Äiti surmasi kaksi lastaan Kouvolassa 2011

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7240
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Minun mielestäni lasten tappaminen on yhtä huono homma teki sen sitten isä tai äiti. Äidit nyt tuntuvat vaan saavan suuremmat sympatiat puolelleen.
Eihän se aina maailman helpoimpia hommia ole tuo lastenhoito. Itselläkin ollut kolme vaippaikäistä yhtäaikaa ja joskus piti käydä hetki pirtistä ulkona hönkimässä happea, etenkin jos kaikille sattui känkkäränkkäpäivä samaan aikaan...
Tosin ei ole ollut kyllä masennustakaan ikinä, mutta jos tämäkin mutsi saa jotain 4kk tuollaisesta teosta johonkin masennukseen vedoten, niin ei stna.... :shock:
Täysin verrattava teko Tyrnävän tapauksen kanssa, mielestäni.
:(
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3860
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja Luupää »

.

Tälläkin perheellä oli nettiuutisoinnin mukaan eroprosessi menossa.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
Crishelle
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Su Tammi 10, 2010 7:29 pm

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja Crishelle »

En missään tapauksessa hyväksy noin kamalaa tekoa, mutta olen yleisestikin sitä mieltä, että äideille kasataan aivan liikaa paineita. Pitää olla suunnilleen ihmenainen jotta tulee hyväksytyksi ja kehutuksi hyväksi äidiksi.

Äideiltä odotetaan kaikenlaista - jos suutut, ajatellaan, että näinköhän osataan olla väkivallattomia ja mitä sitä nyt lapsiparkoja tuollaisella järkytetään. Jos lapsi kaataa maidon vahingossa, arvostellaan sitä että kyllä meidän nuoruudessa pennut pidettiin kurissa. Jos on vilkas, puhutaan että meidän aikana lapset ei juosseet ja blaablaa... pitää olla laiha, kurvikas, iloinen ja hengessä mukana ja suunnilleen pyhimys joka pukeutuu vimpan päälle ja joille lapset riittää kaikessa ja kaikkialla - mihin sitä kavereita tarvitsee jos on jo se mitä kaikki naiset ovat aina halunneet - lapset?? Jos väsyy, monet sanovat että näinköhän luulit että lapsenhoito olisi ollut helppoa ja jos on yksinhuoltaja, se on siinä - naisen vika että mies ei ole kenties kantanut vastuutaan ja paineita on entistäkin enemmän, koska eihän jo muutenkin viallinen nainen, joka ei ole edes miehelleen kelvannut, osaa lapsiaan kasvattaa.

Apua ei välttämättä uskalleta siksikään hakea, että se on täysin tiedossa, että sosiaaliviranomaisia pelätään ja heistä on tiettyjä käsityksiä - pelätään ehkä että lapset viedään ja sitten ainakin on maine menetetty. Usein sen takia sinnitellään viimeiseen asti koska hyvin usein tunnutaan ajattelevan että jos on niitä lapsia jo saanut, sen pitää riittää. Tulos on sitten tämä...
"You say stick to the highway. I say we should take my shortcut.
Why don't we just flip a coin?"
Niinuski
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 2:19 pm

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja Niinuski »

Itse olen 31-v kahden pojan äiti. Masennuksen kanssa pidempään jo taistellut. Itsetuhoisia ajatuksia on ollut, mutta missään vaiheessa en ole ajatellut lapsieni vahingoittamista. Lastensuojelun kanssa en ole ollut tekemisissä, vaikka välillä onkin helvetin vaikeaa elämä ollut. Yhdessä vaiheessa nuoremman pojan ollessa n. 1,5v olin valmis hänet antamaan vähäksi aikaa jonnekin, että saisin itseni kasattua. Onneksi ei tarvinnut. Mutta minun onnekseni minulta löytyy mahtava tukiverkosto, jota kaikilla ei ole. Lasten vuoksi on taisteltu elämässä eteenpäin.

Eikä avun pyytäminen johda välttämättä lapsen menetykseen. Tiedän tapauksia joissa lapsi/-set on sijoitettu toistaikseksi ja kun vanhempi/-mat saavat itsensä kuntoon, on heillä mahdollisuus saada lapsi/-set takaisin.

