strangelove, enhän minä ole väittänyt missään, että Kanervo olisi murhaaja. Vähän tarkkuutta tuossa luetun ymmärtämisessäkin voisi ollastrangelove kirjoitti:Mikä saa sinut epäilemään, että asia liittyi Kanervoon?skoone kirjoitti:Joka tapauksessa joku on ollut erittäin vihainen Kyllikille. Ja sen vuoksi surmannut/ surmauttanut hänet. Kuka tekijä on, on siis epävarmaa, mutta olen melkein sata, että asia liittyi joka tapauksessa KK:oon.
Harvoin tämän tyyppisissä seksuaalirikoksissa kyse on tekijän vihasuhteesta uhriin. En usko siihen tässäkään tapauksessa. Pikemminkin raiskaaja, jonka täytyi paljastumisensa estämiseksi surmata uhri.
Kauko Kanervon syyllisyyttä ei puolla oikeastaan mikään seikka. Hän oli kiinnostunut alaikäisistä, mutta se ei itsessään riitä perusteeksi syyttää ketään murhasta. En myöskään usko, että asia liittyi Kanervoon millään muullakaan tavalla. Sellaisesta ei ole mitään näyttöä, eikä kukaan ole tähän päivään mennessä esittänyt ainuttakaan järkevää mahdollisuutta tapahtumien kulusta Kanervo-kytkökseen tai kotiväkiteoriaan liittyen. Niitä odotellessa.
Kanervo ei ehtinyt toimia Isojoella kauaakaan, eikä varmasti tuntenut sitä synkää ja pimeää metsäaluetta, jonne Kyllikin matka päättyi. Axel Skogman tuli vakuuttuneeksi siitä, että surmaaja asui paikkakunnalla ja tunsi maaston kuin omat taskunsa. ...
Eli tekijä on saattanut olla ihan paljasjalkainen paikkakuntalainen, mutta kuka sitä en ainakaan minä tiedä, enkä halua ketään syyttää.
Minulla on muuten tuo mainitsemasi Jermon kirja, eikä se ole todellakaan "mitään jumalansanaa", niin paljon on Jermolla eri jutuissa asiavirheitä. En ala niitä nyt enkä myöhemminkään täällä luetteloimaan. Kuka on asiasta kiinnostunut, lukekoon itse koko kirjan.
Vielä tuosta Kanervon paikkojen tuntemuksesta. Hänellähän oli saattanut joskus olla tapaaminenkin "tuon synkän metsätien" varressa jonkun neitokaisen kanssa.
Olen suhteellisen läheltä Isojokea kotoisin, ja niin vanha, että olen muuten itse lukenut tästä Kyllikin tapauksesta sanomalehdistäkin. Ja yleinen mielipide oli kyllä, että "paha pappi" oli jotenkin kuvioissa mukana. Papin nimeä en kuitenkaan lapsuudesta asti muistanut, vaan sen olen saanut tietää myöhemmin.