http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 61#p500361
^ vespa v,
Poliisi voi etp:hen kuulustella vaikka joulupukkiajoulupukkia
ei tietääkseni ole kuulusteltu. Pukki saattaisi osottautua narraajaksi. Tiedän tämän sillä monet 'tuhmat' lapset saavat kuin saavatkin lahjoja.
Niin, jostain syystä, Annelin mukaan, veli on kääntynyt sisartaan vastaan. Miksi?
Anneliltahan sitä ensikäden tietoa saadaan, joka lähtöön. Nykyään hän ei enää muista että olisi puhunut lapsille yön tapahtumista yksityiskohtaisesti, esim heti surman jälkeen.
Esitutkintapöytäkirjojen merkitykset saattavat muuttua, tai niitten painoarvo. Sinä vespa et voi tietää mitä mikin esitutkintapöytäkirjaan tallennettu painaa myöhemmin, kun se suhteutetaan muuhun esiin tulleeseen. Jotain tämäkin on varmasti painanut jo ennen kuin Anneli joutui uusiin kuulusteluihin syksyllä 2009, eikä se ole merkityksetön edelleenkään:
yksi sisarista, 16.10
2008, ei ollut vieraillut sairaalassa:
Minulle on kuulustelun alussa kerrottu oikeuteni ja velvollisuuteni todistajana. Tiedän, minulla on oikeus lähisukulaisena kieltäytyä todistamasta. Haluan kuitenkin todistaa.
.../
Miten luonnehtisit Annelia tavatessasi häntä ensimmäisen kerran Jukkan surman jälkeen?
Tapasin Annelin muutamia päiviä surman jälkeen. Anneli asui silloin lasten kanssa turva-asunnossa. Menin käymään Annelin luona likkavarini X:n kanssa ja veljeni Y:n kanssa. Anneli oli tuolloin pelottavan rauhallisen oloinen ottaen huomioon, että hänen miehensä oli muutamia päiviä aiemmin surmattu raa'asti.
Lisäksi ihmettelin sitä kun Anneli koko ajan puhui "siitä tappajasta". Pidin tätä erittäin kummallisena, koska lapset olivat muutenkin tapahtuneesta järkyttyneitä, varsinkin vanhin poika A. Anneli ei ollut millään tavalla itkuinen.
....
Nyt kun aikaa on kulunut surmasta kohta kaksi vuotta, mitä ajatuksia surma on tuonut mieleesi?
Olen sitä mieltä, että tekijä on tavalla tai toisella tuntenut talon erittäin hyvin. Mielestäni kukaan täysin tuntematon ei voi tunkeutua tuolla tavoin täysin outoon asuntoon. Olen sitä mieltä, että tekijä saattaa tulla hyvinkin läheltä Jukkaa. En halua kuitenkaan halua alkaa nimetä ketään, koska minulla ei ole mitään varmaa tietoa.
Vielä käräjäoikeuden tuomion jälkeenkin, Jukan sukulaiset ovat kysyneet, onko oikea surmaaja saanut tuomion. He olivat
tyytymättömiä käräjäoikeuden tuomioon, mm siihen, että heidän ei sen mukaan kuulunut saada korvauksia, koska he eivät olleet Jukalle riittävän läheisiä (miten se nyt menikään).
Vespat ja annanannat voivat miettiä, mahdettiinko Jukan sukulaisia pitää epäluotettavina verrattuna Annelin sukulaisiin. Misi eivät olleet todistajina oikeuden istunnoissa.
Oliko syynä e p ä l u o t e t t a v u u s vai kenties halu suojautua julkisuudelta.
juu, näin oli, vaikka se rahapuoli ei tärkein ollutkaan:
IL:
5.12.2010
Käräjäoikeus ratkaisi Auerin syyllisyyden äänestyksellä. Kolmesta tuomarista yksi olisi vapauttanut hänet.
Lahden omaisilla on myös muuta valitettavaa. He haluavat saada hovioikeudesta selkeän tuomion, jossa saataisiin varmuus, onko Auer syyllinen vai ei.
...
Omaiset ovat tyytymättömiä ratkaisuun.
- Korvaukset ovat sivuasia, sukulaisille tärkeintä on lasten asema, Kauppila sanoo.
- Sisarukset eivät kuitenkaan voi hyväksyä käräjäoikeuden ajatusta, jonka mukaan he eivät olisi olleet läheisiä Lahden kanssa. He olivat jatkuvasti tekemisissä hänen kanssaan, yksi vielä surmaa edeltävänä päivänä.
Käräjäoikeuden mukaan sisaruussuhteiden läheisyys jäi epäselväksi, koska sukulaiset eivät tulleet siitä oikeuteen kertomaan.
- Jokainen ymmärtää, että he eivät halua osallistua oikeudenkäyntiin, jossa on valtavasti mediaa. Heille täytyy tämä intimiteetti myöntää.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010120 ... 2_uu.shtml
lisäys: lisäsin alkuun linkin postiin jota kommentoin.