Lintupojat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Wagner kirjoitti:NG nähty teltan päällä ?
Kovin merkilliseksi lintupoikien tarina on mennyt, kun tiesivät kyseessä olleen harjateltan eivätkä kertomansa mukaan kuitenkaan nähneet muuta kuin jalat makaajasta.
Jos pojat todella olisivat teltan nähneet, olisi luullut verisen tantereen jääneen mieleensä lähtemättömästi.
Minun vakaa käsitykseni on, etteivät nämä "lintupojat" ole aivan totuudessa näissä selityksissään pysyneet, sillä niin paljon niihin liittyy tekaistun tuntuista tarinaa.
8)
Käräjäoikeus on pitänyt lintupoikien samoinkuin Kivilahden lausuntoja luotettavina, ja perustanut arvionsa näiden henkilöiden todistuksiin.

Epäillähän aina voi. Minulla on herännyt myös epäilys, että lintupojat eivät ole kertoneet aivan totuudenmukaisesti. Niin, se rantaan kätkeytyvä mies. Jos he olivat vain 10 metrin päässä, niin kaiken järjen mukaan heidän olisi pitänyt nähdä tuosta kätkeytyjästä paljon enemmän. 2 sekuntia riittää hyvin havainnoimaan yhtä ja toista. Jos vain oli niin, että 1)näytti miehen hahmolta 2)oli pukeutunut johonkin vaaleaan 3)ei ainakaan tummaan 4)todennäköisesti keskimittainen, kun ei näyttänyt erityisen suurelta tai erityisen pieneltä. Se on kumman vähän. Silloin oli jo valoisaa ja välimatka oli pieni.

Jos sanon rehellisesti, niin epäilen, että lintupojat kävivät aivan teltan vieressä, havaitsivat jotakin vakavaa tapahtuneen, ehkä luulivat, että seurue oli tapellut. Tekivät osaltaan vähän kiusaa ja veivät teltan vieressä olevat poikien kengät sinne piiloihinsa. Hehän olivat menossa juuri sinnepäin. Myöhemmin he eivät uskaltaneet tunnustaa kenkien kuljetusta peläten, että heitä epäiltäisiin muustakin. Ehkä eivät huomanneet, että siellä teltassa oli vainajia. Näkivät vain päällä makoilleen NG:n. Rantaan kätkeytyvä mies oli mielikuvitusta. Oli ikäänkuin syyllinenkin paikalla. Se piti keksiä. Poikien piti vain kertoa yhteneväinen tarina. He sopivat keskenään tarkoin mitä kertovat.

Tuo on teoriaa. Tämän mukaan varsinainen tekoon syyllinen oli jo käynyt paikalla ja poistunut. Hän jätti poikien kengät paikoilleen.

Jos noin meni, niin tietysti lintupoikien pieni rikos on jo vanhentunut. Kysymykseen voisi tulla heitteillejättö. Mutta juttu on vanhentunut.

Itse rikos on voinut tapahtua jo ennen klo 4:ää. Tekijä on asettanut NG:n siihen teltan päälle. Ei se mies (NG) ole enää siellä juoksennellut ympäri metsiä piilottelemassa tavaraa. Hän on maannut tajuttomana tai puolitajuttomana siinä suunnilleen samalla paikalla. Ajatelkaa nyt, ei hän tekijänä rakentelisi sellaista asetelmaa itsensä surmaksi. Kyllä sen taisi tehdä joku toinen.

Kiinnittää huomiota, että lintupoikien todistukset ovat sellaisia, että ikäänkuin he haluaisivat osoittaa, että oikea tekijä ei ole NG. He eivät ole lähteneet aivan syyttäjän toivomaan suuntaan todistelemaan. He saattavat tietää, että tekija ei ole NG. Toisaalta he silti eivät taida tietää myöskään oikeaa tekijää - ainakaan varmuudella. Samantapainen juttu on OK:n kohdalla. Hänkin voi tietää, että tekijä ei ole NG. Itse asiassa hänkin on voinut piipahtaa myös telttapaikalla. Siitä ei tosin ole todisteita. Kukapa sen takaisi? Ei kukaan.

