turumurre kirjoitti:JIM -lavastus
Iltasanomat julkaisi 2.4.2013 pätkän JIMin hyllytetystä rekonstruktio -sarjasta:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 42251.html
Kovin hyväksi lavastukseksi tätä ei voine kehua; Pöytä keskellä kulkureittiä, Takka liian pieni, Epäaito tilannekuvaus...
Se nyt on loppujen lopuksi epäoleellista, miltä se huone näyttää.
turumurre kirjoitti:
-Kari Uoti esipuhessaan kertoo että tytär olisi kuullut vanhempiensa riitelyn ääniä. Tämä ei pidä millään tavalla paikkaansa, päin vastoin tytär kertoi kuulusteluissaan ettei vanhempansa riidelleet.
Vain kuin alle 13 tuntia oli kulunut murhasta tytär kertoi näin poliisin nk. puhuttamisessa (sosiaalityöntekijä läsnä):
Poliisi:
Juu mihin sa olet herannyt?
Amanda:
No siihen et ma kuulin kun joku paukutti meian ikkunaa. Maa luuin eka et pakkanen paukkuu mut sit maa kuuli kun aiti tai iska kiljui.
Ehkä Auerin perheessä vanhemmilla oli tapana kiljua toisilleen kun kommunikoivat mitä syvimmässä rauhantilassa? Muualla asiaa on kyllä tapana pitää herkästi riidan merkkinä.
turumurre kirjoitti:
-Edelleen Uoti kertoo että tytär olisi mennyt katsomaan kuollutta isäänsä ennen kuin itse meni välillä puhelimeen. Tämä ei pidä paikkaansa! Jokainenhan tänä päivänä tietää milloin tytär näki isänsä kuolleena ja kirkaisi siinä samalla:
Valitettavasti se pitää paikkansa. Sehän lukee tossa sun omassa puhuttamis (ei kuulustelu!) lainauksessa Satakunnan keskussairaalassa. Vain n. 13h on ehtinyt kulua murhasta!
turumurre kirjoitti:
Et-ptk:
Puhuttelu suoritettiin Satakunnan keskussairaalan neuvotteluhuoneessa 01.12.2006 alkaen klo 15.00
K: No missä äiti oli sillon?
A: Äiti oli muistaakseni soittamassa.
K: Oliko valot sillo päällä, vai oliko pimeetä?
A: No, kai ne oli päällä, ko mäen olis muute nähny pimeessä.
L: Mis kohtaa iskä oli siel lattialla? Muistatko?
A: Aika siin sängyn vieres se makas lattialla.
K: Olik siel ketään vierasta miestä?
A: Mää en nähny, se oli varmaan menny jonnekin piiloon. Sit siel oli puukko
lattialla. Ja sit ko mää menin pois sieltä--Ku mä tulin sinne taas vähän ajan
päästä, mä näin ku se mies pakeni ikkunasta. (= ja tähän uuteen menemiseen ajoittuu häke-nauhalla kuultava tytön kirkaisu - kyllä turre tämän tasan tarkkaan tietää, mutta haluaa harhaanjohtaa uusia minfolaisia)
Lisään tänne pari juttua sairaalapuhuttamisista, ne ovat tuoreita muistoja, vain alle 13h murhasta. Nämä turre jätti pois tahallaan.
L: Sa muistat et sa kavit siel useamman kerran iskaa katsomassa?
A: Joo-o
L: Tai ku sa menit ensimmaisen kerran takkahuoneeseen siella oli se tilanne etta siella oli isa ja aiti...?
A: Ei.
L: Muit ei ollut?
A: Ei.
L: Ja ne oli jossain siin sangyn luona?
A: Nii-i
ja toinen pätkä, tuosta selviää selvästi, että Amanda kävi katsomassa isäänsä jo ennen häke-kirkaisua.
K: Sit saa tuut uuden kerran kattoma, nii aiti on puhelimessa?
A: No, sillo tota, iska oli lattialla ja, tota, aiti oli menos just puhelimee..
K: Joo
14:31 M: Siis oliko nyt nii et isa oli lattialla ja aiti oli menossa puhelimeen?
14:39 A: Joo.
M: No enta se iso vieras mies oliko se sillo jo siel sisal?
A: Varmaan – ma en nahnyt sita.
K: Ko aiti oli menny just puhelimeen, sa kavit kattomassa siella ja...
A: Iska oli lattialla.
