Pakkoruotsi
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Mulla on varmaan vähän tätä samaa. Mut toisaalta olen ihan onnellinen että edes alkeet sujuu tyydyttävästi, tällä alalla kaikki kielitaito on plussaa. Lisäksi mun seuraava urasuunta näyttää siltä että ruotsia olisi alettava opettelemaan ihan tosissaan uusiksi mikäli haluan yhden kivan duunin ikinä saada.pmv kirjoitti: Tai sitten ajattelen vaan itsekkäästi, että kun minäkin jouduin ne pakertamaan läpi, niin sitten joutuu muutkin.
Kirjoitathan mielellään kuitenkin ruotsin pienellä alkukirjaimella, kiitos.Tiina kirjoitti:Haluaisin osata Ruotsia mutta opettajien vika kun eivät saaneet aikanaan innostumaan asiasta
Itse olen jonkin verran pakkoruotsin kannalla, ainakin niin kauan kun ko. kieli on toinen virallisista kielistämme.
-
Sami
On ehdottomasti. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki!Tiina kirjoitti:ruotsiOnko nyt parempi?
Miten muuten muissa maissa, joissa on useampi virallinen kieli? Esim. opiskellaanko Kanadan länsirannikolla yhtään ranskaa pakollisena kielenä? Kielen virallisuus kuitenkaan ei varmastikaan joka maassa aiheuta sitä, että se olisi pakollinen kieli koulussa. Esim. kaikille sveitsiläisille tuskin opetetaan pakollisina kielinä saksaa, ranskaa, italiaa ja retoromaania.
-
Talontytär
- Remington Steele
Re: Pakkoruotsi
Pakollisuus pois ruotsista. Oikeus äidinkieleen siis suomeen myös bättre folkin alueella.
Optimum et pessimum in homine est lingua.
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
Ruotsin kieli valinnaiseksi oppiaineeksi kaikilla kouluasteilla -kansalaisaloite keräsi peräti 61 621 kannatusilmoitusta. Veikkaan silti, että ei tule pakkoruotsi poistumaan. Odotellaan istuntoa...
-
TiiaStiina
- Vic Mackey
Minulla on täsmälleen päinvastoin, kouluvuosina suhtauduin asiaan myönteisesti, nyt vanhempana harmittaa siihen käytetty aika kun olisin tarvinnut mitä tahansa muuta taitoa enemmän. Harmittaa monin verroin kun joudun edelleen käyttämään vapaa-aikaani kouluikäisten avustamiseen pakkoruotsissa, tietäen etteivät hekään tule tarvitsemaan sitä oikeassa elämässä.McAbre kirjoitti:Kouluvuosina suhtauduin kovinkin kriittisesti pakkoruotsiin, nyt vanhempana sitä on hyvillä mielin kun tämänkin taidon osaa...
Miksi kaikkien aika sidotaan johonkin sellaiseen jolle vain hyvin harvoilla on käyttöä?
-
J.Maybrick
- Axel Foley
Esimerkiksi meillä kaikilla minfolaisilla on käyttöä ruotsin kielelle: sillä kielellä on mainioita murha- ja rikossivustoja. Puhumattakaan rikosaiheisista kirjoista, joita Ruotsissa on ilmestynyt. Suosittelen tutustumaan, keskustelu käy vilkkaana, svenssonit on fiksuja, kiinnostavia vanhoja ja uusia rikos- ja katoamistapauksiaMiksi kaikkien aika sidotaan johonkin sellaiseen jolle vain hyvin harvoilla on käyttöä?
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
-
TiiaStiina
- Vic Mackey
Onhan kiva saada vinkkejä, ja harrastuksista on iloa, mutta moni tarvitsee erilaista tietopuolista osaamista muutenkin niin paljon, ettei koululaisille kannattaisi asettaa pakkoa opiskella ylimääräistä kieltä minkään pelkän harrastuksen takia. Luetunymmärtämiseen sitä paitsi riittäisi vähäisempikin ruotsin opiskelu, esim. yksi vuosi, järjestämällä opetus toisin. Olisikin ehkä hyvä ajatus, jos ruotsin opiskelussa tähdättäisiin pelkkään luetunymmärtämiseen, lukuun ottamatta niitä jotka itse valitsevat toisin.
