Juha Laitinen, 37, Leppävirta 27.8.2006, ruumis löytyi 2021

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
metallikukko
Neuvoja-Jack

Re: Kadonnut Juha Laitinen, 37v. -Leppävirta 27.08.2006

Viesti Kirjoittaja metallikukko »

Vähän off topiccia noista Juhan näköisistä miehistä...
Tässä toissa talvena olin menossa Warkauden porttiin kun oikealta kädeltä portin pihassa tuli valkoinen 123 mersu jonka kuljettaja näytti äkkiä ihan Juhalta mutta lähempää tarkasteltuna kuljettaja oli vanhempi , joku ainakin 50 v.
Ensin kyllä säväytti.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

metallikukko kirjoitti:Vähän off topiccia noista Juhan näköisistä miehistä...
Tässä toissa talvena olin menossa Warkauden porttiin kun oikealta kädeltä portin pihassa tuli valkoinen 123 mersu jonka kuljettaja näytti äkkiä ihan Juhalta mutta lähempää tarkasteltuna kuljettaja oli vanhempi , joku ainakin 50 v.
Ensin kyllä säväytti.
Mun muistini mukaan Juha oli kadotessaan 37-vuotias, jos näit tämän mieghen toissavuonna, niin Juha olisi silloin ollut lähempänä viisikymppistä kuin nelikymppistä. Eli vanhentunut hänkin. Jotkut saattavat muuttua vanhan näköiseksi nopsaankin. Tämä johtuu usein elintavoista.
Muista lähdekritiikki!
jaguaari1
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja jaguaari1 »

Haloo, Ei KUKAAN voi tosissaan uskoa että uusi elämä on mahdollista Suomessa. Tälläkin palstalla käyneistä joku/jotkut tietävät mitä tapahtui, siitä olen satavarma.
Kuolema kuittaa univelat
Blues
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Blues »

Minulla on nyt käsissäni tuo puhelinnumero ja katsellaan heti huomenissa, mitä se tuo tullessaan.
Paljon on vettä virrannut monessakin joessa tuon juvelan viestin jälkeen, eikä välttämättä mitään saadakaan, eli ollaan tyhjin käsin edelleen, mutta yrittänyttähän ei laiteta. Kaikki on kokeiltava.
Eikös?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
helmipöllö
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja helmipöllö »

Jotain edes mihin tarttua. Ilmoita sitten miten kävi.
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Täälläkin innokkaana odotetaan miten Bluesin puhelun kanssa käy 8)
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
kiinnostunut68
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut68 »

Minua ihmetytti, että kuinka on mahdollista, että tämän Juhan talo myytiin, jos Juhaa ei olla julistettu kuolleeksija ja vaikka Juha olisi julistettu kuolleeksi, ei Juhan pojalla ole oikeutta vaatia taloa myyntiin, jos Juhan leski ei siihen suostu.
Ilmeisesti Tämä Juvela, joka katosi tältä palstalta, on tämän Juhan puoliso?? Se seikka minua kiinnostaisi, et katosiko Juvela palstalta ennen talon mahdollista myyntiä?
Suomessahan lain mukaan saa kadota, mikäli tapaukseen ei liity rikosta. Sillä perusteella uskoisin Juhan aloittaneen uuden elämän jossain muualla ja Juvelan olevan tietoinen asiasta. Mikä selittäisi Juvelan katoamisen tältä palstalta.
Tuolla ylempänä mainittiin myös, että omaiset eivät ole julistaneet Juhaa kuolleeksi. Se seikka viittaisi myös siihen, että Juha on elossa ja omaiset myös tietävät Juhan olemassa olosta.
Katniss
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Katniss »

