Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Puolesta.

Luonnollisesti noiden ilmiselvien rajojen sisällä eli ei niin että aamukierrolla jaetaan eutanasia-automaatista lupalappu kaikille halukkaille ja muutamalle haluttomallekin kun niistä on niin paljon vaivaa ja vievät resursseja.

Mutta kun tietyt ehdot (joita en maallikkona osaa kaikkia edes miettiä) täyttyvät niin puolesta. Kaksi perusasiaa, varmasti kuolemaan johtava sairaus ja siitä johtuva alhainen elämänlaatu sekä potilaan oma (täysivaltainen) tahto. Oikeastaan siinä onkin kolme asiaa, hups. Lisäksi useamman lääkärin lausunto ja puolto pyynnölle. Ehkä myös jokin harkinta-aika, päätöstä ei pitäisi saada tehdä siltä istumalta kun kuulee sairastavansa tai kun kuulee että parannuskeinoa ei ole.

Kuten kirjoitin niin en osaa edes miettiä mitä kaikkia rajoituksia/ehtoja eutanasialle pitäisi olla. Joka tapauksessa kyse olisi pienestä ryhmästä ihmisiä joille eutanasia voisi olla mahdollinen ja aloite tulisi aina potilaalta.
Helinä79
Lauri Hanhivaara
Viestit: 135
Liittynyt: Pe Marras 30, 2012 3:32 pm

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Potilaan kannalta hyvin tiukilla ehdoilla kannatan. Mietin vain, että kuka eutanasia suorittaisi. Joitain ohjelmia olen katsonut ja artikkeleita lukenut, mutten tiedä mikä olisi oikea suorittaa eutanasia. Lääkärin tai hoitohenkilökunnan ei voi olettaa sitä tekevän, koska sehän on täysin heidän ammattinsa vastaista.

Mielestäni olisi kaikkein tärkeintä helpottaa näiden henkilöiden menehtymistä. Esimerkiksi pitää heitä nukutettuina lopun lähestyessä ja kipujen yltyessä. On kipulääkkeitä jotka helpottavat tukehtumisentunnetta. Osa potilaistahan häilyy tajuttomuuden rajalla loppuvaiheessa, mutta kukaan ei voi tietää minkälaista kipua ja tuskaa he loppuvaiheessa kokevat.
The trust of the innocent is the liar's most useful tool.
-Stephen King-
Milana
Nikke Knakkertton
Viestit: 150
Liittynyt: To Huhti 29, 2010 10:16 pm

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja Milana »

En kyllä sairaanhoitajana käsitä, kuinka laillisen eutanasian toteuttaminen olisi täysin ammattini vastaista.
Helinä79
Lauri Hanhivaara
Viestit: 135
Liittynyt: Pe Marras 30, 2012 3:32 pm

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Milana kirjoitti:En kyllä sairaanhoitajana käsitä, kuinka laillisen eutanasian toteuttaminen olisi täysin ammattini vastaista.
Eikö jo sairaanhoitajan lupauksessakin sanota, että "Lupaan kunniani ja omantuntoni kautta auttaa lähimmäistäni, tervettä ja sairasta, kaikissa niissä toiminnoissa, jotka tähtäävät terveyden säilyttämiseen ja sen saavuttamiseen..." Tiedän, että on koulukuntia joiden mielestä sairaanhoitajien ja lääkäreiden kuuluu myös auttaa "potilaita" kärsimyksissään, joka puoltaisi eutanasiaa. Itse kuuluun niihin, jotka eivät missään tilanteissa edistäisi ihmisen kuolemaa vaan yrittäisin helpottaa sitä kaikin keinoin. Niissä saattohoidoissa, joissa olen ollut hoitajana, ovat menneet osa helposti, osa huonommin. Mielestäni suurin ongelma on juuri varovaisuus lääkkeiden käytössä ja se, että lääkäriä ei aina saada riittävän nopeasti kiinni, silloin kun tilanne muuttuu. Esimerkiksi kotona olevalle kuolevalle ei välttämättä saada annostuksen nostoa, kun potilaan nähnyt lääkäri ei ole saatavilla. Kaikki eivät pelkkien tekstien perusteella pysty lääkityksiä muuttamaan. Ja nykypäivänä on silkka mahdottomuus saada lääkäri kotikäynnille lyhyellä varoitusajalla.