On hyvä kysymys, miksi ruotsin oppimiseen käytetään niin paljon aikaa ja silti tulokset ovat monien kohdalla niin huonoja. En usko että syy on opettajissa, oppikirjoissa tms., vaan motivaatiossa. Ajattelen näin, vaikka itse suhtaudun ruotsin kieleen sinänsä myönteisesti.
On hyvä kysymys, miksi ruotsin oppimiseen käytetään niin paljon aikaa ja silti tulokset ovat monien kohdalla niin huonoja. En usko että syy on opettajissa, oppikirjoissa tms., vaan motivaatiossa. Ajattelen näin, vaikka itse suhtaudun ruotsin kieleen sinänsä myönteisesti.
-
J.Maybrick
- Axel Foley
^ Olen samalla kannalla: kysymys on motivaation puutteesta paljolti, ja nuorilla toisten nuorten paineesta. Ruotsin kielestä tykkääminen ei vain käy laatuun. Jos joku sanoo siitä pitävänsä, on lähes petturiin verrattava. Monista yläkoulun oppilaista lisäksi paistaa hyvin selvästi kotoa omilta vanhemmilta omaksuttu kielteisyys ruotsin kieltä ja muutenki naapurimaan kulttuuria kohtaan. Vanhanaikainen kateusmentaliteetti jyllää yhä, mutta nuoret toistavat sitä tajuamatta sen taustoja.
Harva nuori tulee ajatelleeksi, mihin kaikkeen tuon kielen osaaminen häntä auttaa.
Ruotsin nykyiset oppikirjat ovat hyvinkin käytännönläheisiä ja niissä opetetaan sellaista kieltä, jota oikeasti tarvitaan heti viimeistään Ruotsinlaivan kannella. Olen joskus nuorille haluttomille ruotsinopiskelijoille vinkannut, että tuleva poika- tai tyttöystävä saattaa löytyä ruotsinkielisten joukosta, jolloin kielitaito voi tulla kovastikin tarpeeseen. Pelkällä kädestä pitämisellä kun ei pitemmän päälle pärjää.
Harva nuori tulee ajatelleeksi, mihin kaikkeen tuon kielen osaaminen häntä auttaa.
Ruotsin nykyiset oppikirjat ovat hyvinkin käytännönläheisiä ja niissä opetetaan sellaista kieltä, jota oikeasti tarvitaan heti viimeistään Ruotsinlaivan kannella. Olen joskus nuorille haluttomille ruotsinopiskelijoille vinkannut, että tuleva poika- tai tyttöystävä saattaa löytyä ruotsinkielisten joukosta, jolloin kielitaito voi tulla kovastikin tarpeeseen. Pelkällä kädestä pitämisellä kun ei pitemmän päälle pärjää.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
-
TiiaStiina
- Vic Mackey
En näe tuossa kateutta vaan enemmänkin realismia, koululaiset ovat asia erikseen. Koululaiset joutuvat kuitenkin hajottamaan itseään liikaa.
Niin kauan kuin ruotsi on pakollinen, on kai hyvä pystyä motivoimaan koululaisia. Tosiasia on, että monelle muulle vieraalle kielelle olisi painavammat perusteet nykyään.
Linkit niille sivustoille kiinnostaisivat kyllä ja miksei myös kulttuuritietous.
Niin kauan kuin ruotsi on pakollinen, on kai hyvä pystyä motivoimaan koululaisia. Tosiasia on, että monelle muulle vieraalle kielelle olisi painavammat perusteet nykyään.
Linkit niille sivustoille kiinnostaisivat kyllä ja miksei myös kulttuuritietous.