Vaikka vähän epäilen päätodistajien lausuntoja, en silti pidä NG:tä syyllisenä. Hänen kuntonsa vaikuttaa olleen sellainen, että siinä kunnossa ei suoriteta järjestelyjä eikä juoksennella ympäri kankaita. Tekijä lienee ollut ulkopuolinen, aivankuin käräjäoikeus myös oletti.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

Wagner kirjoitti:NG nähty teltan päällä ?
Kovin merkilliseksi lintupoikien tarina on mennyt, kun tiesivät kyseessä olleen harjateltan eivätkä kertomansa mukaan kuitenkaan nähneet muuta kuin jalat makaajasta.
Jos pojat todella olisivat teltan nähneet, olisi luullut verisen tantereen jääneen mieleensä lähtemättömästi.
Minun vakaa käsitykseni on, etteivät nämä "lintupojat" ole aivan totuudessa näissä selityksissään pysyneet, sillä niin paljon niihin liittyy tekaistun tuntuista tarinaa.
8)
Joskus tuli esiin semmoinenkin asia, että elossa olevalta lintuilijalta lipsahti jotain sellaista, että kertoivat/kertasivat juttunsa ennen poliisikuulustelua. Muistanko väärin?
Muista lähdekritiikki!
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

skoone kirjoitti: Joskus tuli esiin semmoinenkin asia, että elossa olevalta lintuilijalta lipsahti jotain sellaista, että kertoivat/kertasivat juttunsa ennen poliisikuulustelua. Muistanko väärin?
HS on myös kertonut, että hän tunsi ennestään IB:n - olivat asuneet johonkin aikaan samalla alueella ja päässeet samaan aikaan ripille.

Muistelen KH:n kertoneen, että rantaan piiloutujalla "ei ollut päällään ainakaan mitään tummaa". On melkoisen pyöreä lausunto. HS puolestaan oli kertonut, että tuolla miehellä "oli päällään jotain vaaleaa". Tuohon aikaan oli jo täysin valoisaa, kyllä olisi pitänyt nähdä tarkemmin. Lähinnä näiden pukeutumisarvioiden perusteella olen epäillyt, että pojat eivät ole pysyneet aivan puhtaassa totuudessa. Tuollainen ei vaikuta uskottavalta.
Tulee mieleen, että juttu on keksitty. Sensijaan uskon, että OK kyllä sitten näki jonkun hiippailijan myöhemmin. Sen hiippailijan henkilöllisyys on vielä hämärän peitossa. Kaikki nämä ovat arvailuja. Juuri nämä henkilöt, eli lintupojat ja OK olivat tärkeimpiä todistajia, ja heidän todistuksensa vaikuttaa epäluotettavalta. Silti arvelen, että NG on kuitenkin syytön, mutta varsinkin lintupojat ovat voineet jättää kertomatta jotakin, jotta heitä itseään ei epäiltäisi. Mahdollisesti myös OK on jättänyt jotakin kertomatta. Oliko hän esim. koko 4 tunnin ajan siinä samassa paikassa, vai liikkuiko hän?! Herää epäilys, että saattoi vähän liikkuakin. Tuon ikäinen poika on yleensä utelias! :o
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

OK rannalla vai unten mailla ?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Martti Koli oli poikansa Ossin kanssa onkimassa noin sadan (100) metrin päässä OK:n ilmoittamasta sijaintipaikasta ja kuultaessa lausui, ettei ollut nähnyt rannalla ketään.
Myöskään karjakolla ei ollut mitään havaintoa Kivilahdesta, vaikka väittämänsä mukaan oli pystynyt vastavaloon 400 metrin päästä tunnistamaan murhaniemen kärjessä onkineet nuoriksi miehiksi.
Kivilahti ei muista nähneensä "lintupoikia". Polku kulki tuolloin aivan rantaa myötäillen noin 3 metrin päästä Kivilahden kerrotun istumapaikan vierestä: jos siitä olisi kulkenut kaksi murrosikäistä, olisi OK heidät takuuvarmasti hereillä ollessaan havainnut jos olisi paikalla ollut.
:lol:
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

skoone kirjoitti:
Joskus tuli esiin semmoinenkin asia, että elossa olevalta lintuilijalta lipsahti jotain sellaista, että kertoivat/kertasivat juttunsa ennen poliisikuulustelua. Muistanko väärin?
Olihan siellä kuulustelussa yksi kohta, jossa Salonen vastaa poliisin kysymykseen, että näin me sov..(Haapalaisen kanssa?)
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

"Sariola" kirjoitti]
Hessu52 kirjoitti:Siis ainoa kohta josta olisi voinut poistua alas töyräältä, olisi ollut koivun ja näinollen motukan takaa.

Ei silloin olisi housuja nähnyt, kun ei nähnyt kokonaista telttaakaan, kun prätkä oli tiellä.

Kyllä minä mukana olen ja olen pysynyt, tämä vain ihmetyttää, että miten housut on nähty, muttei teltan päällä Gussea?
---------------------------------------------------------------------------------
Kummallinen puheenvuoro Hessu52:lta! Kommentoin kutakin kolmea riviä:

1) Voidaan olettaa, että alkutilanteessa lintupojat olivat keskellä niemeä kulkevalla polulla ja tuo havaittu mies ehkä n. 15 m:n päässä samalla polulla, mutta lähempänä niemen kärkeä. Tuo hahmo seisoi lysähtäneen teltan takana ja kyllä siinä silloin näkyivät niin housut kuin paidatkin. Mies oli kiireesti kätkeytynyt pojista katsoen oikealle jyrkän törmän taakse. Sinne piiloutumispaikkaan ei tietysti ollut näköyhteyttä. Lintupojat olivat arvelleet hahmon olleen näkyvissä noin 2 sekunnin ajan. Siis hahmo kätkeytyi niemen itärannan jyrkänteen taakse. Tämä mainitaan jossakin asiakirjassa. Taisi olla KH:n yhteydessä.

