POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!

Mihin suuntaan on polku uhrikuvassa?

Äänestys päättyi Ti Heinä 07, 2009 4:13 pm

VASEMMALLE
15
60%
OIKEALLE
10
40%

Ääniä yhteensä: 25

Sariola
Horatio Caine

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti:Eihän tässä kilttiydestä missään nimessä ole kyse, vaan mikä on polun oikea suunta ja sen me fiksummat tiedämme.

Ainahan on mukana joitakin, en nyt sanoisi latvasta lahonneita, mutta olkoon sitten sisukkaasti päätään puuhun takoavia!
Tuota mieltä oli Hessu! Onhan niitä!

Toisella areenalla Hessu on esittänyt itse ottamansa tuoreen valokuvan, jonka kertoo otetun samalta paikalta ja samaan suuntaan kuin ns. uhrikuva.

Täytyy myöntää, että tässä Hessu on onnistunut. Kuvaussuunta polun suuntaan verrattuna näyttää olevan täysin sama, jonka minä olen jo kauan sitten esittänyt. Kuvaussuunnan ja polun välinen kulma on suunnilleen sama kuin minun piirroksessani, jopa hämmästyttävän sama suunta. Ja todetaan, että polku näkyy menevän tuon kuvaussuunnan oikealla puolella. Siis polku todellakin kaartuu oikealle kuvaussuuntaan (kuvan keskilinja) verrattuna.

Alla minun jo kauan sitten esittämäni piirros uhrikuvan kuvaussuunnan ja polun suunnan välisestä erosta. Huomaan että Hessu on omaksunut tässä oikean kannan. Hyvä! Alla tuo minun kauan sitten esittämäni piirros. Hessun tuoreen valokuvan voi käydä katsomassa toisella areenalla kohdassa "Olavi Kivilahti".

Kuva
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Sariola
Horatio Caine

Tuo viittaus vain sivuaa aihetta.

Tarkoittamani kuva löytyy:

http://www.atfreeforum.com/crimestory/v ... crimestory

Olavi Kivilahti, 2-sivulta löytyy tämä kuva nr 6

Kuva on kyllä tärähtänyt, mutta kuvaajan paikka ja kuvaussuunta ovat suunnilleen samat kuin ns uhrikuvassa, vieläpä melko tarkkaan.

Jos haluat sijoittaa uhrikuvassakin näkyvän koivua vastaan nojollaan olevan moottoripyörän paikalleen ja samaan asentoon kuin uhrikuvassa, niin huomataan, että moottoripyörän rungon suunta on sama kuin polun suunta. Se onkin sen luonnollinen asento tuossa paikassa ja tilanteessa.

Todetaan vielä että "tuohon vanhaan aikaan" Hessu oli jyrkästi eri mieltä. Moni lukija meni sitten Hessun mukana väärälle puolelle ja äänestyksessä tuo väärä kanta voitti. No, se ei haittaa. Aika usein enemmistö on myös väärässä.
Sariola
Horatio Caine

Piirsin hahmotelman tuon Hessun ottaman kuvan mukaan ja vertasin sitä jo kauan sitten piirtämääni kuvaan. Molemmissa on kuvaussuunta suoraan ylös, ja polun suunta siitä jonkin verran oikealle. Hessun ottamassa kuvassa on kuvauspaikka ja kuvaussuunta sama kuin ns. uhrikuvassa (ainakin sitä on tavoiteltu). Minun piirroksessani kuvaussuunta on samoin ylös ja polun suunta siitä hieman oikealle.

Tuo oli yllätys, että nuo ovat lähes yhteneväiset. Molemmissa polku kaartaa kuvaan keskiviivaan nähden oikealle, ja vieläpä lähes saman verran. Tämä vahvistaa sen, että äänestyksessä vähemmän ääniä saanut kanta oli se oikea! 8)

Kuva
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola, sinulla tuo polun suunta muuttuu aina sen mukaan kun se sinulle faktoina takaraivoon asennetaan.

Polku on juuri siinä missä se on ja sinun alkuperäinen väittämä polun suunnasta on auttamattomasti väärä. Siinä oli virhettä jotakuinkin 90 astetta. Joka on aika paljon se. Piirretyssä kuvassa ei virhettä oikeastaan voi enempää piirtää.

Ymmärrän tuon vierheen jos olet ollut W esiliinana ja kertonut omia hataria höpinöitäsi ilman todellista tietoa. Et ole koskaan vaivautunut käymään murhaniemellä. Teillä on tainnut tulla sotkeennus poluista??

Wagner tietää, että murhaniemellä polku -60 todellakin kulki murhaniemen poikki nykyiselle uimarannalle ja tuo on sotkenut Sariola sinun olettamukset polun suunnasta. Valitettavasti - väärä polku.

