Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Gladys kirjoitti:Pelottavaa luettavaa minulle. Mulla oli alusta asti sellainen visio, että oli tahallinen teko. Vaikka en haluaisi sellaiseen uskoa enkä tunne perhettä.
Jos noin on niin silloin mahdollista on että heppu halusi vain "vähän näyttää kuinka rohkea mä oon", mutta veteenajo on ollut vahinko, jota tukee se että kelluke on se joka veteen ekana haukkasi. Tietojen, taitojen ja osaamisen yliarviointi on valitettavan ylleinen syy moniin muihinkin onnettomuuksiin. Esim Mulhousen Air France A320 kaputti joka tehtiin siten, että konetta lennettiin vieraassa paikassa, lähes täysin ilman ennakkovalmisteluja, normaaliin matkalentoon lisättynä esittelypelleilynä läheisen ilmailutapahtuman yleisölle, matkustajat sisällä, hyvin lähellä sakkausnopeutta ja nopeuteen nähden kohtuuttomalla kohtauskulmalla (Macarthur Job, Airdisaster vol 3.).
Gurney
Adrian Monk
Viestit: 2545
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 9:37 am

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja Gurney »

Minä kallistun näkemykseen, että jompikumpi pojista ohjasi konetta onnettomuushetkellä

Itse tunnen erään lentäjän, joka on aina ollut koneiden kanssa tekemisissä, lennättää porukkaa esim lappiin, lennättää ns. talonkuvaajia ja opettaakin pienkoneella lentämistä. Kun olimme lasten kanssa kyydissä niin kysyi heti lapsilta, haluatteko lentää ja antoikin ohjata ilmassa. Samaa olen kuullu todella monelta henkilöltä, lähes jokainen joka on lentänyt pienkoneella on saanut itsekin kokeille lentämistä. Eli kynnys antaa amatöörin lentää on matala.

Onnettomuskoneen lentäjä omisti koneen itse ja lapset ovat varmaan olleet kyydissä satoja tunteja. Ihan varmasti ovat saaneet kokeilla lentämistä. Aluksi ilmassa ohjaamista, mutta ajanmyötä varmaan nousua ja laskeutumistakin ainakin joltain osin

Veikkaan, että tämän onnettomuuden syytä ei koskaan kerrota suurelle yleisölle. Olihan HT itsekin tunnettu onnettomuustutkija jne ja jonka olisi pitänyt tietää...
Jos tosiasiat näyttävät olevan keskenään ristiriidassa, se tarkoittaa sitä, että joku niistä ei ole tosiasia
Terra
Martin Beck
Viestit: 824
Liittynyt: La Elo 25, 2012 2:49 pm

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja Terra »

Teknistä vikaa ei sitten ole löytynyt.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... le/1357109
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Gurney kirjoitti:Minä kallistun näkemykseen, että jompikumpi pojista ohjasi konetta onnettomuushetkellä

Itse tunnen erään lentäjän, joka on aina ollut koneiden kanssa tekemisissä, lennättää porukkaa esim lappiin, lennättää ns. talonkuvaajia ja opettaakin pienkoneella lentämistä. Kun olimme lasten kanssa kyydissä niin kysyi heti lapsilta, haluatteko lentää ja antoikin ohjata ilmassa. Samaa olen kuullu todella monelta henkilöltä, lähes jokainen joka on lentänyt pienkoneella on saanut itsekin kokeille lentämistä. Eli kynnys antaa amatöörin lentää on matala.

Onnettomuskoneen lentäjä omisti koneen itse ja lapset ovat varmaan olleet kyydissä satoja tunteja. Ihan varmasti ovat saaneet kokeilla lentämistä. Aluksi ilmassa ohjaamista, mutta ajanmyötä varmaan nousua ja laskeutumistakin ainakin joltain osin

Veikkaan, että tämän onnettomuuden syytä ei koskaan kerrota suurelle yleisölle. Olihan HT itsekin tunnettu onnettomuustutkija jne ja jonka olisi pitänyt tietää...
Se ohjasiko jompi kumpi lapsista konetta, tai muuten häiritsi ohjaamista, on helposti pääteltävissä jos henkilöiden keskinäinen istumajärjestys koneesa on voitu jollain tavoin selvittää. Nimittäin tuon kokoisessa konessa ei takapenkiltä puikkoihin käsiksi päästä jos molemmat etupenkit on miehitetty.
Edelleen mielestäni yksi versio sille, miksi lentäjä huudatti moottoria lähes täysillä loppuun asti saattoi olla se, että lentäjällä saattoi olla virheellinen käsitys jonkun yllätyksenä tuleen koneen tekemän tempun aiheuttajasyystä.
kallesanteri
Harjunpää
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 5:11 pm

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja kallesanteri »

