Scilla kirjoitti:Näyttely, agility ja toko taitaa olla yleisimpiä harrastuksia koirien kanssa, ja koiran ottaja varmaan ennen koiran tuloa, eli rotua jo miettiessä, on jo miettinyt mahdolliset tulevat harrastukset jotka soveltuvat koiralle, niin mikä noilla roduilla on "se juttu"?
Itse olen ollut tokossa kahden kanssa, näyttelyssä olen käynyt edesmenneen kanssa, ja käyn edelleen kahden nykyisen kanssa. Agilityäkin tiedän, että moni harrastaa, omani vaan on mielestäni siihen vähän turhan isoja. Edesmenneen kanssa harrastin kesäisin ohjattua Vepeä, eli vesipelastusta (suosittelen muuten kaikille, ihan mahtava laji harrastaa!). Toisen nykyisen kanssa harrastetaan jäljestystä, tai on tuo toinenkin joskus verijäljellä ollut, muttei sitä kiinnostanut se touhu yhtään
Ollaan oltu etsinnöissäkin mukana, kerran vain ihmistä etsitty, mutta muita koiria maastosta jokusenkin kerran. PK-oikeuksia ei kaikilla roduilla ole, nämä puuttuvat myös omaltani, mutta en ole koskaan kokenut niille tarvettakaan - jos olisin, olisin hankkinut sakemannin..
Edit:
Scilla kirjoitti:Miksi niitä siis otetaan?
Miksi joku nyt tahtoo koiran? En tajua, miksi joku tahtoo kotiinsa käärmeen tai hämäkin. Minä tahdoin koiran. FCI ei luokittele taisteluihin aikanaan käytettyjä rotuja samaan kategoriaan, ei edes saman ryhmän alle..miksi jonkun muun pitäisi se tehdä?
Ihan tavallisia koiria nämä ovat siinä missä mäyräkoira ja pikku terrieritkin..koulutuksen puolesta joku rotu saattaa olla helpompikin kun edellä mainitut minikoirat
Ja jos joku nyt jaksaa naputtaa vielä tästä canario -rodusta, pyydän lukemaan mun edellisen kirjoituksen ja tutustumaan UKC:n merkitykseen käytännössä Suomessa. Tuolla kun joku jo ihmetteli, että eikö kasvattajaa kiinnosta..toistan itseäni, uskon koirien olevan UKC-kasvatteja.