- hymm -
Sariola
Horatio Caine

Tuosta mm. Hessun kuvaamasta niemen päällä kulkevasta polusta lähtee kyllä haarauma uimarannalle siellä lehdenpohjukan kohdalla, mutta pääpolku jatkaa hieman vasemmalle kaartaen siellä arviolta 50 m:n päässä teltalta etelään. Ei näistä voi erehtyä tuolla tavalla. Tuosta polusta on ollut nähtävänä erittäin hyvin kuvia täällä areenalla, ja niistä näkyy, että teltalta sinne kohtaan polulle, josta haara lähtee uimarannalle, on tuo polun osa yllättävän suora. Siitä voi piirtää teltalta suoran viivan sinne uirannalle lähtevän haarauman kohdalle ja viiva pysyy koko ajan polulla. Niin suora se on siltä osuudelta.
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Sen jälkeen kun näin tämän murhapaikalta johtavan asfalttitien havaintokuvan - olen ollut täysin sanaton polun suunnasta.

Ei oikeastaan ole tähän mitään sanoja enää jäljellä.

Kuva
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

1960 polun suunta kuvassa kyllä on oikea, siis tummalla merkitty väylä teltasta etelään.
Toisaalta sekin havainto on oikea, ettei polku ollut asfaltoitu eikä edes öljysorapohjainen;
taiteilijalla tulee toki olla taiteellinen vapaus vaikka ripustaa polun viereen HKL:n pysäkki ?

Polku tuolloin todellakin kulki telttapaikalta hieman etelälounaaseen.
Sen pohja erottuu maastossa edelleen selvästi.

Nykyinen valtaväylä on syntynyt paljon sen jälkeen, 1960 sen paikalla oli pelkkää kasvustoa.

8)
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

awa kirjoitti:Wagner tietää, että murhaniemellä polku -60 todellakin kulki murhaniemen poikki nykyiselle uimarannalle ja tuo on sotkenut Sariola sinun olettamukset polun suunnasta.

- hymm -
Mistä ihmeestä tiedät tietäväni, mitä tiesin jo 1958 ?
Mistä tiesit tietäväsi polun 1960 ?

Olemmeko paikkakunnan 2 Wanhaa Warista, joilla alkaa muistoja jo karista ?

Millois pesitään ?

Lupaan olla munimatta, se kuuluu naaraalle.

P.S En osaa laulaa, mutta osaan imitoida hyvin Olavi Virtaa, suomalaisia tangolaulajia ja Elvistä.
Ainakin, jos itse osaat imitoida Priscilla Presleytä avattaresi kuvanoton aikoihin...

:lol:
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Wagner kirjoitti: Mistä ihmeestä tiedät tietäväni, mitä tiesin jo 1958 ?
Sinä Wagner olet Bodomilla olleiden polkujen asiantuntija. Siellä on valtaväyliä, loisteliaita havupolkuja, valoisia rantapolkuja ja ikäviä sivuraiteitakin. Elämän kaikki vaiheet on kuljettavissa.

Onhan noita polkuja tullut kuljetuksi ja satun tietämään, että tuo mainitsemani polku oli lintupoikien aikaan olemassa.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Re: P**LUN SUUNTA KUVASSA ?

Sariola
Horatio Caine

Kotipoliisi kirjoitti:Sen jälkeen kun näin tämän murhapaikalta johtavan asfalttitien havaintokuvan - olen ollut täysin sanaton polun suunnasta.

Ei oikeastaan ole tähän mitään sanoja enää jäljellä.

