Nuohan on 2000-luvun lehdistä.Hessu52 kirjoitti:No niin, mikähän päivämäärä tuossa lehdessä oli, olisi mukava tietää, eli jos tuollainen lausunto nukkumajärjestyksestä on saatu, kukasen on antanut ja miten?
Onnettomuusteoria
Re: Onnettomuusteoria
Re: Onnettomuusteoria
Nukkumajärjestys kuuluu niihin tietoihin, jotka vain murhaaja ja Gustafsson voivat kertoa, näin otaksun. Olisikin mielenkiintoista tietää missä vaiheessa tuo nukkumajärjestyksen kertominen on Gustafssonin toimesta ensimmäisen kerran kerrottu.
No, todennäköistä on, että aikalaispoliisia ei tuo nukkumajärjestys ole tippaakaan kiinnostanut, mutta onhan Gustafsson voinut tuon kertoa, vaikka sitä ei suoraan ole kysyttykään - tapansa mukaan.
- hymm -
No, todennäköistä on, että aikalaispoliisia ei tuo nukkumajärjestys ole tippaakaan kiinnostanut, mutta onhan Gustafsson voinut tuon kertoa, vaikka sitä ei suoraan ole kysyttykään - tapansa mukaan.
- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Re: Onnettomuusteoria
Tätä juuri hain, mitä awa kirjoittaa.
Milloin ja missä tilanteessa poliisi on saanut nukkumajärjestyksen tietoonsa, sillä sitä ei ole todellakaan tiennyt muut, kuin mahdollinen kiilusilmä!
Niin ja Gustafssonni.
Milloin ja missä tilanteessa poliisi on saanut nukkumajärjestyksen tietoonsa, sillä sitä ei ole todellakaan tiennyt muut, kuin mahdollinen kiilusilmä!
Niin ja Gustafssonni.
-
- Martin Beck
- Viestit: 847
- Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 8:07 pm
- Paikkakunta: Stadin Kernel
Re: Onnettomuusteoria
Erittäin mielenkiintoista itse asiassa.
Meillä on tiedossa ainoastaan Nissen kertomus teltan nukkumisjärjestyksestä, kiilusilmä ei ole vielä palannut framille kertomaan omaa näkemystään.
Ainoastaan Nissellä oli täysi tieto siitä, mihin kohtaan teltassa kannattaa iskeä kivellä ja puukolla, että ruumiita tulee.
Itseasiassa jos liikenteessä olisi ollut kiilusilmä, miten ihmeestä kiilu olisi älynnyt tehdä murhat niin äänettömästi summamutikassa ja vielä poukkoillut paikalla lavastaen niin, että yksi hengissä ollut olisi yskinyt ja vaikeroinut siinä koko ajan...
Meillä on tiedossa ainoastaan Nissen kertomus teltan nukkumisjärjestyksestä, kiilusilmä ei ole vielä palannut framille kertomaan omaa näkemystään.
Ainoastaan Nissellä oli täysi tieto siitä, mihin kohtaan teltassa kannattaa iskeä kivellä ja puukolla, että ruumiita tulee.
Itseasiassa jos liikenteessä olisi ollut kiilusilmä, miten ihmeestä kiilu olisi älynnyt tehdä murhat niin äänettömästi summamutikassa ja vielä poukkoillut paikalla lavastaen niin, että yksi hengissä ollut olisi yskinyt ja vaikeroinut siinä koko ajan...
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.
- Rudyard Kipling
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.
- Rudyard Kipling
Re: Onnettomuusteoria
Näin on näkyleipä!
Jossain muullakin on mätää, kuin Tanskanmaalla!
Joku on kusettanut isoa joukkoa ihmisi, oikein viidenlitran mitalla, se on varmaa.
No kukahan se lienee, Sariola?
Jossain muullakin on mätää, kuin Tanskanmaalla!
Joku on kusettanut isoa joukkoa ihmisi, oikein viidenlitran mitalla, se on varmaa.
No kukahan se lienee, Sariola?
Re:
Nostetaan tämäkin välillä ylöspäin koska Teemukin on intoutunut kirjoittelemaan. Tästä se totuus löytyy, mielestäni.teemu kirjoitti:Mallin taustalla oli geometris-fysikaalinen tarkastelu. Vastaan pääasiassa siltä pohjalta:Loka kirjoitti: ...
