Hyvinkään ammuskelu 26.5.2012: 2 kuoli 7 loukkaantui
Re: Hyvinkään keskustassa ammuskeltiin - ainakin yksi kuollut?
^ Joo kyllä Iltasanomien/Iltalehden sivuilla poliisi kertoi uhrien valikoituneen sattumanvaraisesti. Itse en siihen jotenkin jaksa uskoa. Olen jokseenkin varma tämän 18-vuotiaan tytön olleen tarkoituksella valittu uhri.
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052 ... 3_uu.shtmlJan, 19, näki ampujan läheltä:
"Hän vain latasi ja kääntyi"
Hyvinkääläisnuorukainen näki kotiparvekkeeltaan, kuinka ampuja surmasi karkuun juoksevan tytön.
Sen piti olla aivan tavallinen ilta. Hyvinkään keskustassa tyttöystävänsä kanssa asuva 19-vuotias Jan on juuri käyttänyt pariskunnan koiran ulkona ja on valmistautumassa yöpuulle. Kello lähestyy kahta.
Sateen ropinan läpi tunkeutuvat vaimeat äänet kadulta havahduttavat Janin tyttöystävän, joka ei ole saanut vielä unen päästä kiinni.
Tyttöystävä katsoo ulos asunnon ikkunasta, josta on suora näköyhteys Uudenmaankadulla Hyvinkään keskustassa sijaitsevien ravintoloiden edustalle.
Siinä samassa kadulta kantautuu voimakas, suurta ilotulitetta muistuttava pamahdus, joka herättää myös nukahtamaisillaan olleen Janin.
- Se kuulosti siltä, kuin raketti olisi ammuttu suoraan korvan vieressä, Jan kuvailee.
Hetki sitten vaimeina kuuluneet äänet ovat yhtäkkiä muuttuneet ihmisten hysteeriseksi huudoksi ja kiljumiseksi.
Kylmäverinen ampuja
Voimakkaasta pamahduksesta säpsähtänyt Jan säntää kohti asunnon parveketta, mutta tyttöystävä kieltää miestä menemästä ulos.
Jan kurkistaa varovasti ulos ja huomaa läheisen rakenuksen katolla makaavan maastopukuisen miehen.
Mies kannattelee kookasta kivääriä.
- Hän tähtäsi baarien edustalla olevia ihmisiä päin, Jan kertaa yön järkyttäviä tapahtumia.
Ampuja vaikuttaa toimivan kylmähermoisesti, hätiköimättä.
- Ammuttuaan hän latasi aseen ja kääntyi uutta paikkaa kohti. Se ei ollut sellaista hervottomalla vauhdilla repimistä. Ampuja vain latasi ja kääntyi sinne, minne ihmiset juoksivat, Jan kertoo.
Kadulla on ainakin parikymmentä ihmistä ja he ovat kaikki välittömässä hengenvaarassa.
Poliisit tulilinjalla
Jan irrottaa hetkeksi katseensa ampujasta ja huomaa ravintoloiden edustalla olevan poliisiauton.
Toinen poliiseista on auton takana piilossa, toinen huutaa kovaan ääneen paniikissa juokseville ihmisille ja yrittää ohjata näitä turvaan.
Poliisi on avoimella paikalla vapaa maalitaulu katolla olevalle ampujalle.
- Jos minä näin hänet, niin varmasti näki ampujakin, Jan sanoo.
Jan ei tiedä, että toinen ensimmäisinä paikalle tulleista poliiseista, 23-vuotias nainen, on haavoittunut hetkeä aikaisemmin vakavasti ampujan luodista.
Vatsaan haavoittunut nainen toimitetaan sairaalaan kriittisessä tilassa.
"Tyttö juoksi karkuun"
Kotoaan järkyttävää tapahtumaketjua todistava Jan kuulee lyhyen ajan sisään useita laukauksia. Kolme laukauksista hän näkee.
Yksi näistä laukauksista osuu S-Marketin suuntaan karkuun juoksevaan 18-vuotiaaseen naiseen.
- Näin, että tyttö juoksee karkuun. Käänsin katseeni ampujaan, ja näin kuinka hän ampui. Sitten näin, että tyttö makaa liikkumattomana maassa, Jan kertoo hiljaisella äänellä.
Nuori nainen saa surmansa.
Toinen laukaus osuu mieheen Medicin Manin edustalla. Tilanne kadulla on kaoottinen. Ihmiset juoksevat hädissään eri suuntiin.
- Ainoa, joka ei juossut, oli nainen, joka jäi auttamaan tätä Medicin Manin edessä makaavaa miestä. Nainen piti miestä kädestä kiinni ja huusi hysteerisesti apua. Mies makasi selällään ja yritti nostaa päätään.
Ampuja pakenee
Jan seuraa katseellaan, kuinka ampuja jättää isomman kiväärin rakennuksen katolle, heittää pienemmän selkäänsä ja poistuu katolta takapihan suuntaan olevia tikkaita pitkin.