kiinnostunut68 kirjoitti:Minua ihmetytti, että kuinka on mahdollista, että tämän Juhan talo myytiin, jos Juhaa ei olla julistettu kuolleeksija ja vaikka Juha olisi julistettu kuolleeksi, ei Juhan pojalla ole oikeutta vaatia taloa myyntiin, jos Juhan leski ei siihen suostu.
Ilmeisesti Tämä Juvela, joka katosi tältä palstalta, on tämän Juhan puoliso?? Se seikka minua kiinnostaisi, et katosiko Juvela palstalta ennen talon mahdollista myyntiä?
Suomessahan lain mukaan saa kadota, mikäli tapaukseen ei liity rikosta. Sillä perusteella uskoisin Juhan aloittaneen uuden elämän jossain muualla ja Juvelan olevan tietoinen asiasta. Mikä selittäisi Juvelan katoamisen tältä palstalta.
Tuolla ylempänä mainittiin myös, että omaiset eivät ole julistaneet Juhaa kuolleeksi. Se seikka viittaisi myös siihen, että Juha on elossa ja omaiset myös tietävät Juhan olemassa olosta.

Kuolleeksi julistamisesta: Henkilö voidaan julistaa kuolleeksi hakemuksesta piankin tämän katoamisen jälkeen, jos hän on kadotessaan ollut välittömän hengenvaaran aiheuttaneessa onnettomuudessa tai muussa katastrofitilanteessa, ja mikäli hänen pelastumistaan ei voida olettaa. Muutoin kuolleeksi julistamista voidaan hakea odotusajan kuluttua, joka Suomessa on yleensä viisi vuotta siitä, kun henkilö on tiettävästi ollut viimeksi elossa. Odotusaika on vain yksi vuosi, jos kadonnut henkilö on ollut hengenvaarallisissa olosuhteissa kadotessaan tai jos muutoin huomioon otettavat seikat viittaavat, henkilön kuolema on ollut erittäin todennäköinen. Hakemus osoitetaan sille käräjäoikeudelle, jonka tuomiopiirissä kadonneen henkilön kotikunta on viimeksi ollut.[2]

Hakemuksen kuolleeksi julistamisesta voi tehdä kadonneen aviopuoliso tai rekisteröidyssä parisuhteessa elänyt partneri, perillinen, tai muu läheinen kuten avopuoliso tai sisarus. Hakemuksen voi tehdä myös muu henkilö, jos hänelle asialla voi olla oikeudellista merkitystä, kuten testamentin tai henkivakuutuksen edunsaaja. Hakijan on esitettävä selvitys kuolleeksi julistamisen edellytyksistä. Velvollisuutta hakea kuolleeksi julistamista ei ole.[2]

(Wikipedia: Kuolleeksi julistaminen)

Ajallisestihan Juha olisi jo voitu julistaa kuolleeksi. Sitä en tiedä, miksei niin ole tehty. Voihan olla, että perinnönjaon kannalta (mitä tietenkään ei ole suoritettu, kun ei ole virallisesti vainajaakaan) sillä ei ole merkitystä: ei ehkä suurempia omaisuuksia tms. Tästä on nyt jo niin kauan, kun tämän ketjun luin, että unholaan on painuneet monet asiat. Olivatko he naimisissa vai avoliitossa? Liekö sillä muuta merkitystä, kuin leskeneläke, sitä ei taida avopuoliso saada? Korjatkaa, jos olen väärässä. Onhan talokin voinut olla Juvelan nimissä, jolloin omansa tietenkin saa myydä. En tosin tiedä, tai en muista, kumman nimissä se oli vaiko yhteinen. Vai vuokralla. Pitäisi varmaan lukea uudestaan koko ketju, jos se vaikka herättäisi uusia ajatuksia.

Aika paljon varmasti, kun oikein ajattelemaan rupeaa, puolison katoaminen elämää hankaloittaa ihan käytännön asioidenkin kannalta. Kuka ne laskut maksaa, onko puoliso velvollinen? Saako auton vakuutuksia tai puhelinliittymiä tai muita kaikkia katkottua ilman sitä kadonneen suostumusta?
Helmie
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Juha syntyi 1969 eli jos on elossa niin 44-vuotias. Kappas vaan; Leppävirralla on kateissa samoja ikiä oleva Timo Soininen.
Tunsivatko nämä miehet toisiaan ja jos tunsivat - minkälaisessa porukassa he aikaansa viettivät?
nomade
Alokas