Ennen tosin oli kunnalla ns. kotiapulainen joka kävi auttamassa lapsen- ja kodinhoidossa. Pari vuotta sitten sai vielä apua lapsenhoitoon, että äiti sai käydä asioilla tai huilata. Nykyään ei tunnu saavan enää sitäkään...

Hieman ot, mutta oli pakko avautua. Kiitos ja anteeks.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7240
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Kouvolan lapsensurmien kuulustelut siirtyvät viikonlopun yli
Keskiviikko 23.11.2011 klo 14.25

Kouvolan epäiltyjen lapsensurmien kuulustelut jatkuvat poliisin mukaan ensi viikolla.

- Tämä on sen verran järkyttävää äidille, joten esitutkinta on vasta alkutekijöissä, kuvaa tutkinnanjohtaja rikoskomisario Jukka Otranen Kymenlaakson poliisista.

Hänen mukaansa alustavat kuulemiset tukevat olettamaa äidin syyllisyydestä, vaikka äiti ei ole tunnustanut tekoa. Tutkinta jatkuu epäiltyinä lapsensurmina, joista rangaistusasteikko on neljästä kuukaudesta neljään vuoteen vankeutta.

Myöskään surmattujen lasten isää ei ole vielä kunnolla kuultu. Surmahetkellä isä ei ollut paikalla lasten kotona. Poliisi ei halua tarkemmin kertoa perhesuhteista.

- Tässä poliisikin vielä hakee askelmerkkejä tutkimuksiinsa, joten enempää tiedottamista ei ole ennen lisävalaisua, Otranen sanoo.

Edes äidin tämänhetkistä olinpaikkaa poliisi ei halua kertoa. Poliisilla ei ole myöskään tietoa siitä, onko surmista epäilty saanut ammattiapua ennen surmia.

Lasten tarkempi kuolinaika selvinnee ensi viikolla oikeuslääketieteellisessä tutkimuksessa. Alustavan tiedon mukaan lapset kuolivat tukehtumalla sunnuntain ja maanantaiyön välisenä aikana.

Surmansa saaneet lapset ovat tyttöjä, joista toinen oli kolmevuotias ja toinen viisi kuukautta.

...Kovin erilaista tuntuu uutisointi olevan kun kyseessä on äidin tekemä surma. Tyrnävällä tapaus oli niin järkyttävä, että poliisi ei saa sanaa suustaan. Nyt äiti on niin järkyttynyt, että poliisi siirtää jopa kuulusteluja... :roll:
Mies olisi katkeroitunut paskakasa, jos olisi teon tehnyt. Nyt mammaa vaan säälitellään. Naisenakin jo alkaa ärsyttämään... :|
Tuulitukka84
Poliisikoira Rex
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2008 9:11 pm
Paikkakunta: In the middle of nowhere

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja Tuulitukka84 »

Se on jännä että ne jokka haluais apua esim perhetyöntekijän, ei sitä saa, mutta esim mulle sitä on koko 10v väkisin tyrkytetty, vaikkei koskaan ole mitään tarvetta ollu, ei ole väsyttäny eikä masentanu vaikka kolmen lapsen työssäkäyvä yh olenki.
tturpo
Harjunpää
Viestit: 306
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2011 5:56 pm

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja tturpo »

Veikkaan että kuulusteluiden siirto johtuu terveydellisistä syistä: äiti on niin shokissa.

Äiti ei oli tunnustanut, mutta on itse soittanut poliisit? Sellainen mielikuva minulla olisi asiasta..
Pirhonen
Olivia Benson
Viestit: 734
Liittynyt: Su Joulu 14, 2008 5:52 pm

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja Pirhonen »

tturpo kirjoitti: Äiti ei oli tunnustanut, mutta on itse soittanut poliisit? Sellainen mielikuva minulla olisi asiasta..
Sehän tuo vielä, jos tähän löydettäisiin tai alettaisiin epäillä ulkopuolista tekijää...
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6671
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Kouvolan Sanomat kirjoitti:http://www.kouvolansanomat.fi/Online/20 ... 12467857/4

Kouvolassa lastensa surmaamisesta epäiltyä naista ei vangita
24.11.2011 15:27

Poliisi ei kohdista pakkotoimia Kouvolassa kahden lapsensa surmaamisesta epäiltyyn naiseen.

