Ärsyttää Murha.infossa->
Re: Ärsyttää Murha.infossa->
tässä kään mist
murteissa ole kysymsymys van selke ydest :mrgreen:jos kaikke ,kirjottasi näin ois
paha luke slke ästi .
Suomea Suomalaisillle

No kyllä tavallaan on kyse myös murteista tai ainakin puhekielimäisyydestä kirjoitetussa kielessä. Sitä tuo koko polemiikin käynnistänyt epäonninen pieni "tunkeaa" ainakin minun käsittääkseni edustaa.
Omalta osaltani tässä on kuitenkin lähinnä kyse kaikkien oikeudesta kirjoittaa omien kykyjensä mukaan ja ilmaista mielipiteensä, vaikka sitten olisikin tottumaton tekstintuottaja tai kirjoittaminen ei muusta syystä olisi luontevin tapa ilmaista itseään (mistä monesti on kyse kun joku kirjoittaa tuolla sun reippaasti karrikoimalla tavalla).
Välillä olisi myös hyvä muistaa, että se normitettu yleiskieli ei ole ainoaa "oikeaa" kieltä, se on vain yksi suomen kielen muodoista. Yhden ilmauksen tai kirjoitusasun nostaminen normein toisen yläpuolelle on täysin keinotekoinen, joskus ehkä jopa arvolatautunut valinta. Se ei tee siitä kielellisesti oikeampaa, pelkästään muodollisissa yhteyksissä suositellumman. Normitetun kielen olemassaolo on toki tärkeää ja hyödyllistä monistakin syistä, mutta puhekieli, murteet ja jopa jokaisen yksilölliset tavat käyttää kieltä ovat suomea ihan yhtä lailla.
Tämä on vain minun subjektiivinen mielipiteeni, mutta jos jotakuta ihan oikeasti ärsyttää, kiukuttaa tai muuten vaan vituttaa se, että joku ei osaa tai halua kirjoittaa tiettyä sanaa kielitoimiston asettamien normien mukaan niin ehkä voisi olla peiliinkatsomisen paikka. Voi olla ihan valaisevaakin pohtia mikä siinä oikeasti niin paljon ärsyttää.
(Tämä ei siis enää liity siihen tunkeamiseen eikä millään tavalla varsinkaan annaannan tekstiin, annaannahan kirjoittaa erittäin sujuvasti ja ilmaisuvoimaisesti, vaan ihan siis yleisellä tasolla yli-innokkaiden kielipoliisien luomaan ilmapiiriin.)
Mutta tää riitti varmastikin mun osalta tässä topikissa, jatkan paasaustani siellä kieliketjussa sitten kun jaksan taas, kiitos ja anteeksi.
Omalta osaltani tässä on kuitenkin lähinnä kyse kaikkien oikeudesta kirjoittaa omien kykyjensä mukaan ja ilmaista mielipiteensä, vaikka sitten olisikin tottumaton tekstintuottaja tai kirjoittaminen ei muusta syystä olisi luontevin tapa ilmaista itseään (mistä monesti on kyse kun joku kirjoittaa tuolla sun reippaasti karrikoimalla tavalla).
Välillä olisi myös hyvä muistaa, että se normitettu yleiskieli ei ole ainoaa "oikeaa" kieltä, se on vain yksi suomen kielen muodoista. Yhden ilmauksen tai kirjoitusasun nostaminen normein toisen yläpuolelle on täysin keinotekoinen, joskus ehkä jopa arvolatautunut valinta. Se ei tee siitä kielellisesti oikeampaa, pelkästään muodollisissa yhteyksissä suositellumman. Normitetun kielen olemassaolo on toki tärkeää ja hyödyllistä monistakin syistä, mutta puhekieli, murteet ja jopa jokaisen yksilölliset tavat käyttää kieltä ovat suomea ihan yhtä lailla.
Tämä on vain minun subjektiivinen mielipiteeni, mutta jos jotakuta ihan oikeasti ärsyttää, kiukuttaa tai muuten vaan vituttaa se, että joku ei osaa tai halua kirjoittaa tiettyä sanaa kielitoimiston asettamien normien mukaan niin ehkä voisi olla peiliinkatsomisen paikka. Voi olla ihan valaisevaakin pohtia mikä siinä oikeasti niin paljon ärsyttää.
