8-vuotiaan Eerikan murha, Helsinki 2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
CSI
Michael Knight

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja CSI »

maija turjukka kirjoitti:En malta olla kommentoimatta vielä tuota syyttäjän lausumaa, jonka CSI on translitteroinut:
"Se mikä minua henkilökohtaisesti eniten tässä koko asiassa on ihmetyttänyt, on ollut se että jo syyskuusta 2011 kevääseen 2012 tehdään lastensuojeluilmoituksia, ja selkeesti lapsen hätä on ollut suuri. Ottaen huomioon että siellä mm. naapurit on tehneet lastensuojeluilmoituksia - jotka tietysti eivät naapurit lähde helposti tekeen ellei, ellei ole todellista huolta - ja SIITÄ huolimatta EI lapsi saa apua - ja itse katsoisin tämän että missään tapauksessa tätä ei voida selittää resurssikysymyksellä, sen verran tiedän kyllä nyt jo, että ohjeet on kyllä olemassa....ei vaan ole toimittu silloin kun olis pitänyt toimia."
Aika "heppoisasti" syyttäjä tässä mitätöi ne toimenpiteet, joita lastensuojelu ehti tehdä vuoden 2011 syksyllä. Vai voiko muka väittää, että Eerikan tutkimukset Lastenklinikalla ja sijoittaminen sinne Meripihaan ei olisi ollut juuri sitä, mitä lastensuojelun kuuluikin tehdä?
Eli mun nähdäkseni niihin syksyn 2011 lastensuojeluilmoituksiin on reagoitu ja Eerika sai apua syksyllä 2011-talvella 2012.
Voi. Tietääkseni Eerikaa ei sijoitettu Meripihaan lastensuojelun aloitteesta. Hänet vei sinne oma isä,joka halusi pitää vähän lomaa kiduttamisesta. Jotta olis sitten äitienpäivänä taas iskussa....

Oma isä onnistui myös hakemaan Eerikan pois - ja jälleen kerran lasten"suojelu" ei reagoinut mitenkään - vaikka jopa Meripihan henkilökunta piti ideaa huonona!

Eli tuo Meripiha/Lastenklinikka ei ole mikään meriitti lastensuojelulle. Päinvastoin, lähinnä häpeäksi sille. Touko Tarkin järjestämä teatteri upposi täydestä niin sanottuihin "ammattilaisiin".

Koittakaa sossutantat käsittää: ei tästä löydy mitään posiitiivista, teitä puolustavaa. Kusessa olette. Ainoa mikä teidät todennäköisesti pelastaa on tämän maan surkeaakin surkeampi, nössö virkavastuuoikeus ja tuomiolaitos.

Jos tämä olisi tapahtunut Englannissa tai jossain muussa maassa, missä oikeus vielä toimii, niin poletit olis raksittu teiltä olkapäiltä veke ja istuisitte Old Baileyssä miettimässä mitä tulikaan jätettyä tekemättä...
Viimeksi muokannut CSI, To Maalis 21, 2013 11:53 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

En yleensä postaa pitkiä tekstiä muualta lainaten, mutta tämä lienee ansainnut paikkansa.
------------------------------------------------------------------
Prinsessan tiara Julkaistu 5.3.2013 kirjoittajalta Päivi Hannula

Oikeussalissa näytettiin tänään video 8-vuotiaasta tytöstä, jota ei enää ole.

Isä ja äitipuoli kiduttivat lasta niin monin käsittämättömän julmin tavoin, että yksityiskohtia on vaikea uskoa todeksi. Kokeneidenkin oikeustoimittajien katseet hakeutuivat pakkosyöttöä esittäneen videon aikana salin lattiaan. Videolla tyttö itkee lohduttomasti, kun hänen suuhunsa tungetaan lisää ruokaa. ”Mä en jaksa enää, ei mahdu”, tyttö saa sanottua itkunsa lomasta.

En ole koskaan nähnyt mitään tällaista.

Videoimisen tarkoitus oli ehkä nöyryyttää lasta lisää. Pakkosyötön jälkeen nämä kasvattajat yleensä kertoivat tytölle, miten lihava tämä on, ja pakottivat juoksemaan pihaa ympäri.

Siellä helsinkiläisen kerrostalon pihamaalla Vilja Eerika usein juoksi. Roskalavan takana hän kävi tarpeillaan, sillä kasvatusmenetelmiin kuului, ettei hän aina saanut käyttää vessaa.

