Isä tappoi huivista kieltäytyneen tytön Kanadassa
11.12.2007 20:01
Aqsa tahtoi pukeutua samoin kuin ystävänsä.
Eilisaamuna Toronton poliisi sai soiton 57-vuotiaalta Muhammad Parvezilta, joka ilmoitti juuri surmanneensa tyttärensä.
Ambulanssi kiiruhti suurkaupungin liepeillä sijaitsevaan lähiöön ja kiidätti 16-vuotiaan Aqsa Parvezin sairaalaan, missä hän menehtyi saamiinsa vammoihin.
Surmapaikalta pidätetty isä joutuu huomenna oikeuden eteen vastaamaan murhasyytteisiin.
Teon motiivi on jo surullisen tuttu: isä tappoi tyttärensä, koska tämä ei suostunut käyttämään huivia ja pukeutumaan vartalon muodot peittäviin vaatteisiin, kuten islamin tiukimmat oppisuunnat vaativat.
Rakasti vaatteita
Aqsa Parvezin ystävien mukaan tytöllä oli vaikeuksia kotona, koska hän ei jakanut perheensä uskonnollisia näkemyksiä ja kieltäytyi käyttämästä huivia.
- Hän halusi kulkea eri teitä kuin perheensä ja löytää oman polkunsa, mutta hänen isänsä ei sallinut sitä, Aqsan luokkatoveri kertoi tv-kanava CBC:lle.
- Hän rakasti vaatteita, tytön ystävätär Dominiquia Holmes-Thompson puolestaan kommentoi Toronto Star -lehdelle.
- Hän halusi vain näyttää kauneutensa ja pukeutua niin kuin me muutkin, niin kuin tavalliset ihmiset.
Vaihtoi vaatteet koulussa
Ystäviensä mukaan Aqsa käytti vielä viime vuonna koulussa huivia, mutta alkoi kapinoida viimeksi kuluneiden kuukausien aikana.
Hän lähti kotoa huivi päässä ja löysissä vaatteissa, mutta vaihtoi koulussa tiukempiin pukimiin. Ennen paluutaan kotiin Aqsa vaihtoi takaisin isänsä hyväksymään asuun.
Uutistoimisto AFP:n mukaan myös tytön 26-vuotias veli on saamassa syytteen. Häntä syytetään poliisitutkimusten vaikeuttamisesta.
SIRPA KULONEN
[email protected]
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
Mielestäni on paljon huolestuttavampaa, että isipappa otti vastuun teoistaan. Pakeneminen olisi osoittanut jonkinnäköistä katumusta tai muuta haluttomuutta vastata tekojensa seurauksista, kun sitten tuo itse poliisille soittaminen on musta todella, todella kylmää. "Nyt kävi näin, mutta pakko se oli tehdä".J-aska kirjoitti:Ainakin tämä isäpappa otti vastuun teoistaan eikä lähtenyt pakoilemaan esimerkiksi kotimaahansa.
Ja vielä lisäys aiheeseen yleisestiottaen:
Mun mielestä uskonnossa/uskonnollisissa näkemyksissä on siinä vaiheessa jotakin vikaa, kun ne ovat oman tyttären henkeä tärkeämmät.
-
Joel Rifkin
- Jack Taylor
Joskus tulee sellainen fiilinki, että pitäisikö nämä "islamilaisen perinteen mukaiset" kusimullit todellakin lähettää tapaamaan Allahiaan mahdollisimman nopeasti. Ei oikeen mahdu meikäläisen kaaliin se että hakataan, tai jopa tapetaan oma lapsi.
Itse en kannata mitään uskontoa, enkä itse siis usko mihinkään yliluonnolliseen Allahiin tai Jumalaan. Itselläni on muutama muslimi tuttu, huolimatta siitä, että sain muslimilta puukosta handuun tuossa kymmenen vuotta takaperin. Ihmiset ovat ihmisiä.
Tärkeintä olisi saada naapurin Abdullah kaveriksi, mutta miten helppoa se sitten on muslimien vetäytyessä omaan kekoonsa?
Onko siis minkäänlaista ratkaisua?
Itse en kannata mitään uskontoa, enkä itse siis usko mihinkään yliluonnolliseen Allahiin tai Jumalaan. Itselläni on muutama muslimi tuttu, huolimatta siitä, että sain muslimilta puukosta handuun tuossa kymmenen vuotta takaperin. Ihmiset ovat ihmisiä.