No ehkä hengissä selvinneeltä saadaan tietoa ajoiko hän tai veljensä konetta.
Joo, oikeen tuntuu joo, kyllä, hjyvää on.
bullitt
Remington Steele
Viestit: 227
Liittynyt: Su Joulu 27, 2009 10:58 pm

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja bullitt »

kallesanteri kirjoitti:No ehkä hengissä selvinneeltä saadaan tietoa ajoiko hän tai veljensä konetta.
eiköhän se olisi jo kerrottu jos joku muu olisi konetta ohjattu,tapauksessa eloonjäänyttä on varmasti paljonkin tentattu asiasta.
nuuskija
Nikke Knakkertton
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 4:11 pm

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja nuuskija »

Mutta eikös tutkimuksen tuloksista kerrota vasta kun se on valmis. Uutisoinnissa on mainittu, että poikaa on kuultu, mutta näitä asioita ei tiedotusvälineille tässä vaiheesa anneta. Ymmärrettävää minun mielestäni.
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

nuuskija kirjoitti:Mutta eikös tutkimuksen tuloksista kerrota vasta kun se on valmis. Uutisoinnissa on mainittu, että poikaa on kuultu, mutta näitä asioita ei tiedotusvälineille tässä vaiheesa anneta. Ymmärrettävää minun mielestäni.
Yleensä noilla on ollut tapana tiedottaa vasta kun joku asia on ehdottomasti varma. Historia tuntee monta isoa lentoonnettomuustutkintaa, jotka ovat kohdanneet vaikeuksia ja merkittävää haittaa kun vääräksi myöhemmin osoittautunutta tietoa on vuotanut julkisuuteen. Yksi kuuluisimmista, jonka nyt nopeasti muistan on 25.5.1979 chigagossa tapahtunut DC 10 koneen turma, jossa liian hätäiseen julistettiin syy, joka myöhemmin osoittautui vääräksi. Ongelma on se, että jos kerrotaan väärää tietoa (jota sittemmin joudutaan parsimaan), ei kukaan nykyisessä "viranomaiset valehtelee aina" ilmapiirissä suostu uskomaan siihen alkuperäisestä muutettuun selitykseen. Ilmailussa kuitenkin puhutaan niin isoista asioista, että syyn meneminen väärään osoitteeseen saattaa maksaa liikaa sille joka syyn syyttömänä ollessaan joutuu kantamaan.
nuuskija
Nikke Knakkertton
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 4:11 pm

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja nuuskija »

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... oa/1368180


Lentoturma: Ohjaaja teki matalaa ohilentoa

Kuva: Heikki Pölönen


Asta Tenhunen
12:58 (Päivitetty 13:57)


Kuopion Vehmersalmella kolmen ihmisen hengen vaatinut vesitasokoneen lento-onnettomuus sattui, kun lentäjä teki ohilentoa matalalla.

Onnettomuustutkintakeskus julkisti keskiviikkona tähän mennessä keräämänsä tiedot kesäkuussa sattuneesta turmasta.

Tutkijat pitävät turman syynä inhimillisiä tekijöitä, joiden analysointia jatketaan.

Itse lennon kulusta on selvinnyt, että lentäjä teki matalaa ohilentoa turman sattuessa.

Hän oli nousun aikana kaartanut oikealle loivasti ja oikaissut 60-70 metrin korkeudessa koneen vaakalentoon.

Ohjaaja oli kaartamassa vasemman kautta takaisin kohti lentoonlähtöpaikkaa tehdäkseen ohilennon.

Ohjaaja vähensi lentokorkeutta ja lisäsi nopeutta. Hän oikaisi koneen vaakalentoon vain muutaman metrin korkeudelle vedenpinnasta ja lensi suurella nopeudella.

Hän ehti lentää lähellä veden pintaa noin 200-300 metriä, kun kelluke osui veteen ja kone meni nokan kautta ympäri.

Törmäyksen voimasta kellukkeet repeytyivät irti, takarunko katkesi ja kone upposi.

Vain yksi koneessa ollut poika pelastui paukkuliivien ansiosta veden pintaan. Muut perheen kolme jäsentä menehtyivät veteen.
otus
Axel Foley
Viestit: 2329
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 7:00 pm
Paikkakunta: Youranus

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja otus »

Räimäisy mikä räimäisy.. :|
Jos alkaa pännii, niin anna bannii..
Salapolliisi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 8:04 pm

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja Salapolliisi »

Itse veikkaan ihan inhimillistä erehdystä, sen kummemmin perhettä tuntematta tai tilannetta näkemättä. Ainoa mikä minua vähän harmittaa, niin eloon jäänyt poika on lukutaitoinen ihminen ja netti on täynnä spekulaatiota, oliko teko kenties tahallinen. Etenkin, jos ei ollut.

