maatyöläinen »

konsta kirjoitti: Mp:ssä voi olla useita erimallisia luita särkeviä osia, mm moottorin alle taittuva kaksijalkainen seisontatuki.
Tälläistäkö tarkoitat?
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=60785054
Vastaa Viestiin