Se on totta että olen säheltänyt totaalisesti. Mutta niin sekaisin en kuitenkaan ole etä alkaiain väittää kuolleen osaavan ajelehtia vastavirtaan. En edes ymmärrä miten olet päätellyt minun väittäneen ruumiin ajelehtimisesta muuta kuin se mikä on vahvistettu mahdolliseksi. Ja tarkoitin ketjun alkupäässä olleenleen viestin sisältämän kuvalinkin mukaista tietä, joka näyttääkin kulkevan niin läheltä ruumiin löytöpaikkaa että ei lienee mikään ongelma dumpata kuollutta siitä melkein suoraan löytöpaikkaansa.elli72 kirjoitti:Joo siis ehdottomasti se on ollut niin että Kokonniemestä on ajelehdittu Sikosaareen, toiseen suuntaan se ei millään voi olla mahdollista. Mistä tiestä Jarmo nyt puhuu? En ihan ymmärtänyt.
Hannele Hanhijoki - Porvoo 1973
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Re: Hannele Hanhijoki - Porvoo 1973
Anteeksi, väsyneenä ei kyllä pitäisi kirjoittaa yhtään mitään (pari unetonta yötä saa aivot aika sekaisin). Siis tarkoitin omana kommenttina tuota että ruumis ei ole voinut ajelehtia.
Jarmolta olin kysymässä että mitä tarkoitat tuolla tiellä? Eli minkä tien olemassaolosta kirjoitit? Tuo oli olevinaan minun kysymys.
Jarmolta olin kysymässä että mitä tarkoitat tuolla tiellä? Eli minkä tien olemassaolosta kirjoitit? Tuo oli olevinaan minun kysymys.
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Se tietä koskeva kysymys ei enä ole aiheellinen. Hyvän kuvalinkin sisältävä viesti on tämän ketjun sivulla kolme.elli72 kirjoitti:Anteeksi, väsyneenä ei kyllä pitäisi kirjoittaa yhtään mitään (pari unetonta yötä saa aivot aika sekaisin). Siis tarkoitin omana kommenttina tuota että ruumis ei ole voinut ajelehtia.
Mielestäni tekijä on todellakin voinut käyttää mainitsemastani viestistä avautuvan linkin mukaista tietä (siis siinä tapauksessa että tie on tapahtuma aikana ollut olemassa).
Onhan tuon tien täytynyt olla olemassa kun sillatkin on olleet olemassa. Ei sinne keskimmäisen sillan luo (jonka läheltä ruumis löytyi) ole muuta kautta voinut päästä kuin vettä pitkin tai sitä siltojen välissä kulkevaa tietä pitkin.
Ja varmasti se Kokonniemen kärkeen johtava tiekin on ollut sama.
Ja varmasti se Kokonniemen kärkeen johtava tiekin on ollut sama.
"The darkest place is under the candlestick"
Joo kyllä ne tiet varmasti ovat olleet. Sikosaareen ei tosiaankaan mitään muuta reittiä pääse. Ja eiköhän se Kokonniemenkin tie ole jo ihan vanha tie. Molemmat tiet ovat ainakin olleet niin kauan kuin minun muisti toimii.
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Mielestäni tekijään toiminta teon jälkeen on raskas aihetodiste siitä että Hannele ei kuollut vahinkotapon, sairauskohtauksen tai onnettomuuden tähden. Tärkeimmät perusteluni ovat tekijän pysyminen salassa ja laukun löytyminen paikasta, joka antaa oikeuden ajatella sen tulleen veteen heitetyksi löytöpaikansa yläjuoksun puoleisilta silloilta tms paikasta.
Haminassa tapahtui 5.6.1971 parakissa asuneen invalidin murhan (juttu löytyy 1983 poliisi kertoo kirjasta), josta 1982 tuomittiin merimies. Jutun selvittämistä vaikeutti muun muassa se, että uhrin kanssa samassa parakissa asunut mies oli tolkuttomassa humalassa eikä pystynyt kertomaan mitään hyödyllistä. Missähän tekijä on ollut Hannelen jutun aikoihin ?