Syyttäjä perusteli videon näyttämistä sillä, että se kuvastaa, kuinka pitkälle on menty. Koska tyttö joutui kärsimään niin pahoin koko elämänsä ajan, me voimme katsoa pienen osan niistä kärsimyksistä todisteena tapahtuneesta.

Videosta herää vihan lisäksi kysymys siitä, miksei kukaan auttanut? Aika moni huomasi jotain. Tytöstä tehtiin useita ilmoituksia, mutta ilmoittajat luottivat väärään tahoon.

Sosiaalitoimi ei toiminut ajoissa. Syytä tähän selvittää parhaillaan poliisin lisäksi ainakin sosiaali- ja terveysministeriö. Työn tuloksia kuultaneen kevään aikana.

Sosiaalityö on julkisuudelta visusti salattua viranomaistoiminnan aluetta. Salaamisella suojellaan sosiaalitoimen asiakkaiden yksityisyyttä, sanotaan. Samalla kuitenkin on myös suojassa viranomainen itse ja kaikki tekemättä jäävät teot. Liian vähän rahaa ja täydellinen salailu ovat erityisen huono yhdistelmä.

Edes lastensuojeluilmoituksen jättäjä ei yleensä saa tietää, mihin toimenpiteisiin ryhdytään. Järjestely kannustaa heitteillejättöön. Siihen, että ilmoittaja pesee kätensä. Jotain tapahtuu, todennäköisesti, ehkä.

Vilja Eerikan tapauksen myötä on ilmeistä, että järjestelmä ei tällaisenaan toimi. Se mahdollistaa niin törkeän ihmisoikeusloukkauksen, ettei sen pitäisi olla Suomessa mahdollista. Yksityisyyden suojaksi ei mielestäni tarvita näin vahvoja muureja. Kaikki julkinen ei välttämättä ole julkaistavissa, tietenkään.

Syytä näiden kasvattajien pahuuteen ja sadistiseen julmuuteen on mahdoton käsittää. 8-vuotiaan Vilja Eerikan isä ja äitipuoli saapuivat tänään saliin viimeisinä, vanginvartijoiden saattamina. Kasvonsa he olivat jälleen peittäneet.

Syyntakeiseksi todettu isä kertoi hiljaisella äänellä lapsestaan. Vilja Eerikasta, jonka ainoa pakopaikka oli fantasiamaailma prinsessoineen ja haltiakummeineen. Kuollessaankin Vilja Eerikalla oli päässään prinsessakruunu.

Olisipa tyttö osannut paeta muutoinkin.
Niinanna
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Niinanna »

v-a-45 kirjoitti:Moni on miettinyt kuka vastasi viimekädessä siitä, että tyttöä ei huostaanotettu tai ilmoituksista huolimatta päätettiin odotella ja katsella vielä.
Tytön työryhmän johtaja on Seija Marin (löytyy myös yhteyksiä tarkin sukuun).
Juttu on niin pitkä, että laitan vain linkin.
http://blogit.mtv3.fi/epikriisi/2012/09 ... ensuojelu/
sieltä yhden kommentti pisti silmään
samojen sossujen uhri sanoo:
9.10.2012 klo 21:04

Kimille tiedoksi:
Sama Seija Marin on kirjannut minun ja hänen yhteisneuvotteluaa vuodesta 2007 asti. Hän yritti kyllä välissä urputtaa, ettei minulla ole oikeuksia saada mitään kirjauksia neuvottelusta, jossa minä olin ainoana ei viranomaisena läsnä. Paikalla oli myös Bettina von Kraemer ja sosiaaliviraston lakimies Karri Välimäki. Nyt viimeinen tieto yli vuoden vanha, silloin minulle kerrottiin suullisesti, että minä saan sen kirjauksen kunhan joku muistaa mitä ko neuvotttelussa sovittiin.
Tarjosin ystävällisesti heille omaa nauhoitustnai ko neuvottelusta ja sen jälkeen Marin totesi (ei kovin helpottuneena), että minullahan on jo se tieto, joten ei sitä tarvitse enää kirjallisena minulle toimittaa.
Jos lapseni joskus saavat tiedonsaatioikeuden omiin papereihinsa on varmaan hedelmällistä vertailla nauhoitusta ja kirjausta, jos kirjaus joskus vielä löytyy….
Vanheneeko viranomaisen tekemä kirjaus petos joksus?
Lisäksi mielenkiintoista muuta lastensuojelun kehittämisestä, alhaalla tämän Seijan vastuu
http://www.socca.fi/kehittaminen/lasten ... llinen_tyo
Parasta jutussa on
-Visiomme on, että Myllypuron-Vartiokylän
lastensuojelun avohuollon suunnitelmalli-
nen työ on lakisääteistä, lapsikeskeistä ja
laadukasta.
Haluamme, että tiimimme
asiakkaat saavat oikeaa palvelua oikeaan
aikaan, ja että heille luvatut asiat tehdään
ilman tarpeetonta viivytystä.