Ajattelet siis, että motskarilla teltan yli ajo saa kaikki paitsi Mäen tajuttomiksi ettei ääntä lähde? Lieneekö mahdollista sittenkään.. kun miettii vielä, että ajajan olisi pitänyt ajaa Jokaisen Uhrin Pään Päältä jotta syntyisi sellaiset vammat että taju on pois heti.
Teltan pääpuoli (III-sivu) oli niemen keskipolulla, lähes polun suuntaisena. Nukkumaan mennessä päät olivat rivissä polun reunassa, sen suuntaisesti, vaikka teltan sisällä. Björklund olisi nukkunut reunimmaisena kasvot mantereelle päin.
Oletetetaan, että polkua pitkin tuli motskari, joka osui telttaan Björklundin kasvojen kohdalla. Törmayksen seurauksena se olisi menettänyt ohjattavuutensa ja jatkanut fysiikan lakien mukaan suoraan eteenpäin kaikkien muiden päiden yli. Riittää siis, että olettaa motskarin osuneen Björklundiin. Loppu onnettomuus seuraa luonnonlaeista. Yli ajamiseen olisi kulunut sekunnin murto-osa.
Boisman löydettiin teltan reunasta. Mäen nukkumapaikka olisi näin ollen ollut Boismanin ja Gustafssonin välissä. Teltta oli niin kapea, että neljä saattoi nukkua siinä vain kyljellään. Tilaa oli eniten, jos kaikki olivat samalla kyljellä. Jos oletetaan, että se oli oikea kylki, niin vasen puoli oli kaikilla ylhäällä. Sikäli se sopii, että vammat olivat kaikilla juuri vasemmalla puolella päätä.
Mäki taas oli muita pienikokoisempi. Pyörä ei olisi välttämättä osunut häneen, vaan kulkenut Gustafssonin ja Boismanin kautta. Siksi hän olisi selvinnyt pienin kolhuin, ja olisi voinut yrittää ulos teltasta.
Mitä ääneen tulee, niin olisi kuulunut moottoripyörän käyntiääntä, joka voimistuu pyörän tullessa kuusikossa lähemmäs rantaa. Käyntiääni olisi päättynyt rysähdys-muksahdukseen, ja mahdollisesti kuljettajan ja/tai kyydissä olleen manailuun. Enempää ääntä ei olisi tarvinnut kuulua.
Sitten tulkinnanvaraista psykologista puolta: Yliajaneet olisivat voineet yrittää sovitella tilannetta, ja nostaa revenneen teltan jotenkin pystyyn. Henkilövahinkojen paljastuminen ja siitä mahdollisesti seuranneet Mäen avunhuudot olisivat saattaneet johtaa hänen hiljentämiseensä telttaan leikattuun II-1 aukkoon. Kaksi muuta olisi puukotettu, jottei jää todistajia. Björklundin kohdalla tämä olisi ollut turhaa. Gustafsson oli saanut iskun vaaralliseen paikkaan korvansa yläpuolelle. Hän saattoi näyttää kuolleelta, joten häntä ei olisi tarvinnut puukottaa.
Pois olisi päässyt kenenkään näkemättä itään päin, Illansuun kautta kulkevaa talvitien pohjaa.
Lisää fysiikkaa tulee mukaan ruumiiden jäähtymisestä. Tapahtumat ovat voineet sattua eri aikaan ja aikaisemmin, kuin on otaksuttu. Siksi todistajat eivät olisi osanneet kertoa syntyneistä äänistä.
Malli on kehittynyt useiden vuosien aikana keskusteluun tulleista havainnosta, joita ovat mm. väitetty moottoripyörän jälki, rasvatahrat, bensan haju, lasiesineiden särkyminen, tappelun äänien puuttuminen, teltan yhden kulman hajoaminen, teltan romahtaminen, teltan sijainti polulla, jolla ei ennen ole ollut telttaa, ja useammanlaisten raskaiden astaloiden jäljet uhreissa. Sillä ei ole mitään tekemistä Paloaron ja Palon Assmann-kirjan kanssa. Toki tiedän, että useimmat tapaukseen perehtyneet sanovat murhaajan olleen pahasti poissa tolaltaan, eikä selkeää motiivia ole löytynyt. Kun murha ei ole ratkennut, niin keskustelussa on eräänlainen vapaus yrittää selittää havaintoja mielestään mahdollisilla syillä.