Viesti Kirjoittaja nomade »

kiinnostunut68 kirjoitti:Minua ihmetytti, että kuinka on mahdollista, että tämän Juhan talo myytiin, jos Juhaa ei olla julistettu kuolleeksija ja vaikka Juha olisi julistettu kuolleeksi, ei Juhan pojalla ole oikeutta vaatia taloa myyntiin, jos Juhan leski ei siihen suostu.
Juvela möi talon ja muutti läheiseen kaupunkiin ei varmaan jaksanu yksin enää huolehtia omakotitalosta ja kaipasi ehkä muutosta elämään
kiinnostunut68
Harjunpää

Kyllähn nämä totaaliset kotoamiset aina omaisille vaikeita asioita ovat, sillä jäähän siinä niin monta kysymystä ilman vastausta. Mitä tuohon kuolleeksi julistamiseen tulee, niin ei sekään omaisille helppoa ole. Muistan, kun meidän naapurista hukkui 80-luvun loppupuolella, jo aikuis ikäinen poika. Tämä mies oli mennyt kalastamaan veljensä ja kaverinsa kanssa Ruunaan koskelle Lieksaan. Kuinka ollakkaan, oli tämä mies pudonnut koskeen ja hukkunut sinne. Ruumis oli takertunut johonkin tai jäänyt johonkin pyörteeseen, kunnes sitten muutaman viikon jälkeen oli löytynyt kosken ala juoksulta. No. Tässä tapauksessa miehen äiti kieltäytyi julistamasta poikaansa kuolleeksi, ennenkuin ruumis löytyisi ja ruumiinavaus olisi tehty, vaikka tapauksella oli silminnäkijöinä miehen veli ja kaveri. Muistan hyvin, kun esitimme tälle äidille suruvalittelut tapauksen johdosta, niin tämä äiti sanoi, että hän ei suostu tähän kuolleeksi julistamiseen, ennenkuin ruumis on löytynyt ja ruumiinavaus on tehty, sillä olihan tässäkin tapauksessa jo kaikenlaiset ikävät huhut lähteneet liikkeelle. Niinhän siinä kävi,että kuolin syyksi todettiin hukkuminen ja huhut loppuivat siihen ja mikä omaisten kannalta tärkeää, tämä vastauksettomien kysymysten loputon ketju sai päätöksen.
kiinnostunut68
Harjunpää

