Tuleeko uniinne kuolleet omaisenne?
-
Madeline_Poel
- Harjunpää
Re: Tuleeko uniinne kuolleet omaisenne?
Edesmenneestä isästäni näen unta todella usein, samoin kuolleista lemmikeistä.
Unet eivät ole millään tavalla ahdistavia, ihan normaaleja unia vain.
Unet eivät ole millään tavalla ahdistavia, ihan normaaleja unia vain.
Kukaan ei ymmärrä minua, en edes minä itse
Mummi tulee välillä käymään mun unissa ja sillä on yleensä huono olla.
Me kävellään Mummin kanssa käsikädessä sairaalan pitkää käytävää. Se kertoo kuinka siihen sattuu.
Uni menee jotenki näin aina, eikä poikkea kovinkaan usein.
Me kävellään Mummin kanssa käsikädessä sairaalan pitkää käytävää. Se kertoo kuinka siihen sattuu.
Uni menee jotenki näin aina, eikä poikkea kovinkaan usein.
Mitä sitte?
Ei toistaiseksi. Tai en ainkaan muista.
Mun mummo tuli kuoltuaan hyvästelemään unessa. En ehtinyt hyvästellä 'täällä' kun lähti yllättäen. Mummolla oli valkoiset vaatteet ja se oli hyvinvoivan ja iloisen oloinen. Mummo oli mun kämpillä siinä unessa. Tiesin että mummo on kuollut ja ajattelin että mitä sanon mummolle, eihän sen kuuluisi olla enää elävien puolella. Sanoin mummolle että 'toivottavasti me nähdään vielä, mul on ikävä sua'. Mummo halas mua ja sanoi että 'kyllä me nähdään sit kun sun aika tulee.'
Myös koirani tuli kuolemansa jälkeen uniini. Hänellä oli hyvin tuuhea turkki ja hänkin oli tyytyväisen oloinen.
En kokenut näitä unia mitenkään ahdistavina, päinvastoin. Elän uskossa, että näen kaikki poismenneet rakkaat vielä. <3
Myös koirani tuli kuolemansa jälkeen uniini. Hänellä oli hyvin tuuhea turkki ja hänkin oli tyytyväisen oloinen.
En kokenut näitä unia mitenkään ahdistavina, päinvastoin. Elän uskossa, että näen kaikki poismenneet rakkaat vielä. <3
Kyllähän ne uniin tulee. Varsinkin mummoni ja siskoni nuorena kuollut mies. Olen aina iloinen heidät tavattuaan. Olen ymmärtänyt, että heillä kaikilla nyt hyvä olla, eikä he ole "oikeasti" lakanneet olemasta eli kuolleet.
-Heittämällä läpi-
Minulla on päinvastaisia kokemuksia kuolleen läheisen näkemisestä. Varsinkin jos ihminen on kuollut sairauden ja/tai vanhuuden uuvuttaman on jopa lohdullista nähdä se rauha. Kivut ja kärsimys on ohi. Joskus vainajan näkeminen auttaa hahmottamaan tilanteen todellisuuden. Kun isäni kuoli, lapseni olivat mukana hyvästelemässä vainajan, kuin myös arkutuksessa. Ei tullut mitään traumoja tms. tilanne oli hyvin luonnollinen ja mutkaton.viola riviniana kirjoitti:Omista vanhemmistani en ole kokenut "näyttäytymisiä", olen vain nähnyt toisesta vanhemmasta kymmeniä painajaisia, toisesta yhden. Sanoisin oman ikävän kokemukseni perusteella, että älkää menkö katsomaan kuollutta läheistänne. Luulen, että omiin painajaisiini on syynä se, että menin typeryyttäni katsomaan ihmistä, joka oli ollut eläessään hurskas uskovainen ja kuvittelin, että hän nyt varmasti näyttää kauniilta ja levolliselta. Ei! Ensinnäkin kuollut ihminen ei todellakaan näytä nukkuvalta, hän näyttää kuolleelta. Hän on niin poissa kuin olla voi, ja kun ilme on lisäksi synkkä ja surullinen ja kasvot tummuneet (jos on helteinen kesä, lahoaminen etenee nopeasti), ei näky ole millään tavalla lohdullinen. Järkytys se oli, ja siitä seurasi painajaisia toistensa perään. Toista vanhempaani en mennyt katsomaan, ja hänestä näin vain yhden unen, tosin samantyyppisen painajaisen kuin toisestakin: heräsi kuoltuaan henkiin. En mene katsomaan enää ketään kuolleena, elävä muisto on paljon parempi.
Eräs tuttavani "näyttäytyi" minulle kuoltuaan yllättäen kolme kertaa unissani. Emme edes olleet läheisiä, joten olin todella hämmästynyt. Ne unet olivat mielenkiintoisia, ensimmäisessä tämä henkilö oli aivan tolaltaan (hän kuoli hyvin nopeasti lyhyen sairauden jälkeen eikä ollut varmaan ikinä edes ajatellut olevansa kuolevainen), toisessa jo levollinen ja tyytyväisen tuntuinen, ja kolmannessa unessa täysin sopeutunut henkimailmaan. Näitä unia pidän jonkinlaisina "yhteydenottoina", tai ehkä minulla oli jostain syystä "kanava" auki ja pääsin näkemään mitä juuri tälle henkilölle kuuluu tuonpuoleisuudessa. Huuhaata kerrakseen?