13 minuuttia ensimmäisestä pamahduksesta, kello 02.12 Jan soittaa hätäkeskukseen ja kertoo ampujan poistuneen rakennuksen katolta.
- Kerroin, että ampuja pakeni takapihan kautta pusikon suuntaan.
Lähietäisyydeltä ampujan nähneen Janin mukaan miehen toiminta vaikutti etukäteen suunnitellulta.
- Näytti siltä, kuin hän toteuttaisi jotain suunnitelmaa. Tähtää, ampuu, kerää kamppeensa ja lähtee pois.
Yön tapahtumat tuntuvat Janista edelleen epätodelliselta - kuin pahalta unelta.
- Täytän ensi viikolla 20. Se on varma, etten lähde baariin tämän jälkeen, tapahtumapaikan vieressä asuva nuorukainen huokaa lopuksi.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Mietin sitä, että ilmaisu ''ensimmäinen uhri'' tarkoittanee lähinnä sitä, että tyttö kuoli ensimmäisenä. Missään ei ole käynyt selkeästi ilmi, että ensimmäinen/ ensimmäiset luodit olisivat osuneet häneen.
Tämä vain siis omaa pohdintaani.
Todennäköisesti kuitenkin kaikki ammutut, poliisinainen mukaan lukien, on päätynyt maahan osuman jälkeen.
Todennäköisesti kuitenkin kaikki ammutut, poliisinainen mukaan lukien, on päätynyt maahan osuman jälkeen.
Nuotio & Äreät Tiput
-
Rampo Edogawa
- Poliisikoira Rex
Siis mitä? Eli tyttö oli valikoitu mutta satunnainen?Nooruska kirjoitti:^ Joo kyllä Iltasanomien/Iltalehden sivuilla poliisi kertoi uhrien valikoituneen sattumanvaraisesti. Itse en siihen jotenkin jaksa uskoa. Olen jokseenkin varma tämän 18-vuotiaan tytön olleen tarkoituksella valittu uhri.
Nimeni on Veijonen, mutta herralla on tapana sanoa minua Batleriksi
-
Rampo Edogawa
- Poliisikoira Rex
Moni silminnäkijä kertoo ensin nähneensä miten tämä nainen/tyttö oli pudonnut maahan ja paniikki oli alkanut. Viittaan siis ihan näihin tietoihin joita olen nähnyt YLE Areenan kattavissa haastatteluissa.MissHolmes kirjoitti:Mietin sitä, että ilmaisu ''ensimmäinen uhri'' tarkoittanee lähinnä sitä, että tyttö kuoli ensimmäisenä. Missään ei ole käynyt selkeästi ilmi, että ensimmäinen/ ensimmäiset luodit olisivat osuneet häneen.
Poliisi on tiedottanut tekijän olevan Hyvinkääläinen mies.Nettikeskusteluissa on tekijäkisi nimetty parikin ulkamaalaistaustaista nimeä kantava ampujaehdokas.
Jotenkin toivon,ettei ampuja paljastu ulkomaalaistaustaiseksi,ainakaan värilliseksi.Tämä aiheuttaisi tod.näk. lisää,rasistisia,väkivallantekoja ja kahnauksia.Siitä saisi kärsiä moni syytön ulkomaalaistaustainen.
Jotenkin toivon,ettei ampuja paljastu ulkomaalaistaustaiseksi,ainakaan värilliseksi.Tämä aiheuttaisi tod.näk. lisää,rasistisia,väkivallantekoja ja kahnauksia.Siitä saisi kärsiä moni syytön ulkomaalaistaustainen.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
-
Rampo Edogawa
- Poliisikoira Rex
Olen nyt jotenkin tässä oikomassa kaikkea vaikkei se ole mikään missio. Poliisi nimenomaan sanoi, että ampuja kuuluu KANTAVÄESTÖÖN kun kysyttiin tekijän etnisestä taustasta. Suomalainen, valkoihoinen, perusteini siis. Se todettin moneen kertaan lehdistötilaisuudessa jonka linkitin tänne. Olkaa hyvä ja katsokaa se. Kiitos.Destiny kirjoitti:Poliisi on tiedottanut tekijän olevan Hyvinkääläinen mies.Nettikeskusteluissa on tekijäkisi nimetty parikin ulkamaalaistaustaista nimeä kantava ampujaehdokas.
Viimeksi muokannut Rampo Edogawa, La Touko 26, 2012 6:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- prrkele
- Vähänniinkuharrastaja
Komppaan täysin tätä. Miksi olisi liian myöhäistä vetää samaa köyttä? Meillähän on sentään vielä aika pienet erot eri yhteiskuntaluokkien välillä verrattuna muihin maihin, muiden pohjoismaiden kanssa.107 kirjoitti:Toki jos on pessimisti ja pitää sitä realismina mutta mikään ei ole kuitenkaan myöhäistä.seppoilmari kirjoitti:Valitettavasti tämä on jo myöhäistä.107 kirjoitti: Aletaan suomalaiset jo pikku hiljaa vetämään yhtä köyttä.