Lukaisinpa Tuossa ajankulukseni tuon ensimmäisen ketjunkin läpi.
Eiköhän Julevalle missään vaiheessa pälkähtänyt päähän, että hän on Poliisin silmissä yksi pää epäilty, kun poliisi lähtee tälläistä asiaa tutkimaan. Jos esim jossain talossa tapahtuu henkirikos, kun poliisi tulee paikalle ovat kaikki paikalla olijat ja talon asukkaat automaattisesti epäiltyjä. Aivan samallalailla on katoamis tapauksissa kaikki lähiomaiset epäiltyjä ja näistä alkaa poliisi yksi kerrallaan puottamaan epäiltyjä pois.
Ikävä kyllä noissa Julevan kommenteissa monet seikat nosti Julevan epäilystä ainakin minun silmissä. Voihan olla, että Juleva aivan vilpittömässä tarkoituksessa halusi edistää Juhan löytymistä mutta, mutta. Toki on muistettava, että Juvela on ihan tavan pulliainen, eikä välttämättä ole koskaan aikaisemmin joutunut virkavallan kanssa tekemisiin. En millään tavalla halua loukata Juvelaa, mutta asia nyt vaan vähän haiskahtaa. Siksipä laitan tähän muutaman asian, mikä minua näissä Juvelan kommenteissa askaeeutti.
-Juvelalle kertoi joku ;että tänne palstalle ei kannata kirjoitella. Epäilen, että kertoja on ollut poliisi. Tätä kertojaahan Juvela, ei missään vaiheessa maininnut
- Juvela sanoi, että Virranpohjan nauhoja ei hänelle näytetty. No eihän epäillylle ennenkään olla tutkinta materiaalia näytetty ja Juvelalle oli annettu nauhoista käsitys, että ne ovat tuhoutuneet. Ei varmasti ole, ovathan ne tutkinta materiaalia
-Savukoski tuli etsimaan ruumista talkoolaisena.Eli siis poliisi ei kartoittanut etsintäpaikkoja. Juvela mainitsi jossain kohtaa, että oli itse suunnitellut etsintä paikat, sillä hänellä oli parempi paikallis tuntemus, kuin Savukoskella, eli johtikohan Juvela Savukoskea tietoisesti harhaan.(kiintoisaa olisi kuulla Savukosken kommentti asiasta,huomasiko Juvelassa mitään erikoista)
- Passin katoaminen mökin piironginlaatikosta.Haiskahtaa keksityltä tarinalta tämän Venäjälle katoamisen yhteydessä. Miksi Juha säilyttäisi passiaan kesämökillä? Passin siellä olemasta olosta on voinut tietää vain Juha, Juhan äiti ja Juvela. Juhan äitikin vain epävarmasti.
-Romani seurue. Ehkäpä se liittyy tähän tapaukseen. Eli onkohan ollut avustamassa Juvelaa Juhan hävittämisessä tiettyä korvausta vastaan? Ehkäpä romani seurue tuli aina talolle kyselemään, onko asiasta mitään uutta kuulunut. Juvela kertoi myös, että hänen ystävättärensä oli törmännyt tähän seurueeseen, lähtiessään Juvelan luota , eli olikohan Juvela keksinyt tarinan pelottelusta. Se myös ihmetyttää, että pelkäsikö Juvela oikeasti tätä seuruetta. Juvelahan yritti todistella pariinkin otteeseen, että pelottelu onnistui. Jos pelottelu onnistui, miksi Juvela
vielä asui talossa, tai miksi ei pyytänyt ketään turvakseen. Aika selväksi kävi myös, että seurueessa liikkui vaalea hiuksinen mies, eli mahtoikohan olla sama,jonka seurassa Juha viimeisen kerran nähtiin Virranpohjassa kaljalla. Jos tapaukseen liittyy henkirikos ja tekijä ei ole Leppävirralta on aivanvarmaa, että tekiä ei mene näyttäytymään missään paikallisessa kuppilassa.
-Outo on myös Juvelan nopea katoaminen tältä palstalta. Varsinkin, kun Juvelaa täällä palstalla pariin ottteeseen alettiin epäillä, katosi Juvela täältä melkein välittömästi.Et tajusiko puhuneensa itsensä nalkkiin. Jos Juvela olisikin laskelmoiva psykopaatti selittäisi se myös Juvelan hermostumisen, kun höntä alettiin epäillä. Psykopaatithan ei tunnetusti kestä arvostelua. Myös tuo Juvelan viimeinen kommenttti, et tämä romani seurue tervehtii häntä, voisi viitata siihen, että homma romanien kanssa on selvä.
-Myös tämä romani miehen seuraaminen tanssi lavalla voisi viitata siihen, että romanit pelkäsi, jos Juvela löytää uuden miehen, jää talo myymättä ja palkkio saamatta.
-Juvelahan meni sunnuntain ja maanantain väliseksi yöksi pois kotoaan paikkaan, jossa sai varman alibin. Lähtikö Juvela pois siksi, että tiesi Juhan olevan sunnuntaina elossa ja pelkäsi Juhan tulevan kotiin ja romani seurueen perässä.
Tämähän selittäisi myös sen, missä Juha oli perjantaista sunnuntaihin. Ehkäpä Juha oli tämän romani seurueen luona. Onhan mahdollista että Juha on houkuteltu/pakotettu seurueen matkaan kuivaamolta. Se selittäisi myös tämän vaalea hiuksisen miehen lauantaina etsimässä jotain kuivaamon luonta heinikosta. Olisiko Juha tehnyt vastarintaa ja joltain seurueesta on pudonnut kamppailun aikana jotain heinikkoon.
-Tämä Venäjälle katoaminen voi olla aivan täysin peite tarina. Itse paljon Venäjällä liikkuneena tiedän, että parin käynti kerran jälkeen sinne ei niin vahvoja siteitä saa, että sinne kukaan muuttaisi.
- Ehkäpä tämä suositus olla Juvelaa kirjoittamasta tänne palstalle tulikin tästä romani seurueesta ja kun Juvela piti täältä taukoa, loppui myös romanien talon luona hiiviskely. Ehkäpä nämäJuvelan tarinat tietokoneen hajoamisesta ja Venäjän reissusta olikin vaan keksittyjä.
- Juvela kirjoitti myös,että Juhan autosta oli näköhavainto lauantailta Leppävirran keskustasta. Autoa olisi ajanut joku nainen ja vieressä istunut tämä vaalea mies ja Juha takapenkillä. Ehkäpä oli tarkoitus näyttää Juhaa lauantaina ja sunnuntaina ihmisille. että kaikki on hyvin ja ehkäpä katoamis ajaksi oli sovittu sunnuntain ja maanantain välinen yö, olihan Juvelallakin varma alibi.
Tuossapa muutama seikka, mikä lisäisi epäilyitä Juvelan suuntaan. Voihan olla, että Juvela oli
oikeasti todella huolestunut Juhasta ja yritti kaikin keinoin löytää Juhaa.
Tiedän Juvela, että luet tämän ja olet varmasti vihainen, mutta ikävä kyllä nämä sinun kirjoitukset täällä voisi tulkita näinkin. Tiedän myös, että netti poliisi lukee myös näitä palstoja ja on varmaan ajatellut samoin. syy siihen, miksi poliisi on ollut sinulle vaitonainen asioista, selvisi varmasti tuolta alkupäästä.
metallikukko
Neuvoja-Jack