(Tämä ei siis enää liity siihen tunkeamiseen eikä millään tavalla varsinkaan annaannan tekstiin, annaannahan kirjoittaa erittäin sujuvasti ja ilmaisuvoimaisesti, vaan ihan siis yleisellä tasolla yli-innokkaiden kielipoliisien luomaan ilmapiiriin.)
Mutta tää riitti varmastikin mun osalta tässä topikissa, jatkan paasaustani siellä kieliketjussa sitten kun jaksan taas, kiitos ja anteeksi.
Mielestäni puhekielen ja murteiden käyttäminen keskusteluissa on ihan mukavaakin vaihtelua. Se, että joku valitsee esim. isojen kirjainten käyttämättömyyden tai skippaa välimerkkejä, ei ainakaan omalla kohdallani vaikeuta ymmärtämistä, eikä siksi ärsytä. Mutta selkeät kielioppivirheet, kuten yhdyssanavirheet, verbien väärät muodot tai sanojen väärä taivutus ärsyttävät minua, koska haluan lukea nopeasti, enkä pysähtyä joka välissä miettimään, että mitähän tuokin nyt halusi tarkoittaa.
Kieliopin opettelemisessa ei mene paljon aikaa, ja siitä on paljon etuja. Kielioppivirheitä tekevä kirjoittaja antaa itsestään urpon kuvan, koska netissä ihmisen kirjoitustyyli pitkälti muodostaa hänen imagonsa.
Kieliopin osaamisesta on myös käytännön hyötyä: kuinkahan moni verkkopankkihuijauksiin haksahtanut ei ole älynnyt epäillä huijausviestiä, koska ei ole itse huomannut, että se on täynnä virheitä?
http://www.hs.fi/kotimaa/Kymmenet+suoma ... 5547704756
Kieliopin opettelemisessa ei mene paljon aikaa, ja siitä on paljon etuja. Kielioppivirheitä tekevä kirjoittaja antaa itsestään urpon kuvan, koska netissä ihmisen kirjoitustyyli pitkälti muodostaa hänen imagonsa.
Kieliopin osaamisesta on myös käytännön hyötyä: kuinkahan moni verkkopankkihuijauksiin haksahtanut ei ole älynnyt epäillä huijausviestiä, koska ei ole itse huomannut, että se on täynnä virheitä?
http://www.hs.fi/kotimaa/Kymmenet+suoma ... 5547704756
Every ship must sail a world.
-
hannu hanhi
- Axel Foley
Minun mielestäni tavoitteena voi pitää, että itse kukin kirjoittaa niin hyvää suomea kuin osaa. Jos täällä keskustelisivat pelkästään äidinkielenopettajat, niin asiasisältö saattaisi kummasti köyhtyä. Jos on aikanaan lintsannut äikän tunneilta, niin vaikea sitä on enää aikuisena korjata. Harva jaksaa enää aikuisiällä mennä kansalaisopistoon kertaamaan suomen kielen sääntöjä, varsinkin kun vaikkapa enkun opiskelusta on todennäköisemmin hyötyä. Täällä on mielenkiintoisia kirjoittajia, joiden kirjoitusvirheet eivät minua haittaa tippaakaan.
Lisäksi on käynyt ilmi, että täällä kirjoittaa suomenruotsalaisia, ruotsinsuomalaisia ja jopa maahanmuuttajia. Jos suomea vieraana kielenä kirjoittavan kielioppivirheitä aletaan tuijottaa asiasisällön sijasta, niin kummasti into kirjoittaa tänne häviää.
Itse taustani vuoksi ymmärrän ruotsia ihan täysin ja osaan puhuakin sujuvasti. Sen sijaan kirjoittaminen on selvästi hankalampaa, koska sitä on tullut harrastettua vähiten. Olen seurannut ruotsalaisten minfoa (http://www.svenskamord.se) ja pohtinut jopa sinne kirjautumista. Voisin kuvitella, että ruotsalaiset kielipoliisit saisivat näppylöitä kirjoituksistani, joten turvallisempi ehkä sittenkin pysyä vain täällä.
Lisäksi on käynyt ilmi, että täällä kirjoittaa suomenruotsalaisia, ruotsinsuomalaisia ja jopa maahanmuuttajia. Jos suomea vieraana kielenä kirjoittavan kielioppivirheitä aletaan tuijottaa asiasisällön sijasta, niin kummasti into kirjoittaa tänne häviää.