Tärkeintä olisi saada naapurin Abdullah kaveriksi, mutta miten helppoa se sitten on muslimien vetäytyessä omaan kekoonsa?
Onko siis minkäänlaista ratkaisua?
Islamissa on huolestuttavaa se, että he kuvittelevat omien uskonnollisten näkemystensä menevän minkä tahansa valtion lakien ohi.
Itse olen sitä mieltä, että maassa maan tavalla tai maasta pois. Eli äärimuslimeille tervemenoa (takaisin) Saudi-Arabiaan tai vastaavaan valtioon.
Itse olen sitä mieltä, että maassa maan tavalla tai maasta pois. Eli äärimuslimeille tervemenoa (takaisin) Saudi-Arabiaan tai vastaavaan valtioon.
Every ship must sail a world.
Eikos joku islamilainen puolue yritä ajaa nyt Suomessakin saria-lakia läpi.
Muistaakseni puolueen johtaja on ollut nuoruudessaan Pekka "Führer" Siitosen opetuslapsi.
Multa ei kyllä muutenkaan paljon heru myötätuntoa noita Islamin uskon harjoittajia ja niiden säädöksiä kohtaan.
Muutetaan johonkin maahan ja yritetään tehdä siitä sitten samanlainen paskakolo kun se maa mistä ovat tulleet. Kaikki muut ihmiset on vääräuskoisia ja ei minkään arvoisia.
Olis joku lakipykälä paikallaan että jos maan tavat ei miellytä ja sopeutuminen Suomalaiseen yhteiskuntaan ei onnistu niin ei muuta kun takaisin sinne entiseen kotimaahan kameleilla ajelemaan.
Muistaakseni puolueen johtaja on ollut nuoruudessaan Pekka "Führer" Siitosen opetuslapsi.
Multa ei kyllä muutenkaan paljon heru myötätuntoa noita Islamin uskon harjoittajia ja niiden säädöksiä kohtaan.
Muutetaan johonkin maahan ja yritetään tehdä siitä sitten samanlainen paskakolo kun se maa mistä ovat tulleet. Kaikki muut ihmiset on vääräuskoisia ja ei minkään arvoisia.
Olis joku lakipykälä paikallaan että jos maan tavat ei miellytä ja sopeutuminen Suomalaiseen yhteiskuntaan ei onnistu niin ei muuta kun takaisin sinne entiseen kotimaahan kameleilla ajelemaan.
^ Joo, toi islamilainen puolue on kyl vuoden läppä. Tässä linkki 45min ohjelmaan jos sitä käsiteltiin:
http://youtube.com/watch?v=eBUO3a4XwLs
http://youtube.com/watch?v=eBUO3a4XwLs
Onneksi kaikki kyseisten kulttuurien edustajat eivät ole väkivaltaisia, vaan oikein leppoisia kavereita. Kaikkien länsimaidenkaan edustajat eivät hyväksikäytä lapsia, ammu koulutovereitaan, pahoinpitele muita ihmisiä humalassa, räjäyttele rakennuksia (vaikkapa kristinuskoinen McVeigh) jne.Zodiac kirjoitti:Totta! saatta ollakin. Toisaalta tuo ei selitä sitä miksi tarvitsemme moisia kulttuureja täällä lännessä.Marsalkka kirjoitti:
Niin. Mahtaisiko olla islamia vanhempi ilmiö? Vähän niin kuin tyttöjen ympärileikkaus.
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
Re: Isä tappoi huivista kieltäytyneen tytön Kanadassa
Tuomio annettiin kesäkuussa 2010:
Aqsa Parvezin isä Muhammah Parvez ja veli Waqas Parvez tunnustivat toisen asteen murhan ja saivat elinkautiset vankeustuomiot. Miehillä on ehdonalaisen mahdollisuus 18 vuoden istumisen jälkeen.
http://www.cbc.ca/canada/toronto/story/ ... tence.html
Aqsa Parvezin isä Muhammah Parvez ja veli Waqas Parvez tunnustivat toisen asteen murhan ja saivat elinkautiset vankeustuomiot. Miehillä on ehdonalaisen mahdollisuus 18 vuoden istumisen jälkeen.
http://www.cbc.ca/canada/toronto/story/ ... tence.html