Vanhan Kalajoen ja Raution rajan merkiksi rakennettiin muistolaatta. EI Mikan muistoksi. Näin minä tän jutun ymmärsin...Samarina kirjoitti:Siis tuo laatta rakennettiin -97? Ja Mika löytyi -06. Eli muistolaatta rakennettiin ennen ruumiin löytymistä ja tietämättä lähelle sen olinpaikkaa? Jotenkin ironista..joojoo kirjoitti:Lähelle Mikan löytöpaikkaa rakennettiin muistolaatta vanhan Kalajoen ja Raution rajan merkiksi vuonna -97. Pian tämän valmistumisen jälkeen se kuitenkin rikottiin. Pelkäsikö joku/jotkut että juuri tälle nimenomaiselle paikalle tulee liikaa ylimääräistä väkeä??
Tapaus Mika Kantola
Sorry epäselvästä söhellyksestä
Todellakin muistolaatta rakennettiin vanhan Raution ja Kalajoen rajan merkiksi. Rautiohan on ollut about 70-luvulle itsenäinen kunta. Silloin se yhdistettin Kalajoen kanssa yhteiseksi kunnaksi. Muistolaatta on rakennettu -97 (lähde: Rautio-kirja)
Ruumis löytyi Typpön kylästä, jonkin verran Tyngän suuntaan. Paikka on metsäautotien varressa. Kyseisen tien varteen on rakennettu joitakin vuosia sitten linkkimasto.
Juups, ei ollut itselläkään ikää, saatikka asiaa baariin noihin aikoihin. Kuitenkin tämä baari oli legendaarisen tunnettu laajalti. Jotenkin on jäänyt sellainen muistikuva että tämän baarin pitäjän tuohuja pidettiin hiukan salaperäisinä. Lieneekö asiaan vaikuttanut että henkilö oli muistaakseni romani. Huhujen mukaan siis tämä ko. mies olisi muuttanut Ruotsiin ja tehnyt itsemurhan siellä.
Kiitos "vasikka", kynnys oli korkealla kirjoittaa. Kertomanihan perustuu kuitenkin pääosin huhuihin, omiin mielikuviin ja kuulopuheisiin. Kuitenkin asian salaperäisyys on saanut minut kiinnostumaan tapauksesta.
Outoa ettei asiasta kuitenkaan puhuta. Tyngällä olisi jonkin jutun mukaan asustellut mies, joka kertoo tietäneensä mitä Mikalle on tapahtunut. Hän ei kuitenkaan ole kertonut tätä edes siskolleen. Ja nyt hän on vienyt tiedon mukanaan hautaan.<==HUHU
Ruumis löytyi Typpön kylästä, jonkin verran Tyngän suuntaan. Paikka on metsäautotien varressa. Kyseisen tien varteen on rakennettu joitakin vuosia sitten linkkimasto.
Juups, ei ollut itselläkään ikää, saatikka asiaa baariin noihin aikoihin. Kuitenkin tämä baari oli legendaarisen tunnettu laajalti. Jotenkin on jäänyt sellainen muistikuva että tämän baarin pitäjän tuohuja pidettiin hiukan salaperäisinä. Lieneekö asiaan vaikuttanut että henkilö oli muistaakseni romani. Huhujen mukaan siis tämä ko. mies olisi muuttanut Ruotsiin ja tehnyt itsemurhan siellä.
Kiitos "vasikka", kynnys oli korkealla kirjoittaa. Kertomanihan perustuu kuitenkin pääosin huhuihin, omiin mielikuviin ja kuulopuheisiin. Kuitenkin asian salaperäisyys on saanut minut kiinnostumaan tapauksesta.
Outoa ettei asiasta kuitenkaan puhuta. Tyngällä olisi jonkin jutun mukaan asustellut mies, joka kertoo tietäneensä mitä Mikalle on tapahtunut. Hän ei kuitenkaan ole kertonut tätä edes siskolleen. Ja nyt hän on vienyt tiedon mukanaan hautaan.<==HUHU
-Krapulan hoito viinalla on kuin ripulin hoitaminen pieremällä-
Eli oikeaa ihmistä muistelin. Onhan tuolla baarissa tullut kerran käytyä hieman ennen kuin lopetti toimintansa... Eikö tämä baarinpitäjä hakattu useamman ihmisen toimesta myöhemminkin? Jotenkin on jäänyt sellainen mielikuva... Vai oliko kyseessä juuri tämä samainen kähinä, mistä Mika oli käräjille menossa? Kuulusteltiinko tätä baarinpitäjää koskaan, vai ehtikö hän siirtyä muille maille, ennen kuin tapausta alettiin varsinaisesti tutkia?
Outoa on minustakin tämä salamyhkäisyys. Monia huhuja asiaan liittyen olen kuullut minäkin, mm. että löydettäessä ruumiilla olisi ollut puukko rinnassa/kyljessä jne. Mutta kun kyse on pienestä maalaiskaupungista, niiden todenperäisyyden laita onkin sitten vähän niin ja näin.