Itse taustani vuoksi ymmärrän ruotsia ihan täysin ja osaan puhuakin sujuvasti. Sen sijaan kirjoittaminen on selvästi hankalampaa, koska sitä on tullut harrastettua vähiten. Olen seurannut ruotsalaisten minfoa (http://www.svenskamord.se) ja pohtinut jopa sinne kirjautumista. Voisin kuvitella, että ruotsalaiset kielipoliisit saisivat näppylöitä kirjoituksistani, joten turvallisempi ehkä sittenkin pysyä vain täällä.
Lupasin jo, että lakkaan avautumasta tästä aiheesta tässä topikissa. ABC:n kirjoitukseen halusin kuitenkin vastata, joten tein sen omalta osaltani siellä kielipoliisiketjussa Vapaa Sana -alueella. Toivottavasti en kovin törkeällä tavalla rikkonut mitään sääntöjä tai etikettiä lainaamalla eri topikkiin kuin mihin itse lainattu teksti on kirjoitettu. Oma vastaukseni ei kuitenkaan enää millään tavalla liity mihinkään ärsytyksiin, tämä aihe on mennyt jo niin yleiselle tasolle, ettei se minua ainakaan ärsytä tippaakaan vaikka eri mieltä olisinkin, joten jätän tämän areenan niille oikeille ärsytyksille, niitäkin varmaan riittää... 
Tuskin olen noteerannut tuota nollaa mitenkään.VoDKa kirjoitti:Siru hyökkäsi myös Salanderin kimppuun ainakin parissa ketjussa, joten Salanderin Siru-viha on ymmärrettävää.
Buhahhahahha. Samat säälittävät tyypit, joita äkkiä laskettuna on ehkä 7 kiertää monia ketjuja, ja he sanovat mielipidettään "yleiseksi mielipiteeksi" foorumilla, jossa on 10 000 käyttäjää. Tukehtukaa katkeruuteenne ja alemmuudentunteeseenne.VoDKa kirjoitti:Fakta on, että joskus yleinen mielipide on vain se oikea...
-
Damien
- Alibin Kestotilaaja
- Viesti:
Ketkä ne kuusi muuta sun lisäksi sitten on?Siru83 kirjoitti:Buhahhahahha. Samat säälittävät tyypit, joita äkkiä laskettuna on ehkä 7 kiertää monia ketjuja, ja he sanovat mielipidettään "yleiseksi mielipiteeksi" foorumilla, jossa on 10 000 käyttäjää. Tukehtukaa katkeruuteenne ja alemmuudentunteeseenne.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Ei-natiivit ovat mielestäni eri asia, heidät tunnistaa useimmiten sanaston köyhyydestä ja vääristä taivutuksista.hannu hanhi kirjoitti:Minun mielestäni tavoitteena voi pitää, että itse kukin kirjoittaa niin hyvää suomea kuin osaa. Jos täällä keskustelisivat pelkästään äidinkielenopettajat, niin asiasisältö saattaisi kummasti köyhtyä. Jos on aikanaan lintsannut äikän tunneilta, niin vaikea sitä on enää aikuisena korjata. Harva jaksaa enää aikuisiällä mennä kansalaisopistoon kertaamaan suomen kielen sääntöjä, varsinkin kun vaikkapa enkun opiskelusta on todennäköisemmin hyötyä. Täällä on mielenkiintoisia kirjoittajia, joiden kirjoitusvirheet eivät minua haittaa tippaakaan.
Kielioppia opetellakseen ei aikuisen, lukutaitoisen ihmisen tarvitse mennä yhtään minnekään muualle, kuin nettiin:
http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhu ... kirjoitus/
Vassokuu!
Every ship must sail a world.
Tuo neitien ja homomaisten miesten kielioppilässytys ärsyttää ja ärsytti, kun olin itse bannattuna. Että sitä varten piti vielä oma ketjukin perustaa. Menkää johonkin äidinkielen nettifoorumille pätemään. Pienenä vinkkinä näille kielioppivirheettömyydellä ratsastaville, että moni ei-täydellistä suomea kirjoittava kirjoittaja kirjoittaa mielenkiintoisempia juttuja kuin te!
Ärsytti myös katsella nimimerkin annananna (tai mikä olikaan) juttuja. Jos on ylimielinen, siihen pitää olla jotain aihetta. Ja kuten sanoin, tämä hänen aloittamansa kielioppilässytysketju oli täysin turha.