Sympatiat tälle pojalle. Ei ole helppoa menettää perhettään varmasti, eikä sen helpompaa vielä vuosia tapahtuman jälkeen lukea tapahtuneesta nousseita spekulointeja.

Enkä nyt sano, että kauhean väärin spekuloida. Sitähän varten forumeita ym. on. Tuli vaan vähän paha olo itselle, kun yritin itseä asettaa siihen pojan ikävään asemaan.
God is not available right now, so how can I help you?
A.Hastings
Lauri Hanhivaara
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 3:23 pm

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja A.Hastings »

Salapolliisi kirjoitti:Itse veikkaan ihan inhimillistä erehdystä,
Ai inhimillinen erehdys? Onko räimäisy jossa tullaan kovaa matalalle muutaman metrin korkeuteen näyttämään rannalla olijoille miten lentokone lentää, mielestäsi inhimillinen erehdys? Täysin harkittu tyhmän rohkea teko lentäjältä ja perheen isältä. Jos Hans Tefke kerran oli niin kova ja kokenut ilmailija kun annetaan ymmärtää, olisi hänen luullut tietävän miten vaikeaa korkeuden arviointi on täysin tyynellä kelillä. Kokenut oikein asennoitunut ilmailija ei niissä olosuhteissa tekisi matalaa räimäisyä. Mutta niinhän sitä sanotaan, että tyhmyydestä sakotetaaan...
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Mä en nyt ala pitämään moraalisaarnaa lentäjän harkintakyvyn pettämisestä, muta asia joka tuli mieleeni on seuraava.
Matalalla vaakalennossa ollessa kone on voinut kohdata tuulenpuuskan, jonka aiheuttamiin ongelmiin käytettävissä oleva aika ja lentokorkeus eivät ole riittäneet. Tuulesta muistini mukaan on ollut juttua aiemminkin tän tapauksen yhteydessä. Tollaisessa vesitasossa on kuitenkin painoon nähden pikkasen enemmän pinta alaa kuin pyörillä varustetun laskutelineen omaavassa koneessa.
A.Hastings
Lauri Hanhivaara
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 3:23 pm

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja A.Hastings »

jarmo.janis kirjoitti:Matalalla vaakalennossa ollessa kone on voinut kohdata tuulenpuuskan, jonka aiheuttamiin ongelmiin käytettävissä oleva aika ja lentokorkeus eivät ole riittäneet.
Juu, tuulen syy. Mitäköhän kokenut ja vastuullinen lentäjä teki niin matalalla ja kovalla nopeudelle ettei aika riittänyt reagoimiseen? Todennäköisin syy tässä on korkeuden arvioiminen väärin, tyynellä kelillä on lähes mahdotonta arvioida korkeutta veden pintaan kun räimitään matalalla.
Nippu
Nikke Knakkertton
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 4:07 pm

Re: Kolme kuoli vesitaso-onnettomuudessa Kuopiossa 2013

Viesti Kirjoittaja Nippu »

Isälläni on ollut lentolupakirja jo ennen syntymääni. Kerran olen saanut ohjata lempikonettani, olin silloin 9-vuotias :) "Ohjasin" koulutuskoneen apukuskin puolen ratista, eli sain siis hiukan kallistettua konetta sillä. Olimme täydessä lentokorkeudessa ja isän kädet olivat viiden sentin päässä hänen omasta ratistaan. Teoriassa olisin siis voinut äkillisellä pyöräytysliikkeellä saada vahinkoakin aikaan, mutta käytännössä vaaraa ei ollut. Käsittääkseni juuri tätä tarkoitetaan käytännössä aina, kun puhutaan siitä, miten lentäjä antaa kenen tahansa kokeilla koneen ohjaamista... Meistä Kauhavan/Rengonharjun kakaroista ei tietääkseni yksikään ole ohjannut konetta ilman lupakirjaa kuljettajan ohjaimista edes sylissä istuen, vaan aina on annettu vain vähän kuvitella ohjaavamme, koulutuskoneen apuohjaimista ja tiukasti omiin vöihimme kiinnitettyinä. Harva meistä on saanut käyttöönsä edes polkimet.

Oma isäni ehkä on aika tosikko, mutta minun on silti vaikea kuvitella, että kukaan muukaan kokenut lentäjä päästäisi lapsen ohjaimiin tuollaisessa paikassa! Siis ohilennossa/läpilaskussa vesitasolla ja vielä suuren väkimäärän edessä... Ei helkkari! Vesitason käsittely on vielä normaalia hankalampaa, aina sitä vähemmän jännitti niin laskua kuin nousuakin silloin, kun sai pyörät alhaalla operoida kentältä käsin.

Toivottavasti poika selviää traumoistaan.
Vastaa Viestiin