Hoitajat varastivat 176000 euroa ja löivät potilaita

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Zodiac
Olivia Benson

Hoitajat varastivat 176000 euroa ja löivät potilaita

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Sairaanhoitajan epäillään varastaneen Helsingissä kolmelta potilaaltaan yhteensä 176 000 euroa, kertoo Hufvudstadsbladet.

Syyttäjä vaatii nyt Helsingin käräjäoikeudessa naiselle kahden vuoden vankeusrangaistusta.

Oikeudessa todistaneen naisen mukaan hoitaja tyhjensi hänen 62 000 euron tilinsä niin, että jäljelle jäi vain euro ja 14 senttiä. Lisäksi hoitaja nosti hänen varatililtään kaikkiaan 26 000 euroa.

Nainen on vuodepotilas, joten häntä kuultiin oikeudessa puhelimitse.

Kaikkiaan 43-vuotias hoitaja tyhjensi syyttäjän mukaan kolmen potilaansa tilit järjestelmällisesti.

Vuonna 2004 naisen epäillään nostaneen vuonna 1915 syntyneen, pahoin dementoituneen hoitokotipotilaan tililtä 70 000 euroa.

Viime vuoden huhtikuussa nainen nosti toisen potilaansa tililtä 17 000 euroa.

Potilaan asianajajan mukaan hoitaja oli lisäksi tarkoituksella hoitanut potilastaan virheellisesti, jotta tämä joutuisi sairaalaan.

Poliisin tutkimuksissa varastettuja rahoja ei löytynyt. Kuulusteluissa nainen antoi ymmärtää tuhlanneensa ne.

Tutkintapyynnön naisen toimista teki Helsingin kaupungin edunvalvoja elokuussa 2006. Nainen jatkoi tästä huolimatta hoitajana Helsingin kaupungin palveluksessa tämän vuoden huhtikuuhun asti.

Nainen työskentelee yhä yksityishoitajana, Hufvudstadsbladet kertoo.
http://www.hs.fi/artikkeliredirect/1135232138296

Eipä olisi ensimmäinen kerta kun hoitaja näpistelee kuolevien rahoja yms....

otsikkoa muokattu
t:mode
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

"Yksityishoitaja"...
Kas kun ei ole ollut raha-asiat omaisten tai uskotunmiehen hoidossa.
Eipä silti, kavalluksia on heidänkin jäljiltään.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Kalessin
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

menee hiukan OT:ksi, mutten viitsinyt avata tälle omaa ketjua, kun kyseessä on kuitenkin sorrettu suomalainen mies, jota on minun naisena pakko sortaa edes jollain tavoin. 8)
Hoitaja sivalsi kahvia vaatinutta potilasta kasvoihin
Julkaistu: 11.12.2007 19:20

Espoo. Espoolaishoitaja on tuomittu sakkoihin vaikeavammaisen potilaan lyömisestä. Espoon käräjäoikeus langetti tiistaina mieshoitajalle sakot pahoinpitelystä.

Potilas oli korottanut ääntään, koska hän ei saanut kahvia. Kihlakunnansyyttäjä Markku Ahosen mukaan hoitaja meni potilaan vatsan päälle istumaan ja löi avokämmenellä kasvoihin. Lyönnin seurauksena potilaan silmäkulma mustui, huulet aukesivat ja rinnan alueelle tuli mustelmia.

Syytetty kiisti pahoinpitelyn. Hän kuitenkin myönsi oikeudessa kaataneensa potilaan ja käyttäneensä hiukan kovia otteita, koska menetti malttinsa. Syytetty katsoi tekonsa silti oikeutetuksi voimankäytöksi.

Vaikeavammainen miespotilas oli tottunut saamaan aina päiväkahvia, mutta eräänä syksyisenä päivänä hän ei sitä yllättäen saanutkaan. Sitä potilas alkoi kovaäänisesti protestoida.

Syytetty kertoi oikeudessa, ettei kahvia herunut, koska potilas ei osallistunut pyykin lajitteluhommiin. Hänen mukaansa kahvin kieltäminen oli rangaistus tekemättömistä töistä. Oikeudessa hoitolaitoksen osastonhoitaja kuitenkin kiisti, että potilaita rangaistaisiin syytetyn kertomalla tavalla.