Tässä Hannelen tapauksessa on jotain samanlaisuutta, joka saa mut taas ajattelemaan samoin kuin ketjun alusa että tekijä olisi mahdollisesti merimies. Se että pääsi laivalla pois suomesta ennen kun Hannele edes oli löytynyt on saattanut olla merkittävä syy sille ettei tekijää olla löydetty varsinkin kun koko tapauksen todistaminen rikokseksi on jo ison kiven alla. Haminahan ei ole toivottoman kaukana porvoosta edes silloisellakaan tieverkostolla.
Haminassa tapahtui 5.6.1971 parakissa asuneen invalidin murhan (juttu löytyy 1983 poliisi kertoo kirjasta), josta 1982 tuomittiin merimies. Jutun selvittämistä vaikeutti muun muassa se, että uhrin kanssa samassa parakissa asunut mies oli tolkuttomassa humalassa eikä pystynyt kertomaan mitään hyödyllistä. Missähän tekijä on ollut Hannelen jutun aikoihin ?
Tässä Hannelen tapauksessa on jotain samanlaisuutta, joka saa mut taas ajattelemaan samoin kuin ketjun alusa että tekijä olisi mahdollisesti merimies. Se että pääsi laivalla pois suomesta ennen kun Hannele edes oli löytynyt on saattanut olla merkittävä syy sille ettei tekijää olla löydetty varsinkin kun koko tapauksen todistaminen rikokseksi on jo ison kiven alla. Haminahan ei ole toivottoman kaukana porvoosta edes silloisellakaan tieverkostolla.
Lähin silta tuohon aikaan on ollut Mannerheiminkadulla. Jos laukku löytyi kerran todella nopeasti niin tuskin on noin kaukaa heitetty. Ja ajattelen myös että miksi olisi käyty heittämässä Mannerheiminkadulta kun löytymisen riski olisi ollut mielestäni aika suuri. Tällä nyt tarkoitan tuota kun Jarmo kirjoitti että laukku olisi käyty heittämässä jostakin sillalta.
No entäs ne Sikosaaren kolme siltaa? Eipä ne kovin kaukana ole. 
"The darkest place is under the candlestick"
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Mutta jos Hannelea on pidetty vankina teoria (jota myös on pohdittu) pitää paikkansa, saattaa laukun hävittäminen olla täysin merkityksetön seikka arvioitaessa tekijän liikkeitä Hannelen katoamisyönä. Seuraavaksi tulee selvitykseen tapahtumakulkuversio, jossa Hannele on kaapattu ja laukku toimitettu löytöpaikkaansa myöhemmin.Salander kirjoitti:No entäs ne Sikosaaren kolme siltaa? Eipä ne kovin kaukana ole.
Tähän tapahtumakulkuversioon ei sitten taidakaan liittyä mitään vaikeasti selitettävää edestakaista suhaamista.
Joo mutta tarkoitin tuohon kun Jarmo kirjoitti että olisi heitetty jostain kauempaa yläjuoksulta. Hannelehan löytyi toisen sillan kohdalta. Käsilaukku kuitenkin löytyi ihan eri paikasta. Jos käsilaukku olisi heitetty ensimmäisen sillan kohdalta, niin tuskin se olisi tuohon löytymispaikkaan voinut ajelehtia. Mutta tuo on sellainen asia ettei siihen varmaan hirveästi tarvitse uhrata mietintäaikaa.
jarmo.janis kirjoitti:Mutta jos Hannelea on pidetty vankina teoria (jota myös on pohdittu) pitää paikkansa, saattaa laukun hävittäminen olla täysin merkityksetön seikka arvioitaessa tekijän liikkeitä Hannelen katoamisyönä. Seuraavaksi tulee selvitykseen tapahtumakulkuversio, jossa Hannele on kaapattu ja laukku toimitettu löytöpaikkaansa myöhemmin.Salander kirjoitti:No entäs ne Sikosaaren kolme siltaa? Eipä ne kovin kaukana ole.
Tähän tapahtumakulkuversioon ei sitten taidakaan liittyä mitään vaikeasti selitettävää edestakaista suhaamista.
Tuo on ihan totta. Mutta olen yhä sitä mieltä että siinä toisessa ruumiinavauksessa olisi selvinnyt jos Hannele olisi ollut vangittuna. Kyllä ruumiista olisi näkynyt merkkejä jos Hannelea olisi pidetty vangittuna. Jos näitä merkkejä löytyi, niin miksi asiasta ei olisi uutisoitu myöhemmin tarkemmin. Noista merkeistä kirjoitin jo aiemmin: mitkä vaatteet Hannelella oli päällä löydettäessä verrattuna katoamishetkeen, olivatko vaatteet tavanomaista likaisemmat löydettäessä, oliko Hannele laihtunut huomattavasti jne.
