Pardon kirjoitti:
Antiannelisteilta (taitaa olla Naakan nimityksiä nämä annelistit ja antiannelistit) minä kyllä kysyisin, että ettekö ole huomanneet Minfossa tapahtunutta muutosta nyt viimeisen kuukauden sisällä? Perinteisesti annelistit ovat minusta vinkuneet siitä, miten julkisuudessa käsitellään tapausta. Nyt kuitenkin on tapahtunut nopea käännös: nyt vuorostaan antiannelistit vinkuvat, miten media mässäilee. Käytännössä valitetaan sitä, että media ei ole samaa mieltä. Siellä epäillään uusinta tutkinta-aineistoa, sen pätevyyttä, samoin syyttäjän ja tutkijoiden toiminnan mielekkyyttä. Minusta on lähinnä säälittävää yhdessä Valkaman kanssa vinkua, että media paisuttelee.
- - -
Oma häpeä, näin ajattelen.
- - -
Siksi olen halunnut selvästi sanoa, mokaamisen uhallakin, että minä en usko näihin uusiin juttuihin juurikaan. Sen sijaan uskon, että pesuhuoneen ovi -rekoissa on edistytty ja että naapurin havainto kellonajasta saattaa pitää paikkaansa. Myös t-paita ja sen lasittomuus on hyvä veto. Vaikka nämä asialliset todisteet tulevat minusta aivan liian myöhään, niin hyvä silti että tulevat. Lain kannalta en pysty arvioimaan, heikentääkö se näistä asioista todistelua, että lisätutkimusten tulokset tulevat vasta nyt.
- - -
Uusista todisteista, joita ei olisi voitu saada aikaisemmin, odottelen lasten kertomuksia. Riidat samoin kuin väkivalta perheessä ovat hyvin mahdollisia ja murtaisivat AA:n antamaa kuvaa. Toivottavasti näissä on substanssia. Vaikkakin jos on, niin se miten siitä päästään saatananpalvontaan on minulle epäselvää. En usko, että päästään.
Mielestäni Pardonin havainto minfolaisten suhtautumisesta median toimintaan on osuva ja oikea; AA: syyllisyyden suhteen selkeästi kahtiajakautuneen minfokansan keskuudessa kommentit median "muuttuneesta; syyttäjän toimintaa aiempaa enemmän kritisoivasta" uutisoinnista ovat tosin aivan odotettavia ja ilmeisiä. Mitään hävettävää en näe siinä, jos joku ei mitenkään erityisesti pidä omien mielipiteittensä vastaisesta uutisoinnista. Hävettävää olisi se, jos vastakkaisia mielipiteitä ei edes huomioisi.
Henkilökohtaisesti en pitänyt Hbl:n "lasten kertoman painoarvoa vähättelevää" artikkelia sopivana tilanteessa, jossa odotellaan käräjäoikeuden lsh-päätöstä. Artikkelissa muistutettiin aivan oikeutetusti "skeptisestä suhtautumisesta muistikuviin perustuviin syytöksiin", mutta ajoitus oli huono - ja esimerkkitapaus täysin Ulvilan tilanteesta poikkeava. Artikkelista sai myös kuvan, ettei "yhtään tapausta, jossa uhri olisi jälkikäteen muistanut tulleensa kidutetuksi saatananpalvojan/-ien toimesta" olisi pystytty todentamaan. Tämäkin väite oli väärä. Minua häiritsi myös tapa, jolla AA:n ja taksarin lsh-syytökset niputettiin samaan kasaan AA:n saatananpalvontasyytösten kanssa. Syytelistalla ei ainakaan aiemmin ollut kuin eläinsuojelurikos ja seksuaalisia hyväksikäyttö- ja väkivaltarikoksia - ei
väkivaltaisia rituaalimenoja tms. (jos sellaisia nyt rikosnimikkeinä on olemassakaan).
Itse uskon, että AA:lla on kiinnostusta okkulttiin materiaaliin, joskaan ei ehkä ehkä saatananpalvontaan. Perustan uskoni paitsi syyttäjän esittämään kuvamateriaaliin (jossa olennaista ei ole tatuointikuvien tribaalinen - naisten tatuoinneissa yleisin - kuvien laatu, vaan "selkeästi kovien ja pelottavien" kuvien ja poikkeavan, pisteellisen h-kirjaimen (miksi?) kohdistaminen vankilasta pienille lapsille tilanteessa, jossa AA oli tietoinen siitä, että lapset olivat alkaneet syyllistää häntä, mm. Perhekerhon runsaaseen "leikki-okkulttiin" sisältöön, kiistanalaisiin alapääkuviin, JSL:n tuhkauurnan poikkeukselliseen säilytys- ja hävitystapaan, AA:n käytökseen julkisuudessa ja lasten uusimpiin kertomuksiin, jotka syyttäjän mukaan kielivät AA:n "oudoista kotiterapioista" ja väkivallasta. Sitä, onko kiinnostuksen takana mitään elämänkatsomuksellista tai uskonnollista, en uskalla arvioida. Takana voi olla (perheen sisäistä tai ulkoista) uhkailua, väkivaltaa ja kiristystä - tai taloudellisia tekijöitä, kuten AA:n (hypoteettinen) nettishoppailuriippuvuus, alkoholi-, huume- tai lääkeaineriippuvuus/-harhaisuus, uhkapelikierre, vapauden- ja matkustelunhalu tms. "tavallinen" perherikosmotiivi.
Saatananpalvontavaihtoehtojen yms. tutkiminen viime aikoina ei mielestäni osoita, että tutkijoilta olisi karannut mopo läheskään siinä määrin kuin tutkinnan alussa, jolloin rikospaikkatutkimus; surma-asunnon tutkinta ja valvonta, suoritettiin puutteellisesti. Käräjäoikeuden tuomareiden eriävät kannat vastaajien vapauttamisessa (odottamaan lsh-rikosten ratkaisua) osoittavat, ettei oikeuslaitos ole sokeasti niellyt kaikkea syyttäjien esittämää materiaalia. Kaikki syytteet voivat silti mennä läpi.