Kuvankin löytää helposti, mutta en sitä nyt tänne laita
Provoilua joopa joo.. Minä ainakin provosoidun juurikin näistä viranomaisten, ja varsinkin sosiaaliviranomaisten, lennokkaista ja kuolleeksi kirjaimeksi jäävistä "visioista", joita väännetään kanki luukussa vaikka pitäisi tehdä työtä. Tuonkin aivorupsun tekijäkonsulentin palkkio uhraamalla saataisiin sossun neuvotteluihin kirjuri, eikä tarvitsisi ihan byrokraatin valikoivaan muistiin luottaa että mitäs niiden lapsosten elämästä ja kohtalosta tulikaan viimeksi päätettyä.

Älytöntä, jos neuvottelujen kirjaaminen ei ole aukoton käytäntö lastensuojelussa. Vaikka vastuutyöntekijä pysyisi samana, alkaa hänenkin olla jossain kohti vaikea muistaa onko tämä nyt toinen vai kymmenes kerta kolmen vuoden sisällä kun hän päättää uskoa itkuista vanhempaa, joka vannoo ettei koskaan enää juo eikä ketään lyö, eikä varsinkaan rakasta lastaan. Joku tämän kaltainen ehkä on esimerkki niistä syyttäjän mainitsemista olemassaolevien sääntöjen noudattamattajättämisistä? Lapsi putosi mustaan aukkoon, kun kukaan ei enää seuraavalla kerralla muistellut sitä edellistä.

En ole ehtinyt lukea koko ketjua, mutta jossain eilen osui silmiin jotain sellaista, että TT:n äidillä olisi jotain tekoa kunnan perus- tai sosiaalipalveluiden kanssa? Onko vihjaamasi Marinin yhteys Tarkin perheeseen tätä kautta, vai miten? Minustakin pitäisi vinkata syyttäjälle, ainakin jos kontakti on tätä epäselvempi.
Se, joka ei koskaan muuta mieltään, ei ole koskaan oppinut mitään.
Nönnöpupu
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Nönnöpupu »

Mitäpä tähän tapaukseen voi itsekin äitinä sanoa... Näissä tekijöissä ei ole rahtustakaan empatiaa eikä minun mielestäni oikeastaan edes ihmisyyttä. Lapsi olisi ansainnut turvaa ja rakkautta jota ei tainnut koko elämänsä aikana saada. Isän ja äitipuolen teot ovat tietenkin alhaisinta, julminta ja sairainta mitä kuvitella saattaa, mutta kyllä biologisen äidin toimissakin on kyseenalaistamista.

Joskus tulee mieleen että oman lapsensa adoptioon antamisesta voisi valtio myöntää jonkinlaisen kannustinpalkkion. Kukaan normaali vanhempihan ei antaisi lastaan pois mistään hinnasta, mutta hoivakyvyttömät vanhemmat päästäisivät lapsensa parempaan hoitoon.
Helinä79
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Teoriassa ymmärrän mitä Indrid Cold kirjoittaa, mutta tällaisessa tapauksessa en pysty tuohon ajatusmalliin samaistumaan. Pienen puolustuskyvyttömän lapsen kiduttajat ja tappajat ei kyllä täältäkään saa armoa. Olen kuullut kokeneen psykiatrisen sairaanhoitajan kertoneen tuntemuksista, kun heidän osastolleen tuotiin yksi Suomen tunnetuimmista lapsensa surmaajista psykiatriseen hoitoon. Jopa lähes kaiken nähneillä ja kuulleilla ammattilaisilla oli vaikeuksia suhtautua tähän henkilöön. Ja siinä tapauksessa oli kuitenkin vakavasti psyykkisesti sairas ihminen. Ei aikuinen ihminen vaikka olisi kuinka sivistynyt, koulutettu, itsensä kovettama pysty suhtautumaan tällaisiin tekoihin järkevästi. Ja Vilja Eerikan tapauksessa lasta oli kidutettu, pahoinpidelty ja sen jälkeen hitaasti tukehdutettu kuoliaaksi. Kyllä minä sanoisin, että enemmistö ihmisistä olisi valmis tarjoilemaan Laamaselle ja Tarkille hyvin tuskallisen ja murheellisen loppu elämän.
The trust of the innocent is the liar's most useful tool.
-Stephen King-
llewellyn
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja llewellyn »

