Viittaan lähinnä seuraavaan kuulustelunpätkään (joka muutenkin on valaiseva- muitakin voi olla):Tähän ensimmäiseen kohtaan joudun vielä kysymään ymmärtääkseni tämän, että mikä Anneli Auerin sanomisissa on se kohta, joka todistaa tästä toisesta käynnistä juuri tänä ajankohtana?
”Kun olin puhelimessa, Amanda oli vieressäni ja näytin hänelle, että rinnastani tulee verta.”Missä vaiheessa Amanda tuli tilanteeseen ja mitä muista Amandan liikkumisesta
tapahtuman aikana?
Minulla on sellainen muistikuva, että kun olin lähtenyt karkuun, niin Amanda oli pystyssä
aulassa tai tulossa omasta huoneestaan. Kun olin puhelimessa, Amanda oli vieressäni ja
näytin hänelle, että rinnastani tulee verta . Kun soitin, kysyin jossain Amandalta, että näkyykö
siellä vielä mitään. Minulla on sellainen muistikuva. Sen mäiskinnän aikana kysyin
Amandalta, näkyykö jotain. Minulla ei ole Amandasta kokoaikaa tarkkaa havaintoa, missä
hän on ollut. Saattaa olla, että pyysin Amandaa katsomaan. Se on mahdollista, että
Amanda on käynyt katsomassa. Pyysin Amandaa puhelimeen ja kävin itse katsomassa.
Kun kävin katsomassa, kun Jukka huusi Annu. Minulla on sellainen mielikuva, että Jukka
makasi lattialla ja he tappelivat. Konkreettista muistikuvaa minulla ei ole.
Mies lähti tulemaan minua kohti ja lähdin karkuun. (Kuulustelu 9.12.2006, kuulustelija Kare Koskinen.)
Tytön kuiskaus kuullaan puhelimen vieressä n. 1:03 – olen tulkinnut kuiskauksen sanaksi
”kaheli” (voi olla muutakin). Tyttö ei siis ole mennyt omasta huoneestaan suoraan takkahuoneen ovensuulle, niin kuin Hovioikeuden päätöksessä 2015 päätellään. Auer toteaa selkeästi että tultuaan huoneestaan ”Amanda oli vieressäni”.
”Sen mäiskinnän aikana kysyin Amandalta, näkyykö jotain” - viittaa mahdollisesti hätäpuhelun seuraavaan kohtaan:
Todistaa, että tyttö oli äitinsä ja puhelimen lähitienoilla ja että tällä oli parempi näkyvyys takkahuoneen suuntaan kuin äidillään (jolta näkyvyys tämänkin mukaan oli peittynyt).0:59 Epäilty: Meni, lähtikse mies jo?
Tai sitten Auer viittaa hätäpuhelun seuraavaan kohtaan:
Tämä vastaus annetaan vasta kirkaisun jälkeen, joten tuolloin tyttö oli jo nähnyt isänsä3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 Epäilty: En tiedä, siel hiljeni.
3:39 Häke: Jaaha.
Epäilty: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Ei, se lähti.
lattialla verilammikossa.
Seuraava lause sijoittaa kuitenkin yhden tytön käynnin ennen Auerin hätäpuhelunaikaista ensimmäistä käyntiä:
”Se on mahdollista, että Amanda on käynyt katsomassa. Pyysin Amandaa puhelimeen ja kävin itse katsomassa.”
Tässä Auer ilmoittaa, että tyttö on mahdollisesti käynyt katsomassa takkahuoneen tilannetta hätäpuhelun aikana ennen sitä, kun Auer meni ”itse katsomaan” ajassa n. 1:54. Itse asiassa
Auer ei kuitenkaan voi tietää, oliko tyttö käynyt katsomassa, koska hän ei nähnyt puhelimen luota takkahuoneen ovensuuhun (siitä "mahdollisesti").
Myös tyttö kuulemisessa 2009 kertoo, että "sit äiti, meni itse kattomaan". Nämä
seikat antavat tukea sille, että tyttö on nähnyt isänsä sekä veitsen lattialla ennen kuin äiti
on "ite" mennyt katsomaan.
Selkeitä sanoja.A: ööö Mä en tiä äiti ei varmaan ollu siin paikalla. Äiti kai tota kun mä olin menos tonnepäin ... mä menin tonne mä perääntysin äkkii mä lähdin kai juokseen pois niin. Äiti oli tuol luultavasti mä en muista oikeen sitä mu ei ollu. Sit äiti pyysi mua oleen siin puhelimes äiti meni ite kattoon. (Kuuleminen 26.8.2009.)
Eli aika paljon kuulusteluaineistoa puhuu sen puolesta, että tyttö kävi takkakhuoneen sunnalla
ennen äidin ensimmästä käyntiä hätäpuhelun aikana (tämä ajankohta tunnetaan tarkasti).
Ilmeisesti kuitenkin ainakin osa "annelisteista" suhtautuu nuivasti asiaan, koska oletetaan,
että tytön olisi tuolloin pitänyt - syyttäjän käsityksen mukaisesti - nähdä tekijä. Mielestäni
kuulustelutodistusaineiston "deletoiminen" ei tässäkään palvele asiaa - joudutaan yhä pahempiin sekaannuksiin mmm. tytön käyntien ajankohdasta ja lukumäärästä ja järjestyksistä.
Kuolemannaakka totesi samansuutaisesti edellä: kun tekijä on ojentautunut uhrin kimpusta,
tämä ei ole välttämättä havaittavissa ovensuulta. Tuskin uhri kykenisi äänekkäisiin avunhuutohin, jos tekijä olisi päällä - energia menisi kamppailuun ja sen edellyttämään hengityksen rytmittämiseen (hengen pidättämiseen, puuskahduksiin - vrt. esim painonnostajat). Nyt Jukka huutaa "apua" suoraa huutoa, useaan kertaan (vaikka on pahasti
haavoittunut) => tekijä on suoristautunut => tyttö ei näe tätä ovensuulta.