Onnettomuusteoria

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

^Mitä tulee palojäljen hakemiseen, niin juuri eilen kirjoitin sittemmin lukemassasi viestissä, että teltassa on pakoputken paikkaan sopiva tumma laahausjälki, joka pitäisi rikosteknisesti tutkia, jotta selviäisi olisiko se mp:stä peräisin. Mikroskooppi luultavasti riittäisi palojälkien selvittämiseen, mutta sen voi tutkia vain KRP itse.

Palojälkiä ei tiedetä analysoidun, mutta se taas ei todista mitään huuhaaksi eikä päinvastoin. ETP:ssä ei ollut veriryhmistäkään mitään vaikka kutakuinkin varmasti ne analysoitiin veritahroista jo 1960. Muutama tuhat sivua tutkinta-aineistoa on edelleen piilossa julkisuudelta. Siellä voi olla muitakin todisteita törmäyksen puolesta tai vastaan. Ei vain tiedetä mitä on ja miltä kannalta asioita on katsottu.

Tavallaan ja kuriositeettinä on kiinnostavaa, että Hessu52 on pitkään edustanut Jermon kantaa teltan asemasta, mutta edelleen jyrkästi vastustaa tiettyä teoriaa, joka voisi selittää Jermon omaksuman käsityksen teltan suunnasta. Kuka piirsi Jermolle teltan ääriviivat siihen kuvaan? Siitähän lienee ollut jokin tieto.
Hessu52 kirjoitti: ...
Se kuva, jonka olen katkoviivoilla piirrettynä nähnyt, on kuulema poliisin piirros.
....
Kuka kertoi?

Jos tämä olisi todella ollut kuuleman sisältö, niin voitaisiin lisätä leijuntaa muistelemalla Kalevi Haapalaisen vastausta, jonka mukaan klo kuuden miehellä olisi ollut samanlaiset housut kuin häntä kuulustelleella poliisilla.
Viimeksi muokannut teemu, To Loka 04, 2007 6:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Oikeasti, minä olen nähnyt teltasta piirroskuvia, tai lähinnä sen asennosta siten, että teltta on piirroksissa ollut 90 astetta idästä länteen, melkeinpä kaikissa sektoreissa, joten kuka niistä selvan ottaa.

Metkaa, kun viimekerralla kävin Bodomin niemessä, huomasin muutakin, kuin ihmispaskaa kengässäni, sen, että joku oli piirtänyt ison ristin murhapaikalle.

Se oli melkein viisisenttiä syvä ja kymmenen leveä, sekä jos ristin keskipuu olisi ollut teltan naru, se ei olisikaan mennyt suoraan polun poikki, vaan hieman viistosti kaakkoon.

Risti oli teltan mittainen, ja poikkipuu suurinpiirtein siinä kohtaa, jossa uhrien päät, heidän nukkuessaan olisivat olleet.

Taisin ottaa kuvankin, mutta en osaa vieläkään laittaa sitä tänne osioon.

Laitteita kyllä ja ohejelmia riittäisi, sillä hankin juuri viimeviikolla uudet releet ja rensselit.
teemu
Javier Pena

konsta kirjoitti: Ei kait puhuttu varsinaisista valumajäjistä, vaan valuma-alueesta, joka minun ymmärrykseni mukaan on ollut teltan nurkkauksessa, eli sivuseinillä ja lattialla. Veriroiskeet taas olivat teltan kaitaleissa, siten että ne olivat tulleet teltasta ulospäin, ylhäältä alaspäin. Nils on mitä todennäköisimmin noussut hieman, kun saanut iskun teltan aukon kautta. Eli tuo isku voisi liittyä jälkitilanteeseen, ei mp-törmäykseen?
Valuma-alue siis III-päädyssä lähellä II-sivun saumaa sekä II-sivulla siinä vieressä.

