Toholammin liikenneturma 2014 - neljä nuorta kuoli

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Celeste
Poliisikoira Rex

Re: Neljä nuorta kuoli rajussa ulosajossa Toholammilla

Viesti Kirjoittaja Celeste »

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 5_v0.shtml

Juu...en mielellään tätä sano...mutta ihan selkeästi vanhempien syy. Voi helekutti sentään. :cry:

Oon ite ollu näkemässä maalla, kun pikkanen poika puotteli mönkijällä tuhatta ja sataa kylä tietä..kysyin hältä jonka vieraana olin, et herranjumala, minkäikänen tuo oli..kuulemma 6-vuotias..naureskeltiin vain, et juu, se osaa ku aika miehet... tässä sitä sitte ollaan.. Ja jees, en tehny ilmoa, sehän olis kielletty asianosasten toimesta heti. Mutta VANHEMMAT kun tätä sallii, niin tuossa on lopputulos.

muoks...lisätty tekstiä
kallooni on pultattu tahto,
se tahtoo häpeästä ylpeyteen.
Olen luovuttanut ainakin puoli kertaa,
eikä sitä edes puoliksi lasketa.
reijoreipas
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja reijoreipas »

Celeste kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 5_v0.shtml

Juu...en mielellään tätä sano...mutta ihan selkeästi vanhempien syy. Voi helekutti sentään. :cry:

Oon ite ollu näkemässä maalla, kun pikkanen poika puotteli mönkijällä tuhatta ja sataa kylä tietä..kysyin hältä jonka vieraana olin, et herranjumala, minkäikänen tuo oli..kuulemma 6-vuotias..naureskeltiin vain, et juu, se osaa ku aika miehet... tässä sitä sitte ollaan.. Ja jees, en tehny ilmoa, sehän olis kielletty asianosasten toimesta heti. Mutta VANHEMMAT kun tätä sallii, niin tuossa on lopputulos.

muoks...lisätty tekstiä
En ymmärrä tekstisi sisältöä.

Omat 9 ja 7 vuotiaat poikani lasettavat 80cc-mönkkärillä tuhatta ja sataa tuossa yksityistiellä ja takamettässä, ja ihan hienosti osaavat ajaa.
Itse en pysyisi perässä, vaikka "rattimiehiä" olenkin.

Vahinkoja sattuu kaiken ikäisille.
Mitä nuorempana se kulkupeli annetaan lapsen käyttöön, niin sitä paremmin se ajaminen iskostuu sinne selkäytimeen.

Lainsäätäjän näkökulmahan ei tässä asiassa vastaa sitä, mitä tosielämässä tehdään.

Ja vielä: Pojat on poikia. Pitäisikö niiltä leikata mulkut poikki?
Ainoska
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Ainoska »

Annetaan samalla viinat ja tupakatkin jo taaperolle niin iskostuu niidenkin käyttö selkärankaan ennen kun aikuisiksi kerkiivät.

Toisin sanoen, en ymmärrä miksi puhutaan vahingoista jos näin törkeästi lain kirjainta vastaan toimitaan.
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Kinsey Malone »

Minkähän verran ajokokemusta pojalla oli, sitähän me ei tiedä.
Endurotyyppisestä pyörästä oli maininta jossain lehdessä, lienekkö vakavakin harrastus ollut.
Tuskimpa ihan eka pyöräksi on noin vaan hommattu, vaan saattaa olla että on pyöriä harrastanut pienestä pitäin.
reijoreipas
Jack Bauer

Ainoska kirjoitti:Annetaan samalla viinat ja tupakatkin jo taaperolle niin iskostuu niidenkin käyttö selkärankaan ennen kun aikuisiksi kerkiivät.

Toisin sanoen, en ymmärrä miksi puhutaan vahingoista jos näin törkeästi lain kirjainta vastaan toimitaan.
Et ilmeisestikään ymmärrä, mitä eroa on; aivojen tuhoaminen kemikaaleilla vs. fyysisen motoriikan harjoittelu?
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

Ainoska kirjoitti:Annetaan samalla viinat ja tupakatkin jo taaperolle niin iskostuu niidenkin käyttö selkärankaan ennen kun aikuisiksi kerkiivät.

Kyllä sitä trialia ja muuta moottoriurheilua voi ihan laillisesti harrastaa. Viina ja tupakat nyt on laittomia ala-ikäisille, ei oikein voi verrata. Meinaatko että Räikkönen aloitti 18v :D
Ainoska
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Ainoska »

En ymmärrä miksi lakia saa rikkoa kun "pojat on poikia". Turvallisuus ennen kaikkea kuitenkin. Jos harrastaa niin sitten harrastaa mutta tuskin kuitenkaan missään syrjäisellä metsätiellä 10-vuotiaan kanssa ylimitoitetulla pyörällä. Radat yms on ihan eri juttu, silloin toiminta on valvottua ja silloinkin voi se onnettomuus käydä mutta se on kuitenkin epätodennäköisempää kuin tilanteessa jossa lapsi saa liian ison lelun käsiinsä ilman minkäänlaista valvontaa ja tappaa siinä sivussa toisen lapsen.