Sehän on tietysti jokaisen lääkärin ja sairaanhoitajan oma tuntemus, että pystyisikö antamaan sen viimeisen palveluksen potilaalleen, minä en pystyisi eikä mielestäni minua voisi sellaiseen vaatiakkaan. Mutta aikamoiselta tuntuisi, että sellainen koulutus annettaisi ja mahdollisesti työyksikössä kuuluisi työnkuvaan :O.
The trust of the innocent is the liar's most useful tool.
-Stephen King-
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja joey »

Helinä79 kirjoitti:Sehän on tietysti jokaisen lääkärin ja sairaanhoitajan oma tuntemus, että pystyisikö antamaan sen viimeisen palveluksen potilaalleen, minä en pystyisi eikä mielestäni minua voisi sellaiseen vaatiakkaan.
Kieltäytyisitkö myös aborttiin hakeutuneen naisen hoitamisesta?
Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8197
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Puolesta. Uskon että monen vastustajankin mieli voisi muuttua jos itse joutuisi sellaiseen terveydelliseen tilanteeseen josta ei ole paluuta oikein minkäänlaisen elämän jatkamiseen. Jos itse satun elämään vanhukseksi ja joudun vanhustenhoidon piiriin, niin kun miettii nykyistäkin vanhusten hoidon tasoa niin voisinko saada oman eutanasiani jo ennen sitä?
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
Helinä79
Lauri Hanhivaara
Viestit: 135
Liittynyt: Pe Marras 30, 2012 3:32 pm

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

joey kirjoitti: Kieltäytyisitkö myös aborttiin hakeutuneen naisen hoitamisesta?
En haluaisi abortista keskustella, mutta sanottakoon näin, että aborttiahan mun ei tarvi koskaan tehdä. Tottakai hoitaisin äitiä sen jälkeen.
The trust of the innocent is the liar's most useful tool.
-Stephen King-
dmm
Neuvoja-Jack
Viestit: 547
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 6:19 pm

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja dmm »

Virdon kirjoitti:Jos itse satun elämään vanhukseksi ja joudun vanhustenhoidon piiriin, niin kun miettii nykyistäkin vanhusten hoidon tasoa niin voisinko saada oman eutanasiani jo ennen sitä?
Noilla pohjatiedoilla suosittelen ihan omakätistä eutanasiaa...
"Kyllä me muuten oltaisiin tultu osoittamaan mieltä ja näyttämään kaapin paikka mutta kun satoi ja oli kylmä, ja äidin leipomat pullat oli juuri uunissa"
Helinä79
Lauri Hanhivaara
Viestit: 135
Liittynyt: Pe Marras 30, 2012 3:32 pm

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Ajatusvirhe edellisessä, ei ollut tarkoitus kirjottaa äitiä vaan naista...

Ja siis todella kannatan eutanasiaa, mutta jos se tulisi Suomessa lailliseksi, sen toteuttaja tulisi harkita todella tarkkaan. Perusterveydenhuollolle se olisi todella suuri haaste, yksitysipuolella taas olisi monien saavuttamattomissa. Ja valvonta sekä lakibyrokratia lisäksi :/.
Kirjoittaja Virdon » La Helmi 02, 2013 2:15 am
Puolesta. Uskon että monen vastustajankin mieli voisi muuttua jos itse joutuisi sellaiseen terveydelliseen tilanteeseen josta ei ole paluuta oikein minkäänlaisen elämän jatkamiseen. Jos itse satun elämään vanhukseksi ja joudun vanhustenhoidon piiriin, niin kun miettii nykyistäkin vanhusten hoidon tasoa niin voisinko saada oman eutanasiani jo ennen sitä?
Itse vanhustenhuollossa työskentelevänä voin kertoa, että on pitkälti tuurista kiinni millaiseen hoitopaikkaan/hoitoon joutuu/pääsee.
The trust of the innocent is the liar's most useful tool.
-Stephen King-
MelkoNormi
Armas Tammelin
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2013 1:01 am