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Totta niin. Nälkiintymisen ja huonolla hoidolla olemisen olisi kuulunut näkyä ruumiinavauksessa. Mutta jos tekijä, lukitun oven takana pitämistä lukuunottamatta, ei kohdellut Hannelea vankeusaikana erityisen huonosti, voi niiden merkkien löytyminen olla erityisen vaikeaa.elli72 kirjoitti:jarmo.janis kirjoitti:Mutta jos Hannelea on pidetty vankina teoria (jota myös on pohdittu) pitää paikkansa, saattaa laukun hävittäminen olla täysin merkityksetön seikka arvioitaessa tekijän liikkeitä Hannelen katoamisyönä. Seuraavaksi tulee selvitykseen tapahtumakulkuversio, jossa Hannele on kaapattu ja laukku toimitettu löytöpaikkaansa myöhemmin.Salander kirjoitti:No entäs ne Sikosaaren kolme siltaa? Eipä ne kovin kaukana ole.
Tuo on ihan totta. Mutta olen yhä sitä mieltä että siinä toisessa ruumiinavauksessa olisi selvinnyt jos Hannele olisi ollut vangittuna. Kyllä ruumiista olisi näkynyt merkkejä jos Hannelea olisi pidetty vangittuna. Jos näitä merkkejä löytyi, niin miksi asiasta ei olisi uutisoitu myöhemmin tarkemmin. Noista merkeistä kirjoitin jo aiemmin: mitkä vaatteet Hannelella oli päällä löydettäessä verrattuna katoamishetkeen, olivatko vaatteet tavanomaista likaisemmat löydettäessä, oliko Hannele laihtunut huomattavasti jne.
Tiedättekö mikä lisää vangitunapitämis teorian uskottavuutta ?Se, viime aikoina paljastuneista tapauksista havaittu seikka, että vangittuna pitäminen onnistuu näköjään tiheästikin asutuilla alueilla ilman sen suurempaa paljastumisriskiä. Toisekseen tuohon aikaan paikat oli tuolla päin varmaan vielä nykyistäkin rauhallisemmat, joka antoi kaappaajalle entisestäänkin laajemmat mahdollisuudet operoida jäämättä kiinni. Ei vangittuna pitäminen ja nälkiintyminen ole automaattisesti toistensa synonyymejä. Saattaa olla jopa tekijänkin etu, että uhri säilyttää omin jaloin kävelemiskyvyn.
Mä nyt olen taas eri mieltä. Se, että nyt on jostakin löydetty vangittuna pidettyjä naisia ei mitenkään lisää tässä Hannelen tapauksessa uskottavuutta että Hannele on ollut vangittuna. Tietenkin voi olla että on ollut, mistä sen ikinä tietää. Mutta vaikka Jarmo oletkin sitä mieltä ettei vangittunaolo ja laihtuminen ole rinnastettavissa toisiinsa, niin kyllähän sen vangittuna olemisen jossakin pitäisi näkyä. Jos siinä jälkimmäisessä ruumiinavauksessa olisi nähty selviä viitteitä vangittuna olemiseen niin kyllä tuosta tapauksesta olisi kohistu vuosien varrella paljon enemmän.
Ja tuohon Jarmon viestiin vielä. 70-luvulla naapurit ovat tieneet omien naapureiden tekemiset vielä tarkemmin kuin nykyään. Vaikka paikat olisivat olleet rauhallisemmat (ja ovatkin olleet) niin naapurit ovat kytänneet toisiaan paljon tarkemmin. Vasta myöhemmin on tullut tuo kulttuuri ettei naapurit edes välttämättä tiedä kuka asuu naapurissa. Tuo tietenkin on yleisempää esim. pk-seudulla. Porvoossa kyllä "tarkkaillaan" naapureita yhä hyvinkin tarkkaan ja pienellä paikkakunnalla tunnetaan toisemme paremmin kuin pk-seudulla. Ja Askolassa tämä on vielä yleisempää kuin Porvoossa.