Gustafsson oli teltan pohjan mittainen (180 cm) joten pää oli kiinni päädyssä, kun hän kävi makuulle. Jos telttaa nykäistiin voimakkaasti IV-sivua kohti, niin kyljellään ollut Gustafsson olisi voinut kierähtää mahalleen nurkkaan, ja valua siinä. Björklund olisi sitä ennen tarttunut pyörään ja joutunut vastakkaiselle puolelle, mistä hänet löydettiin. Kun Gustafssonin verijäljiksi tulkittuja jälkiä oli teltan pohjassakin, niin pohjan olisi pitänyt mennä teltan keskeltä vekille, että Gustafssonin alla olisi ollut pohjaa. Ei se ole mahdotonta.

Kun kaatunut teltta olisi hilattu takaisin paikalleen ja pystytetty, niin Gustafssonia olisi vielä lyöty hänen yrittäessään ylös? Mistä vammasta roiskeet olisivat lähteneet, vaiko tukassa olleesta verestä? Tietenkin roiskeet olisivat varmemmin jättäneet kuvatun kaltaiset jäljet, jos teltta olisi ollut paikallaan.
epäilys
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja epäilys »

Enpä nyt satavarma ole mutta eikös siihen aikaan ajeltu ilman kypärää? Ainakin meidän isi ajoi! Jos siis moottoripyörällä olisi ajettu niin huomattavaa nopeutta että se olisi aiheuttanut törmätessään/kaatuessaan kaiken edelläkuvatun kaaoksen, eikö kuljettaja olisi vähintäänkin kuollut ilmalennon aiheuttamiin päävammoihin? Luulisi. Paitsi jos se on lentänyt järveen.
Syytä epäillä.
teemu
Javier Pena

^Tuossa aikaisemmin kerroin itse ajaneeni kuperkeikan tässä laskettua suuremmasta nopeudesta, joka oli 5 m/sek eli 18 km/h plus miinus vaihteluväli. Itsellä ei ollut kypärää, eikä tullut, saati jäänyt päävammaa. Tsägä voi siis käydä, ettei sitä vammaa täysin varmasti tule, mutta voi myös käydä hyvinkin huonosti, jos niikseen sattuu. Laskuissa käytetty nopeus puolestaan riittäisi aiheuttamaan sen kaaoksen ja ainakin osan uhrien vammoista.
teemu
Javier Pena

Hessu52 kirjoitti:Myöskin teltta oli polun myötäisesti asennettu, joten olenko minä vai Sariola väärässä, kun Sariola väitti teltan olleen polulla poikittain ja minä taasen oviaukon niemen kärkeä kohden, noin osapuilleen?
Kukkuu kirjoitti:Kyllä se teltta oli poikittain.
Hessu52 kirjoitti:Eräässä kuvassa kuitenkin teltta oli piirretty siten, että se ei ollut polulla poikittain, vaan polun vieressä pitkittäin….
Hessu52 kirjoitti:Kävin asiaa tutkailemassa Bodomjärvi.com sivuilla Gallerian valokuvia ja juuri sitä kuvaa, jossa poliisi on lavastanut tapausta uudelleen 2000 luvulla.

Siinä teltta on pystytetty polun oikeaan reunaan mantereelta niemelle katsottaessa, eikä suinkaan keskelle polkua poikittain.

Miksi poliisi olisi lavastanut teltan asennon väärin,
Hessu52 kirjoitti:Jos se vihreä rätti, jonka joku on nakellut polulle esittää poliisien lavastama teltaa, niin aika eriskummallinen lavastus se on.

Saattaahan se osoittaa teltan loppuasentoa, eikä sitä, miten se on alunalkaen ollut pystyssä.
Hessu52 kirjoitti:Se kuva, jonka olen katkoviivoilla piirrettynä nähnyt, on kuulema poliisin piirros.
Joku merkillinen urbaanilegendan kaltainen mysteerio tähän teltan asentoon ja mahdolliseen liikkumiseen liittyy. Ettei jutun takana vaan olisi onnettomuus, josta ei ole voitu kertoa.
Viimeksi muokannut teemu, To Loka 04, 2007 8:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
epäilys
Nikke Knatterton

18km/h? ja sillä nopeudella henkiä pois makaavilta ihmisiltä? Ja toisekseen noin pienellä nopeudella lähestyvään motukkaan kerkiäisi kyllä nukkuvakin reagoida ainakin kasvonsa suojatakseen käsillään. Luulisin. Olisiko nopeaa linkkiä niihin vammoihin, oliko kylkiluita poikki, murtumia raajoissa etc, jotka moottoripyörän paino (arvioisin n.160-200kg) aiheuttaisi?
Syytä epäillä.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

teemu
Javier Pena

Pyörän liike-energia riittää hyvin syntyneisiin päävammoihin. Tästä on ollut keskustelua tässä ketjussa jo aikaisemmin.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Eipä ollut mitään muita murtumia, kuin päässä olevat ja niillä komella jopa erilaiset kuin Gussella.