Re: Onnettomuusteoria
Onnettomuus selittäisi monia uhrien vammoja ja yksityiskohtia teltalla. Siinä voisi olla jotain. Tämä oli niitä harvoja ellei ainoa ketju, jota miehissä vaadittiin lopetettavaksi.
Kukkuu perusti kirjoittajille kuvapankin, josta tosin bannien myötä vedettiin kuvia pois. Jotain on vielä jäljellä. Linkitän sieltä uudelleen kuvan omista selvennyksistäni tapahtumapaikkojen mahdollisiksi sijainneiksi (punaisella). Karttapohjana (mustalla) on vanhoista kartoista KRP:ssä tehty rekonstruktio murha-ajan karttakuvasta Gustafssonin esitutkintapöytäkirjaan, muutaman tutkinnan kannalta olennaisen henkilön ja asian paikat lisättyinä (myös mustalla). Karttapohjalta mm. näkyy reittejä, joita pitkin pääsi niemeen ja sieltä pois kävellen tai joitakin myös moottoripyörällä. Merkittävin ero nykytilanteeseen on, että oikopolku Korsbackan ja vanhan uimarannan välillä ei ole enää käytössä leirintäalueen aidan takia
Kukkuu perusti kirjoittajille kuvapankin, josta tosin bannien myötä vedettiin kuvia pois. Jotain on vielä jäljellä. Linkitän sieltä uudelleen kuvan omista selvennyksistäni tapahtumapaikkojen mahdollisiksi sijainneiksi (punaisella). Karttapohjana (mustalla) on vanhoista kartoista KRP:ssä tehty rekonstruktio murha-ajan karttakuvasta Gustafssonin esitutkintapöytäkirjaan, muutaman tutkinnan kannalta olennaisen henkilön ja asian paikat lisättyinä (myös mustalla). Karttapohjalta mm. näkyy reittejä, joita pitkin pääsi niemeen ja sieltä pois kävellen tai joitakin myös moottoripyörällä. Merkittävin ero nykytilanteeseen on, että oikopolku Korsbackan ja vanhan uimarannan välillä ei ole enää käytössä leirintäalueen aidan takia
Re: Onnettomuusteoria
Rajustakin onnettomuudesta voi jäädä henkiin, jos suojana on tarkoituksenmukaiset turvalaitteet ja onni on myöten.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... _xWhHmS9ao
Tunnetusti voi myös kuolla kaaduttuaan seisovasta asennosta ja lyötyään päänsä kovaan lattiaan.
Onnettomuusteorian keskustelussa arvioitiin, että 5-10% hiljaa ajaneen moottoripyörän liike-energiasta olisi riittänyt Björklundin saamien ns. astalovammojen aiheuttamiseen ja hänen menehtymiseensä paikalle.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... _xWhHmS9ao
Tunnetusti voi myös kuolla kaaduttuaan seisovasta asennosta ja lyötyään päänsä kovaan lattiaan.
Onnettomuusteorian keskustelussa arvioitiin, että 5-10% hiljaa ajaneen moottoripyörän liike-energiasta olisi riittänyt Björklundin saamien ns. astalovammojen aiheuttamiseen ja hänen menehtymiseensä paikalle.
Re: Onnettomuusteoria
Onnettomuusteoriaa puoltaisi tietysti ne yöllä nähdyt / kuullut moottoripyörä -jutut...
Jos esim. tiedettiin niemellä olevan moottoripyöriä olisi tarkoitus voinut olla näyttää, että kyllähän mekin osataan täällä "kurvailla", mutta sitten sattuikin hirvittävä törmäys-vahinko, koska teltta olikin oletettua lähempänä polkua. Loppu olisikin sitten tapahtuman lavastusta ja jälkien peittelyä joksikin aivan muuksi kuin päälle-ajoksi.
Eikö siitä telttakankaasta tällaisessa tapauksessa pitäisi löytyä jotain yliajon eli renkaan jälkiä, vai eikö sellaisia ehkä etsittykään? Luulisi kuitenkin jotain jälkiä jääneen, eikö?
Jos esim. tiedettiin niemellä olevan moottoripyöriä olisi tarkoitus voinut olla näyttää, että kyllähän mekin osataan täällä "kurvailla", mutta sitten sattuikin hirvittävä törmäys-vahinko, koska teltta olikin oletettua lähempänä polkua. Loppu olisikin sitten tapahtuman lavastusta ja jälkien peittelyä joksikin aivan muuksi kuin päälle-ajoksi.