Lisäksi ärsyttää monet täysin turhat aloitukset, mm. Luupää ja Otus ovat kunnostautuneet näillä viime aikoina. Sensaationhakuiset shokki-uutiset, joiden tarkoitus on vain aiheuttaa "oho, ompa kamalaa"-reaktioita, eivät ole tarpeellisia. Ja noista kadonneista amerikkalaislapsista ei tarvisi laittaa jokaista juttua, mistä vaikka Iltalehti kirjoittaa, vaan vain sellaiset, joissa on klassikkoainesta.
Murha.info on nykyään mennyt jotenkin halvaksi foorumiksi, missä on huonotasoisia aloituksia ja paljon pelkkää paskanjauhamista. Ja ihan suoraan Crime Librarysta tai Wikipediasta ei tarvitsisi suomentaa. Kyllä jokainen englanninkielentaitoinen osaa ne itse käydä ko. sivuilta lukemassa. Vähän mielikuvitusta, kun kirjoitatte ja monipuolisempaa lähteiden käyttöä.
Ulkomaat-osastolla olen nähnyt oikeastaan vain yhden oikein hyvän aloituksen, jossa on kirjoitettu omin sanoin ja käytetty monipuolisesti lähteitä (toki esim. strangelovella on ihan hyviä aloituksia, joita en dissaa, mutta ne ihan suoraan jostain kopioidut osoittaa lähinnä mielikuvituksen puutetta).
Tässä se hyvä aloitus, jossa on jotain yritystä:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=5344
Ärsytti myös katsella nimimerkin annananna (tai mikä olikaan) juttuja. Jos on ylimielinen, siihen pitää olla jotain aihetta. Ja kuten sanoin, tämä hänen aloittamansa kielioppilässytysketju oli täysin turha.
Lisäksi ärsyttää monet täysin turhat aloitukset, mm. Luupää ja Otus ovat kunnostautuneet näillä viime aikoina. Sensaationhakuiset shokki-uutiset, joiden tarkoitus on vain aiheuttaa "oho, ompa kamalaa"-reaktioita, eivät ole tarpeellisia. Ja noista kadonneista amerikkalaislapsista ei tarvisi laittaa jokaista juttua, mistä vaikka Iltalehti kirjoittaa, vaan vain sellaiset, joissa on klassikkoainesta.
Murha.info on nykyään mennyt jotenkin halvaksi foorumiksi, missä on huonotasoisia aloituksia ja paljon pelkkää paskanjauhamista. Ja ihan suoraan Crime Librarysta tai Wikipediasta ei tarvitsisi suomentaa. Kyllä jokainen englanninkielentaitoinen osaa ne itse käydä ko. sivuilta lukemassa. Vähän mielikuvitusta, kun kirjoitatte ja monipuolisempaa lähteiden käyttöä.
Ulkomaat-osastolla olen nähnyt oikeastaan vain yhden oikein hyvän aloituksen, jossa on kirjoitettu omin sanoin ja käytetty monipuolisesti lähteitä (toki esim. strangelovella on ihan hyviä aloituksia, joita en dissaa, mutta ne ihan suoraan jostain kopioidut osoittaa lähinnä mielikuvituksen puutetta).
Tässä se hyvä aloitus, jossa on jotain yritystä:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=5344
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
Pata kattilaa soimaa?Siru83 kirjoitti:Murha.info on nykyään mennyt jotenkin halvaksi foorumiksi, missä on huonotasoisia aloituksia ja paljon pelkkää paskanjauhamista. Ja ihan suoraan Crime Librarysta tai Wikipediasta ei tarvitsisi suomentaa. Kyllä jokainen englanninkielentaitoinen osaa ne itse käydä ko. sivuilta lukemassa. Vähän mielikuvitusta, kun kirjoitatte ja monipuolisempaa lähteiden käyttöä.
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
Sarja Luupään turhat aloitukset jatkuu:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=11905
Sarjan aikaisempia osia ovat mm.
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 00#p443700
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 84#p443484
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 97#p442397
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 42#p442142
Näistä voisi oikeastaan aloittaa oman ketjun lautamiehiin, "Murha.infon turhat aloitukset", jossa voisi antaa aina linkin uuteen turhaan ja huonoon aloitukseen.
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=11905
Sarjan aikaisempia osia ovat mm.
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 00#p443700
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 84#p443484
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 97#p442397
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 42#p442142
Näistä voisi oikeastaan aloittaa oman ketjun lautamiehiin, "Murha.infon turhat aloitukset", jossa voisi antaa aina linkin uuteen turhaan ja huonoon aloitukseen.