Se lähtee ihan sieltä sohvanpohjalta, nostakaa perseenne ylös ja joukolla miettimään, kyläyhteisöissä, kaupunginosissa, kortteleissa ja rappukäytissä miten viedään tämä maa takaisin hyvinvointivaltioksi.
Se pitää lähteä ruohonjuuritasolta sillä kukaan ei tuo sitä hyvinvointia meille postiluukusta tai televisiosta.
Minulla on sellainen mututuntuma että tämä kaveri ei varsinaisesti ole ollut syrjäytynyt, vaan puhdas kilari. Pitäisi enemmänkin pohita sitä miten suomalainen (mies) käsittelee epäonnistumisia ja muita vastoinkäymisiä että ei tulisi näitä ruumiita. Taustalla tuntuu aika usein olevan jotain kasvojen menettämisen pelkoa.
…neljännessä kuulustelussa nainen vihdoin myönsi, että mitään Jaria ei ollut olemassakaan. Eikä myöskään sieni-Tomppaa.
Siinä on montakin menomestaa ja paljon ihmisiä liikkeellä iltaisin, varsinkin viikonloppuisin.MissHolmes kirjoitti:Järkyttävää.
Minä en jaksa uskoa täyteen 'satunnaisvalintaan'. Ainakin ampuja on ollut tietoinen siitä, että ko. ravintola on ikäistensä suosima menomesta.
Vestigia terrent
Rampo Edogawa kirjoitti:Siis mitä? Eli tyttö oli valikoitu mutta satunnainen?Nooruska kirjoitti:^ Joo kyllä Iltasanomien/Iltalehden sivuilla poliisi kertoi uhrien valikoituneen sattumanvaraisesti. Itse en siihen jotenkin jaksa uskoa. Olen jokseenkin varma tämän 18-vuotiaan tytön olleen tarkoituksella valittu uhri.
Lueppas tarkemmin...
-
Rampo Edogawa
- Poliisikoira Rex
Uutiset juuri nyt: http://areena.yle.fi/tv/1535714
Lehdistötilaisuus: http://areena.yle.fi/tv/1565621
Silminnäkijät: http://areena.yle.fi/tv/1565615
Tässä materiaalia ennen spekulaatioita.
Lehdistötilaisuus: http://areena.yle.fi/tv/1565621
Silminnäkijät: http://areena.yle.fi/tv/1565615
Tässä materiaalia ennen spekulaatioita.
kerro meillekin, jos netissä on jo tietoa. itse en ainakaan löytänyt.Rampo Edogawa kirjoitti:Spämmään nyt ketjua, mutta sama tieto oli Ylilaudalla jo aamulla. SIellä on jo ampujakin tunnistettu ja mistä saanut aseet. On Facebook käynyt kuumana koko aamun ja pienet piirit.Destiny kirjoitti:Murolta löytyy linkki naisuhrin fb-profiiliin ja kuva tytöstä.
http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskust ... ja-10.html
-
Rampo Edogawa
- Poliisikoira Rex
Poliisi ei ole kertonut, että uhrit olisi satunnaisia. Julkisuudessa on kerrottu, että motiivi on täysin auki. Eli siis mitä? Kerro toki, jos tiedät enemmän.Nooruska kirjoitti:Rampo Edogawa kirjoitti:Siis mitä? Eli tyttö oli valikoitu mutta satunnainen?Nooruska kirjoitti:^ Joo kyllä Iltasanomien/Iltalehden sivuilla poliisi kertoi uhrien valikoituneen sattumanvaraisesti. Itse en siihen jotenkin jaksa uskoa. Olen jokseenkin varma tämän 18-vuotiaan tytön olleen tarkoituksella valittu uhri.
Lueppas tarkemmin...
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... man-paljonRampo Edogawa kirjoitti:
Poliisi ei ole kertonut, että uhrit olisi satunnaisia. Julkisuudessa on kerrottu, että motiivi on täysin auki. Eli siis mitä? Kerro toki, jos tiedät enemmän.
No tuolla lukee noin...
-
Rampo Edogawa
- Poliisikoira Rex
Just poliisi kertoi uutisissa (jonka linkitin) että epäilty ei ole puhunut motiivista mitään... On kertonut miten meni katolle ja mitä reittiä pakenit. Joten miten hemmetissä MTV3 sitten tietää asiasta? En nyt hyökkää sinua kohtaan vaan tätä ristiriitaista tietoa, joka ärsyttää.Nooruska kirjoitti:http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... man-paljonRampo Edogawa kirjoitti:
Poliisi ei ole kertonut, että uhrit olisi satunnaisia. Julkisuudessa on kerrottu, että motiivi on täysin auki. Eli siis mitä? Kerro toki, jos tiedät enemmän.
No tuolla lukee noin...