Eikö siitä telttakankaasta tällaisessa tapauksessa pitäisi löytyä jotain yliajon eli renkaan jälkiä, vai eikö sellaisia ehkä etsittykään? Luulisi kuitenkin jotain jälkiä jääneen, eikö?
En ole asiantuntija, mutta olen silti puolesta tai vastaan, tai sitten en.
Re: Onnettomuusteoria
ETP:ssä ei ole tietoa renkaan jäljestä.
Aikaisemmin tässä ketjussa oli oheinen kuva, missä Jawa 250cc ja murhateltta ovat samassa mittakaavassa. Lavastuskuvien mukaisessa asemassa teltan kuvaussuunta on mantereelta päin katsoen, mistä moottoripyörä olisi voinut tulla. Moottoripyörää on käännetty 90 astetta, että sen ulkonemat näkyvät paremmin, ja sen etupyörää nostettu vastaamaan sisällä makaavien korkeutta.
Keskustelussa kiinnitettiin huomiota siihen, että teltan pieni poikittaisrepeämä sopisi etulokasuojan tekemäksi. Pystyrepeämän keskivaiheilla oleva vaakajälki on suunnilleen iskunvaimentajan alapään kohdalla. Jos nämä olisivat moottoripyörästä peräisin, niin renkaan jälkeä pitäisi hakea ison pystyrepeämän reunoista esim. kemiallisen analyysin avulla.
Kuvassa Bodomin automuseon jawa.
Aikaisemmin tässä ketjussa oli oheinen kuva, missä Jawa 250cc ja murhateltta ovat samassa mittakaavassa. Lavastuskuvien mukaisessa asemassa teltan kuvaussuunta on mantereelta päin katsoen, mistä moottoripyörä olisi voinut tulla. Moottoripyörää on käännetty 90 astetta, että sen ulkonemat näkyvät paremmin, ja sen etupyörää nostettu vastaamaan sisällä makaavien korkeutta.
Keskustelussa kiinnitettiin huomiota siihen, että teltan pieni poikittaisrepeämä sopisi etulokasuojan tekemäksi. Pystyrepeämän keskivaiheilla oleva vaakajälki on suunnilleen iskunvaimentajan alapään kohdalla. Jos nämä olisivat moottoripyörästä peräisin, niin renkaan jälkeä pitäisi hakea ison pystyrepeämän reunoista esim. kemiallisen analyysin avulla.
Kuvassa Bodomin automuseon jawa.
Re: Onnettomuusteoria
Mites Teemu sulle voisi lähettää yksäriä? Onko se vuonna 2009 ollut mailiosoite vielä käytössä? Se minulta löytyy.
Re: Onnettomuusteoria
Yksärillä on tietoa.
Muuten mainio juttu, että on näin paljon vanhan onnettomuuskeskustelun kuvitusta vielä tallessa.
Muuten mainio juttu, että on näin paljon vanhan onnettomuuskeskustelun kuvitusta vielä tallessa.
Re: Onnettomuusteoria
Kiitos.teemu kirjoitti:Yksärillä on tietoa.
Muuten mainio juttu, että on näin paljon vanhan onnettomuuskeskustelun kuvitusta vielä tallessa.
Olen nyt kahden päivän aikana lukenut järjestemällisesti alusta alkaen tämän topicin viestejä. Nyt on sivu 78 menossa.
Re: Onnettomuusteoria
Tuo melko "hurjan" näköinen Jawa tuossa kuvassa (muistuttaa vanhaa tunturi-sporttiani ) ja onnettomuusteoria viittaavat oikeastaan nekin siihen, että uhrien jalat olivat rantaan päin.Teemun viesti...
Kuvassa Bodomin automuseon jawa.
En ole asiantuntija, mutta olen silti puolesta tai vastaan, tai sitten en.
- TiiaStiina
- Javier Pena
- Viestit: 1849
- Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am
Re: Onnettomuusteoria
Jos ulkopuolinen olisi ajanut telttaa päin kaksipyöräisellä, voin kuvitella että hänen ensimmäinen reaktionsa olisi raivari siitä että teltta oli pystytetty keskelle polkua. Joku helposti ärtyvä tyyppi voisi menettää täydellisesti itsehillintänsä sellaisesta.