Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6675
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Tiina kirjoitti:Outoa tuo, että lehdistö peittää kasvot, vaikka itse ei ja on niin selvä tapaus.
MTV3 otti liberaalimman linjan:
MTV3 kirjoitti:http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... mattomiksi

Julkaistu 16.04.2012 12:11

Laajasalon perhemurhaaja haluaisi teot tekemättömiksi

Kuva

Vaimonsa ja pienten tyttäriensä murhista syytetty helsinkiläinen Henrik Johannes Arra on asianajajansa Heikki Lampelan mukaan hyvin järkyttynyt tapahtuneesta. Järkyttävät väkivallanteot tapahtuivat perheen kotona Laajasalossa tammikuussa.

– Hän toivoo, että tätä ei olisi tapahtunut. Hän toivoo kovasti sitä, asianajaja Lampela sanoi.

Mies myönsi tänään oikeuskäsittelyssä syyllistyneensä murhiin raa’alla ja julmalla tavalla, mutta kiisti toimineensa vakaasti harkiten.

– Nämä teot ovat tapahtuneet ennalta suunnittelematta, Lampela sanoi.

Puolustus pyytää mielentilaan pääsyä

Lampela ei ota tässä vaiheessa kantaa tekojen motiiviin, sillä puolustus aikoo pyytää oikeudelta pääsyä mielentilatutkimukseen.

Lampela sanoi käsittelyn alussa, että miehen perheeseensä kohdistamat ajatukset olivat olleet välillä suojaavia ja välillä hyökkääviä.

Yleisesti Lampela suostuu pohtimaan sitä, mikä saa ihmisen surmaamaan perheensä.

– Pääsääntöisesti ihmiset ajautuvat sellaiseen umpikujaan ja kokevat, ettei muuta ratkaisua enää ole.

Lampelan mukaan myös asianajajan työ on raskasta tämänkaltaisissa jutuissa.

– Mutta tällaisissa tapauksissa, kun päämies myöntää sen, mitä hän on tehnyt, eikä ala vähätellä tekoa, on mielekkäänpää olla avustamassa, Lampela sanoo.

Suomessa on tapahtunut vuoden sisään seitsemän perhesurmaa, joista viimeisin tapahtui perjantaina Helsingin ydinkeskustassa.

(MTV3)
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja joey »

Zara kirjoitti:Ylipäätään on vaikea ymmärtää, miten ihminen joka tuntuu kuitenkin paljon nauttineenkin ongelmista huolimatta vanhemmuudestaan ja on yrittänyt ainakin olla hyvä isä, pystyy väkivaltaisesti surmaamaan omat pienet lapsensa ja vielä kaksi kappaletta.
Tässä se juju piileekin: minä luulen, että paskahousu ei ole nauttinut vanhemmuudestaan yhtään, mutta on tiennyt, miten vanhemmuudestaan nauttivaa esitetään.

Vähän sama kuin se, että mies ei intellektuelli ole, mutta tietää, miten sellaista voi yrittää esittää Facebookissa :twisted: Lempimusiikkia Vivaldi ja suosikkikirja Suomen Laki... Anna mun kaikki kestää.
Zara
Sabrina Duncan
Viestit: 354
Liittynyt: Ma Elo 08, 2011 11:15 pm

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja Zara »

joey kirjoitti:
Zara kirjoitti:Ylipäätään on vaikea ymmärtää, miten ihminen joka tuntuu kuitenkin paljon nauttineenkin ongelmista huolimatta vanhemmuudestaan ja on yrittänyt ainakin olla hyvä isä, pystyy väkivaltaisesti surmaamaan omat pienet lapsensa ja vielä kaksi kappaletta.
Tässä se juju piileekin: minä luulen, että paskahousu ei ole nauttinut vanhemmuudestaan yhtään, mutta on tiennyt, miten vanhemmuudestaan nauttivaa esitetään.