Outoa on minustakin tämä salamyhkäisyys. Monia huhuja asiaan liittyen olen kuullut minäkin, mm. että löydettäessä ruumiilla olisi ollut puukko rinnassa/kyljessä jne. Mutta kun kyse on pienestä maalaiskaupungista, niiden todenperäisyyden laita onkin sitten vähän niin ja näin.
Mielestäni baarin vakioasiakkaat voisivat tietää paljonkin tämän baarimiehen (BM) toiminnasta.
Tuosta hakkaamisesta en osaa sen tarkemmin sanoa. Ja BM kuulusteluista... taida olla liian nuori vastaamaan tuohon. BM oli ainakin avovaimonsa kanssa väkivaltainen suhde. BM siis pahoinpiteli avovaimoaan.
Saman jutun olen kuullut että jäännöksissä olisi ollut puukko rinnassa... tiedä sitten.
Tuosta hakkaamisesta en osaa sen tarkemmin sanoa. Ja BM kuulusteluista... taida olla liian nuori vastaamaan tuohon. BM oli ainakin avovaimonsa kanssa väkivaltainen suhde. BM siis pahoinpiteli avovaimoaan.
Saman jutun olen kuullut että jäännöksissä olisi ollut puukko rinnassa... tiedä sitten.
Baarin sen aikaisesista asiakkaista osa vaan taitaa olla autuaimmilla metsästysmailla, osa muuttanut muualle ja loput ei halua puhua. Ei mitenkään hyvät lähtökohdat jutun selvittämiseksi. Tuo suhteen väkivaltaisuus olikin uutta tietoa. Tämä sen aikainen avovaimo, jos nyt oikeassa henkilössä olen, tietojeni mukaan asustelee vieläkin täällä pohjanmaalla.
Suurin osa asiakaskunnasta koostui kuitenkin paikkakuntalaisista, "lievästi" alkoholisoituneista. Ja heistä osa ainakin on vielä tolpillaan. Mielestäni he ovat voineet nähdä jotain outoa ja asiaan liittyvää.
Jep jos kyse on tästä lyhyehköstä naisesta niin olemme samassa henkilössä. Joo hän asustelee, sanotaanko "ei kovin kaukana". Väkivalta on ollut mm. tukasta vetämistä ja lyömistä.
Mietitäämpä Samarina minkälainen tilanne täällä lähiseudulla oli siihen aikaan kun Mika katosi... Osaatko yhdistää jotain tapahtumia? Itse olin aika nuori tuolloin... Muistan vain että paljon puhuttiin tästä BM:stä ja hänen tekemisistään. Typpössähän joidenkin jutujen mukaan keitettiin "kirkasta". Olisiko tällä jotain osuutta asiaan? Vai olenko hakuteillä? No entäs sitten se että Mika palasi Ruotsista. Onko kahakka ollut jonkin asteinen valtataistelu BM:n ja Mikan välillä? Ja poliisin mukaan Mikalla oli ollut huumeyhteyksiäkin.... liittyikö tämä tahiminen sitten joihinkin huumejuttuihin...
Nämä olivat vain minun omia mietteitä... kuitenkin kiinnostaa mitä paljastuu...
Jep jos kyse on tästä lyhyehköstä naisesta niin olemme samassa henkilössä. Joo hän asustelee, sanotaanko "ei kovin kaukana". Väkivalta on ollut mm. tukasta vetämistä ja lyömistä.
Mietitäämpä Samarina minkälainen tilanne täällä lähiseudulla oli siihen aikaan kun Mika katosi... Osaatko yhdistää jotain tapahtumia? Itse olin aika nuori tuolloin... Muistan vain että paljon puhuttiin tästä BM:stä ja hänen tekemisistään. Typpössähän joidenkin jutujen mukaan keitettiin "kirkasta". Olisiko tällä jotain osuutta asiaan? Vai olenko hakuteillä? No entäs sitten se että Mika palasi Ruotsista. Onko kahakka ollut jonkin asteinen valtataistelu BM:n ja Mikan välillä? Ja poliisin mukaan Mikalla oli ollut huumeyhteyksiäkin.... liittyikö tämä tahiminen sitten joihinkin huumejuttuihin...
Nämä olivat vain minun omia mietteitä... kuitenkin kiinnostaa mitä paljastuu...
Sehän siinä onkin, kun aikaa on jo sen verran kulunut, että kaikki muistikuvat, ihmiset, vuosiluvut yms. joko sekoittuneet tosi pahasti tai unohtunut. Katoamisaikana olen itse ollut teini-ikäinen, eli kaupungilla on aikaa vietetty, mutta baareihin ei ollut lain puitteissa mitään asiaa. Piiritkin on ollut ehkä toiset, kun minulla ei ole minkäännäköistä mielikuvaa henkilöstä nimeltä Mika Kantola. Tuo kuvakaan ei ole herättänyt mitään muistikuvia. En myöskään muista mitään uutisointeja tuosta katoamisesta vuodelta -95. Oliko niitä edes? Siksipä olikin yllätys kun tuollainen juttu nousi lehtiin viime vuonna.