- Valoviikate
- Christopher Lorenzo
- Viesti:
Muslimien (niiden kaikkien, miten paljon niitä nyt olikaan...) demonisointi ja järjetön pelko vieraita asioita kohtaan.
Esimerkiksi nimimerkki poikani on suoltanut täällä uskomatonta shaibaa.
Kumma kyllä, islamissa nainen saa ottaa eron, jos mies ei kykene häntä tyydyttämään - oli syy siihen sitten impotenssi, se ettei miestä ei huvita tai se, että hän kumartelee Mekkaan kaikki päivät ja yöt.
Sen sijaan tietääkseni mies ei saa ottaa eroa vaimosta, jos vaimo ei häntä kykene tyydyttämään.
Poikkean aiheesta, mutta suosittelen kaikkia lukemaan sekä Koraania että Raamattua (ja vaikka kaikkia muitakin uskonnollisia kirjoja). Vertailkaa niiden kantoja avioliitosta ja perhe-elämästä... kumpi lopulta vastaakaan teidän käsityksiänne? Mihin niiden kirjaimellinen seuraaminen johtaa?
Esimerkiksi nimimerkki poikani on suoltanut täällä uskomatonta shaibaa.
Kumma kyllä, islamissa nainen saa ottaa eron, jos mies ei kykene häntä tyydyttämään - oli syy siihen sitten impotenssi, se ettei miestä ei huvita tai se, että hän kumartelee Mekkaan kaikki päivät ja yöt.
Sen sijaan tietääkseni mies ei saa ottaa eroa vaimosta, jos vaimo ei häntä kykene tyydyttämään.
Tämä oli noista jutuista kyllä pysäyttävin. Ei siis se oma kokemus oven auki pitämisestä, varmaan yllättävän monella muullakaan suomalaisella ei ole sen, mutta muuten... jos hän on tosissaan, hänen täytyy olla jotenkin mielisairas.poikani kirjoitti:Milloin olet ollut tekemisissä hunnutetun/huivitetun musliminaisen kanssa? Itselläni taitaa jäädä oven auki pitämiseen...
Poikkean aiheesta, mutta suosittelen kaikkia lukemaan sekä Koraania että Raamattua (ja vaikka kaikkia muitakin uskonnollisia kirjoja). Vertailkaa niiden kantoja avioliitosta ja perhe-elämästä... kumpi lopulta vastaakaan teidän käsityksiänne? Mihin niiden kirjaimellinen seuraaminen johtaa?
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
Koraani:Valoviikate kirjoitti:Poikkean aiheesta, mutta suosittelen kaikkia lukemaan sekä Koraania että Raamattua (ja vaikka kaikkia muitakin uskonnollisia kirjoja). Vertailkaa niiden kantoja avioliitosta ja perhe-elämästä... kumpi lopulta vastaakaan teidän käsityksiänne? Mihin niiden kirjaimellinen seuraaminen johtaa?

Raamattu:
Kiihkouskovaisuus aiheuttaa aina ongelmia. Tosin ongelmia aiheuttavat myös muut erimielisyydet, mutta uskontojen takia on todennäköisesti käyty enemmän sotia ja koettu eniten tuhoa kuin minkään muun asian takia maapallolla.
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
Nyt sitten sopii miettiä, että miksi ihminen on luonut erinäisiä uskontoja? Hallitakseenko muita? Onko nyt sitten ihminen siinä ympärillä ymmärtänyt miten asiat ihan oikeasti on, ilman mstiikkaa?
Mua kanssa ärsyttää uskonnon varjolla tietäminen ja politiikan järkipuheistaminen.
Mua kanssa ärsyttää uskonnon varjolla tietäminen ja politiikan järkipuheistaminen.
Tuohon sopiikin hyvin jatkoksi:VoDKa kirjoitti: Koraani:
Raamattu:
Kiihkouskovaisuus aiheuttaa aina ongelmia. Tosin ongelmia aiheuttavat myös muut erimielisyydet, mutta uskontojen takia on todennäköisesti käyty enemmän sotia ja koettu eniten tuhoa kuin minkään muun asian takia maapallolla.
Tiede:
Demokratia:
http://youtu.be/Cx3_ynHjL-M
Ja todetaan tähän, että kyllä uskonnon varjolla on sodittu milloin missäkin. Demokratia on kuitenkin viimeiset vuosikymmenet nostanut päätään ja viime vuosina yhä kiihtyvään tahtiin.