Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

mun mielestä katrina kyllä eilen vielä kirjoitteli täällä....eikun se olikin katjushka..on sen verran samantyyppiset nikit että menee sekaisin... :roll:
Viimeksi muokannut cicero, Pe Marras 09, 2007 11:50 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Melkoisen huhumyllyn olette saaneet aikaan.

Nimimerkki Katrinan tapauksessa ei ole kyse mistään muusta kuin siitä, että kyseinen henkilö vaihtoi nimimerkkiä tällä foorumilla ja nimimerkin muutos sattui samaan aikaan joitakin tunteja ennen Jokelan koulun ikävää välikohtausta.

Mistäkö tiedän asian? Koska olen Katrina. Tämän voi ylläpito vahvistaa.

Ja mitä tulee väitteeseen, että olisin jotenkin ollut yhteyksissä Pekka-Eric Auviseen, niin voitte saman tien haudata salaliittonne ja muut. Minä, kuten ei varmasti teistäkään suurin osa, jos kukaan, tuntenut Pekka-Eric Auvista tai tiennyt edes hänen nimeään ennen keskiviikkoa 7.11.2007. En ole tietääkseni koskaan ollut yhteydessä häneen, en puhelimen, netin, tapaamisen tai minkään muunkaan merkeissä. Pekka-Eric Auvisen toteuttama ammuskelu tuli minulle täysin yhtä yllätyksenä kuin muullekin kansalle, mistään tälläisestä en ollut tietoinen ennen kuin kuulin siitä median välityksellä.

Kaikki on ollut vain kurjaa yhteensattumaa joka on koitunut osumaan juuri minun nilkkaani. Pekka-Eric oli ilmeisen kiinnostunut kouluammuskeluista, kuten minäkin. Eromme ovat siinä, että Pekka-Ericin kiinnostus oli lähteä toteuttamaan tuo teko, minun kiinnostukseni on puhtaasti teoreettista, eikä muuksi muutu. En ole missään vaiheessa edes puolitosissani suunnitellut tekeväni itse moista tekoa (vaikka siitä mustalla huumorilla höystetyn vitsin heitinkin, kuten moni teistä jo lukikin), enkä pidä sitä hyväksyttävänä ratkaisuna Pekka-Ericiltäkään.

Samaan hengenvetoon voisin vielä todeta, että ihmismieli on uskomattoman kekseliäs, Katrina-Catherina/Catharine -idea tuli jopa minulle täytenä yllätyksenä. On totta, että sattumia on liikaa jopa minun mielestäni, mutta voin vakuuttaa, etten todellakaan ole ollut tietoinen tulevasta ammuskelusta, saatika edes siitä, että Pekka-Eric oli avoimesti esitellyt suunnitelmiaan ja videoitaan jo ennen ammuskeluvälikohtausta.

Se, että Pekka-Eric ja minä jaoimme yhteisen kiinnostuksen mm. Columbinen tapahtumiin, ei mielestäni riitä tekemään minusta syyllistä tai rikostoveria. Ymmärtääkseni Pekka-Eric on tietoisesti Jokelan tapauksessa mahdollisesti matkinut sitä, mitä tapahtui huhtikuussa 1999 Columbinen high schoolissa, ja näin ollen on siis mahdollista, että hän on selvittänyt asiaa ja Columbinen tapahtumia hyvinkin tarkkaan. Itse aloitin suomentamaan tapahtumia vain noin 2 viikkoa sitten, jolloin Pekka-Ericin Columbine-ajatus oli takuulla ollut jo hänellä mielessä.

Omista ajatuksistani sen verran, että Murhainfo-foorumin aihepiiri on synkkä ja ymmärrän sen, että joku pitää ajatuksiani omituisina, jopa pelottavina ja sairaina. Kyseessä on kuitenkin vain makaaberi huumori, jota voidaan nähdä muidenkin käyttäjien täällä käyttävän. Se, että nimimerkkini sanomiset, tekemiset ja jutut käytiin näin tarkkaan läpi, osoittaa ihmisten kiinnostuksen Jokelan tapausta kohtaan ja pelon siitä, että suunnittelijoita olisi enemmänkin. Olette jo itse teoillanne osoittaneet, että koulumurhat/ammuskelut ovat kiinnostava aihe, joka vetää yleisöä puoleensa. Ehkäpä halusitte löytää jonkun lynkattavan Auvisen lisäksi, mutta huomionne kiinnittyi täysin väärään ihmiseen.