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja MelkoNormi »

Olen eutanasian puolesta. Jokainen päättäköön milloin aikansa on täysi jos tahtoo etukäteen lähteä. Toisilla ei siinä pitäisi nokankoputtamista. Lainsäädännön pitäisi olla asiassa niin, että jos löytyy vaikka kolme lääkäriä jotka toteavat, että eutanasialle on perusteita, niin silloin asialle saisi joku henkilö tehdä jotain ilman seuraumuksia, mielellään valvotuissa olosuhteissa.

Uskonnollisilla argumenteilla voi perustella omia valintojaan, ei estää tai pakottaa muita tekemään omia valintojaan. Minusta on sadismia, että omalla maailmankatsomuksellaan tahtoo muiden, tuntemattomien ihmisten kärsivät kohtuuttomasti.
Skorpioni
Poliisikoira Rex
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2009 12:25 am

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja Skorpioni »

Ehdottomasti puolesta senverran olen nähnyt turhaa ja kovaa kärsimystä etten sitä kenellekkään toivoisi ja mielestäni eutanasian vastustajat ovat sadisteja.
elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Olen eutanasian puolella. Mutta rajat täytyy asettaa tarkkaan ja sillä tavoin ettei niitä voi soveltaa miten sattuu.
jegorsi
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Marras 18, 2011 12:18 pm

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja jegorsi »

Eutanasiasta on keskusteltu Suomessa pitkään eikä kysymykseen siitä, pitäisikö kuolinapu hyväksyä, näytä olevan oikeaa tai ainakaan yhtä vastausta. Ohessa on linkki, jota kautta pääsee katsomaan, mitä mieltä ihmiset olivat elämästä, kuolemasta ja eutanasiasta 1960-luvulta lähtien.

Terveisin

Sirpa Jegorow
Toimittaja
Yleisradio/Elävä arkisto



http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/h ... edia=78895
Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Olen puolesta, mutta kysymys on äärimmäisen vaikea.

Olen kuullut nykyaikaan sijoittuvista tapauksista, joissa henkisesti vireän iäkkään potilaan on annettu kuivua kuoliaaksi kun janontunne on kadonnut. Mitään sensuuntaistakaan ei saisi päästä tapahtumaan missään oloissa.

Lisäksi elämänhalu voi palata ainakin ohuena vaikka se olisi ollut pitkään hukassa ja vaikka potilaan tilanne olisi jo pitkään näyttänyt toivottomalta.

Monissa tapauksissa olisi erittäin arveluttavaa antaa kuolinapua henkilön aiemmin esittämän toiveen perusteella, jos hän ei enää pysty ilmaisemaan itseään tai on sekainen.
Veristi
Christopher Lorenzo
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Loka 14, 2011 10:37 am

Re: Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Vastustan eutanasiaa - omalla kohdallani. En sen vuoksi, että näkisin elämän "pyhänä" tai "taivaan lahjana" tms. Jotenkin vain luotan siihen, ettei kenenkään elämään heitetä vaikeampia asioita kuin mitä hän on valmis kohtaamaan. Kivun tunnekin saattaa olla enemmänkin pelon tunteen aikaansaamaa kuin todellista fyysistä kipua - tiedä häntä? Samasta syystä kyseenalaistan myös kuolevan ihmisen turruttamisen lääkkeillä siihen tilaan, ettei hän enää itse ymmärrä kuoleman olevan tulossa.

Toisaalta ajattelen, että jokaisen elämä on hänen omansa. Mikä oikeus minulla on kieltää toiselta hänen omaa ratkaisuaan? Jokaisella on myös oltava oikeus kieltäytyä toisen tappamisesta tai siinä avustamisesta.
Vastaa Viestiin