Eli kidutuksen ja sadismin rangaistukseksi haluttaisiin kidutusta ja sadismia. Kuka tämän kidutuksen suorittaisi? - ilmeisesti pitää palkata sadisteja hommaan. Olisiko tilanne julkinen tai vaikka televisioitu vaan pääsisivätkö vain uhrin omaiset näkemään vai miten tämä halutaan järjestää? Ollaanko pohdittu sitä, miten vaikea on lopulta pitää ihmistä hengissä ja tietoisena kovin pitkän aikaa? Tätä ei ole modernina aikana kovin vakavasti edes kokeiltu - no, ehkä jotkin natsien "lääketieteelliset" kokeet sivusivat aihepiiriä.

Itse ottaisin miljoona kertaa mieluummin oikeuslaitoksen etäisenä, persoonattomana ja byrokraattisena kuin palautuisin jonnekin pirun keskiajalle - vaikka nykyisiä rangaistuksia voisikin pidentää, etenkin seksuaalirikoksista ja uusinnoista, mutta ei mitään muuta kidutusta ja rangaistusta kuin vapauden menetys. Me olemme niin tyhmä niin aggressiivinen ja niin verenhimoinen laji, ettei todellakaan kannata lisätä sadistisen väkivallan määrää yhteiskunnassa. Vieläpä yhteiskunnan itsensä toimesta. Tervemenoa Saudi-Arabiaan, Iraniin ja Afganistaniin jos veriset rangaistukset kiihottavat.
v-a-45
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

Keijo Vaan kirjoitti:Poliisi on nyt asiat tutkinut...Ei ollut mitään yhteyksiä löytynyt. Tämä on luettavissa tuolta vauva lehden palstalta eli faktaa...

http://www.vauva.fi/keskustelu/3416919/ ... situtkinta
Täähän on kait vitsi? Eipä ole mitään tiedotustilaisuutta ollut, eikä myöskään kukaan ole nostamassa naapuria vastuuseen, ihan naurettava koko juttu, tuohon palstaan luotan jopa vähenmän kuin 7-päivää lehteen.
Mutta mikäs hätä sinulle tuli? Seija Marin on itä-helsingin lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä jonka alueeseen kuuluu puotila.
Ilman hänen hyväksyntää ei tehdä mitään päätöksiä mihinkään suuntaan oli kyseessä huostaanotto tai purku, myös toimeentuloon vaikuttavat päätökset lopulta hyväksyy Marin.
http://www.hel.fi/hki/Sosv/fi/lastensuo ... /itakeskus
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

llewellyn kirjoitti:Eli kidutuksen ja sadismin rangaistukseksi haluttaisiin kidutusta ja sadismia. Kuka tämän kidutuksen suorittaisi? - ilmeisesti pitää palkata sadisteja hommaan.

Ei tartte palkata. Mie tulen tekemään ilmaiseksi tuota työtä muutaman viikon. Veikkaan, että kun lopetan oman osuuteni, niin minulle löytyy heti 10000 muuta vapaaehtoista työn jatkajaa.
llewellyn
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja llewellyn »

CSI kirjoitti:
llewellyn kirjoitti:Eli kidutuksen ja sadismin rangaistukseksi haluttaisiin kidutusta ja sadismia. Kuka tämän kidutuksen suorittaisi? - ilmeisesti pitää palkata sadisteja hommaan.
Ei tartte palkata. Mie tulen tekemään ilmaiseksi tuota työtä muutaman viikon. Veikkaan, että kun lopetan oman osuuteni, niin minulle löytyy heti 10000 muuta vapaaehtoista työn jatkajaa.
No hyvä, mukava kuulla että vielä löytyy maasta kiduttajia ja pyöveleitä näiden kahden lisäksikin, voisitte siinä jutustella samalla ammattiasioista, kun rääkkäät näitä kahta. Mutta luulen kyllä, ettei toden tullen tarjokkaita ihan tungokseen asti olisi. Hyvä että sinä kuitenkin tunnet vastuusi ja taipumuksesi.
Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

CSI kirjoitti:

Suomestako löytyy sinun ja Tarkin lisäksi 10 000 muuta vapaaehtoista kiduttajaa?
reimareipas
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja reimareipas »