Mutta kokemus on yksilöllinen, eikä vainajakaan ei aina ole "siististi", sairaalassa sairauteen tai vanhuuteen kuollut.
Unissa kuolleet omaiset eivät koskaan näytä sairailta, kuolemantaudin näivettämiltä, he ovat aina terveitä ja hyvinvoivia. Äitinikin on vihdoin saanut miesvainajansa eli isäni uniinsa ja hän sanoi tämän olleen, kuin silloin nuorena. Samaa sanoi mummoni, aikanaan, miesvainajastaan unissa, hän oli aina nuori. Viimeisinä kuukausinaan mummo kertoi miehensä usein olevan öisin läsnä ja odottavansa häntä. Hän näki tämän usein istumassa jossain lähellä ja vain odottamassa, sanomatta mitään.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Hmmm...huuhaa otsikon alla..keskustellaan henkimaailmasta, joka on todellisempi ja pysyvämpi kuin katoava fyysinen maailma
Kun oikein usein "kuolleet" ovat unissa, niin heihin ei enää kiinnitä huomiota kuolleina, vaan henkisessä maailmassa (maailmankaikkeudessa/ajattomuudessa/kairoksessa) elävinä henkinä.
Kun oikein usein "kuolleet" ovat unissa, niin heihin ei enää kiinnitä huomiota kuolleina, vaan henkisessä maailmassa (maailmankaikkeudessa/ajattomuudessa/kairoksessa) elävinä henkinä.
Elämä on tulta
En jaksa enää juosta
Hakekaa minut pois täältä
Tehkää päivistäni arvokkaita
Elämä. Tulta.
En jaksa enää juosta
Elämä. Tulta.
En kanna enää huolta

"Tahto on tulta", ja olotila on elämän jälkeen tahdonkaltainen.
..joten juoksu jatkuu...
En jaksa enää juosta
Hakekaa minut pois täältä
Tehkää päivistäni arvokkaita
Elämä. Tulta.
En jaksa enää juosta
Elämä. Tulta.
En kanna enää huolta

"Tahto on tulta", ja olotila on elämän jälkeen tahdonkaltainen.
..joten juoksu jatkuu...
Näen silloin tällöin unta kuolleesta mummustani. Unet ovat sillä tavalla hyviä unia, että mummullani ei ole niissä vielä Alzheimerin tautia vaan hän on sellainen, millaisena hänet lapsuudestani muistan. Jollain tavalla unien puitteet ovat kuitenkin ahdistavat, esim. kerran unessani olin mummulassa mummun kanssa, mutta siellä oli kolkko tunnelma eikä juuri mitään huonekaluja.
- paccasucco
- Axel Foley
Kuolleista vanhemmistani ja isovanhemmistani en juurikaan ole nähnyt unia.Sen sijaan monta kertaa he näkivät eläessään(oman ilmoituksensa mukaan)enneunia minusta.Olin niin sanottu huono lapsi ja suvun musta lammas.
Myöhemmin aikuisiällä näin noin vuoden ajan toistuvia painajaisunia karhusta,joka ajoi takaa ja yritti hyökätä kimppuuni.Unet olivat äärimmäisen ahdistavia ja pelottavia.En pysty sanomaan,oliko kyseessä psykologinen vai konkreettinen uhka.Ehkä ne voivat ilmentyä samanaikaisestikin.
Saattoi se tietysti olla "etiäinenkin".Pian näiden painajaisunien loputtua paikallinen sanomalehti
Etelä-Saimaa kertoi,että poikkeuksellisen isokokoinen karhu oli kaadettu silloisessa kotikylässäni.Lehtileike on tallesssa.
Myöhemmin aikuisiällä näin noin vuoden ajan toistuvia painajaisunia karhusta,joka ajoi takaa ja yritti hyökätä kimppuuni.Unet olivat äärimmäisen ahdistavia ja pelottavia.En pysty sanomaan,oliko kyseessä psykologinen vai konkreettinen uhka.Ehkä ne voivat ilmentyä samanaikaisestikin.
Saattoi se tietysti olla "etiäinenkin".Pian näiden painajaisunien loputtua paikallinen sanomalehti
Etelä-Saimaa kertoi,että poikkeuksellisen isokokoinen karhu oli kaadettu silloisessa kotikylässäni.Lehtileike on tallesssa.
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty
Tulee useinkin. Ei haittaa mua ollenkaan.
Kyllä, eikä aina mukavia juttuja, usein yhtä huonossa kunnossa, kun ennen poistumista täältä...yhteistä on niillä se, että sanovat minulle, hei en mä ole kuollut, nääthän sä...
-
Spurgumies
- Neuvoja-Jack
Mulle ilmestyy unissa Jukka S Lahti
Mitäs Jukalla mielen päällä?Spurgumies kirjoitti:Mulle ilmestyy unissa Jukka S Lahti
-
Madeline_Poel
- Harjunpää
Mä näen tosi usein kuolleista tutuista tai sukulaisista unta.
Koskaan ei mikään uni ole ollut mitenkään surullinen tai ahdistava, ennemmin on tullut sellainen olo että heillä on nyt hyvä olla siellä, missä mahtavat ollakaan.
Ja toivottavasti näin olisiki...
Koskaan ei mikään uni ole ollut mitenkään surullinen tai ahdistava, ennemmin on tullut sellainen olo että heillä on nyt hyvä olla siellä, missä mahtavat ollakaan.
Ja toivottavasti näin olisiki...
Kukaan ei ymmärrä minua, en edes minä itse