2)Tuon rantaan kätkeytyjän housuja ei ole ehditty kummemmin rekisteröidä, jos ei paitaakaan, vaan poikien kommentti oli ollut: "Jotain vaaleaa, ei mitään tummaa". Se on tosi yllättävän ylimalkainen tunnistus.

3)Kyllä NG on nähty teltan päällä. Ainakin pojat olivat olettaneet sen olleen NG vuosikymmeniä. Ehdottoman varmoja henkilöstä he eivät kyllä olleet. Näkyvissä oli ollut miehen jalat ja tummat housut. Oikeuden mielestä tämä saattoi olla vain NG, sillä SB makasi päinvastaisessa asennossa, niin että jalat olivat näkymättömissä oikealla koivun, moottoripyörän ja pyykkinarun takana lintupoikien näkökulmasta katsottuna.[/quote]

Mikä tuossa nyt niin ihmetyttää.

Prätkä nojasi polun oikeallapuolella koivuun ja näin ollen peitti teltan luona olleen housut, jos kerran bongarit eivät olleet telttaakaan kunnolla nähneet prätkän ja tämän ihmeellisen pyykkinarun takaa.

No tumman ja vaalean nyt erottaa melko pimeässäkin ja silloin oli aurinko ollut korkealla jo tuntitolkulla.

Minähän päättelin hahmon poistuvan koivun takaa alas rantaan ja muutaman askeleen niemen nokkaa kohden, eli töyrään taakse piiloon.

Jos asia olisi niin, kuten te onnettomuusteoriassanne kovasti kiljuitte, olisi teltta silloin näkynyt kokonaan lintupojille, sillä niin paljon se olisi teorianne valossa siirtynyt ja näin ollen Gussenkin olisi pitänyt maata pötköttää teltan päällä, vaan eipä miestä näkynyt.

Mitä et tässä ymmärrä ja kummeksut kirjoitustani, sillä juurihan kirjoitit melkein samlla tavalla.

Tuntuukin, että muutamat teistä eivät tarkoituksellisetikaan halua ymmärtää selvää asiaa.[/quote]
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Ei tapahtuneessa ole muuta selvää kuin 3 ruumista ja 1 vammautunut.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti: ......

Jos asia olisi niin, kuten te onnettomuusteoriassanne kovasti kiljuitte, olisi teltta silloin näkynyt kokonaan lintupojille, sillä niin paljon se olisi teorianne valossa siirtynyt ja näin ollen Gussenkin olisi pitänyt maata pötköttää teltan päällä, vaan eipä miestä näkynyt.

Mitä et tässä ymmärrä ja kummeksut kirjoitustani, sillä juurihan kirjoitit melkein samlla tavalla.

Tuntuukin, että muutamat teistä eivät tarkoituksellisetikaan halua ymmärtää selvää asiaa.
Jaaha, kuka ei ymmärrä? Riippunee ehkä näkökulmasta!

Ensinnäkin minä olen naureskellut koko onnettomuusteorialle. Se ei ole saanut minun kannatustani. Pidän sitä paremmin ajankuluhuumorina.

Kyllä lintupojat ovat ilmoittaneet nähneensä miehen pötköttelevän teltan päällä, ja ainakin ovat itse uskoneet sen olevan juuri NG. Siis mies on hyvinkin näkynyt lintupoikien mukaan, joskaan ei ehkä aivan kokonaan. Lysähtäneen teltan takana ollut mies on ollut pystyssä, ja näinollen koivu, moottoripyörä ja pyykkinaru eivät välttämättä ole peittäneet näkyvyyttä hänen suuntaansa, koskapa pojat ilmoittavat nähneensä hänet. Matala lysähtänyt teltta ei myöskään peitä näkyvyyttä.

Teltan pääpuoli on ollut suunnilleen keskellä polkua ja jalkapuoli kohti itää, ja suuaukko siis myös kohti itää noin suunnilleen. Nimenomaan teltan jalkopää on osaksi ollut moottoripyörän ja koivun antamassa näkösuojassa lintupoikien havainnointipaikasta katsoen. Siitä seuraa, että nimenomaan SB:n jalat ovat olleet siellä näkymättömissä koivun takana.

Teltan päällä maannut mies on maannut suurinpiirtein päinvastoin, jalat keskipolulle päin. Tätä tummahousuista makoilijaa lintupojat ovat omassa mielessään pitäneet NG:nä vuosikymmeniä, oman kertomansa mukaan, ja he ovat nähneet nimenomaan tämän makoilijan jalat.