Mikäli joku sen rikosilmoituksen kerkesi jo tekemään, niin kannattaa ilmoittaa siihen suuntaan, että kyseessä oli väärä hälyytys, henkilöllä ei ole mitään tekemistä Auvisen tai Jokelan kouluammuskelun kanssa. Niin, eipä tuota ole kahviakaan tarjottavana KRP:lle, jos se sattuisi ovesta pölähtämään jonain päivänä tämän asian tiimoilta. :wink:

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

ShipWreck
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

Tätä se teettää, kun joku wannabe-nettisalapoliisi, joka ei osaa asioitaan, lähtee liikkeelle. Vieläköhän joku luulee nimimerkkiä VoDKa Auviseksi? Eiköhän tuo asia ole loppuun käsitelty.

Ne salaliittoteoriat voisi myös tunkea jonnekin, missä aurinko ei paista.
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

Ei herranjestas, miten jännä ihmismieli on. Ihan hyvä, että ihmiset käyttävät älliään, mutta viattomia ihmisiä (Tässä tapauksessa Katrina nyk. VoDKa) ei tarvitsisi olla melkeinpä lynkaamassa jo. Jos VoDKa ei olisi omaa kirjoitustaan tänne jo postannut, olisin itse kommentoinut että valitettavasti murran tämän teorian ilmoittamalla, että juttelin kyseisen ihmisen kanssa viimeksi eilen illalla. Ja tiesin silloin 100 varmasti kuka oli kyseessä.

Haluan vielä lisätä, että sen perusteella mitä VoDKan kanssa olen keskustellut, niin uskon täysin, ettei hän tekisi mitään millaista Auvinen. Se, että on kiinnostunut samoista tapauksista kuin Auvinen oli, ei tee ihmisestä vielä rikostoveria. Muutenhan ihmiset voisivat syyttää vaikkapa minua samasta asiasta, koska itsekin olen paljon kouluammuskeluista lukenut ja itsekseni suomennellut. Ja ei, en koe olevani millään tavalla sairas tapaus, eikä mielestäni ole VoDKakaan, vaikka olemmekin kiinnostuneet tuollaisista tapauksista.
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Howler kirjoitti:Ei herranjestas, miten jännä ihmismieli on. Ihan hyvä, että ihmiset käyttävät älliään, mutta viattomia ihmisiä (Tässä tapauksessa Katrina nyk. VoDKa) ei tarvitsisi olla melkeinpä lynkaamassa jo. Jos VoDKa ei olisi omaa kirjoitustaan tänne jo postannut, olisin itse kommentoinut että valitettavasti murran tämän teorian ilmoittamalla, että juttelin kyseisen ihmisen kanssa viimeksi eilen illalla. Ja tiesin silloin 100 varmasti kuka oli kyseessä.

Haluan vielä lisätä, että sen perusteella mitä VoDKan kanssa olen keskustellut, niin uskon täysin, ettei hän tekisi mitään millaista Auvinen. Se, että on kiinnostunut samoista tapauksista kuin Auvinen oli, ei tee ihmisestä vielä rikostoveria. Muutenhan ihmiset voisivat syyttää vaikkapa minua samasta asiasta, koska itsekin olen paljon kouluammuskeluista lukenut ja itsekseni suomennellut. Ja ei, en koe olevani millään tavalla sairas tapaus, eikä mielestäni ole VoDKakaan, vaikka olemmekin kiinnostuneet tuollaisista tapauksista.
Ehkä huhut nyt loppuu, mutta mielestäni on ihan turha lässyttää, että "hän ei ikinä tekisi mitään kenellekään"
Johan se nyt on nähty tässäkin tapauksessa, että tekijät on aina niitä, joista ei ikinä uskoisi. Sellaisilla vakuutteluilla ei vain ole mitään pohjaa joten ne on turhia!
Raid

Viesti Kirjoittaja Raid »

VoDKa kirjoitti:Melkoisen huhumyllyn olette saaneet aikaan.