Kuva
Ei tämä ole lähimainkaan niin kaukana oikeasta kuin "Kotipoliisi" kuvittelee.
Polkua kuvaava viiva on tosin liikaa oikealle, mutta todellisuudessakin polku on sen poliisin selän olevien tuuheiden kuusten lännen puolella. Teltta ei ole vielä oikealla paikallaan - etukulma on kiinnittämättä. Tietysti värit ja muut eivät ole luonnonmukaisia. Se on tosi, tämä kuva ei ole riittävän tarkka. Kyllä siitä virheitä löytyy. Jopa teltta voi olla väärässä paikassa. Katsopas tuo uusin kuva. Siinä uhrikuvan kuvaussuunta ja polku muodostavat hyvin lähellä totuutta olevan kulman keskenään ja polun suunta on oikealle verrattuna kuvaussuuntaan. Tarkoitus tuolla kuvalla on ollut se, että polku on enemmän oikealle kuin uhrikuvan kuvaussuunta. Pidän itsekin tätä huonona mallina muuten. Tuon jälkeen muutin käsitystäni noista suhteista. Teemun kaarna-analyysit olivat samaa luokkaa - yhtä epämääräisiä. Sen verran tutkin sitä asiaa, että pelkästä kaarnakuviosta ei voi määrittää kuvaussuuntaa. Se on jo lähtökohtana virhe. Oletetaan että olet koivusta esim.5 metrin päässä ja suuntaat kameran kohti koivua. Otat kuvan. Seisot samassa paikassa ja käännät kuvauskulmaa oikealle, niin että koivu vielä näkyy vasemmassa reunassa. Otat siihen suuntaan kuvan. Kuvaussuunta on aivan eri, mutta kaarnakuvio on täsmälleen sama kuin edellisessäkin kuvassa. Kyllä näitä virheitä sattuu. Itse ihmettelin, että voiko Kotipoliisi olla niin yksinkertainen, että kuvittelee, että nukkumassa oleva on koko ajan samassa asennossa, missä aloitti nukkumisen. Eihän se niin ole. Myönnän siis tuon kuvan virheelliseksi, mutta totean että virheitä on vähän siellä täällä. Ei tuo ole ainut, enkä minä ainoa joka tekee myös virheitä...
Tekevälle sattuu...

Tuossa minä itse asiassa enemmän kokeilin kuvankäsittelyohjelman käyttöä, jota en tuossa vaiheessa vielä hallinnut. Kuvana tuo minua kyllä tyydyttää, mutta ei se ole todellisten faktojen mukainen - se on totta. Taidetta !!! :D
Sariola
Horatio Caine

Tässä seuraavassa kuvassa on se tilanne, johon minä päädyin. Hessu on näköjään ottanut kuvan uhrikuvan suuntaan, ja se sattuu olemaan hyvin linjassa minun jo kauan sitten kaavailemieni kuvaussuuntien ja polun suuntien kanssa. Noin se on. Minä olen tiennyt tuon jo kauan, ja käsitys kyllä muuttui alkuperäisestä käsityksestä. Tämä uhrikuvan kuvaussuunta verrattuna polun suuntaan on jo varmasti oikea, eikä se siitä riipu että Hessu on ehkä sattumalta päätynyt täsmälleen samaan. Se on kuitenkin se oikea tulkinta.
Sariola kirjoitti: Hessun ottamassa kuvassa on kuvauspaikka ja kuvaussuunta sama kuin ns. uhrikuvassa (ainakin sitä on tavoiteltu). Minun piirroksessani kuvaussuunta on samoin ylös ja polun suunta siitä hieman oikealle.

Tuo oli yllätys, että nuo ovat lähes yhteneväiset. Molemmissa polku kaartaa kuvan keskiviivaan nähden oikealle, ja vieläpä lähes saman verran. Tämä vahvistaa sen, että äänestyksessä vähemmän ääniä saanut kanta oli se oikea! Kotipoliisin kanta taisi muuten olla se väärä mielipide?! Virheitä sattuu, joskus on väärässä Kotipoliisikin! 8)

Kuva
Viimeksi muokannut Sariola, La Joulu 10, 2011 1:49 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Taidetta, taidetta...

Polttaa kesäkatu miestä
Kosteaa höyryä nousee tiestä
Polttaa asfaltti ja tiili
Hengityksen täyttää pöly sekä hiili
Autojen pakokaasu huumaa
Kadulla on kuumaa
Kadulla on kuumaa
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

En voi muuta, kuin ihmetellä tuota Sariolaa ja hänen omituisia höpinöitään, oletko ihan tosissasi, Sariola.

Sinä olet todella sairas, hullu, voisi joku sanoa, mutta en minä, sillä tiedän sinun tekevän tuota tahallasi, ärsyttääksesi muita, asiallisia kirjoittajia, jotka haluavat, että Bodomin raukkaminen pikkutyttöjen murhajaaja saataisiin vihdoin kiinni.

Sinä et sitä vaan halua ja syykin on hyvin tiedossa.

Mitä tulee tuohon polun suuntaan, niin kyllä se, jonka aikoinanai väitin olleen se oikeas suunta, oli ja on myös oikea, mutta nyt näyt Sariola senkin omivan omaksi ideaksesi, mikä raukka oletkaan vaippahousu!

Siinä se polku on, missä väitin sen olevan ja tuossa kuvassa on sen verran optista harhaa, että siinä koivun kohtaa polku poikkeaa hieman vasemmalle, eikä ole noin suora, miltä se paikalla käymättömästä näyttää, katsokaapa vaikka sitä toisesta suunnasta ottamaani kuvaa, jossa tuo polun taittuminen näkyy selvästi, mutta Sariola ei sitä "ole huomannut", sokea kun tietyille asioille on!
Vastaa Viestiin