Mun lapseni ei olisi tuollaiseen kyytiin saanut mennä. Ei vaikka tää 15v olis ollu kuinka kokenu tahansa. Eikä mun 15vuotiaani olisi ajanut tuollaista vehjettä, etenkään ilman valvontaa.
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

Ainoska kirjoitti:En ymmärrä miksi lakia saa rikkoa kun "pojat on poikia". Turvallisuus ennen kaikkea kuitenkin. Jos harrastaa niin sitten harrastaa mutta tuskin kuitenkaan missään syrjäisellä metsätiellä 10-vuotiaan kanssa ylimitoitetulla pyörällä. Radat yms on ihan eri juttu, silloin toiminta on valvottua ja silloinkin voi se onnettomuus käydä mutta se on kuitenkin epätodennäköisempää kuin tilanteessa jossa lapsi saa liian ison lelun käsiinsä ilman minkäänlaista valvontaa ja tappaa siinä sivussa toisen lapsen.

Mun lapseni ei olisi tuollaiseen kyytiin saanut mennä. Ei vaikka tää 15v olis ollu kuinka kokenu tahansa. Eikä mun 15vuotiaani olisi ajanut tuollaista vehjettä, etenkään ilman valvontaa.
En mä ainakaan väittänyt että on ok rikkoa lakia, sanoin vaan että turhaa rinnastaa alkoholia ja tupakkaa lapsen moottoripyöräharrastukseen. Itse istusin ennen 15v kyytiin joka harrastanut 5v asti kun 20v joka sai just ekan pyöränsä. Pointti oli että voi olla kokenutkin kuski vaikka on 15v. Pyörän koosta en ole muuta tietoa nähnyt kun että isompi kun 125 kuutioinen ja endurotyyppinen. Ikä ei riitä kilpaileen noin isolla pyöräällä, 16v ja 125 raja.
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

"Radat yms on ihan eri juttu, silloin toiminta on valvottua ja silloinkin voi se onnettomuus käydä mutta se on kuitenkin epätodennäköisempää kuin tilanteessa jossa lapsi saa liian ison lelun käsiinsä ilman minkäänlaista valvontaa ja tappaa siinä sivussa toisen lapsen."

Katoppa Utube pätkä SM-kisoista ennekuiun puhut todennäköisyyksistä.
Endurorata vs normi suora soratie?

http://www.youtube.com/watch?v=t0RpOCov3cM
Cassandra
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

(Muistaakseni) MTV:n sivuilla oli maininta, että pyörä oli 250-kuutioinen.
Juniorihölkkääjä
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Juniorihölkkääjä »

peteme kirjoitti:Noihin turvavöiden kilkuttimeen on omat niksinsä millä ne saa pois toiminnasta.
Se aiempi liikenneministerinä toiminut apteekin tukusta tulleiden tavaroiden purkaja ja hyllyynlaittaja (Kylläinen taisi olla nimi, ainakin näytti siltä) halusi ajoneston kaikkiin autoihin, jos turvavyö ei ole päällä. Tällä olisi estetty onnettomuuksissa kuoleminen, joissa turvavyö pelastaa.

Jakelukuskit ovat jo vuosia tehneet niin, että laittavat vyön istuimen takaa kiinni, jolloin se ei ole selän takana häiritsemässä ja kilkuttimet eivät huuda, kun vyö on aina päällä. Epäilen, että tässäkin tapauksessa on tehty näin, koska poliisi uutisoi aluksi, että kuljettaja oli käyttänyt turvavyötä. Toinen tapa on ostaa Alibabasta pelkkä vastinkappale, joka työnnetään kiinni turvavyön kytkimeen.
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

Cassandra kirjoitti:(Muistaakseni) MTV:n sivuilla oli maininta, että pyörä oli 250-kuutioinen.
Tuo oli uutta tietoa mulle, löytykin tuo uutinen missä mainittiin koko.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... le/3523724
Pyssyntie
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Pyssyntie »

Tänään oli Keskipohjanmaassa autokolarin täysi-ikäisten kuolinilmoitukset. Auton omistajaa surraan kuolinilmoituksessa tittelillä "yön ritari". Ei voi kuin ihmetellä millaisessa suojeluksessa kaahaileminen voi noilla seuduilla olla.
reijoreipas
Jack Bauer

Pyssyntie kirjoitti:Ei voi kuin ihmetellä millaisessa suojeluksessa kaahaileminen voi noilla seuduilla olla.
Se on kauheeta.

Muoks: Noinkohan sillä "yön ritarilla" tarkoitettiin mitään autoiluun liittyvää?
Katsos, kun tuon ikäisillä ne hormoonitkin hyrrää tuhatta ja sataa.
rajurolle
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja rajurolle »

Kinsey Malone kirjoitti: Itse istusin ennen 15v kyytiin joka harrastanut 5v asti kun 20v joka sai just ekan pyöränsä. Pointti oli että voi olla kokenutkin kuski vaikka on 15v. Pyörän koosta en ole muuta tietoa nähnyt kun että isompi kun 125 kuutioinen ja endurotyyppinen. Ikä ei riitä kilpaileen noin isolla pyöräällä, 16v ja 125 raja.
Hyvin on oppi näemmä mennyt perille. Tätähän se on kun se fiksuin aines muuttaa pois noista maalaispitäjistä opiskelemaan ja sinne jää nämä "yönritarit", sitten kun nämä yönritarit vielä lisääntyvät niin kierre on valmis.
Vastaa Viestiin