Ja tuohon Jarmon viestiin vielä. 70-luvulla naapurit ovat tieneet omien naapureiden tekemiset vielä tarkemmin kuin nykyään. Vaikka paikat olisivat olleet rauhallisemmat (ja ovatkin olleet) niin naapurit ovat kytänneet toisiaan paljon tarkemmin. Vasta myöhemmin on tullut tuo kulttuuri ettei naapurit edes välttämättä tiedä kuka asuu naapurissa. Tuo tietenkin on yleisempää esim. pk-seudulla. Porvoossa kyllä "tarkkaillaan" naapureita yhä hyvinkin tarkkaan ja pienellä paikkakunnalla tunnetaan toisemme paremmin kuin pk-seudulla. Ja Askolassa tämä on vielä yleisempää kuin Porvoossa.
Aloin taas lukemaan tätä ketjua alusta jos tulisi uusia ideoita mieleen. Tuosta lastasta vielä. Siis kyseessä on ollut pahvinen lasta, joka on kiinnitetty ideaalisiteellä. Ja siteen on voinut kiinnittä vaan ammattilainen. Minä nyt taas tartun tuohon seikkaan. Tuollaisen lasten osaa kyllä tehdä ihan kuka tahansa jollei nyt ihan tumpelo olo. En pysty ymmärtämään sitä, että lastan tekemiseen tarvitaan ammattilainen. Ainoa selitys tuolle asialle on se, että 70-luvulla oli hyvin tarkkaa kuka esim. sairaalamaailmassa saa mitäkin tehdä. Jos tuota lastaa on esim. patologi miettinyt, niin vanhoillinen patologi on ajatellut että tämän tekemiseen tarvitaan nyt tietyn ammattitaidon osaava ihminen. Kuitenkin fakta on se, että lasta on yksi maailman yksinkertaisempia juttuja jonka osaa ainakin jokainen sellainen tehdä joka on edes hetken kuunnellut ensiapuopintoja.
Ruumiin löytöpaikasta vielä. Mikäli tekijällä on ollut ajatuksena hävittää Hannelen ruumis mereen niin ettei sitä löydy niin kyllä on valinnut huonon kohteen. Jos he ovat autolla olleet Kokonniemen puolella niin siltä puolelta Porvoota järkevä vaihtoehto olisi ollut ajaa Tolkkisiin ja heittää ruumi sinne. Toisella puolella jokea puolestaan, Sikosaaren sijasta olisi ollut järkevä ajaa esim. Sondbyhyn tai Pellinkiin asti. Sondby olisi suhteellisen lähellä Sikosaarta. Ja ruumiin olisi saanut järjestettyä tuolla tavalla ajelehtimaan paljon kauemmaksi kuin mitä nyt on ollut.
Tällä nyt ajattelen niin, että jos esim. Hannele olisi ollut vangittuna ja vangittu on nimenomaan halunnut hävittää ruumiin veteen, miksi ei olisi keksinyt järkevämpää paikkaa ruumiin dumppaamiselle.
Muokkaus: Painovirhe pääsi. Siis Tolkkisista ajaa Emäsaloon ja sieltä heittää ruumis veteen. Itse Tolkkinen olisi ollut vielä huono paikka. Mutta nyt tuli myös mieleeni, että mitenköhän on laita tuon Emäsalon sillan suhteen. Sitä ei kyllä ole vielä ollut 70-luvulla. Ja Pellingissäkin on kai ollut ja on vielä losseja. Eli minä ainakin itse olisi vienyt ruumiin Sondbyhyn jos olisin ollut tuollaisessa tilanteessa.
Tällä nyt ajattelen niin, että jos esim. Hannele olisi ollut vangittuna ja vangittu on nimenomaan halunnut hävittää ruumiin veteen, miksi ei olisi keksinyt järkevämpää paikkaa ruumiin dumppaamiselle.
Muokkaus: Painovirhe pääsi. Siis Tolkkisista ajaa Emäsaloon ja sieltä heittää ruumis veteen. Itse Tolkkinen olisi ollut vielä huono paikka. Mutta nyt tuli myös mieleeni, että mitenköhän on laita tuon Emäsalon sillan suhteen. Sitä ei kyllä ole vielä ollut 70-luvulla. Ja Pellingissäkin on kai ollut ja on vielä losseja. Eli minä ainakin itse olisi vienyt ruumiin Sondbyhyn jos olisin ollut tuollaisessa tilanteessa.