Sitäpaitsi olen jaksanut pitää melua uhrien palovammoista, joita kuuma pakosarja/putki, olisi satavarmasti tullut moisessa kolarissa.

Se taas on satakymmen prossa varmaa, että teoria on huuhaata, joten siihen eikannata ujrata aikaa, jota konsta uhkaa teoriallaan meiltä viedä.
teemu
Javier Pena

^^^^Teltan jälkien perusteella hypoteettinen pyörä olisi kulkenut päänsijojen yli, ja kaatunut ulospäin teltasta, joten vammoja ei olisi tullut raajoihin ja keskivartaloon.
teemu
Javier Pena

Hessu52 kirjoitti: ...Sitäpaitsi olen jaksanut pitää melua uhrien palovammoista, joita kuuma pakosarja/putki, olisi satavarmasti tullut moisessa kolarissa.
..
Palovammakysymykseesi on vastattu, muttet halua huomata sitä, vaikka asiasta on erikseen mainittu.

Vastaus on se, että päkoputki näyttäisi tässä mallissa olleen telttakankaan toisella puolella kuin uhrit. Telttakangasta taas ei ole tutkittu palojälkien varalta, tai ainakaan ei tiedetä, vaikka siinä selvästi näkyy kohta, josta asiaa voisi tutkia. Vain KRP voi tutkia teltan, joten tähän kysymykseen saa lisätietoa yksinomaan heiltä.
Viimeksi muokannut teemu, To Loka 04, 2007 8:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
epäilys
Nikke Knatterton

Noo okei. Renkaat siis menny päiden yli. Ei oikee täsmää kuitenkaan vammojen kanssa. Ja ne jäljet teltassa jos kaatui poispäin... ihan ufojuttu. Pakkohan mun on jostain päänsärkyä hankkia :x
Syytä epäillä.
teemu
Javier Pena

^Renkaiden lisäksi, pyörässä olevat keskirunko, seisontatuki ja pakoputki sekä jalkatappi ovat voineet ottaa kiinni källoihin. Ufojuttu liikeradoista oli eilen illalla samassa ketjussa. Kelaatko taaksepäin ja katsot perustelut? Sen verran lisää, että onnettomuuden jälkeen otaksutaan syntyneen vielä muita jälkiä sekä telttaan että uhreihin. Viimeksi mainittuihin mm. puukolla.

Olen kysellyt vammakuvauksia ja tilastoja aina sopivissa käänteissä, tosin ilman tulosta. Jos epäilyksellä on niitä käytössä, niin tänne vaan tai linkkiä, niin päästään käsiksi koviin faktoihin.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

teemu kirjoitti: Olen kysellyt vammakuvauksia ja tilastoja aina sopivissa käänteissä, tosin ilman tulosta. Jos epäilyksellä on niitä käytössä, niin tänne vaan tai linkkiä, niin päästään käsiksi koviin faktoihin.
http://www.bajahill.net/mponnettomuus19 ... kuolinsyyt

Siinäpä jotain. Itseasiassa silloin kun laskeskeltiin teorian alkuvaiheessa niitä kaavoja, löysin yhden linkin jossa oli ihan tilastoitu vammoja moottoripyöräonnettomuuksissa.

Muistelen myös että suurin kuolemaan johtanut syy oli 90% nopeus. Toki pitää muistaa ja tajuta se, ettei Suomen maassa ole varmaan yhtään onnettomuutta jossa motoristi olisi ajanut tiellä makaavan päälle. :lol:
Vastaa Viestiin