Vähän sama kuin se, että mies ei intellektuelli ole, mutta tietää, miten sellaista voi yrittää esittää Facebookissa :twisted: Lempimusiikkia Vivaldi ja suosikkikirja Suomen Laki... Anna mun kaikki kestää.
Kieltämättä kun katsoi sitä sen fb-seinää ja miettii tuota tekoa, niin onhan siinä jotain falskia :|
" Toto, I've got a feeling, we're not in Kansas anymore.."
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak
Viestit: 1137
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 12:37 pm

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Zara kirjoitti:
joey kirjoitti:
Zara kirjoitti:Ylipäätään on vaikea ymmärtää, miten ihminen joka tuntuu kuitenkin paljon nauttineenkin ongelmista huolimatta vanhemmuudestaan ja on yrittänyt ainakin olla hyvä isä, pystyy väkivaltaisesti surmaamaan omat pienet lapsensa ja vielä kaksi kappaletta.
Tässä se juju piileekin: minä luulen, että paskahousu ei ole nauttinut vanhemmuudestaan yhtään, mutta on tiennyt, miten vanhemmuudestaan nauttivaa esitetään.

Vähän sama kuin se, että mies ei intellektuelli ole, mutta tietää, miten sellaista voi yrittää esittää Facebookissa :twisted: Lempimusiikkia Vivaldi ja suosikkikirja Suomen Laki... Anna mun kaikki kestää

Kieltämättä kun katsoi sitä sen fb-seinää ja miettii tuota tekoa, niin onhan siinä jotain falskia :|
Kaikki mitä ihmiset itsestään kertoo fasessa ei toki vastaa muutoin kuin huumorimielessä tosielämän intressejä. Tämä kannattaa aina muistaa.
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
jenni82
Agentti Scully
Viestit: 676
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 1:28 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja jenni82 »

Mua aina jaksaa naurattaa nää idiootit jotka toivoo ettei ne olisi tehnyt tekoaan. Katuuko ne sitä et kylmästi veti koko perheensä kylmäksi vai sitä että joutuu vuosiksi selliin. Kyllä perkele on tuolla äijällä ollut aikaa tajuta ko on vaimoaan hiljentänyt että mikä on seuraus ja sitten vielä ne lapset. Mä voin pahoin ko ajattelen koko asiaa, musta veitsi tappo välineenä noin käytettynä on erityisen raaka ja varmasti on lapset eläneet kauan ennenko viimein ovat kuolleet. Ne viimeset tunteet ko isä satuttaa :cry:
Life. It´s just fucking thing after nother...
kiss.the.darkness
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: La Tammi 14, 2012 10:20 pm

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja kiss.the.darkness »

Täytyy nyt tosissaan ihmetellä teidän mustavalkoista ajatusmaailmaanne. Mitä musiikkia tai kiinnostuksen kohteita murhaajilla pitäisi olla? Pitäiskö kaikkien murhaajien kuunnella Petri Nygårdia ja fanittaa Tuksua? Eihän murhaaminen poista sitä asiaa, että ihminen voi olla älykäs ja on mahdollisesti kiinnostunut jostain vähän erilaisesta, kuin tyypillinen suomalainen juntti.

En voi sanoa tuntevani kyseistä perhesurman tehnyttä miestä, mutta olen tiennyt hänet jo muutamia vuosia. Tietääkseni hän tosiaan pitää Vivaldista yms. Ja häntä ei voi tyhmäksi kutsua. Hän kykenee erittäin syvällisiin ja älykkäisiin keskusteluihin... Toki hänestä löytyy se pimeä ja kauhistuttava puoli, josta monikaan ei halua tietää mitään. Ja tämä kirjoitus ei ollu kyseisen ihmisen puolustamista millään tavalla. Teot olivat äärimmäisen julmia ja kamalia. Olen edelleen syvästi järkyttynyt siitä tiedosta, että olen kyseisen ihmisen kanssa jutellut monia kertoja. Halusin vain tuoda vähän toista näkökulmaa keskusteluun. Joskus kannattaa ajatella asioita vähän laajemmalti.
There is only one difference between a madman and me. The madman thinks he is sane. I know I am mad.
- Salvador Dali -
Satunnainen
Nikke Knakkertton
Viestit: 187
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 10:55 pm

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja Satunnainen »

