"HS: Anu Vehviläinen kertoo yöstä, jolloin hänen miehensä teki itsemurhan – ”Ne olivat elämäni kauheimmat tunnit”
Ministeri Anu Vehviläisen isä ja aviomies kuolivat molemmat oman käden kautta. Vehviläinen kertoo Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä yöstä, jolloin miehen kollegat toivat suruviestin kotiovelle.
Kunta- ja uudistusministeri
Anu Vehviläisen (kesk) rikoskomisariona työskennellyt mies kuoli vuonna 2011. Hän ampui itsensä poliisien pikkujouluissa.
Vehviläinen kertoo Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä yöstä, jolloin hänen ja nyt 17-vuotiaan Tatu Hiltusen elämä muuttui.
Perjantaina, marraskuun 25. päivä, Vehviläinen lensi Helsingistä kotiinsa Joensuuhun. Mies oli lähtenyt työpaikkansa pikkujouluihin, ja Vehviläinen vietti pojan kanssa koti-iltaa. Puoli kahdeksalta illalla mies soitti ja pohti, jäisikö hän vielä juhliin.
Mies oli kertonut jäävänsä. Puoli kahdelta yöllä Vehviläinen heräsi ovikellon soittoon.
– Ajattelin, että Timo on hiprakassa eikä hänellä ole avaimia. Lähdin vähän vihaisena avaamaan, sillä pelkäsin Tatun heräävän. Ovella oli Timon esimies ja työkaveri. He kertoivat, että Timo oli tehnyt itsemurhan kesken juhlien, Vehviläinen kertoo HS:lle.
– Olin sokissa. He soittivat perheystävällemme, jotta en jäisi tilanteessa yksin. Ne olivat elämäni kauheimmat aamuyön tunnit, jotka muistuttivat minua myös lapsuudestani.
Kaksi suurta tragediaa
Vehviläinen on aiemminkin puhunut julkisuudessa puolisonsa itsemurhasta. Hän kertoi asiasta sanomalehti Karjalaiselle pian tapahtuneen jälkeen, marraskuun 2011 lopulla.
– Tapahtunut tuli minulle täytenä yllätyksenä. Nyt keskitymme lähiomaisten kanssa kriisistä selviytymiseen, Vehviläinen kirjoitti tuolloin. Asiasta uutisoi muun muassa STT.
Vehviläinen kertoi viime vuoden joulukuussa Apu-lehdessä saaneensa keskusteluapua muun muassa ystävältään, metropoliitta Ambrosiukselta.
Myös Anu Vehviläisen isä kuoli oman käden kautta, kun nykyinen ministeri oli 11-vuotias. Tatu-poika menetti isänsä saman ikäisenä.
Kun aviomies kuoli, Vehviläinen hakeutui heti terapiaan. Hän kertoi asiasta viime vuonna Kotiliedelle antamassaan haastattelussa. Terapiasta auttoi käsittelemään tapahtunutta.
Hän on pohtinut syitä miehensä ratkaisuun.
– Olen rakentanut mieleeni haparoivan selityksen syistä, mutta niitä ajatuksia en halua muille jakaa, hän kertoi Kotiliedelle.
Vehviläinen kertoi IS:lle marraskuussa 2013 pukeutuneensa mustaan vuoden ajan miehensä kuoleman jälkeen.
– Kun mieheni kuoli, huomasin, että en laittanut pitkään aikaan punaista jakkua, vaikka punainen on lempivärini. Meni ainakin ensimmäiseen syksyyn asti, kunnes aloin käyttää taas värejä, Vehviläinen kertoi.
Tragedia oli poliisillekin ”erittäin poikkeuksellinen”
STT uutisoi marraskuussa 2011, että kuolinlaukaus tapahtui KRP:n yksikön pikkujouluissa. Paikalla oli vajaat kymmenen henkeä. Asiasta kirjoitti ensimmäisenä Iltalehti.
Tapahtumaa tutkittiin kuolemansyyntutkintana, ei rikoksena.
Poliisin selvitysten perusteella asiaan ei näyttänyt liittyvän ohjeistuksen vastaista toimintaa, eikä kellään ulkopuolisella ollut osuutta kuolemaan. Selitystä tapahtumalle ei paljastunut.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005854777.html