Tuosta baarinpitäjästä ja avovaimostaan minulla on jokin mielikuva ja baarissa olen kerran käynyt vähän ennen kuin sen pito loppui. Asiakaskunnasta minulla on sama käsitys kuin sinulla, "alan miehiä". "BM" oli kyllä puhuttu henkilö ja persoonallinen tapaus. Kirkkaan keitosta en muista kuulleeni, mutta tuo pahoinpitely, mistä kerroin on jotenkin jäänyt mieleen. Ajankohta on vain hukassa, joten en osaa sanoa oliko tuo sama kähinä, mistä Mika olisi joutunut käräjille vai joku muu.
Tuosta baarinpitäjästä ja avovaimostaan minulla on jokin mielikuva ja baarissa olen kerran käynyt vähän ennen kuin sen pito loppui. Asiakaskunnasta minulla on sama käsitys kuin sinulla, "alan miehiä". "BM" oli kyllä puhuttu henkilö ja persoonallinen tapaus. Kirkkaan keitosta en muista kuulleeni, mutta tuo pahoinpitely, mistä kerroin on jotenkin jäänyt mieleen. Ajankohta on vain hukassa, joten en osaa sanoa oliko tuo sama kähinä, mistä Mika olisi joutunut käräjille vai joku muu.
Mielestäni jos saisi koottua pienet palaset jollain konstilla yhdeksi niin juttu voisi olla selvitetty. Onkohan poliisi kuulustellut baarin silloisia asiakkaita tai ex-avovaimoa? Miksei heitä voisi ottaa uudelleen kuulusteluihin?
Toisaalta jos BM:n auton liikkeitä on kyselty noilta ajoilta, niin luulisi poliisilla olevan epäilystä asiasta. Kuitenkin olettaisin että asialla on ollut useampia henkilöitä...(menenköhän taasen asioiden edelle päätelmissäni?
)
Kuitenkaan ei varmaan olisi pahitteeksi ottaa huomioon koko kylän silloiset tapahtumat ja ihmisten väliset kytkökset. Ja siitä puukosta
romanithan suosivat teräaseita... joops nyt liikutaan jo aika heikoilla jäillä
Eihän kukaan ole todistanut että BM olisi syynä Mikan katoamiseen.
Toisaalta jos BM:n auton liikkeitä on kyselty noilta ajoilta, niin luulisi poliisilla olevan epäilystä asiasta. Kuitenkin olettaisin että asialla on ollut useampia henkilöitä...(menenköhän taasen asioiden edelle päätelmissäni?
Kuitenkaan ei varmaan olisi pahitteeksi ottaa huomioon koko kylän silloiset tapahtumat ja ihmisten väliset kytkökset. Ja siitä puukosta
Noita kuulusteluja mietin itsekin; ketä on kuulusteltu ja milloin ja onko noissa kuulusteluissa selvinnyt mitään? Onko tästä ollut juttua esim. Alibissa tai muissa alan lehdissä? Ilmeisesti tuolla viime vuonna kiinniotetulla hemmolla ei kuitenkaan ollut merkitystä jutun ratkeamista ajatellen.
Mikä on nostanut tuon auton poliisin kiinnostuksen kohteeksi? Onko joku nähnyt tuon auton katoamispäivänä paikan lähistöllä vai miksi poliisi on kiinnostunut auton liikkeistä?
Mikä on nostanut tuon auton poliisin kiinnostuksen kohteeksi? Onko joku nähnyt tuon auton katoamispäivänä paikan lähistöllä vai miksi poliisi on kiinnostunut auton liikkeistä?
Juu, tuskin aiemmin kiinniotettu hlö on tiennyt kovinkaan paljoa loppujen lopuksi.
Mistäköhän pääsisi vanhoihin alibin juttuihin käsiksi?
Tämä auto on liikkunut tässä kyllä edes takas, ilmeisesti siitä kiinnostus. Ja tietysti auton omistajan vuoksi.
Mistäköhän pääsisi vanhoihin alibin juttuihin käsiksi?
Tämä auto on liikkunut tässä kyllä edes takas, ilmeisesti siitä kiinnostus. Ja tietysti auton omistajan vuoksi.
Paha mennä sanomaan, mutta tuo alkaa pikkuhiljaa tuntua itsestäkin todennäköiseltä. Ja onko tässä jutussa edes ollut pääepäiltyä? Tuntuu, että on välillä syytelty yhtä sun toista..vasikka kirjoitti: Ymmärsinkö siis oikein, että pääepäilty olisi jo siirtynyt autuaammille metsästysmaille?
Olisiko se syynä laiskaan tiedotuspolitiikkaan?
Löytyiskö täältä ketään, jolla olisi tietoa Alibin tai muiden lehtien kirjoittamista jutuista Kantolan tapausta koskien?
-
Mother_North
- Roger Murtaugh