Mistäkö tiedän asian? Koska olen Katrina. Tämän voi ylläpito vahvistaa.
:wink:
Yllapito on historiansa aikana hyvaksynnyt muutamille perustelusti hakemuksensa jattaneelle oikeuden nimimerkin vaihtamiseen.

*12 §* Kahden nimimerkin käyttö ilman ylläpidon erityistä
suostumusta on kielletty.

Tassa kyseisessa asiassa on nimimerkin vaihdos tapahtunut yllapidon suostumuksella ja siten nimimerkki "Katrina" ei ole enaan kaytossa.

RAID
CJS
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja CJS »

Rikosylikomisario Tero Haapala KRP:stä myöntää, että Jokelan tragedian tiedottamisessa on tapahtunut joitakin katkoksia. On tärkeää, että tiedottaminen saadaan nopeammin pystyyn, Haapala toteaa STT:lle.

Haapalan kommentti on vastausta arvosteluun, jota Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ylilääkäri Eero Hirvensalo esittää aamun Mediuutisissa.

Ylilääkäri Hirvensalon mukaan poliisi panttasi oikeaa tietoa kuolleiden määrästä, mikä aiheutti hankaluuksia lääkinnälle. (IS 9.11.07)

Lääkintäpäällikkö Hirvensalo sanoo terveydenhuollon uutislehden Mediuutisten haastattelussa, että hän joutui pakon edessä tiedotusvastuuseen keskiviikon tapahtumista, koska poliisin tiedotus oli iltapäivällä niin niukkaa.

Piiritystilanteen venyessä tiedotusvälineiden tiedustelut uhrien määrästä ja kohtalosta kohdistuivat Töölön sairaalaan, mikä Hirvensalon mukaan aiheutti hoitohenkilökunnalle ylimääräistä stressiä. (YLE 9.11.07)
Saisivat myös tiedotusvälineet hieman katsoa peiliin tässä tiedotusasiassa. Tällaisen tilanteen ollessa käynnissä voisi miettiä tarvitseeko ihan kaikkea tietoa saada nyt ja heti.

Tärkeä on tietenkin tiedottaa tapahtuman olevan käynnissä yms., mutta onko sitten tarpeellista ahdistella poliisia tai sairaaloita kesken kaiken uhrien tarkasta määrästä, joka ei voi olla edes selvillä kun osa uhreista on vielä tavoittamattomissa. Kun katsoo keskiviikon uutisoinnin etenemistä, niin huomaa, että kovin moni tieto muuttui matkan varrella ja eri lehtien, televisiokanavien yms. sivuilla oli samanaikaisesti erilaista ja paikoin täysin ristiriitaista tietoa. Eihän tuollaisella "tiedon"välityksellä ole oikein mitään arvoa.

Jos jotain tietoa - joka voisi hyvin odottaa kaksi tuntia - ei ole saatavissa suoraan poliisin suusta, niin onko sitten pakko ahdistella sairaalaa ja hankaloittaa sen toimintaa puhelinhäiriköinnillä. Eräässä televisiossa esitetyssä puhelinhaastattelussa toimittaja oikein tivasi lääkäriltä tietoa siitä, onko sairaalaan tuotu henkilö ampujaksi epäilty. Lääkäri oli - ymmärrettävästi - hieman haluton vastaamaan kysymykseen, mutta toimittaja ei tuntunut laisinkaan ymmärtävän tilannetta, vaan intti asiaa melkein vihaisella äänellä. Hyökkäävä journalismi, tivaaminen, haastateltavien laittaminen koville yms. on tietysti joskus paikallaan ja tärkeä osa hyvää journalismia, mutta ei se ihan joka kohtaan sovi. Aivan naurettavaa ryhtyä tivaamaan tuollaista lääkäriltä, jolla ei periaatteessa ole tiedotusvastuuta, joka ei voi tapahtuman syyllisyyskysymystä ehkä kovin varmaksi tietää ja joka ei ehkä lainkaan mukaan voi mennä mitä tahansa sanomaan - ja jolla saattaisi olla parempaakin tekemistä kriisitilanteessa.