Toivottavasti tuolle paskakasalle tulee seinä jossain vaiheessa vastaan, jolloin joutuu vastaamaan kunnolla teoistaan. Lokoisia vankilaoloja vaan ja toivottavasti pikkuenkelit kummittelisivat loppuelämän takaraivossa, pahoin pelkään tuossa tapauksessa ettei omaatuntoa ole!
Prkle kun Suomessa ei voi olla oikeita rangaistuksia tälläisiä kohtaan, joskus tuokin on ulkona kiven sisästä ja mitä tehnee silloin ja kenelle!
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7240
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Jos tuo linnaan joutuu (epäilen kyllä suuresti) niin onkohan muiden vankien joukossa vai laitetaanko eristyksiin. Luulisi, että kovin kovaa ihastusta tälläisen teon tekijä herättää edes vankilan asukeissa.
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

kiss.the.darkness kirjoitti:Täytyy nyt tosissaan ihmetellä teidän mustavalkoista ajatusmaailmaanne. Mitä musiikkia tai kiinnostuksen kohteita murhaajilla pitäisi olla? Pitäiskö kaikkien murhaajien kuunnella Petri Nygårdia ja fanittaa Tuksua? Eihän murhaaminen poista sitä asiaa, että ihminen voi olla älykäs ja on mahdollisesti kiinnostunut jostain vähän erilaisesta, kuin tyypillinen suomalainen juntti.

no sankarin fb mainitut linkit ja jaot on vähintään härskejä,vian ei tarvi olla iso kun se on päässä..

"Kuritus ei kasvata
www.unicef.fi
Väkivallan käyttö ei muutu hyväksyttäväksi sillä, että sitä nimitetään kasvattamiseksi."

"Isäksi tulo parantaa pahat tavat"
"Turvaa lapsesi verkossa"

nooh, herra HENRIK ARRA lla on kovat vuodet edessä,tullimiehen statuksella (rinnastetaan poliiseiksi linnassa) ja lapsen murhaajana on hyvä pysyä metristen betoniseinien suojissa ettei kukaan mies saa tappotuomiota siellä..
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

Tiina kirjoitti:Jos tuo linnaan joutuu (epäilen kyllä suuresti) niin onkohan muiden vankien joukossa vai laitetaanko eristyksiin. Luulisi, että kovin kovaa ihastusta tälläisen teon tekijä herättää edes vankilan asukeissa.
se lapsen tappaja alava (jarmo?) ainakin koki kovia linnassa vaikka liskolla kökkikin :mrgreen:

samoin se oululainen lapsen tappaja Jalo seppänen
(http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=3987) hakattiin törkeästi jatkuvasti kun oli hetkenkään muiden kans vapaasti.lyötiin päätä pöydän kulmaan jne.pamput keräs kamat säkkiin ja talon vaihto jalolle.
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
Martti
Martin Riggs
Viestit: 631
Liittynyt: La Elo 06, 2011 10:30 am

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja Martti »

Olisiko teko voitu estää?
Tiistai 17.4.2012 klo 07.56
Vaimonsa ja lapsensa murhista syytetylle 37-vuotiaalle miehelle yritettiin järjestää hoitoa vain tunteja ennen surmia.

Varmuudella kukaan ei voi tietää, mutta hoitopaikan järjestyminen olisi ehkä voinut estää julman perhesurman.

Iltalehti uutisoi helmikuussa, että poliisit ottivat murhista syytetyn miehen häiriökäyttäytymisen takia kiinni surmatöitä edeltävänä iltana. Hänet päästettiin putkasta seuraavana aamuna pois.

Iltalehden tietojen mukaan mies oli putkasta pois päästessään keskustellut sosiaalityöntekijän kanssa ja tiettävästi ilmaissut toiveensa päästä hoitoon.

- Sosiaaliviranomaiset yrittivät etsiä hänelle seuraavana aamuna hoitopaikkaa, mutta sellaista ei sillä hetkellä löydetty, jutun tutkinnanjohtajana toiminut rikoskomisario Arto Karalahti totesi helmikuussa Iltalehdelle.

Mies palasi kotiinsa ja surmasi perheensä myöhemmin samana päivänä.