14:58 K: Mihin sa menit sen jalkeen?
15:00 A: Takaisin omaan huoneeseen.
15:02 K: Olik sa kauan siella?
A: En.
turumurre kirjoitti:
Etp 2009
M: Muistatko sää sen mosta ko sä kirkasit kovasti?
A: Kuka?
M: Sinä. Sää kirkasit kovasti siel silo, jossakin vaiheessa.
A: Yy.
M: Oliko se silo ko se mies meni ulos vai vai mis vaihees ?
A: No, silloko mä näi iskä siel lattial ja siit tulee iha hirveesti verta. (itkua)
Huomautus turrelle: Vuoden 2009 kuulustelut voi pistää omaan karsinaansa. Jo tuossa 13h murhasta tehdyssä kuulustelussa kuulee selvästi, että lasta on suggeroitu valemuistoihin Mr. Huppiksesta - ja iso lauma aikuisia hössää ympärillä hokien vain siitä "vieraasta miehestä". Vaikka paljon mielenkiintoisempiakin kysymyksiä olisi voinut tehdä. Onneksi sentään se oleellinen tuli esiin, että äiti ja isä huusivat keskenään - ja rikkoivat lasin - eikä mitään Huppista ollut missään.
Vuoden 2009 höpinöille en anna suurta painoarvoa - paitsi tietysti niissä kohdissa missä tytär puhuu itsensä pussiin. Tytär ei selvästikään enää vuoden 2009 kuulusteluissa pysy totuudessa.
turumurre kirjoitti:
Etp 2009
K: Nii i mutta varmaan siin voi ajatukset vähän karkaa ku tulee tämmönen hätätilanne. Äiti meni
takasin puhelimeen ja ja mihin sää sit menit sen jälkeen?
A: Mä taisin men kattoo sit kai se murhaaja lähti
K: Sä uskalsit mennä sinne
A: Mää Joku pako joku juttu mun mieles pakotti mun mennä kattoo mitä oli tapahtunu
K: Kerro vähän mitä sää näit kun se joku juttu sun mielessä pakotti sut sinne menemään ja kattomaan ja ja äiti oli sillon puhelimessa mä ymmärsin sit mitä sää sit näit?
A: No mää menin sinne ja näin iskän lattialla ja vartosin varmaan jotain kymmenen viistoista sekuntii siin ja tai kakskytsekuntii sen jälkeen murhaaja juoksi sielt kylppärist pois
K: Näkiks sun äiti sen vai oliks se puhelimessa
A: Oli puhelimessa mun mielest kai
Kommentti: Vuoden 2009 höpinöitä. Huomatkaa, että nyt Amanda on lisännyt valemuistoksi kohdan,jossa murhaaja juoksee kylppäristä pois. Vaikka se on mahdotonta, koska Jukka Lahti makaa oven edessä. Mutta vuonna 2009 Amanda puhuu jo täyttä puuta heinää pelastaakseen äitinsä kusesta.
Btw, sulla taitaa turre olla aika kova hätä, kun valitset tytön puhuttamisestakin vain itsellesi edulliset kohdat... Esim. ton puhuttamisen alku on aika oleellinen asia ja sen jätit pois. Samoin kuin
turumurre kirjoitti:Kuulusteluissaan tytär kertoo myös kun kuuli isän tuskaista huutelua hänen ollessaan puhelimessa. Kari Uodin mukaan tytär näki siis isänsä maassa puukotettuna ja kuitenkin tytär kuuli isän äänet jälkeenpäin ja niin ne tietysti kuuluu myös hätäkeskusnauhalla (taustanauhaintoilijat älkööt nyt vaivautuko, silloinhan JIMin lavastus menettäisi entistä enemmän merkitystänsä).
Eihän sitä kukaan yritä kiistää, etteikö kuullut. Sairaalapuhuttamisessa, jolla on syytä pistää suurin painoarvo, tytär kertoo myös mitä hän EI kuullut. Hän ei kuullut Huppiksen sanovan mitään....Hän ei ylipäänsä kuullut mitään Huppiksen tuottamia ääniä.
turumurre kirjoitti:
Heikko lavastus JIMiltä, hyvä että on hyllytetty.
Lähinnä heikko esitys sinulta. Että kehtaatkin manipuloida todistusaineistoa noin. Käyt napsimassa sieltä vain omaan jankutukseesi sopivia pätkiä ja jätät olennaista pois.