Eniten ehkä kirvelee se, että joku Helsingin Sanomain toimittaja oli kuultuaan ammuskelusta välittömästi soitellut koululle ja rehtorin kännykkään - joka ilmeisesti oli siinä vaiheessa jo menehtynyt. Eikö tule mieleen, että jos koululla ammutaan, niin rehtorilla saattaa olla siinä jotain muita tärkeämpiä asioita kuin toimittajan puheluun vastailu. Puhelimellekin saattaisi hätätilanteessa olla myös jotain muuta käyttöä.

No asia on kai niin, että poliisin ja muiden viranomaisten lienee vain parasta yrittää kehittää tiedotustaan. Mediat kun kilpailevat tiedonmuruista keskenään, niin tuskin sille puolelle suuremmin järkeä saadaan. Vaikka voisivat esimerkiksi suurimmat mediatalot sopia keskenään jostain pelisäännöistä tämän mittaluokan tilanteissa (ja lehmät vois lentää..).
ShipWreck
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

CJS kirjoitti:No asia on kai niin, että poliisin ja muiden viranomaisten lienee vain parasta yrittää kehittää tiedotustaan.
Eivätkö poliisit voisi heti ensi töikseen soittaa median edustajat paikalle, niin ainakin päästäisiin heti tapahtuman kimppuun? :wink:
cicero
Michael Knight

tästä eivät varmaan taas monetkaan tykkää mutta toimittajat vois kyllä odottaa sen verran aikaa että on OIKEAA TIETOA SAATAVILLA. Ärsyttää lukea kaikenlaista sontaa eikä se musta ainakaan ole hyvän toimittajan tai lehden merkki että ekana saadaan sivuille kökköä aikaiseksi. Toimittajat kovasti käyvät poliisien ja lääkärien sun muiden kimppuun arvostellen toimintaa mutta voisivat katsoa peiliin....nykyään oikeaa tietoa saa nopeammin netissä muita kanavia pitkin joten tää paskajournalismi syö vaan itseään...sori... :roll:
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
-escada-
Susikoski

Viesti Kirjoittaja -escada- »

Joo noi tämän päiväiset lehtijutut koulu uhkailuista on nyt kyllä aika sairasta ja mautonta huumoria! Eikä todellakaan tarvita enää lisää tapauksia ja uhkailuja. Uhkailijat voivat käydä lukemassa esimerkiksi nämä sivut ja tajuta ettei tuollaisen tekijöitä todellakaan arvosteta. Harmittaa kun Pekka ei jäänyt henkiin näitä lukemaan.
Viimeksi muokannut -escada-, Pe Marras 09, 2007 1:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
villivadelma
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

Uhkailijat täytyy etsiä käsiin ja antaa kova rangaistus :!: :!: :!: :evil:
-escada-
Susikoski

Viesti Kirjoittaja -escada- »

villivadelma kirjoitti:Uhkailijat täytyy etsiä käsiin ja antaa kova rangaistus :!: :!: :!: :evil:
Kyllä, isän kädestä!!!
Kyllikki S
Adrian Monk

Osasta kyynisimpiä koululaisia voi tälläinen tilanne tuntua jännältä mutta surettaa ne herkemmät oppilaan jotka tosissaan pelkäävät nyt olla koulussa.
Enkä voi väittää etteikö olo olisi itselläkin levoton kun muksut on koulussa vaikka järkeilee, että se on normaalia tälläisen jälkeen.
cicero
Michael Knight

juu ei auta vaan ajatella että sairasta pilaa...itse veikkasin että yksi rohkea idiootti saamuutkin rohkaistumaan...varovaisuus ennen kaikkea ja musta tää on hyvä syy lyödä luu kurkkuun heti seuraavalle joka tuo ideoitaan esille muiden ihmisten eliminoinnista...
Kyllikki S
Adrian Monk

cicero kirjoitti:juu ei auta vaan ajatella että sairasta pilaa...itse veikkasin että yksi rohkea idiootti saamuutkin rohkaistumaan...varovaisuus ennen kaikkea ja musta tää on hyvä syy lyödä luu kurkkuun heti seuraavalle joka tuo ideoitaan esille muiden ihmisten eliminoinnista...
Siinäpä riittää kyllä työmaata kun näitä riittää...
Vastaa Viestiin