Takaraja naisen vangitsemisvaatimuksen esittämiselle olisi mennyt umpeen torstaina.

Poliisin mukaan 30-vuotias nainen on ollut tapahtuman johdosta terveysviranomaisten huostassa. Poliisi pyrkii kuulemaan häntä niin pian kuin se on mahdollista.

Naisen epäillään surmanneen viime sunnuntain ja maanantain aikana 3 vuoden ja 5 kuukauden ikäiset tyttärensä Kouvolan keskustassa sijaitsevassa kerrostaloasunnossa.
Helmie
Adrian Monk
Viestit: 2913
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Oiskohan tehnyt teot psykoottisena?
jmit
Vic Mackey
Viestit: 1929
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:55 pm

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja jmit »

Ei, vaan naisena!
lepajoki
Olivia Benson
Viestit: 731
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 10:56 am

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja lepajoki »

Äiti soitti miehelleen töihin, että riippakivet ei ole enää pelissä. Isä oli soittanut hälytyskeskukseen samantien. Olivat ilmeisesti "jollain" tasolla palaamassa yhteen, vaikkei eronnutkaan totaalisesti vielä.
Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja Rezah »

"riippakivet"? :?

Missä kohdin lapsi alkaa tuntuun riippakivelta, siis erovaiheessa? Varsinkaan jos ollaan palaamassa yhteen, varsinkin jos isä oli biologinen isä...ei ymmärrä.
There are no crimes behind enemy lines
Avatar
AutumnForever
Martin Beck
Viestit: 757
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja AutumnForever »

Itse olen 8kk ikäisen vauvan yksinhuoltaja. Olen ollut alusta saakka yh. Ensimmäiset kuukaudet olivat todella raskaita, vauvalla oli koliikki joka loppui n. 4 kk iässä. Olin niin väsynyt, että joskus hoin että haluan kuolla, haluan kuolla. Ei ollut kaukana etten ravistellut lasta. Näin unta että tukehdutin lapsen. Se oli hirveää. Olin väsymyksestä ihan sekaisin. Se joka ei ole sitä hirveää väsymystä kokenut, ei voi tietää millaista se on kun vuorokaudessa unisaldoksi tulee about 2 tuntia monen kuukauden ajan.

Neuvolaan olen tyytyväinen. Kun vauva oli 2kk ikäinen, minulle ehdotettiin perhetyöntekijää. Hän käy meillä vieläkin kerran viikossa vaikka vauvan kanssa on nyt jo ihanaa ja helppoa. Minulla todettiin keskivaikea masennus. Mielenterveysongelmia mulla on ollut nuorempanakin. Neuvolassa on kyselty paljon mun jaksamisesta.

Luulen että kynnys hakea apua on pitkälti siinäkin, että mediassa ja joka paikassa toitotetaan vaan äitiyden ja lapsivuodeajan ihanuutta, kaikki pitäisi nähdä ruusunpunaisten lasien läpi. Harva uskaltaa tunnustaa ettei jaksa, vauvan hoito ei aina olekaan ihanaa, tulee myös vaikeita aikoja ja ehkä jopa ajatuksia että kunpa en olisi lasta saanutkaan.

Nykyään lapsen kanssa menee hyvin ja oma päänuppikin on kunnossa. En hyväksy vauvansa tappamista, mutta jollain tasolla ymmärrän sen että miten siihen voi äkkipikaistuksissaan päätyä. Itse heittelin joskus tavaroita ja hakkasin tyynyä ja itkin keskellä yötä kun olin vaan niin väsynyt ja sekaisin.

Tuo on sitten toinen juttu kun äiti on surmannut vanhemmankin lapsen. Itselläni ei ole kuin tämä yksi lapsi. Äidin on täytynyt varmaan olla todella väsynyt ja sekaisin..
On päiviä, joina ei huomaa, että
vuoret ovat yhä pystyssä.
On tunteja joina kaikki on pelkkää mustien
rantojen roskaa.
Hetkiä joina ei tunne ketään.
dmm
Neuvoja-Jack
Viestit: 546
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 6:19 pm

Re: Kaksi lasta kuoli Kouvolassa

Viesti Kirjoittaja dmm »

Aamulehti kirjoitti:Uutisanalyysi: Miksi äiti voi selvitä ehdollisella vauvan tappamisesta, mutta isä istuu aina?
Tuomas Rimpiläinen, Aamulehti

Harvinainen rikosnimike lapsensurma nousi otsikoihin tällä viikolla, koska äidin epäillään surmanneen kaksi lastaan Kouvolassa. Jos äiti tuomitaan tästä rikoksesta, hän saattaa välttää vankilan.