Uudessa seiskassa oli Eerikan äidin varsin hämmentävä haastattelu. Ei ole kuulemma koskaan ollut alkoholi hänelle ongelma ja yhden illanvieton takia lapsi otettu huostaan. Esiintyy kuvissa paremmin naamioituneena kuin pankkiryöstäjät mutta sentään etunimi mainitaan. Ihan kiva, että saa palstatilaa näkemyksilleen hyvästä äitiydestään ja vielä varmaan kunnon korvauksen hovioikeuden korvauspäätöstä odotellessa :roll:
Tyhmyys ja hulluus ovat siinä samanlaisia että kummallakin on oma logiikkansa.
mummo59
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja mummo59 »

8-vuotiaan murha nosti ongelmat esiin – tositoimet koko maassa aloitetaan vasta 2017

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194802 ... +2017.html
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Eerikan äiti ei saa mitään korvauksia ennen hovin päätöstä. Käräjäoikeuden päätös ei ole saanut lainvoimaa, koska juttu menee hoviin.
Ja valitettavasti tunnen montakin alkoholistiäitiä, jotka ovat kasvattaneet lapsensa suhtkoht hyvin. Ovat tietty syyllistyneet laiminlyönteihin, mutta silti. Eivät he kuitenkaan ole lapsiaan tappaneet.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Luulen muuten, että Tarkki tiesi alusta asti, ettei Sirpa ole mikään lääkäri. Eikä ranskalainen eikä muutakaan. S e on alusta asti kusetusta. Kotona on puhuttu kunnon suomea, naapureitten kanssa hoono soomi. Tarkoitus oli saada Eerika itselle. Molemmat ajatteli, että näin se onnistuisi, kun rinnalla on lääkärismimmi.
Tarkkaan harkittu homma, leikitään tyhmää.
Murha ja elinkautinen ei ollut silti suunnitelmissa.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
mummo59
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja mummo59 »

Atlanta kirjoitti:Eerikan äiti ei saa mitään korvauksia ennen hovin päätöstä. Käräjäoikeuden päätös ei ole saanut lainvoimaa, koska juttu menee hoviin.
Ja valitettavasti tunnen montakin alkoholistiäitiä, jotka ovat kasvattaneet lapsensa suhtkoht hyvin. Ovat tietty syyllistyneet laiminlyönteihin, mutta silti. Eivät he kuitenkaan ole lapsiaan tappaneet.
Olipa hyvin sanottu, olin itse vastata tuohon Eerikan äidin mollaamisviestiin.

Kuulustelupöytäkirjojen valossa näyttäisi siltä, että yhden lastensuojeluilmoituksen takia Eerika vietiin äidiltä. Äidinkin puheet tukevat tätä, hän mainitsee, että Eerika olisi otettu kahdeksi viikoksi huostaan, mutta äiti hätääntyi niin, että kohtalokkain seurauksin soitti TOukolle.

Kaikki materiaali tukee sitä, että äiti on kiltti, hyvä ihminen, ja että äidillä ja Eerikalla on ollut lämpimät välit.

Uskon, että äidillä on ollut alkoholiongelmia, mutta Eerika on YHTÄJAKSOISESTI asunut äitinsä kanssa yli 6 vuotta, joten suuria ne eivät ole olleet.
Kaikkein viisainta Eerikan kannalta olisi ollut, jos äitiä olisi tuettu, sen sijaan, että Eerika heitettiin täysin vieraaseen paikkaan, tutkimattomiin olosuhteisiin henkilöiden kasvatettaviksi, joiden vanhemmuuskyvyistä ei ollut mitään tietoa.

se, että Touko oli se siittäjä, ei tehnyt hänestä hyvää isää, eikä ollut olemassa yhteistä historiaa, Toukohan oli muuttanut pois Eerikan ollessa 6-vuotias.

Kaikki materiaali näyttäisi viittaavan siihen, että Eerikan velipuolen huostaanottoon on vaikuttanut suuresti Toukon tekemiset = häiriköinyt perhettä poismuuttonsa jälkeen.

Alkoholismi on vaikea sairaus, mutta lastensuojelulle se on liian suuri mörkö. Kuten tämäkin tapaus osoitti.
Alkoholisti-perheitä voidaan tukea ja ohjata avun luo.
Väkivaltaisia psykopaatteja ei voi auttaa mitenkään.

Väitän, että jos Eerika olisi jäänyt äitinsä luo, mitään traagista ei olisi koskaan tapahtunut.
Vastaa Viestiin