Muuten ihan hyvää pohdintaa mutta alkaisiko psykopaatti suhteeseen ihmisen kanssa joka on ihan pohjalla kuten Juha suhteen alussa.
Minä näkisin hänet tasapainottavana tekijänä tässä suhteessa.
Puuttuu hyötymisvaikutin joksi en laske velkaista taloa.
metallikukko
Neuvoja-Jack

Sit tuli mieleen , että mites nämä valvontakamerat tallettaa sen materiaalin eli meneekö se tietokoneen kovalevylle vai jonnekkin muualle?
Mietin vaan , että sen illan videot on oikeasti saatettu tuhota kun mitään säilyttämisvelvollisuutta ei ole eikä katoamiseen suhtauduttu hirmu vakavasti miehen taustat tietäen.

Siinä suhteessa minäkin olen samaa mieltä , että tässä jutussa on aika paljon juonteita mutta ettei vain olisi luettu näistä syyllinen on tietysti hovimetari -spekulaatioista johtuen liikaa Ulvilaa ?

Miettikääpä itse jos olisitte junailleet puolisonne palkkamurhan?
Eikö silloin olisi viisainta olla ihan suu supussa eikä kertoa polveilevia tarinoita joista joku saattaa löytää ikäviä ristiriitaisuuksia?

Tietty psyyken murtuminen henkisessä paineessa voisi aiheuttaa harhoja mutta minusta nämä jutut ovat liian rationaalisia esim moniin skitsofreenikkojen harhoihin verrattuna.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

metallikukko kirjoitti:Muuten ihan hyvää pohdintaa mutta alkaisiko psykopaatti suhteeseen ihmisen kanssa joka on ihan pohjalla kuten Juha suhteen alussa.
Minä näkisin hänet tasapainottavana tekijänä tässä suhteessa.
Puuttuu hyötymisvaikutin joksi en laske velkaista taloa.
Ottamatta kantaa siihen onko joku "syyllinen" Juhan katoamiseen, uskon, että parikin ihmistä on "tietoisia" miehen häviämisestä.

Pidän aika todennäköisenä sitä, että Juha on paennut silloista elämäänsä jonnekin ja aloittanut alusta. Onhan tuollaisia kadoksissa vuosia tai vuosikymmeniäkin olleita miehiä putkahtanut esiin aina joskus, Suomessakin.

Itse olen nähnyt pääkaupunkiseudulla jonkun miehen asuvan henkilöautossa talvella monta kuukautta (kesäksi hän ehkä siirtyi syrjemmäksi autoineen, mutta talvella oli hyvä olla lähellä "palveluja", vessoja ja muita.

Suomessahan on kai irtolaislaki poistettu (?) joten kuka vaan voi asua missä vaan ilmoittamatta osoitettaan?
Muista lähdekritiikki!
Vastaa Viestiin