Näin kävi Turussa vuosi sitten, kun nainen sai ehdollisen vankeusrangaistuksen lapsensurmasta. Enimmäisrangaistus on neljä vuotta. Jos isä tappaisi lapsensa, vähimmäisrangaistus olisi useita vuosia ehdotonta vankeutta.

Lapsensurma on ainutlaatuinen lakipykälä, sillä se on tarkoitettu mahdollistamaan lievemmät tuomiot naisille.

Lapsensurman tunnusmerkistö täyttyy vain erityisoloissa, jotka liittyvät raskaudenjälkeiseen masennukseen ja esimerkiksi estrogeenitason romahtamiseen. Tämän voisi ottaa huomioon lieventävänä asianhaarana myös ilman erillistä rikosnimikettä esimerkiksi seuraavasti:

1. Tappoon syyllistynyt nainen voitaisiin todeta syyntakeettomaksi tai alentuneesti syyntakeiseksi Seuraus: ei rangaistusta tai lyhyempi rangaistus.

2. Teko voitaisiin katsoa surmaksi. Seuraus: tappotuomiota lyhyempi tuomio.

3. Voitaisiin käyttää rangaistusasteikon alapäätä tai jopa alittaa se.

Kaikissa vaihtoehdoissa enimmäisrangaistus olisi kuitenkin pidempi kuin lapsensurmassa.

Miksi sitten tahallisen henkirikoksen maksimirangaistuksen pitää olla lievempi kuin esimerkiksi törkeässä kuolemantuottamuksessa, johon voi periaatteessa syyllistyä ”vahingossa”? Yksi perustelu löytyy hallituksen esityksestä vuodelta 1993, jolloin viimeksi pohdittiin pykälän poistamista:

Pykälä päätettiin säilyttää ”lähinnä siksi, että näiden usein hyvin nuorien äitien tulevaisuuden kannalta rikosnimellä ja teon lievemmällä rangaistavuudella on olennainen merkitys.”


Pykälää ei kyseenalaisteta

Oikeusoppineita asia ei nykyään juuri puhuta. Jotkut haastattelemistani asiantuntijoista näkevät pykälässä sosiaalipoliittisen vivahduksen ja tasapuolisuusongelman. Silti he eivät halua kyseenalaistaa sitä. Eräs asiantuntija sanoi, että pykälä on perusteltu, mutta ei osannut perustella mielipidettään.

Sen sijaan lieventäville asianhaaroille on vankat lääketieteelliset perusteet, jos nainen todistetusti kärsii synnytyksen jälkeisestä masennuksesta tai niin sanotusta lapsivuodepsykoosista. Soveltaminen on vaikeampaa.

Lapin yliopiston rikosoikeuden tutkijan Pirjo Laitisen mielestä lapsen ikä voi lapsensurmatapauksissa olla pikemmin päiviä kuin kuukausia.

Kouvolan tapauksessa lapset olivat iältään viisi kuukautta ja kolme vuotta. Jostain syystä rikosnimikkeenä esitutkinnassa on alusta saakka ollut lapsensurma.


Fakta: Lapsensurma

RL 21:4 §: ”Nainen, joka synnytyksestä johtuvassa uupumuksessa tai ahdistuksessa surmaa lapsensa, on tuomittava lapsensurmasta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.”

Rikoslaki pystyisi ottamaan huomioon lieventävänä asianhaarana synnytyksenjälkeisen masennuksen myös ilman lapsensurmapykälää.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194707 ... aina+.html
"Kyllä me muuten oltaisiin tultu osoittamaan mieltä ja näyttämään kaapin paikka mutta kun satoi ja oli kylmä, ja äidin leipomat pullat oli juuri uunissa"
Vastaa Viestiin