Hoitajan työnantaja teki tapauksesta rikosilmoituksen. Hoitaja sai teosta kirjallisen varoituksen ja hänet siirrettiin töihin naisten suljetulle osastolle. Oikeus otti jo langenneet seuraukset huomioon määrätessään tuomiota.

Käräjäoikeus määräsi hoitajalle pahoinpitelystä 30 päiväsakkoa, joista kertyi maksettavaa 690 euroa.

Teko tapahtui viime vuoden elokuussa.
pakko kommentoida ammatti-ihmisenä tätä uutista, kun MIESkolleega on jälleen kunnostautunut ammatin profiilia positiivisesti nostavalla tavalla. Mä en pysty millään tasolla ymmärtämään tällaista käytöstä työntekijältä ja tätä perustelua "hermot pettivät"!!!!!!Hoitotyö on työnä kuitenkin sellaista, jossa olennaista on luottamus hoitohenkilökunnan ja potilaiden välillä. Kirjallinen huomautus potilaan päälle käymisestä ei mielestäni ole kyllä riittävä sanktio, jos tilanne on todella ollut vain se, että potilas on huutanut kahvitta jäämisestä!!! Lisäksi tämän puljun johdon huonoa arvostelukykyä osoittaa se, että kyseinen hoitaja on siirretty uusiin työtehtäviin NAISTEN SULJETULLE OSASTOLLE, jossa potilasaines on taatusti haastavampaa kuin tällä osastolla, jossa päällekarkaus oli tapahtunut, vaikka osastolla olisikin "vain" naisia.

Suljetun osaston potilaat aiheuttavat suhteellisen usein fyysisen kontaktin vaativia voimankäyttötilanteita ja näin ollen mun mielestä tämä "hoitaja" voi jatkossakin vedota uudella osastolla jo aikaisempaan argumenttiinsa "hermot pettivät". En tiedä millä logiikalla "hoitajan" uusi osasto valittiin, mutta eikös tämä ole jo hiukan irvokasta??? Tällainen pullistelija pitäisi passittaa sinne mistä on tullutkin, koska toiminta ei todellakaan ole sairaanhoitajalle sopivaa käytöstä.

Jos toisaalta tilanne olisi ollut uhkaava siinä mielessä, että potilas olisi voinut aiheuttaa fyysisiä vammoja hoitohenkilökunnalle ym. niin olisin jollain tavoin ymmärtänyt menettelyn ja useassa sairaalassa henkilökunta saa koulutusta väkivaltatilanteiden varalle, jossa tarvitaan voimankäyttöä. Mutta missään näissä koulutuksissa joissa olen ollut osallisena tai lukenut koulutusmateriaalin ei puhuta mitään potilaan lyömisestä eikä anneta sille oikeutusta, varsinkaan jos tilanne olisi selvitettävissä varsin helposti (miksei sitä kahvia nyt voinut vaan antaa sille potilaalle?)....

[/b]
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Zodiac
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Minä olen kuullut juttua että potilaiden (jotka pysyvät hiljaa) hakkaaminen ei ole mitään uutta toimintaa.
Kalessin
Adrian Monk

jaa, kerro nyt mistä olet kuullut, koska itse en ole koskaan sellaiseen törmännyt vaikka olen jos jonkinlaisilla osastoilla ollut töissä?
Libra
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Libra »

^ Samoin, mulla on pitkä kokemus psykiatrisesta työstä eikä siellä kyllä tuollaista harrasteta. Vammaisten kanssa en kyllä ole työskennellyt, mutta voisin väittää, ettei sielläkään läpsiminen kuulu "hoitokeinoihin"... Kyllä tuollaisiin asioihin suhtaudutaan aina vakavasti, jos sellaista pääsee tapahtumaan.
Kalessin
Adrian Monk

^etenkin kehitysvammaisten kohdalla fyysinen kontakti herkästi kärjistää tilanteet kuohuviksi painotteluiksi.
Vastaa Viestiin