Poliisi ei suostunut ottamaan kantaa siihen, olisiko perhesurmalta vältytty, jos hoitopaikka olisi järjestynyt miehelle.
Surullinen juttu. Eihän sitä tiedä olisiko surmilta vältytty pitkällä tähtäimellä, mutta ainakaan eivät olisi tapahtuneet silloin, jos miekkonen olisi hoitoon päässyt.

Miten sekaisin sitä Suomessa tarvitsee olla, että hoitopaikka järjestyy? En mitenkään vähättele tekijän osallisuutta murhiin, mutta hieman voisi sormella osoittaa myös sinne suuntaan, joka ei kyennyt hoitopaikkaa järjestämään.

Edit. lähde http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012041 ... 0_uu.shtml
poikkeus
Hetty Wainthropp
Viestit: 496
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 3:42 pm

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja poikkeus »

Valitettavasti nykyisin on suhteellisen vaikeeta päästä hoitoon vaikka sitä haluaisi itse. vastentahtoisesta nyt puhumattakaan. Byrokratia hallitsee ja tarvitaan pahimmillaan usealta lääkäriltä lausunto / lähete ennen kuin hoidon ovet aukeaa... voi olla et kyseisen päätöksen tehnyt virkamies on synkkien ajatusten vallassa. voimia hänelle. hänhän ei tehnyt väärin kun ei dokumentit riittäneet. systeemin vika enemmänkin
Poikkeus vahvistaa säännön .... vai miten se nyt meni
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja joey »

Ei murhaajien minun mielestäni mitään Nygårdia ja Tuksua tarvitsisi fanittaa, älykkäitä rikollisia ja henkirikollisiakin on paljon. Tämä kaveri sen sijaan vaikuttaa täydelliseltä idiootilta. Hän mainitsee Facebookissa lempimusiikikseen siis ainoastaan kuuluisia säveltäjiä ja lempikirjoikseen ainoastaan eri tieteenalojen merkkiteoksia, mikä on sekä säälittävää että huvittavaa. Siitä saa lähinnä sen kuvan, että miehellä on suunnaton tarve todistaa ventovieraille oma erinomaisuutensa (esim. virkavallan sisäpiiriläisenä ja loistavana lastenkasvattajana. "Muistakaa rokotukset!") siitä huolimatta, että kouluja ei ole käyty ja aikaakin on vietetty lähinnä työttömänä.

Luulen, että surmat oltaisiin voitu estää, mikäli tekijä olisi päässyt hoitoon. Hoidossa olisi todennäköisesti äkkiä selvinnyt, kuinka paljon tekijällä päässä viirasi, mikä puolestaan olisi saanut vaimon ehkä lähtemään tai ainakin jollain tavalla ymmärtämään, että hänen ja hänen lastensa turvallisuus olisi ollut miehen seurassa vaarassa.

jenni82, olen ihan samaa mieltä! Ärsyttää aina aivan helvetisti lukea tällaisiin kuvottaviin surmiin syyllistyneistä paskahousuista, jotka katuvat tekoaan ja toivovat ettei sitä olisi tapahtunut. Jos toisen ihmisen henki on pakko riistää, niin seisoisi sitten sen päätöksensä takana ja kantaisi vastuunsa sen sijaan, että pillittäisi tekemiään virheitä. Kuten sanoit, tekijä on tässäkin tapauksessa ylitappanut kaikki kolme uhriaan niin väkivaltaisesti ja pitkäkestoisesti, että ei sellaista tehdä vahingossa.
LeeLou

Re: Laajasalon perhesurma -Helsinki 10.1.2012

Viesti Kirjoittaja LeeLou »

No luulenpa kuitenkin, että ovet hoitoon olisivat kyllä auenneet, jos tyyppi olisi nimenomaan hakeutunut akuuttipsykiatrian päivystykseen ja kertonut väkivaltaisista impulsseistaan. Nythän hän oli yrittänyt hakeutua päihdehoitoon, joka on kumminkin vähän eri asia. Ei kai pelkkään päihdehoitoon ilman mitään tiedossa olevia hoitoa vaativia mielenterveyden häiriöitä hakeutuvia henkilöitä voida automaattisesti pitää vaarallisina, jos he eivät sitä mitenkään itse tuo esille.
Vastaa Viestiin