Eden Atias- nuoren alokkaan murha

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
debbie

Re: Eden Atias- nuoren alokkaan murha

Viesti Kirjoittaja debbie »

Mikää poliittinen tilanne ei oikeuta tällaista.

Israelia voisi paremminkin verrata Suomeen eikä Venäjään missään nimessä, taivas varjele.
Suomi on pieni maa, joka on ollut milloin Ruotsin milloin Venäjän vallan alla. Pieni ja pippurinen kansa kuitenkin taisteli itsenäisyyden itselleen ja säilytti sen.
Israelin valtion perustivat Euroopan juutalaisväestön rippeet, ne jotka onnistuivat pakenemaan. Eurooppa oli riistänyt juutalaisilta kaiken.
Nyt sitten Eurooppa on kova moralisoimaan Israelia siitä, miten heidän tulsi kohdella näitä vihamielisiä naapurikansoja, jotka tekevät kakenmaailman iskuja siviiliväestön joukkoon.
Ne arabimaat Israelin ympärillä ovat pahempi naapuri kuin Venäjä Suomelle, mutta vertaus toimii kyllä näin päin.
Israelin vertaaminen valtavan kokoiseen Venäjään on vitsi. Siellä, missä sijaitsee nyky-Israel, on sijainnut Israelin kuningaskunta ennenkin, ja sieltä on kuitenkin juutalaisest ajettu pois. Vieläkään Juudean alue, jonka mukaan koko kansa on saanut nimensä, ei eurooppalaisten mielestä ole osa Israelia.
Tässä ei ole minun lisäkseni kukaan kirjoittanut tai kommentoinut itse aloituksen tapahtumaa. JOs kyseessä olisi minkä tahansa muun maan nuoresta miehestä, tässä puhuttaisiin itse tapauksesta eikä politiikasta, eikö?
kameleontti
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja kameleontti »

Mä kylläkin näen edelleen tämän sun aloituksen puhtaasti poliittisena. Tuolla alueella sattuu ja tapahtuu todella paljon molemmin puolin, eikä tämä tapaus nouse muiden ohitse millään tavalla. Silti tämä on nostettu erikseen esille, miksi? Koska tässä saadaan marttyyrinviittaa sovitettua israelilaiselle? Itseäni on monessa kohdassa suorastaan alkanut vituttaa monien suomalaisten äärikristittyjen Israel-ihannointi, joten saatan olla sille jopa allerginen. Sitä keskustelua on varmaan hedelmällisempi käydä huitsinnevadassa.

Edit: Esim. täällä: http://huitsinnevada.info/foorumi/index ... ic=13149.0
debbie

Viesti Kirjoittaja debbie »

No minä en edusta suomalaisia äärikristittyjä, joten siitä lähtökohdasta kameleontti et voi minua arvioida ja ei kiitos Huitsinnevadalle. :lol:
Eikä tuolla ole mitään tekemistä itse aiheen kanssa, silläkään. :?

Kirjoitit, että sinun näkemyksesi mukaan surmaaja ei ollut vieraan maan alueella surmaamassa toisen kansan ihmistä. Kyllä oli. Surmaaja ei ollut Israelin arabi. Israelin arabeista aika monikin elää rauhassa juutalaisten kanssa, ja heitä on korkeissa viroissakin. Tämä oli laittomasti maassa, tämä nuori mies, se on fakta, vaikka sinusta ei siltä tuntuisi. Tuo surmattu nuori mies on syntynyt Israelissa, hän oli omassa maassaan. Mikä muu olisi hänen maansa?

Minä ajattelen tätä asiaa tietysti myös äidin näkökulmasta. Siis uhrin äidin näkökulmasta. Israelissa on vahva kansallistunne, ja tämänkin nuorukaisen hautajaisiin tuli tuhansia ihmisiä.

Mikähän siinä on, kun Israelissa joku arabi surmaa juutalaisen siviilin tai nuoren sotilaan, joka ei ole taistelutilanteessa, se jotenkin käännetään länsimediassa sen juutalaisen uhrin tai ainakin koko Israelin valtion viaksi. Surmaaja/terroristi on ikäänkuin uhri, vapaa vastuusta. Tämä on se kuvio.
PaxCow
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

debbie kirjoitti:Nyt sitten Eurooppa on kova moralisoimaan Israelia siitä, miten heidän tulsi kohdella näitä vihamielisiä naapurikansoja, jotka tekevät kakenmaailman iskuja siviiliväestön joukkoon.
Eurooppalaiset valtiot ovat kovin varovaisesti kritisoineet Israelia, mutta jos ovat, syy on ollut kansainvälisten sopimusten rikkominen ja mm. mahdolliset sotarikokset. Tottahan näiden takia pitääkin älähtää.
debbie kirjoitti:Siellä, missä sijaitsee nyky-Israel, on sijainnut Israelin kuningaskunta ennenkin, ja sieltä on kuitenkin juutalaisest ajettu pois. Vieläkään Juudean alue, jonka mukaan koko kansa on saanut nimensä, ei eurooppalaisten mielestä ole osa Israelia.
Sanoit, ettet edusta äärikristittyjä. Mielipiteesi historiallisesta Israelin kuningaskunnasta kuitenkin kuulostaa samanlaiselta kuin joillakin tiukan linjan kristityillä sionisteilla, jotka näkevät juutalaisten oikeuden maahansa raamatullisena totuutena. Voi hyvin olla, että olen väärässäkin mielipiteistäsi, mutta joka tapauksessa kavahdan sellaista ajatusta, että vanhoja pyhiä tekstejä sotketaan nykymaailman politiikkaan.
debbie kirjoitti:Mikää poliittinen tilanne ei oikeuta tällaista.
Ei minunkaan mielestäni. Siksi toinkin esille sen, että palestiinalaisten puolella näitä turhia kuolemia on moninkertaisesti enemmän.
debbie kirjoitti:Tässä ei ole minun lisäkseni kukaan kirjoittanut tai kommentoinut itse aloituksen tapahtumaa. JOs kyseessä olisi minkä tahansa muun maan nuoresta miehestä, tässä puhuttaisiin itse tapauksesta eikä politiikasta, eikö?
Totta. Valitettavasti tällaisissa pitkissä konflikteissa se kaikista tärkein - yksilön oikeus elää - unohtuu. Se on valitettavaa ja surullista.
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain
Vastaa Viestiin