Eri asia on, ovatko lintupojat puhuneet vain totuuden, vaiko hieman muunnetun totuuden, vai onko koko "tuntematon mies" täysin keksitty, jotta lintupoikia itseänsä ei epäiltäisi itse rikoksesta. Näitäkin asioita on oikeus epäillä, varmaa tietoa ei ole. Näinkin voi teoretisoida.

Hessu52: " ..... ja näin ollen Gussenkin olisi pitänyt maata pötköttää teltan päällä, vaan eipä miestä näkynyt. ..." . Kylläpä näkyi! Ainakin jos uskomme lintupoikien koottuja kertomuksia. :shock:




Vai niin?
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:oops:

Aurinko paistaa ja linnut laulaa. :oops:
Happotesti
Scooby-Doo
Viestit: 24
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 11:03 pm

Viesti Kirjoittaja Happotesti »

Wagner kirjoitti:Ei tapahtuneessa ole muuta selvaa kuin 3 ruumista ja 1 vammautunut.
8)
Arska ei siis tehnyt murhia?
"Make the lie big, make it simple, keep saying it, and eventually they will believe it." ~ Hitler

"The great mass of people will more easily fall victim to a big lie than to a small one." ~ Hitler
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Merivuokko kirjoitti::oops:

Aurinko paistaa ja linnut laulaa. :oops:
Niinpä. Aurinko paistoi ja linnut lauloivat. Oli lämmin, kaunis ja kuulas aamu. Näkyvyys oli erinomainen, ainakin noin lähelle. Lintupojat antoivat kuitenkin hyvin ylimalkaiset tuntomerkit tuosta rantaan kätkeytyvästä miehestä. Se vähän ihmetyttää. Olavi Kivilahti taas kuvasi omaa miestään hyvinkin tarkasti, sekin ihmetyttää. Olipa suuri ero tarkkuudessa, näiden välillä.
:P :shock: 8) :)
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Lintupojat ovat nähneet hahmon vain muutaman sekunnin, sillä töppyrältä, missä teltta oli, ei kauaa alas rantaan laskeudu ja puskan taakse piiloon mene.

Niin ja kun on ollut se moottoripyörä, sekä koivukin näkemäesteenä.

O.K. haukansilmä sentään sai seurata miestä pitempään, eli kymmeniä metrejä, jolloin näki jopa miehen kenkien värin ja olisi varmaan nähnyt pohjasta kengän koko numeronkin, jos joku olisi sitä älynnyt kysäistä.

Lintupoikien tarina kuulostaa uskottavammalta, jos näitä nyt kumpaakaan pitäisi uskoa, sen verran ristiriitaa niissä on.

Kun joku sanoi, ettei heinikko olisi ollut tuohon aikaan niin pitkää, että se olisi peittänyt polulla kävelleen kengät, niin mietipä kuinka korkea askel ihmisellä normaalisti on?

Ei se pakaraan nouse, eli olisiko prikymmentäsenttiä korkeintaan, joten kyllä Timotei, sinä heiluva heinä, olisit peittänyt kuleksian kenkien värin.
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:oops:

SB:ltä oli kurkku leikattu auki, ei tehty teltan läpi. Siellä oli ollut
rankka taistelu, ulkopuolella. Heikki sanoi käräjäaoikeusessa olleen
kuvia, nuoria ei oltu surmattu teltan läpi. Siksi oli kummallista, ettei kukaan ollut kuullut mitään, ei vastapäisen niemen porukkakaan. :oops:
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

^Taistelu Boismanin ja ulkopuolisen veitsimiehen välillä on toki mahdollinen, etenkin jos Mäki olisi surmattu juuri ennen. Boismanin verijälki oli I-päädyn ulkopuolella. Muuten jälkiä oli vain IV-sivulla, pääosin sisällä ja teltan pohjalla. Jos ulkona on ollut taistelu, niin miten hänet on saatu sisään jälkiä jättämättä? KRP:n tekniikka oli sitä mieltä, että hänet oli surmattu niille sijoilleen. IV-3 osiossa on siihen revennyt aukko, jonka kautta se olisi voitu tehdä. Keuhkoihin ulottuva pisto on voinut estää huutamasta, mutta jotain ääntä silti on täytynyt lähteä. Kenen mielipide oikeudessa oli, että hänet olisi surmattu ulkona?
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:oops:
Heikki juuri kertoi poliisien puhuneen, että tekijän on täytynyt
olla hyvin verinen, sillä Boismannin kurkun haavasta on veri tullut lujaa.
Eikä oltu lyöty teltan läpi. Björklundia oli lyöty ulkona ja lujaa, jäljet olivat näyttäneet sen. :oops:
Vastaa Viestiin